Går i köpestankar & funderar starkt på en Bullit.

Magnus M

Ny medlem
Nu rycker det ordentligt i köptarmen och jag drömmer våta drömmar om en Bullit varje natt... ;)
Nåja, liten överdrift kanske, men jag funderar i alla fall starkt på att införskaffa en och vart bättre att vända sig än till eliten här på happy för svar på frågor.

En snabb koll på storlekstabellen för Bullit placerar mig ung. mitt i medium, men då tabeller inte alltid är världens bästa måttstock så kanske ni kan räta ut vilken storlek som är rätt för mig.
Jag är dryga 173-175cm lång med ett innerbensmått på ca 78cm, kör sedan tidigare på en 16" Kona CinderCone som känns rätt storleksmässigt.

Funderar också var man bör lägga ribban rent prismässigt, vad är skäligt för en (ny) Bullit med freeride spec. (i stil med specifikationen på Santa Cruz hemsida) och Manitou Sherman Slider plus gaffel?

Min åkstil är för tillfället ganska tam, mest stigar och lätt terräng, men med rätt hoj så är det väl tänkt att man ska våga "lite mer".
Då jag tänkt ha kvar Konan så kan jag använda mig av den för lättare åkning, vill dock undvika att man bygger en cykel som inte funkar för klättring och liknande.
Så erfarenheter hur era upplevelser av "normal" XC-åkning är och hur era cyklar är specificerade är av stor hjälp.

Tar mer än gärna också emot tips om vad man bör tänka på, om jag bör välja en annan specifikation eller om ni har tips på alternativa fullgungshojar som kan passa mitt tycke.
Tacksam för alla svar (även om min plånbok definitvt inte är detsamma). :)

/Magnus

Om du inte kommer att börja köra väldigt hårt och DH mm, kan kanske Heckler vara ett alternativ?

Jag är 180 och har en Medium. Leo är nog iaf 5 cm kortare och har en Large. Med en DC-gaffel blir Bullit ganska tung. Vill du lätta den lite så välj en enkelkronad med 130-150mm slaglängd. Min Bullit väger in på ca 17kg med MZ Z150, Hope M4 205mm fram och bak, ganska tunga hjul etc. Byggd så att det är JAG som begränsar åkningen mao! =D

Vad en helt ny komplett kostar vet jag inte då jag återanvände en massa delar från en tidigare cykel, men räkna med ca 30-35000 med en spec som en Bullit förtjänar. Det är ram och gaffel som drar iväg priset. Manitou Slider är ganska dyr!

Bulliten klättrar väldigt bra om man jämför med andra cyklar med 7" i baken. DOck går det ju inte att jämföra den med en XC-specifik cykel!

/Tobe

Jag hade också rekommenderat en heckler för lite brötigare XC. Jag kör på en medium Heckler och är 170cm. Tycker den fungerar väldigt bra. Min är kittad lite åt XC-hållet (13-13,5kg) så den den är inte vidare jobbig att släpa runt på i skogen. Kör man lite mer åt dh-hållet så kan man ju alltid slänga på ett par kraftigare hjul och skaffa en med coildämpare.

Tobe: Jag är faktiskt 179cm... ;-) Ja, jag kör en Large(19") Bullit, för min åkstil och typ av cykling är den perfekt. Gillar långa stökiga turer och snabb DH lite då och då, eftersom jag kör mkt _lite_ NS och trix då funkar en större ram bättre tycker jag. Stabil och skön, går nerför som ett skott. :-) Hinner inte skriva mer, men återkommer efter dagens landsvägstur... :-)

/Leo

Hecklern är annars en riktigt fin skogscykel som sagt! Den här är riktigt fin iaf tycker jag.
Sen är det väl så att Tyler Klassen i DropIn kör på en Heckler också , så jag tror den håller för en hel del =). Med coil-dämpare bak och en Marzocchi Z1 130 därfram har du ett riktigt fint åk som är välbalancerat i skogen.

Annars är Bulliten superb den med! Funderar själv vääääldigt starkt på en sådan i sommar.

Absolut inget fel med Heckler eller Bullit, valet beror helt på dina prioriteringar. Om du tycker att Heckler är inte fullt så stark som du vill ha men Bullit har lite mer styrka (och vikt) än du behöver kolla på det här: http://ventanausa.com/frame_elchamuco.html

Det ligger lite mitt emellan Heckler och Bullit men kostar mindre pga utförsäljning.

Vad du än gör köp INTE en large, en medium Bullit är sjukt snygg men en large är bara äckligt ful och borde inte få finnas.. Sen kommer en large vara för stor för dig, men det tycker jag spelar mindre roll..

> Kneecap Frost Skrev:
>
> ... en large är bara äckligt ful och borde inte få finnas..

Var det det ödmjukaste du kunde få ur dig knäskål? ;)

Välj den storlek som passar dig bäst. De flesta med den längden skulle nog ha valt en
medium, men om man vill ha mer XC-geo och har långa ben kanske en Large kan funka.
Jag skulle dock valt medium.

cal Skrev:
-------------------------------------------------------
> > Kneecap Frost Skrev:
> >
> > ... en large är bara äckligt ful och borde
> inte få finnas..
>
> Var det det ödmjukaste du kunde få ur dig knäskål?
> ;)
>

Det är inte lätt att vara ödmjuk när man är bäst.. :P

Jag har letat efter en billig Hecklerram och hittade ett ställe på nätet (Tyskland). De hade dock inte någon Heckler men de hade Bulliten till ett grymmt bra pris.

http://www.mountainbikes.net/mtbike...421&cid=050318150545&ctry=1&za=1&lc=2&curcd=6
ca 12500 kr med 5th dämpare... De ni!

Lycka till med köpet.
ps. Storleken har ingen betydelse, utan det är längden... ds

EDIT: När kommer happymtb.org få automatisk stavningskontroll... :-Þ

Senast redigerad av en moderator:
Hecklern är onekligen ett alternativ jag har haft i åtanke (och fortfarande har för den delen), rent viktmässigt har den definitivt en fördel även om skillnaden blir mindre om man specar den mer åt freeridehållet.
Ligger nog mycket i bakhuvudet att jag "vill ha" en Bullit, men vad man vill ha och vad som är det bästa alternativet är inte alltid samma sak.

Hecklern ligger ju inte direkt på latsidan den heller i lite tuffare miljöer, även om Bulliten fixar mer av det mesta i strykväg så är det ju inte säkert att jag kommer till den nivån att man verkligen "måste" ha en Bullit...

Får fundera en del, men vilken cykel man än väljer så är det i alla fall nåt att växa med som åkare.
Eftersom jag ändå har kvar min Kona så kan man ju kanske satsa mer på att specificera Bulliten/Hecklern (eller vad det nu blir till slut) för lite tuffare miljöer, vill man envist åka lättare XC så har man en cykel för den biten ändå.

Kneecap Frost Skrev:
> Vad du än gör köp INTE en large, en medium Bullit
> är sjukt snygg men en large är bara äckligt ful
> och borde inte få finnas.. Sen kommer en large
> vara för stor för dig, men det tycker jag spelar
> mindre roll..

Haha, det var det dummaste jag hört på länge! Ful? :-D Visste jag lyckats reta gallfeber på många genom att cykla på en Large och dessutom göra det skapligt fort i skogen, samt även brant nerför, skoj när det lyckas! ;-) Men som sagt, för mig är large rätt storlek. Bulliten har begåvats med en geometri som inte stämmer med "normalcykeln", en medium är egentligen en small och en large är en medium. Detta pga att topprörslängden är kort på ramarna. Som jämförelse så har jag exakt samma sittställning på min 17" Cotic Soul som på en 19" Bullit.

Det sista kan jag dock hålla med om, Magnus M ska nog ha en Medium då han är kortare än vad jag är. Är 179cm med 84cm grenmått.

Jag har byggt min för att den ska fungera överallt, kör med den till 99% på sommaren. Klättrar bra, går att köra länge med, går att hoppa och leka med, tåla lite DH osv osv. Bombsäker mao. Hade en 130mm Z1 Freeride på den innan, nu en 150mm och det ska bli skoj att se om den fungerar lika bra i skogen som 130:an.

Här är hur jag har specat min Bullit just nu, har inget exakt totalpris då den har genomgått uppgraderingar under två år för att hamna i detta skicket, men +35kkr gick det på för drygt två år sedan att bygga den:

Ram: Santa Cruz Bullit Large, svart
Bakdämp: Progressive Suspension 5th Element coil, 2005 uppgraderad, TF-Tuned
Gaffel: Marzocchi Z1 Fr1 150mm 2005
Framskärm: Marzocchi Acerbis integrerad
Styre: Profile Design Ultra FR, 40mm rise
Styrstam: Titec Knucklehead DH, 75mm 15grader
Styrlager: FSA Orbit Xtreme
Grepp: Lizardskins Northshore Lock on
Framnav: White Industries Chub 36h 20mm, silver
Baknav: White Industries Disc Jockey 36h, silver
Fälgar: Sun Singletrack, 36h
Ekrar: DT Swiss Alpine III, 2.34-1.8-2.0
Nipplar: DT Swiss, mässing 12mm
Vevparti: Shimano Saint 34,22,Bash
Vevlager: Saint/XT, utanpåliggande
Pedaler: Shimano 647DX
Kasett: Shimano XT
Kedja: SRAM PC59 x 2, byter/roterar var ca 10:e tur.
Bakväxel: Shimano XT
Reglage: Shimano XT
Framväxel: Shimano XT M760 2004, topswing, toppull
Frambroms: Hope Mono M4, 180mm
Bakbroms: Hope Mono M4, 180mm
Sadelstolpe: Titec Post
Sadelstolpsklämma: Hope QR, svart
Sadel: Titec Berserkr
Däck: Continental Diesel 2.5"
Slang: Continental
Hölje: Cykelcity metervara, heldraget både fram&bak
Växelvajrar: Cykelcity
QR: Shimano XT, bak

Vikt 16.5kg. :-9 Bild.

/Leo

Nu har jag nog gått igenom varenda inlägg som skrivits om Heckler/Bullit på samtliga forum och är säker på en sak...jag vill ha en av varje. :)

En lättare Heckler XT-kittad rakt av (ev. Holzfeller Triple vevparti) med en 130mm gaffel runt 2 kg (som forfarande kan hantera tuffare åkning), perfekt i skogen och skäms inte om man kastar omkring den lite heller.
Totalvikten skulle nog hamna runt 12,5-13 kg vilket är helt ok för en skogsmaskin med freeride-egenskaper.

Sen en Bullit med mestadels XT samt Holzfeller 22/32 vevparti och Hope Mono M4 bromsar, gaffel troligtvis en Sherman Slider Plus.
Totavikt på denna maskin hamnar på "rätt" sida om 17kg:s strecket, ingen klättringsmaskin men å andra sidan ingen helt omöjlig maskin i rimlig terräng heller (samt klarar allt jag kan tänkas kasta mig in i och mer därtill).
Vill man lätta upp den lite så skulle en Z1 Fr1 gaffel i kombination med ett lättare hjulset kunna pressa ner vikten en hel del (ca 1-1,2 kg enligt mina beräkningar).

Men detta skulle spräcka min budget rätt ordentligt (redan med Bulliten ligger jag nästan i taket), så det blir till att fundera vidare.
Kanske blir det en Bullit, kanske en Heckler eller kanske (bara kanske) blir det en av varje om man köper den ena och senare kommer över en billigare ram som man kan bygga i takt med att tillgångarna tillåter, den som lever får se...

En sak är dock säker: Man lever bara en gång, lika bra att ha kul under tiden!

/Magnus...som vill ha en Svart Bullit och en Trans Red Heckler...

> Vill man lätta upp den lite så skulle en Z1 Fr1 gaffel i kombination
> med ett lättare hjulset kunna pressa ner vikten en hel del
> (ca 1-1,2 kg enligt mina beräkningar).

Vad har du räknat med för hjulset då? Du vill nog inte åka runt med
allt för klena grejer på en bullit. En Slider gaffel väger ca. 3kg, och en
Z1 FR1 väger någonstans kring 2,5-2,7kg.

:)

Jag utgick efter vikten på pappret på Z1:an (och min källa visade ca 200gram för lite), så det blir till att revidera siffrorna lite.
Runt 0,7-1kg kan den lättas, ca 400 gram på gaffeln samt med ett custombyggt hjulset runt 300-600 gram till.
Hittade några intressanta custombyggen på weightweenies som (åtminstone på pappret) ser helt ok ut och kapar en del vikt utan att offra för mycket.
Runt 16 kg:s strecket är ingen omöjlighet i vilket fall.

Men å andra sidan så finns det inget att oroa sig för efter man vunnit på lotto, då köper man både bulliten och hecklern och låter bulliten väga vad den väger bara... :D

Här har du ett exempel på hur du kan kitta din kommande heckler för att få en vikt kring 13kg. (vikten är teoretisk, har ej vägt min cykel på våg ännu)
ram			
			Santa Cruz Heckler(Medium med 5th element air)	2698
framhjul			

ekrar (32)	DT Swiss Competition BLACK 2.0/1.8/2.0 mm	         186
	nav		Shimano Deore XT HB-M756 Disc			244
	snabbkoppling	Shimano Deore XT				         65
	fälgband	Schwalbe					                  20
	fälg		Mavic XC 717					425
	slang		Nokian						176
	däck		Schwalbe King Jim Light 			         630

bakhjul			

ekrar (32)	DT Swiss Competition BLACK 2.0/1.8/2.0 mm	         186
	nav		Shimano Deore XT HB-M756 Disc			435
	snabbkoppling	Shimano Deore XT				         80
	fälgband	Schwalbe					                  20
	fälg		Mavic XC 717					425
	slang		Nokian						176
	däck		Schwalbe King Jim Light 			         630

framdel			

handtag		Salsa JUEGOS DE FUEGOS™ GRIPS Lock on		108
	dator		VDO C10						60
	styre		MaXm*6						175
	styrstam	Thomson Elite 70mm (SM-E126)			         166
	styrlager	WTB Momentum Comp 				                  130
	spacers		Middleburn					15
	växelreglage	SRAM X.9 inkl. vajrar				292
	frambroms	Hope mono mini (180)				         420
	framgaffel	Marzocchi Z1 Freeride ETA 130mm -04		         2285

mittendel			

framväxel	Shimano Deore XT FD-M760 (31,5)			         158
	vevparti	Shimano Deore XT FC-M760 			                  829
	pedaler		Shimano PD-M540 				         352
	sadel		WTB Shadow V Stealth				185
	sadelstolpe	Thomson Elite 410mm, 31,6mm (SP-E116)		247
	snabbkoppling	?						40

bakdel			

bakväxel	SRAM X.9					                  255
	kassett		SRAM PG 990 (11-32)				295
	bakbroms	Hope mono mini (160)				         400
	kedja		SRAM PC-59					300

Totalt:									13108

Har du justa prylar på din Kona kanske du kan låna dem till nybygget tills du får råd att köpa nya prylar till fincykeln och låta Konan få tillbaka sina delar allt eftersom?

Så gjorde jag när jag shoppade loss på min drömram (som snart är komplett specad med de delar jag vill ha nio månader senare).

Hecklern lär hålla fint för 1½-metersdrop till plant. Tror du dig leka med sådana saker regelbundet och kanske på ännu mer höjd? Köp en Bullit!

Jag skulle dock kolla noga på Ventanan som Daner tipsade om, inte minst för att de är lite ovanligare...

pbeijer Skrev:
> Här har du ett exempel på hur du kan kitta din
> kommande heckler för att få en vikt kring 13kg.
> (vikten är teoretisk, har ej vägt min cykel på våg
> ännu)

Riktigt trevligt, definitivt en lista att snegla på (eller planka rakt av) om det blir en heckler. :)

the_TnT Skrev:
> Har du justa prylar på din Kona kanske du kan låna
> dem till nybygget tills du får råd att köpa nya
> prylar till fincykeln och låta Konan få tillbaka
> sina delar allt eftersom?

Konan är helt orörd komponentmässigt, så det är Deore rakt av (med undantag för bakväxeln som är XT).
Inte så mycket att låna ifrån, dock ska jag nog inte behöva låna eftersom budgeten förhoppningsvis ska räcka till en komplett cykel.
Problemet är budgeten den inte räcker till två hojar, obeslutsamheten är min värsta fiende. :D

Jag tycker om att det e ett problem att budgeten inte räcker till cyklar för kanske 60.000:- ;o)
Kan du köpa en av dessa monsters så e det ju greeejt, som Tony skulle ha sagt, MEN, jag förstår exakt vad du menar, det tror jag att alla gör.

Ett tips om man vill spara 400-500g jämfört med pbeijers Heckler är ju annars att sätta på en Fox Vanilla RLC där framme, den väger 1,81kg enligt fox, vill man ha det ännu lättare (utan coil dock) så finns Fox Talas och Fox Float.

Magnus M:

Jag körde på en M bullit tidigare och kör nu på en M Yeti AS-X (som är mycket lik bulliten både till konstruktion, storlek och känsla). Jag är 174 cm lång och har ett innerbensmått på 82 cm. En medium passar mig perfekt. Small skulle däremot, med erfarenhet från andra ramar i den storleken, vara alldeles för litet. Satsa på en kortare styrstam istället om du vill sitta mer upprätt.

Tänk dock på vad dessa cyklar är avsedda för. De går att trampa uppför men det är definitivt något du kommer undvika. Kommer du cykla mycket både upp och ner för backar kommer du tappa mycket hastighet med en sån här hoj och du kommer inte orka vara ute lika länge. Till sånt passar en all-mountain eller trailhoj mycket bättre. Vore jag dig skulle jag spana in hecklern eller kanske specialized sx trail istället. Dessa tål fortfarande rätt höga drops (åtminstone 2 meter och än mer med lite sluttande landning) men är mycket trampvänligare.

Den viktigaste detaljen utöver ramen är hjulen och däcken. De är roterande massa och är kritiskt avgörande när det kommer till hastighet och uthållighet. Som exempel bör nämnas att du cyklar snabbare med en bullit med xc-hjul och xc-däck än med en superlätt carbonram med dh-hjul och dh-däck. Ska du köra dh, hopp, drops osv så kommer du behöva feta fälgar och däck och dessa kommer alltså sänka din hastighet drastiskt. Vill du få så lätta och hållbara hjul som möjligt så välj en UST-fälg och ett lätt UST-däck med stor volym.

Så till bakdämpare. Eftersom du ska köra aggressivt så är luftdämpare så gott som uteslutet. För att effektivt kunna trampa runt behöver du ett system i stil med propedal, spv eller dylikt. Du ska därför försöka ha en manitou swinger, en fox dhx eller en 5:th element. Rätt inställda gör dessa underverk för kraftöverföringen. Det finns även framdämpare med liknande system men jag är inte så hemma på dom.

Slutligen om bromsar. Hope mono m4 har inte fått så superbra omdömme. Dom sägs ha ungefär samma bromskraft som de gamla M4:orna. Jag har just börjat köra på ett par shimano saint bromsar och de är otroligt bra. Mycket bättre än mina gamla M4:or. Shimano saint bromsarna är dessutom mycket billigare än hope bromsarna (kolla in chainreaction). Vill du inte köra på saint så tycker jag du ska satsa på xt istället. Dom är så gott som identiska. Båda dessa har fått otroliga recensioner.

le boucher Skrev:
<->
> jag dig skulle jag spana in hecklern eller kanske
> specialized sx trail istället. Dessa tål
> fortfarande rätt höga drops (åtminstone 2 meter
> och än mer med lite sluttande landning) men är
> mycket trampvänligare.
<->
När man pratar om hur mycket en cykel tål så undrar
jag hur mycket cyklistens vikt spelar in. Tänker att
det måste vara skillnad ifall cyklisten väger 90 kg +
5 kg ryggsäck eller ifall han/hon väger 65 kg + 5 kg
ryggsäck. Eller har cyklarna sådana marginaler i
konstruktionen så att det inte spelar någon roll?

Det är onekligen inget lätt val, jag får ta en tur på min Kona och se vart jag KAN åka, vidare bedöma vart jag VILL åka, för att slutligen överväga vart jag KOMMER åka. ;)

Jag kan i huvudet bygga upp en bild baserat på en viss cykel och sedan upptäcka att detta enbart varit en önskedröm, de 3 meters-drop man drömt om blev i verkligheten 70 cm och det närmaste downhill man kommer är den inte alltför sluttande asfaltsbacken i närheten.
Sen skadar det ju inte om det visar sig att "rätt" cykel kan hamna en bit under den satta budgeten, då kan man ju spendera överskottspengarna till uppgradering/reservdelsbackup och kanske unna sig nåt kul utöver.

Viktmässigt bör jag väga in runt 70 kg, så även en Heckler klarar nog av en hel del med mig på.

Hur som helst så hade jag knappast kommit nån vart i tankeverksamheten om det inte vore för happy, å andra sidan så gör alla ni valet så mycket svårare...

/Magnus

Jerry: Läser du recensionerna på mtbr så kommer du märka att nästan varenda cyklist där väger över 200 lbs (~90 kg) ;)

Nä men skämt åsido så spelar ju självklart vikten väldigt stor roll. Fast jag tror tekniken spelar ännu större roll.

Egentligen kan man väl inte säga riktigt hur mycket en cykel tål och inte tål så det var väl fel av mig. Alla cyklar blir utmattade i materialet och kommer slutligen gå sönder om man håller på att droppa med dom. Frågan är NÄR det sker, inte OM.

Kolla in droppet den här killen gör med en sx trail. Verkar ju som den är tänkt att hålla för lite höga drops iaf. Mer än vad dom flesta här klarar iaf ;)

hmdrop.jpg

bild tagen från: http://www.nsmb.com/gear/sxtrail_09_04.php

Jag har visserligen funderat en hel del på en Bullit, men priset på Yeti´n hos bike-X-perts är oslagbart.
Bara några tusenlappar över ramkostnaden så får man ju en komplett cykel som dessutom har bra grejer på, det känns nästan som att man är dum om man inte köper.

Visst väger den lite mer än en bullit med just denna specifikation, men till priset man ger så har jag t o m råd med en klart acceptabel FS-trailbike och håller mig ändå inom budget.
Alternativt så har man en rejäl slant över till uppgraderingar och alternativa hjulset osv.

Några tips eller åsikter, ska jag slå till direkt eller vad tycker ni?

Länk till Yeti AS-X hos bike-X-perts

Det är väl den där Stance Kingpin som döljs av ett litet orosmoln. I övrigt ser det ju bra ut.

Styrlagret, fälgarna och framnavet vet jag heller inte så mycket om. Baknavet har väl kanske inte den mest täta bodyn/lagrena men det är ju bara att köra sålänge det håller.

Stance Kingpin fick bra kritik i MBR, dom menade att storebror Sherman Slider fick passa sig och dom frågade sig varför man skulle betala så mycket mer för SPVn.

iirc(TM)

Magnus: Tänk efter lite till, för det är ju trots allt en hel del pengar det handlar om att lägga ner på en "stridsvagn". :-) Vad jag menar är att om du vill ha en cykel som fungerar till _allt_ så är Bulliten ett klockrent köp, den går att bygga lätt/lagom/tung allt efter önskelmål. Ramen och bakdämparen(5th element) är i perfekt harmoni för skogscykling såväl som downhillcykling, ihop med rätt framgaffel för ändamålet så blir det en rätt så oslagbar kombination.

Kan hålla med om att Yeti AS-X är ett kap i prisvärdhet och den är ett fint alternativ till en Bullit, men jag tvivlar på att den fungerar lika bra som en Bullit(som är kittad ung. som min) för ren skogscykling och långa turer. Min är rena klättermaskinen samtidigt som den tål att bombas nerför som en ren freeridecykel, att hoppa/droppa är rena nöjet - bara du själv som sätter "gränsen", skulle inte byta den mot något annat faktiskt... :-9

/Leo

> Leo skrev:
>
> ... skulle inte byta den mot något annat faktiskt... :-9

Har du provat en AS-X, Ventana El Chamuco, Ellsworth Moment, Enduro SX '05 och andra gunghästar med 6-7" i baken Leo?

Om inte. Hur kan du vara så säker på att bulliten är så outstanding. Inget fel med bullit och jag förstår att du bara blir mer och mer kär i din. Men det finns ju faktiskt alternativ som påminner i mångt och mycket och som alla har sina starka/svaga sidor. ;)

cal: Nej, jag har inte provat andra liknande cyklar, men skulle ändå inte byta den mot något annat, faktiskt. :-) Visst finns det en hel del andra liknande cyklar, men det känns ändå som det är svårt att hitta någon ram som är lika trampeffektiv och bombsäker som en Bullit faktiskt är. Att den dessutom går att bygga till så många olika typer av cykel är rätt otroligt, den fungerar utmärkt med en 130mm gaffel och trippelvevparti, den fungerar utmärkt med en dubbelkronad gaffel på 200(!)mm - bara att dyka upp på Red Bull Rampage om man känner för det och vågar. ;-)

Vad jag menar är att om man vill ha en allsidig ram, så är Bullit ett mkt bra val. Kanske inte det bästa för en viss typ av cykling, men en ram som är bra på det mesta och håller för uppgraderingar åt nära nog vilket håll som helst. Det var ju trots att Bullit ämnesraden handlade om, så jag kan ju inte låta bli att rekommendera den ramen... :-)

/Leo

cal skrev:
> Har du provat en AS-X, Ventana El Chamuco,
> Ellsworth Moment, Enduro SX '05 och andra
> gunghästar med 6-7" i baken Leo?

Funderade en stund på att man kanske även borde nämna Turner 6-pack i detta sammanhanget men jag har inte bestämt mig än...

Nu ska jag bara vara lite dum, du tycker alltså att han gör bättre i att köpa en ram som kostar nästan lika mycket som hela hojen han tittar på? =)

Det är ju upp till köparen att avgöra vad som är ett bra köp. Vill jag ha en Audi och går och köper en Skoda för halva priset så tycker jag inte att jag gjort ett bra köp, även om det säkert inte är något fel på Skodan så var det ju Audin jag isåfall drömde om från början. Den som spar... :-P

/Leo

iMats: Jo, visst...! :)

Jag ville bata säga att listan kan göras väldigt lång. Visst, det är inte alla ramar som klarar DC-gafflar upp till 200mm slag som en Bullit samtidigt som de kan köras som hyffsat lätta freeride-cyklar. På så vis är en Bullit lite unik. Samtidigt borde väl en AS-X klara det också?

Samtidigt är det väl kanske inte alla cykelägare som väljer att utrusta ramen med dubbel uppsättning komponenter för att den är så allsidig (130-150mm "XC"-utförande och 200mm "Huck"-utförande). Men det är ju helt klart trevligt att möjligheten finns!

Yetin skulle jag tagit. Om man inte är nöjd med den kan det inte vara något problem att sälja den utan förlust, det där tyska erbjudandet gäller inte för evigt och Yetiramen är lika dyr som en Bullit, i alla fall i USA. Yeti AS-X kostar 1275$ medan Santa Cruz Bullit kostar från 849 till 1169$ beroende på finish och bakdämpare (Speedgoat).

De jämförbara ramarna som nämnts och som är i det toppskiktet (Yeti, Santa, Turner, Specialized etc) tror jag är så bra att det i praktiken är en fråga om vilket märke/design man gillar mest, och pris naturligtvis.

Priset på Yeti'n är onekligen jättebra, även om man skaffar en annan gaffel för 5000-6000kr så hamnar man en "tiotusing" under bullitpriset.
Stance är också relativt tung vägandes strax under 3,3 kg, så där har man direkt en möjlighet att lätta cykeln en hel del om den känns som en stridsvagn.

Jag får iaf. ta mig en rejäl funderare och bestämma mig snart, men vetskapen att man får en relativt jämförbar hoj för 10.000-15.000:- mindre än Bulliten ger Yeti'n en rejäl fördel.

Det kunde ju alltid varit värre, hur man än vänder och vrider på frågan så är det ett högst angenämt problem man har. :-)

Jag valde att satsa på en Heckler och byggan den lite åt freeridehållet. Den håller för allt jag vill ta mig för och jag har ändå alltid möjligheten att med enkla medel (byta däck, sätta på en tredje klinga, byta styre och styrstam och pedaler) få en riktigt bra XC-maskin som funkar för tex långlopp.

När jag har den XC-kittad ligger jag nog runt 14kg (kanske lite drygt) och när jag har den i det vanliga läget ligger jag nog på 16+.

Det är en kompromiss som fungerar väldigt bra för mig. Jag har förresten en medium och är 184 cm.

/Per

Vad tror ni om en beg Bullit från Ebay uk? Är de totalt sönderkörda eller? Det verkar ju vara en ram som tål det mesta så om man kan få loss en lätt repig ram för en billig peng så borde det inte vara en usel affär.

Zooltrix skrev:
> Vad tror ni om en beg Bullit från Ebay uk? Är de
> totalt sönderkörda eller? Det verkar ju vara en
> ram som tål det mesta så om man kan få loss en
> lätt repig ram för en billig peng så borde det
> inte vara en usel affär.

Efter vad jag har hört så kör man mestadels Dh med Bulliten i england. Dom verkar inte tänkt så långt att man faktiskt kan trampa plant med den också ;-).
Nää, men ramen tål ju en hel del, men bakdämparn ska helt vara nyservad i alla fall.
Själv tänkte jag få en Bullit hemburen av en kompis från Usa. Ni vill inte veta hur billig de blir ;-)

Hur är Bullit vs AS-X i vikten?

Tillbaka
Topp