Går inte att justera min växel Shimano Nexus 8i

lagrave

Aktiv medlem
Jag har en cykel med Shimano Nexus 8i navväxel med vridväxelhandtagsreglage (heter det så?). Förmodar att växelwiren med tiden töjt sig lite så den växlar dåligt, växlarna går inte i som de ska och "släpper" regelbundet när jag cyklar.

Det är enkelt att justera den här växeln, lägg i fjärde växeln och skruva sedan på "muttern" vid växelväljaren så att de två gula strecken i bakdrevet är kant-i-kant. Problemet är att justeringen inte "håller sig", efter att växlat upp och ner några gånger matchar inte strecken alls längre.

Jag är osäker på om de hela tiden förskjuts åt samma håll eller om de är åt olika håll. Tror missmatchning är värre/går snabbare om jag växlar till extremlägena (1 och 8 alltså) än om jag nöjer mig med att växla till 3 resp 5.

Vad kan detta bero på? Hur fixar jag?

Det är min "fincykel" så den utsätts inte för någon jätteelak behandling utan används mest soliga dagar inne i stan. Tre år gammal. Växelsystemet är i övrigt i gott skick, med två smärre undantag - skyddshöljet är lite slitet på olika ställen resp växelindikatorn är ganska ur fas (Det finns ett fönster i reglaget som visar vilken växel som ligger i och siffran är inte i mitten av det fönstret, men det var den knappast när den var ny heller. Jag har alltid irriterat mig på att detta sett fult ut.)

Ny vajer och nya höljen löser troligen dina problem. Jag byter årligen.... minst... på racern byter jag bakväxelvajern en gång "midseason" dessutom...

Förutom smuts och ökad friktion i växelvajerhöljet så kan det vara så att muttern som fäster vajern i växelnavets "drag" inte håller vajern hårt nog och vajern glider ur (om än minimalt) när du växlar i ytterläget med mest drag....
Killgissar mest....men ändå
/C

Slits wiren? På något annat sätt än att den töjs lite?
ja den slits varje ggn du växlar nöter du på vajer där den går mot något tex vid växelmekanism bak o inne i handtaget

i ditt fall skulle ja byta reglage ink vajer hölje iomed du stör dej på växelnummerna reglage in vajer e inte många spänn mer än bara vajerbyte

Kontrollera också så att vajer ligger rätt där bak vid navet där muttern sitter. Jag hade liknande problem och då hade jag missat en "läpp" som vajern skulle gå brevid. Lycka till.

ja den slits varje ggn du växlar nöter du på vajer där den går mot något tex vid växelmekanism bak o inne i handtaget

i ditt fall skulle ja byta reglage ink vajer hölje iomed du stör dej på växelnummerna reglage in vajer e inte många spänn mer än bara vajerbyte

Är reglage billiga??

Tillbaka
Topp