Garmin connect imponerar inte

zodah

Aktiv medlem
De olika varianterna av Garmin Cycle Map tror jag skall vara OSM

Koppla din Edge till en dator, med Garmin Express så kommer nya kartor att installeras,
men om jag har förstått rätt förnyas de bara 1-2 ggr/år.
Will do!

Garmin är rätt mossiga med hur de integrerat enhet /app/ dator.
Varför kan man inte uppdatera kartor via appen tex. Jaja, G Express kanske löser det. Får be att återkomma.

fhloston

Aktiv medlem
Vad kör ni med för pulsband till garmin?

Garmin HRM pro. Vilket är overkill för cykling, och även för den lilla löpning jag försöker mig på (den har running dynamics)

zodah

Aktiv medlem
1649186129611.png

JockeS

Aktiv medlem
Har alltid laddat ner rutter från Ridewithgps och Strava som jag sedan skickat in i min Edge 530 utan problem.
Men nu helt plötsligt har jag antingen blivit fullständigt idiot och eller så har Garmin ställt till det igen.

Kan inte föra över någonting till min cykeldator.
Tips?

Bilagor

• Skärmavbild 2022-04-18 kl. 07.19.16.png
    Skärmavbild 2022-04-18 kl. 07.19.16.png
    14.4 KB · Besök: 47

BuTTuS

Aktiv medlem
Har alltid laddat ner rutter från Ridewithgps och Strava som jag sedan skickat in i min Edge 530 utan problem.
Men nu helt plötsligt har jag antingen blivit fullständigt idiot och eller så har Garmin ställt till det igen.

Kan inte föra över någonting till min cykeldator.
Tips?
Om du kör med Garmin Express så kolla att du har senaste versionen, det kom en ny för nån vecka sedan...
Edit: samt att det släppts en ny firmware, kanske den ligger "före" i kön och blockar, så uppdatera Express och plugga in den där så kanske det släpper

ylva

Aktiv medlem
Är det någon som har problem med att få notifikationer från messenger på era devices? Jag får från instagram, telegram, sms etc men inte från messenger.. Fick tyvärr inte så mycket hjälp från garmin när jag kontaktade dem så tänkte höra om någon annan har samam problem? Har en 520 edge..

JockeS

Aktiv medlem
Om du kör med Garmin Express så kolla att du har senaste versionen, det kom en ny för nån vecka sedan...
Edit: samt att det släppts en ny firmware, kanske den ligger "före" i kön och blockar, så uppdatera Express och plugga in den där så kanske det släpper
Uppdaterad senast idag och provade med nya filer men får samma sk*t.
Bifogar ena filen här ifall någon vill prova.

Dock gick det bra att lägga in .fit-filen ifrån en av turerna direkt in i enhetens mapp istället.

Bilagor

• 71km.gpx
    5.2 KB · Besök: 23

nisseson

Aktiv medlem
Hur gjorde du?

Jag går in i connect.garmin.com och väljer att ladda upp filen där. Men det funkar itne.
Jag gör allt på telefonen (Android). Tog ner filen från Happy, öppnade den med Garmin Connect-appen, valde "Send to Device" och sen min Edge 530. Slog på Edgen, lät den synka. Sen låg rutten på plats, gick att kolla på etc.

HåkanC

Aktiv medlem
Bifogar ena filen här ifall någon vill prova.

Dock gick det bra att lägga in .fit-filen ifrån en av turerna direkt in i enhetens mapp istället.
Den gick bra att ladda upp trådlöst till min Edge 1030
Jag gjorde så här
  • Ladda ned GPXen till datorn
  • Starta GC o logga in
  • Gå till Träning / Banor
  • Välj Importera, det funkar utan problem
  • Ge rutten ett namn och spara den
  • För över den genom att scrolla ned och välja Skicka till enhet
  • Starta min Edge 1030 och när den synkar förs rutten över
  • I Edge gå till; Navigation / Banor / Sparade banor, leta fram den sparade rutten
  • Rutten öppnas och läses in utan problem
Men när jag tittar på rutten i GC ser den lite konstig ut
Tst_rutt 2022-04-19_2.png

Ska den se ut så här?

JockeS

Aktiv medlem
Den gick bra att ladda upp trådlöst till min Edge 1030
Jag gjorde så här
  • Ladda ned GPXen till datorn
  • Starta GC o logga in
  • Gå till Träning / Banor
  • Välj Importera, det funkar utan problem
  • Ge rutten ett namn och spara den
  • För över den genom att scrolla ned och välja Skicka till enhet
  • Starta min Edge 1030 och när den synkar förs rutten över
  • I Edge gå till; Navigation / Banor / Sparade banor, leta fram den sparade rutten
  • Rutten öppnas och läses in utan problem
Men när jag tittar på rutten i GC ser den lite konstig ut
Visa bilaga 550726
Ska den se ut så här?
Så ska den absolut inte se ut…

Andbo0123

Aktiv medlem
Halloj!

Har problem med att synka aktiviteter via BT (iOS) från min garmin edge 810 efter att jag pausat pågående aktivitet och stängt av den vid t.ex. ett fikastopp. Funkar inte heller att gå in aktiviteten under "resor" och trycka på "Överföra turen". Går sedan att överföra via sladd och dator men det har jag inte alltid med mig.

Hur löser jag detta, köper en Wahoo?

gustavgo

Aktiv medlem
Halloj!

Har problem med att synka aktiviteter via BT (iOS) från min garmin edge 810 efter att jag pausat pågående aktivitet och stängt av den vid t.ex. ett fikastopp. Funkar inte heller att gå in aktiviteten under "resor" och trycka på "Överföra turen". Går sedan att överföra via sladd och dator men det har jag inte alltid med mig.

Hur löser jag detta, köper en Wahoo?
Är det inte så att du måste avsluta aktiviten för att den ska synkas? Tror Wahoo fungerar likadant på den punkten.

Andbo0123

Aktiv medlem
Är det inte så att du måste avsluta aktiviten för att den ska synkas? Tror Wahoo fungerar likadant på den punkten.

Inser att min beskrivning var rätt kass. Menar såhär:

1. Startar garmin
2. Startar aktivitet och cyklar
3. Slutar cykla och pausar aktivitet
4. Stänger av garmin
5. Startar garmin efter fikastopp
6. Börjar cykla igen och startar aktivitet
7. Cyklat färdigt, sparar aktivitet.
8. Hoppas att garmin ska synka.

DanielS

Aktiv medlem
Jag måste nästan alltid stänga av garmin Connect hårt för att Bluetooth ska hoppa igång och enheten ska synka (genom inställningar/appar/tvinga att avsluta på Android).

fhloston

Aktiv medlem
Jag kollade statistiken från gårdagens 40-milare och hittade några lustiga saker.

Jag höll på drygt 19:24 , varav 16:13 var under färd.

Screenshot_20220515-195134.png

Men tydligen lämnade jag aldrig cykeln eftersom jag var sittande längre än vad jag var under färd

Screenshot_20220515-195108.png

Och nog för att det var blött, men jag kan inte minnas att jag simmade
Screenshot_20220515-194955.png

ylva

Aktiv medlem
Någon som har koll på om jag måste göra ett FTP test med garmin devices för att få FTP data under "prestationsstatistik" --> FTP?
Jag får in kraft under statistiken för självs passet men inget under helhetsstatistiken🙄

moros

Aktiv medlem
Någon som har koll på om jag måste göra ett FTP test med garmin devices för att få FTP data under "prestationsstatistik" --> FTP?
Jag får in kraft under statistiken för självs passet men inget under helhetsstatistiken🙄
Har du gjort något FTP test tidigare kan du mata in det manuellt. Garmin kan också ge ett nytt FTP värde om du kört ett pass som innehåller tillräckligt med infortmation för att göra en beräkning. Jag vet inte exakt vad som ligger till grund, för ibland efter ett pass får man ett nytt värde och ibland inte. Står säkert i manualen. Jag har personligen inte gjort ett FTP test "på" min Garmin utan på annat sätt sen lagt in manuellt

ylva

Aktiv medlem
Har du gjort något FTP test tidigare kan du mata in det manuellt. Garmin kan också ge ett nytt FTP värde om du kört ett pass som innehåller tillräckligt med infortmation för att göra en beräkning. Jag vet inte exakt vad som ligger till grund, för ibland efter ett pass får man ett nytt värde och ibland inte. Står säkert i manualen. Jag har personligen inte gjort ett FTP test "på" min Garmin utan på annat sätt sen lagt in manuellt
Japp, har gjort ett och matat in manuellt. Det ligger under enhetsinställningar eller något sånt. Tillsammans med mina kraftzoner.. men får ändå inte upp någon data under prestationsstatistik. Där jag tänker stt det likt med vo2max värdet kan komma att ändras beroende på hur jag presterar under passen..?

moros

Aktiv medlem
Japp, har gjort ett och matat in manuellt. Det ligger under enhetsinställningar eller något sånt. Tillsammans med mina kraftzoner.. men får ändå inte upp någon data under prestationsstatistik. Där jag tänker stt det likt med vo2max värdet kan komma att ändras beroende på hur jag presterar under passen..?
Då missförstod jag frågan. Ja under prestationsstatistik får du inte in det manuella värdet så vitt jag vet, då måste du göra ett i Garmin eller köra ett pass som bedöms ge tillräckligt för att uppskatta det. Exakt vad som skall uppfyllas vet jag inte, bara att vissa pass ger mig ett nytt värde. Andra inte.

Antar att du menar här: prestationsstatistik/ftp (appen)
Screenshot_20220515-232114_Connect.jpg

ylva

Aktiv medlem
Då missförstod jag frågan. Ja under prestationsstatistik får du inte in det manuella värdet så vitt jag vet, då måste du göra ett i Garmin eller köra ett pass som bedöms ge tillräckligt för att uppskatta det. Exakt vad som skall uppfyllas vet jag inte, bara att vissa pass ger mig ett nytt värde. Andra inte.

Antar att du menar här: prestationsstatistik/ftp (appen)
Visa bilaga 555501
Ah okej, tack!
Då får jag kika på hur jag kan föra ett test med klockan på något vis :)

fhloston

Aktiv medlem
Jag kollade statistiken från gårdagens 40-milare och hittade några lustiga saker.

Jag höll på drygt 19:24 , varav 16:13 var under färd.

Visa bilaga 555433
Men tydligen lämnade jag aldrig cykeln eftersom jag var sittande längre än vad jag var under färd

Visa bilaga 555437
Och nog för att det var blött, men jag kan inte minnas att jag simmade Visa bilaga 555438

En notering angående "tid stående". När jag kollade på senaste rundan ser jag att den tid som jag inte är på cykeln registreras som stående. Det är ju delvis korrekt, men borde ändå räknas bort... I de gula områdena långt till höger både satt jag och framför allt sov jag...

1653927171362.png

1653927240212.png

velman

Aktiv medlem
Jag har precis kört första rundan med nya cykeldatorn men får inte upp turen till Garmin connect. Är det något problem med connect nu eller är felet hos mig?

Jag verkar ha problem att skicka upp från min klocka med, den brukar funka felfritt. Så kanske fel hos Garmin?

Om någon kan testa vore jag tacksam!

MackanG

Aktiv medlem
Jag har precis kört första rundan med nya cykeldatorn men får inte upp turen till Garmin connect. Är det något problem med connect nu eller är felet hos mig?

Jag verkar ha problem att skicka upp från min klocka med, den brukar funka felfritt. Så kanske fel hos Garmin?

Om någon kan testa vore jag tacksam!
Jag synkade en runda för 20min sedan utan problem.

velman

Aktiv medlem
Jag synkade en runda för 20min sedan utan problem.
Konstigt. Jag kan inte synka vare sig via min klocka eller edge:en. Kan den nya cykeldatorn ställa till det på något sätt eller har jag otur att det strular hos garmin precis när jag testar första gången?

Det fungerade om jag laddade upp fit-filen manuellt. Men så kan man ju inte hålla på år 2022.

Spacekitty

Aktiv medlem
Min Edge har synkat två rundor idag, en vi 10 tiden och en nyss, det skötte sig helt automatiskt som vanligt. Nytt däremot att jag inte fick notis på telefonen efteråt, men dom fanns på webben när jag loggade in och titta.

velman

Aktiv medlem
Jag löste det. Jag behövde godkänna (i garmin connect) att filer laddas upp via garmin Connect. det Måste ha ändrats när jag installerade nya cykeldator. Fick dock ingen notis om det då. 😑

men nu funkar det!

n3wton

Aktiv medlem
Tja! Hur hade ni gjort för att logga gympass med en Garmin Forerunner 235?

Jag springer till gymmet och tillbaks, men vill ha hela passet som någon form av aktivitet som inte är löpning eller cykel på Strava.

Det finns fem aktiviteter att välja på: löpning inne, löpning ute, cykling inne, cykling ute och "annan". Utepassen gör att jag får ett gps-spår jag inte vill ha. Innelöpning ger en distans baserat på genomsnittlig steglängd, som jag inte vill ha. "Annan" klarar inte att skicka med en vettig pulskurva till Strava.

Hur ska jag få till en aktivitet som bara ger mig puls och tid i Strava?

DanielS

Aktiv medlem
Tja! Hur hade ni gjort för att logga gympass med en Garmin Forerunner 235?

Jag springer till gymmet och tillbaks, men vill ha hela passet som någon form av aktivitet som inte är löpning eller cykel på Strava.

Det finns fem aktiviteter att välja på: löpning inne, löpning ute, cykling inne, cykling ute och "annan". Utepassen gör att jag får ett gps-spår jag inte vill ha. Innelöpning ger en distans baserat på genomsnittlig steglängd, som jag inte vill ha. "Annan" klarar inte att skicka med en vettig pulskurva till Strava.

Hur ska jag få till en aktivitet som bara ger mig puls och tid i Strava?
Du kan inte lägga till en egen aktivitets-profil? Oklart enligt manualen om det går på din klocka, men på min FR645 har jag lagt till en profil som heter "styrketräning" som gör det du vill. Synkar som vanligt till strava, dock handledspuls vid styrketräning fungerar inte så bra så den bryr jag mig inte så mycket om.

n3wton

Aktiv medlem
Du kan inte lägga till en egen aktivitets-profil? Oklart enligt manualen om det går på din klocka, men på min FR645 har jag lagt till en profil som heter "styrketräning" som gör det du vill. Synkar som vanligt till strava, dock handledspuls vid styrketräning fungerar inte så bra så den bryr jag mig inte så mycket om.
Verkar inte så på min modell. Verkar inte gå att utesluta vissa mätvärden i vissa profiler heller, typ som att stänga av gps i "annat"-läget eller dylikt.

Pulsen är inte alls av intresse egentligen, utan det handlar om att logga tid och få översikt hur mycket jag tränar på både lång och kort sikt. Blir stökigt i nuläget då det ibland loggas distans, pulskurvan visar något helt tokigt och tiden blir galen. Antingen blir det något av ovanstående, eller en kombination av alla.

liten_ninja

Aktiv medlem
Verkar inte så på min modell. Verkar inte gå att utesluta vissa mätvärden i vissa profiler heller, typ som att stänga av gps i "annat"-läget eller dylikt.

Pulsen är inte alls av intresse egentligen, utan det handlar om att logga tid och få översikt hur mycket jag tränar på både lång och kort sikt. Blir stökigt i nuläget då det ibland loggas distans, pulskurvan visar något helt tokigt och tiden blir galen. Antingen blir det något av ovanstående, eller en kombination av alla.
Jag har i alla fall tagit bort GPS för aktiviteten "Annat" så det skall gå åtminstone. :-)

n3wton

Aktiv medlem
Det fungerade ju alldeles utmärkt att stänga av gpsen för en enskild aktivitetstyp! Tack för hjälpen!

Jag fattade inte att aktivitetsmenyn gällde för den för tillfället valda aktiviteten utan trodde det gällde generellt för klockan typ. Nu är det lite bättre ordning på både gps-funktion och datafält!😊

Luzen

Aktiv medlem
På en aktivitet som tog typ 5:40… saknas tid?
Intressant. Jag hade ett datafält som gjorde att tid i pulszon summerades helt fel i vintras. Nu verkar det funka igen.
Den kunde tex ta bort all tid i zon 3 medan det fanns tid i både zon 2 och 4.
Jag felanmälde till Garmin men de ville inte göra något då det var datafält från 3e part.

pennan

Aktiv medlem
Vet inte om det är garmin eller strava det är fel på, men tappar väldigt många segment nuförtiden.
Det ser inte ut som jag cyklar på stigen, utan 30m utanför... vad kan vara fel?

Topp