Garmin connect imponerar inte

Tant_Trek

Aktiv medlem
Fungerar inte :/
Garmin Express hittar inte heller den. Win 10..
Har periodvis samma problem (FR 735XT och Win10), med USB-sladd in i laptopen så laddar den alltid, men typ 1/5 gånger så kopplar inte klockan upp som en dataenhet (dvs synk mot Garmin Express funkar inte). Jag hann köpa ny USB-kabel till klockan, och provat i flera olika datorer, svårt att fatta om det är glappkontakt i USB-delen eller i kopplingen till klockan. Har ingen lösning och ser ingen systematik i felet, det är bara typ "jahapp, denna gång funkar/funkar inte".

På vilket sett har den inte gått att koppla upp?
Problemet är att många telefon tillverkare gör saker som inte är standard, Samsung och Huawei sticker ut här. Speciellt inom tekniker för att spara på batteriet.

Jag köper bara Googles egna pixel telefoner och deras föregångare och har aldrig haft problem med parning de fem senaste åren

marr

Moderator
Forumvärd
Problemet är att många telefon tillverkare gör saker som inte är standard, Samsung och Huawei sticker ut här. Speciellt inom tekniker för att spara på batteriet.

Jag köper bara Googles egna pixel telefoner och deras föregångare och har aldrig haft problem med parning de fem senaste åren
Samsungs fungerar klanderfritt. Huawei var lite meckigt ja.
Pixel är en no go för många eftersom de envisas med att inte sälja dem här, tyvärr.

Men, jag undrade vad som strula, i vilket steg. Betydligt enklare att hjälpa då.

Raggamuffin

Aktiv medlem
Byt kabel.
Jag har två st (fina laddkablar till hörlurar) som envist ligger kvar i skrivbordslådan och varje gång jag skall använda dem till min garmin så upptäcker jag att de enbart laddar och inte funkar till att överföra data.
Ja det är det första jag alltid gör :).

Angående ovan så är min Huawei hopplös när det kommer till Garmin och Bluetooth.

JPL

Aktiv medlem
Skummade väldigt raskt igenom sista sidorna i tråden och kanske missat att frågan varit uppe tidigare;
Livetrack vill inte fungera för mig sedan det stora strulet. Är det någon mer som har detta problem och är det ngn som har en lösning?

sanfar

Aktiv medlem
Skummade väldigt raskt igenom sista sidorna i tråden och kanske missat att frågan varit uppe tidigare;
Livetrack vill inte fungera för mig sedan det stora strulet. Är det någon mer som har detta problem och är det ngn som har en lösning?
Min garminlivetrack funkar bra, kör via strava dock. Fruns livetrack utan strava funkar åxå fint.

mklmtb

Medlem
Någon här som använder Relive? Dagens strapatser dyker upp i Strava, men inte i Relive...?
Killgissning men var det inte ett tag sedan Relive slutade fungera? I samband med att Strava ströp åtkomsten till deras API, har för mig att det skrevs en del om det, bland annat av DCR.

BuTTuS

Aktiv medlem
Hmm, inga aktiviter går att exportera från connect.garmin.com, bara jag eller? har testat olika browsers...

400 Bad request
Your browser sent an invalid request.

Hulken

Medlem
Hmm, inga aktiviter går att exportera från connect.garmin.com, bara jag eller? har testat olika browsers...

400 Bad request
Your browser sent an invalid request.
Jag har samma problem. Också provat olika webläsare. Någon som vet någon enkel fit till tcx konverterare? (Då kan man ta fit-filen direkt från enheten.)

jomper

Forumpappa
Forumvärd
Enklast är att koppla in sin pryl med USB till datorn och hämta filerna den vägen. Sen kan man ladda upp dem manuellt till Strava eller vad som helst.

NLC

Aktiv medlem
Ok, slight off topic eftersom jag faktiskt blev lite imponerad av Garmin Connect (eller åtminstone att jag inte behövde använda det).

Skapade en rutt i Strava och skulle sedan göra motsvarande i GC när jag upptäckte att den redan låg där samt att när jag startade GPSen hade det automagiskt synkats över.

Svaret fanns här - https://support.strava.com/hc/en-us...--Syncing-Strava-Routes-to-your-Garmin-Device

mzi

Aktiv medlem
Den där pushen är lite fel, artikeln är ändrad så det står den rätta valutakursen: 87 miljoner. Eller 10 miljoner dollar (precis det som rapporterades de förrsta dagarna)

implor

Aktiv medlem
Småpengar för ett noterat bolag som levererar till flygindustrin. Evil Corp behövde verkligen pengar.
Snarare så de ska bötas av staten på ett par 100 miljoner. Att betala får ju dom bara att fortsätta med sin verksamhet. Har man så dålig it säkerhet så får man stå sitt kast helt enkelt!

lundatok

Aktiv medlem
Nu var ju angreppet väldigt sofistikerat, det kunde hända nästan vart som helst. Speciellt med en statsstödd aktör.

implor

Aktiv medlem
Nu var ju angreppet väldigt sofistikerat, det kunde hända nästan vart som helst. Speciellt med en statsstödd aktör.
Fast har man vettiga backuper är det bara blåsa skiten och backa en vecka eller två. Visst tappar man en del data men känns som ett icke problem då datan inte är livskritisk på något sätt.

ostrand

Aktiv medlem
Fast har man vettiga backuper är det bara blåsa skiten och backa en vecka eller två. Visst tappar man en del data men känns som ett icke problem då datan inte är livskritisk på något sätt.
Det är inte säkert att backuperna är intakta. Om man ens använder offline storage (exempelvis band som roteras ut) så är standard att backa till band en gång i månaden.
Om Garmin nu ens hade offline backuper - vilket inte är säkert - kan det vara så att de hade tappat en hel månads data.
Om de INTE hade offline backuper och angriparen lyckades kryptera backuperna vilket inte är helt osannolikt så hade de ju varit ganska rökta. Säkerhet kostar pengar idag.

implor

Aktiv medlem
Det är inte säkert att backuperna är intakta. Om man ens använder offline storage (exempelvis band som roteras ut) så är standard att backa till band en gång i månaden.
Om Garmin nu ens hade offline backuper - vilket inte är säkert - kan det vara så att de hade tappat en hel månads data.
Om de INTE hade offline backuper och angriparen lyckades kryptera backuperna vilket inte är helt osannolikt så hade de ju varit ganska rökta. Säkerhet kostar pengar idag.
Då var vi lite tillbaka på stå sitt kast. Har man snålat och inte gjort det korrekt så får man bita i det sura äpplet.

fhloston

Aktiv medlem
Jag lyckas inte få över en stravarutt till min edge 1000... Jag skapade rutten i connect, och då gick det bra. (rutten är från en gammal aktivitet, så det var enkelt att skapa)

mrholmiz

Aktiv medlem
Jag lyckas inte få över en stravarutt till min edge 1000... Jag skapade rutten i connect, och då gick det bra. (rutten är från en gammal aktivitet, så det var enkelt att skapa)
Gjorde en Route igår i Strava men gick inte att få in den på min Edge 830 via Strava IQ appen igår. Ber om att auktorisera strava sen kraschar det bara.

mzi

Aktiv medlem

?

NLC

Aktiv medlem

?
Se även https://support.strava.com/hc/en-us...Routes-to-your-Garmin-Device?mobile_site=true som jag länkade till ovan. Istället för att använda IQ-appen så räcker det med att favoritmarkera rutten (i Strava) för att den ska synka över till GC och GPSen.

moros

Aktiv medlem
Se även https://support.strava.com/hc/en-us...Routes-to-your-Garmin-Device?mobile_site=true som jag länkade till ovan. Istället för att använda IQ-appen så räcker det med att favoritmarkera rutten (i Strava) för att den ska synka över till GC och GPSen.
Ja det funkar bra. Jag visste inte om att de hade gjort den ändringen men några veckor innan kraschen läste jag om det och hade börjat köra på det nya sättet istället.

Däremot fungerade IQ appen sån tur var samma morgon som resten kraschade, då stod jag nämligen redo att köra iväg på okänd mark och skulle synka över rutten jag gjort kvällen innan. Men nu har de kanske dödat den permanent

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer