Garmin Edge 1000

Garmin Edge 1000
Garmin Edge 1000
Freddan, jag körde speciallösning på min, en bit gammal slang, eltejp o sen på med fästet så sitter det som en smäck! :)

IMG_1567.JPG

IMG_1568.JPG

Garmin Edge 1000
t.guldstrand skrev:
-------------------------------------------------------
> Freddan, jag körde speciallösning på min, en
> bit gammal slang, eltejp o sen på med fästet så
> sitter det som en smäck! :)
>
>
>

Det där ser ju också ut att fungera rätt bra. Inte lika high tech, men fullt dugligt :)
Tror jag gör något liknande tills jag hittat en snyggare lösning.

Risken är ju visserligen rätt stor att tillfälliga lösningar brukar kunna bli mer eller mindre permanenta

Garmin Edge 1000
Sambal Oelek skrev:
> ...är i Turkiet och har inga kartor. Lite
> förvånad för jag trodde hela Europa skulle vara
> med? Jaha, ingen katastrof lite irriterande bara

Hela Turkiet är väl inte med i "Europa"?
Gränsen mellan Europa och Asien går väl genom Istanbul?

Garmin Edge 1000
superpin skrev:
> 4.10 ute nu.

http://www8.garmin.com/support/download_details.jsp?id=6735

Changes made from version 3.10 to 4.10:
Added support for Strava Live Segments. To start the Strava Live Segments experience, go to connect.garmin.com and link your Garmin Connect account with your Strava premium account through the segments widget, then sync with your Edge 1000 through WiFi, Garmin Connect Mobile, or Garmin Express.
Increased the amount of segments that can be stored from 50 to 100.
Fixed Edge Remote connection issues.
Fixed an issue with route replacement.
Fixed missed calls not displaying the phone number when connected to an Android phone.
Improved Bluetooth file download notifications.
Fixed Distance Ahead/Behind data field when riding a segment with the Virtual Partner training page disabled.
Fixed Course Point Distance data field.
Fixed Pedal Smoothness and Torque Effectiveness ride summary fields with left-side-only power meters.

Senast ändrad:
Garmin Edge 1000
Efter uppgradering av min E1000 har den ställt om tiden med 7h bakåt.
Läste på Garmins forum att jag inte var ensam om detta

Fö ska det bli kul att se hur Strava-segmenten fungerar på hemvägen.

Garmin Edge 1000
Att få in Strava-segment var ganska lätt förut också.
Skillnaden är att dom nu laddas över automatiskt.
Vet inte om Garmin gett upp sina egna segment eller om dom också finns kvar.

Garmin Edge 1000
Körde en mtb-tur idag med loggning både via Strava-appen på iPhone och via Garmin Edge 1000 och synkning till Strava. Mobilen låg i en plastpåse i ryggfickan, Edge på styret.
Man hade väntat sig samma segmenttider på de två enheterna men det skillde väldigt mycket.
På ett segment med körtid ca 1 min 30 sek så kunde det skilja upp till 10 sekunder. Oftast bättre tid på iPhone än på Garmin. Vissa segment saknades också på en av enheterna.
Ett segment som jag skapade från en loggning med Garmin förra veckan lyckades ingen av enheterna följa denna gång.

Garmin Edge 1000
Håller inte med om att "man" skulle förvänta sig samma tider iom att Stravas algoritm för segmentmatchning är beroende både av enheternas samplingsfrekvens och noggrannhet. Jonathan O'keefe hade förr ett fint verktyg där han tog hänsyn till hur lång sträcka av segmentet som Strava använt för att beräkna tiden och därmed kunde jämföra snittfarten ist, särskilt på korta segment gav det en bättre jämförelse.

Garmin Edge 1000
Totallängden för hela turen blev 55 km på iPhone och 54.3 på Garmin.
Skillnad på 700 meter.
Att det skiljer i samplingstäthet och noggranhet kan jag ju se.
Konstigt att en Garmin på styret tycks vara mindre noggran än en mobil i fickan.
Då kan man ju stänga av Strava-kopplingen på Garmin och använda mobilen istället.
Kör man landsväg kanske skillnaden blir mindre.
Skall testa med båda nästa landsvägspass.
Garmins loggning gav inte heller match på Lidas gröna mtb-spår när jag körde det.
Strava påstod att det skiljde för mycket.

Garmin Edge 1000
Kände inte till den inställningen.
Jag hade haft problem med Glonass förut så jag hade stängt av det men när 4.10 laddades så kopplades Glonass tydligen på igen. Intervall står på "smart".
Gissar att framförallt i skogen så är "1 s" bättre.
Skall testa det nästa gång.

Garmin Edge 1000
Ingen som fått problem med effekt/kadens "dippar" sedan uppdateringen?
(Är säker på att felet ligger i cykeldatorn)

Edit: Verkar funka som det skall nu efter 2st problemfria pass???

Senast ändrad:
Garmin Edge 1000
Körde första rundan med 4.10.

Lite strul med skärmlåsningen. När jag hade låst upp skärmen så fungerade bara touchskärmen på de översta ca 4/5-delarna. Detta innebar att jag idag vid lång vilsentur ville komma åt inställningarna inte kunde göra det, lite lätt irriterande. När jag hade pillat lite fram och tillbaka "hemma" efter turen så försvann problemet.

Inga förvarningar vad gäller "populära" Stravasegment. Lite Oklart om det är mina inställningar som är boven, men jag tror inte det.

Fick för mej att batteritiden blev lite sämre, men det var bara en känsla. Och då dagens runda blev väldigt lång och halvvilsen då kan det ha varit mitt fokus på återstående batteri som gav känslan.

Garmin Edge 1000
PeterÄlvsjö skrev:
> Om du vill ha populära segment eller inte väljer
> du i Strava.

Ok, läste igenom garmin/Stravas gemensamma kort beskrivning och fick för mej att dom menade att utöver egna stjärnmarkerade/favvosegment slänger dom per automatik in enstaka populära övriga segment under sträckan. Får kolla närmare på manual och inställningar när jag är hemma och får längre stunder m PC:n.

Var i strava förresten?

Senast ändrad:
Garmin Edge 1000
Under menyn "Dashboard / My Segments" finns det ett par radioknappar där man kan slå av och på populära segment.
Jag slog av det för det dök upp en massa segment där jag ändå aldrig cyklar.

Garmin Edge 1000
Ja det var ju som default "on" så det borde ha dykt upp under min runda idag.....Är väl ngt annat jag inte gjort helt korrekt.

Garmin Edge 1000
Jahapp nu har min 1000 dött. Körde in 4.10 häromdagen och tycker att det funkade sjukt bra med det mesta, men igår när jag kom hem efter en lite längre runda så gick det först inte att stänga av den (helt låst) och när den stängdes av efter ca 10 minuter så är den nu helt död. Har haft den på laddning hela natten och den visar inte ens % av batteri som den brukar när man laddar. Någon mer som har haft samma spännande erfarenhet?

Nevermind - den hoppade igång igen plötsligt... Stabilt!

Senast ändrad:
Garmin Edge 1000
macster161 skrev:
> Jahapp nu har min 1000 dött. Körde in 4.10
> häromdagen och tycker att det funkade sjukt bra
> med det mesta, men igår när jag kom hem efter en
> lite längre runda så gick det först inte att
> stänga av den (helt låst) och när den stängdes
> av efter ca 10 minuter så är den nu helt död.
> Har haft den på laddning hela natten och den
> visar inte ens % av batteri som den brukar när
> man laddar. Någon mer som har haft samma
> spännande erfarenhet?
>
> Nevermind - den hoppade igång igen plötsligt...
> Stabilt!

Tror inte detta är 4.10 specifikt. Hände min 510 med förra firmwaren för några veckor sedan.

Garmin Edge 1000
Någon som vet hur man får Strava-segmenten på en Edge att alltid jämföra mot PR.
Nu verkar det variera från segment till segment. Ibland kör man mot KOM och ibland även mot resultatet för en person jag följer. Jag vill alltid köra mot eget PR.
Någon som kommit på hur man gör?

Garmin Edge 1000
PeterÄlvsjö skrev:
> Någon som vet hur man får Strava-segmenten på
> en Edge att alltid jämföra mot PR.
> Nu verkar det variera från segment till segment.
> Ibland kör man mot KOM och ibland även mot
> resultatet för en person jag följer. Jag vill
> alltid köra mot eget PR.
> Någon som kommit på hur man gör?

Testa att klicka på segment på "hemskärmen" och välj något segment som du vet visar en jämförelse du inte vill ha. Där går det att klicka "topplista".
Det du har satt som mål är färgmarkerat och det går att ända till PR genom att klicka på det..

Vet dock inte varför du får olika jämförelser. Kanske att det finns någon inställning på strava som det hämtas från?

Garmin Edge 1000
Nu hittade jag och kunde ändra. Tack!

Vissa segment hade PR som mål men vissa hade en av dom jag följer som mål.
Oklart hur den valt vilken person som mål och varför.
Hoppas det inte ändrar sig tillbaka vid nästa synk.

Garmin Edge 1000
På Strava går det ju även att sätta egna tidsmål för varje segment, tas dessa med vid visning av live-segment på Edge? Om inte borde de implementera det också. Själv verkar jag få vänta ett par månader på ny firmware till min 510, även om det är lite lockande att uppgradera till en 520...

Senast ändrad:
Garmin Edge 1000
Är det någon som har koll på detta med tids ändringen som egdge 1000 pysslar med.
Den säger att kl är 9.27 ... fast den e 17.27 .. å nyss sa den att den var 06.27. stabilt.

Går detta å ändra? Har letat men finner inget att ändra, tips?
Kör med "GPS+GLONASS" Program v 4.10

Garmin Edge 1000
PeterÄlvsjö skrev:
> Nu hittade jag och kunde ändra. Tack!
>
> Vissa segment hade PR som mål men vissa hade en
> av dom jag följer som mål.
> Oklart hur den valt vilken person som mål och
> varför.
> Hoppas det inte ändrar sig tillbaka vid nästa
> synk.

Jag trodde (utan att kontrollera närmare) att man jämfördes med närmaste bättre tid av urvalet PR, Bästa tid hos någon man följer eller KOM. Men så kanske det inte är.....

Sedan kan man ju bläddra mellan de olika via skärmtryck, men det kan ju vara lite pilligt om man samtidigt försöker trampa på så mycket man kan.

Garmin Edge 1000
Min Edge 1000 talar nu om att det finns en programvara 2.6 att ladda ner och undrar om jag vill göra det.
Konstigt när den redan har version 3.1

Någon annan som sett detta?

Garmin Edge 1000
Säker på att det är huvudprogramvaran? Finns väl en annan för gps-uppdatering som brukar dyka upp med jämna mellanrum.

Edit: Kollade för min 810, och det finns även en som heter Time Zone Map som kommer, men den är version 16.02, fast kan åas vara olika per enhet kanske.

Senast ändrad:
Garmin Edge 1000
Senast ändrad:
Garmin Edge 1000
PeterÄlvsjö skrev:
> Min Edge 1000 talar nu om att det finns en
> programvara 2.6 att ladda ner och undrar om jag
> vill göra det.
> Konstigt när den redan har version 3.1
>
> Någon annan som sett detta?

Har fått samma uppmaning.
Och i och med detta så dyker inte 5.0 upp.

Nu har jag endast kikat direkt i gps:en via dess wifi-uppkoppling. Kanske blir annorlunda om jag kopplar upp mot Garmin express?

Garmin Edge 1000
Är det inte som för andra Garmin enheter att det finns olika program/mjukvara för olika saker i enheten? Jag har iaf följande 2st i min 920xt, Software v5.20 och GPS v2.90
Undrar om jag inte sett någon firmware för ANT+ också, men den ser jag ingen information om i klockan.

Garmin Edge 1000
Även Edge 1000, har flera olika ver:
Software Version: 5.00
GPS version: 5.08.11
TSC Version: 131.02.02
WLAN Software version: 1.30

Garmin Edge 1000
Vips så uppdaterade min till 5.0 utan att fråga om lov (wifi). Inträffade aldrig under de här dagarna då den här versionen 2.60 var den tillgängliga.

Det spökar runt lite inkonsekvent måste jag säga.

Garmin Edge 1000
Jag, liksom säkert många andra också gör, låter Garmin connect synka med strava och då brukar ju rundorna döpas med datum och plats.
Typ 25/08/2015, Nyköping, Södermanlands län, Sweden.

Men efter dagens runda så fick strava för sig att kalla den turen för "Afternoon ride". Ungefär så som strava-appen döper åkturer om man kör enbart med den.

Någon som varit med om liknande?
Kör med senaste 5.0 firmware, men har varit ute och cyklat med den förut och fått normala namn på turerna.
Egentligen gör det väl inte så mycket, men det förstör det normala mönstret i loggen :)

Garmin Edge 1000
Tja, har fått detsamma men det spelar ju som sagt ingen roll. Ibland byter jag rubrik själv till typ "Till jobbet" eller Trötta ben, trött skalle, motvind"

Garmin Edge 1000
t.guldstrand skrev:
> Freddan, jag körde speciallösning på min, en
> bit gammal slang, eltejp o sen på med fästet så
> sitter det som en smäck! :)
>

Har gjort samma temporära moddning.

Överlag känns inte fästet lika distinkt som det gamla snäppfästet som jag hade till 705:an som drogs fast med buntband. Finns det alternativa fästen som tillbehör någonstans?

Var finns gummiskyddet att köpa som syns på bilden?

Garmin Edge 1000
apropå fästen, jag skulle ju skriva nåt om det tänkte jag:

Garmin Out-front-mount (medföljer Edge 1k) - Riktigt bra, känns något overengineered dock kanske, sitter som berget på styret dock. GPS'en sitter bra också, distinkt stopp.

SRAM-kopia av ovanstående (MTB-version). Ungefär som ovan fast lite enklare utförande, GPS'en sitter nästan lika bra, billigare och duger fint.

SRAM, fast LVG-version (längre och lite plattare). Denna funkade inte till Edge 1k på min racer! GPS'en är för stor helt enkelt, om man inte sätter den en bit från styrstammen då så den inte slår i där (!).

Garmin enklare fästet med gummiband. Edge 510 som jag hade innan är bra för denna, Edge 1k lite stor och tung men funkar bra om inte fästet blir för slitet. Dock sitter det lite dåligt om man cyklar där det är stökigt, tappade min Edge bara pga det men som tur var lyckades hitta den igen oskadd.

Garmin Edge 1000
JPL skrev:
> t.guldstrand skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Freddan, jag körde speciallösning på min, en
> > bit gammal slang, eltejp o sen på med fästet
> så
> > sitter det som en smäck! :)
> >
>
> Har gjort samma temporära moddning.
>
> Överlag känns inte fästet lika distinkt som det
> gamla snäppfästet som jag hade till 705:an som
> drogs fast med buntband. Finns det alternativa
> fästen som tillbehör någonstans?
>
> Var finns gummiskyddet att köpa som syns på
> bilden?

Med gummiskyddet så antar jag att du menar "skalet". Jag har ett likadant och mitt är ett Garmin original, har sett det på många sidor som säljer gps'erns. Själv handlade jag det på addnature.se

Ang. Att den sitter lite halvdant i fästet så brukar jag slå det lilla gummibandet som följde med gps'en runt styrstammen som en extra säkerhet om den av någon anledning skulle studsa ur fästet, har dock inte hänt ännu.

Tillbaka
Topp