Garmin Edge 1030

Garmin Edge 1030
OrjanX sa:
Ställde en fråga till Garmin (Sverige) häromdagen hur/om man kan justera färg och tjocklek på den linje som ritas vid körning. Alltså min egen plot på kartan. Idag är det en tunn cyanfärgad linje som är svår att se. Väntar på svar. Nån som vet om det går?

Bengt-re sa:
Nä. Vi är många som hade önskat oss den funktionen i åratal, men Garmin vill inte.
Hittade det här som kanske funkar
"There is a way to change the color for individual courses. This can be found in the course settings for each course.
1-Touch Navigation
2-Saved Courses
3-Select the Course you want to change
4-Select Settings
4-Touch Color
5-Select Course Map Color
"

Från: https://forums.garmin.com/forum/int...yway-to-set-default-course-track-color-on-map

/Håkan

Garmin Edge 1030
Nej det var inte det jag menade. Förslagen i tråden ändrar färg på existerande rutter. Jag är intresserad av spåret som blir efter mig när jag cyklar. En tunn cyanfärgad linje. Står också där i forums.garmin-tåden, fjärde inlägget "The track behind you - already ridden track - will be a thin cyan line. That color and thickness cannot be changed.".

För mig tycks detta vara en smal sak att lägga in enheten för Garmin om de verkligen ville.

/Örjan

Garmin Edge 1030
Viktorj sa:
Är det någon med 1030 som kör mtb. Upplever man den som klumpig?
Står i valet mellan 1030 eller 820.
Jag använder min till både MTB, gravel och racer. Har en 520 oxå som legat oanvänd sedan jag fick 1030. VIsst den är större än 820/520 men den större displayen är bara till fördel, sitter som en smäck på styrstammen på en MTB.

Garmin Edge 1030
BLEKINGE BAD ASS sa:
Viktorj sa:
Är det någon med 1030 som kör mtb. Upplever man den som klumpig?
Står i valet mellan 1030 eller 820.
Jag använder min till både MTB, gravel och racer. Har en 520 oxå som legat oanvänd sedan jag fick 1030. VIsst den är större än 820/520 men den större displayen är bara till fördel, sitter som en smäck på styrstammen på en MTB.

Huh? 114 mm >> 80 mm

Garmin Edge 1030
I går (mån 25/2) släppte Garmin en ny betaFW 7.07 med en hel del uppdateringar
Changes made from version 7.00 to 7.07:
◦ Improved connection to the Edge Remote.
◦ Fixed issue causing Connect IQ MapView to not handle inputs.
◦ Fixed incorrect navigation audio tones from the 7.00 update.
◦ Fixed a crash when sending GroupTrack messages.
◦ Added support for 12-speed shifting systems.
◦ Fixed data field issues when using a shifting system with no front derailleur.
◦ Fixed crash when doing the FTP test.
◦ Updated RTL510 and RTL500 light modes for Auto and Trail modes.
◦ Fixed Varia lights not activating when starting an activity.
◦ Fixed issue where radar would not automatically reconnect after being disconnected for more than 2 minutes.
◦ Fixed issue where the Edge would not automatically pair with a radar that is paired to a watch that the Edge 
    is connected to via Extended Display Mode.
◦ Made several improvements to the Sensor Details UI for Vector 3 power meters.
◦ Added support for displaying eBike data fields on a Varia Vision.
◦ Fixed bug in Extended Display mode where Di2 battery would report as 255%.

Läs mer här: https://forums.garmin.com/forum/int...aa/1459005-new-public-beta-7-07-now-available
och här: https://www8.garmin.com/support/download_details.jsp?id=12819

/Håkan

Garmin Edge 1030
Nu har Garmin släppt en ny FW 7.20 med en del uppdateringar
Changes made from version 7.00 to 7.20:
◦ Fixed data field issues when using a shifting system with no front derailleur.
◦ Fixed issue where radar would not automatically reconnect after being disconnected for more than 2 minutes.
◦ Fixed issue where the Edge would not automatically pair with a radar that is paired to a watch 
   that the Edge is connected to via Extended Display Mode.

Phased Rollout 20% Rollout - 3/13/19

Läs mer här: https://forums.garmin.com/forum/int...-version-7-20-now-available-phased-rollout-20

/Håkan

Garmin Edge 1030
HåkanC sa:
Nu har Garmin släppt en ny FW 7.20 med en del uppdateringar
Changes made from version 7.00 to 7.20:
◦ Fixed issue where the Edge would not automatically pair with a radar that is paired to a watch 
   that the Edge is connected to via Extended Display Mode.

Phased Rollout 20% Rollout - 3/13/19

Läs mer här: https://forums.garmin.com/forum/int...-version-7-20-now-available-phased-rollout-20

/Håkan

Ser ut som en del störande småbuggar med varia är adresserade! Nice@

Garmin Edge 1030
Jag uppdaterade till fw 7.2 idag. Svenska försvann som valbart språk, finska och norska och några andra finns men inte svenska. Så det får bli engelska. Någon som har samma problem och kanske vet hur fixa?

Garmin Edge 1030
JKolmo sa:
...var tvungen att göra en optional update via Garmin Express. Känner mig mer som en IT-tekniker än som en cyklist.

Min ville inte uppdatera. Höll på överföra skitlänge med inget hände annat än att jag fick para om telefonen. Jahaja...

Garmin Edge 1030
HåkanC sa:
Nu har Garmin släppt en ny FW 7.30 med en enda uppdatering
Changes made from version 7.20 to 7.30:
◦ Fixed a crash that could occur when riding with a cadence sensor.

Läs mer här: https://forums.garmin.com/forum/int...a/1470732-firmware-version-7-30-now-available

/Håkan

Yepp. Hade buggen och nu fixen. När skall Garmin fixa uppdateringar som inte kräver att man parar om bt till telefonen? Blir lätt irriterande i längden. Wifi inställningarna tappar den ju aldrig...

Garmin Edge 1030
Bengt-re sa:
HåkanC sa:
Nu har Garmin släppt en ny FW 7.30 med en enda uppdatering
Changes made from version 7.20 to 7.30:
◦ Fixed a crash that could occur when riding with a cadence sensor.

Läs mer här: https://forums.garmin.com/forum/int...a/1470732-firmware-version-7-30-now-available

/Håkan

Yepp. Hade buggen och nu fixen. När skall Garmin fixa uppdateringar som inte kräver att man parar om bt till telefonen? Blir lätt irriterande i längden. Wifi inställningarna tappar den ju aldrig...

Min hittade inte uppdareringen igår. Ska testa nu igen.

Garmin Edge 1030
Min datty saknar USB-port och därför har jag en adapter mellan den och USB-sladden. Det jag också har är stora problem att koppla ihop datty och 1030:an. Är det någon i som har samma problem med liknande konfiguration? Finns det någon lösning?

Garmin Edge 1030
Diogenes sa:
Min datty saknar USB-port och därför har jag en adapter mellan den och USB-sladden. Det jag också har är stora problem att koppla ihop datty och 1030:an. Är det någon i som har samma problem med liknande konfiguration? Finns det någon lösning?

Vad har du för "datty"?

Garmin Edge 1030
Diogenes sa:

Jag vet inte vad en datty är. Enligt Google är detta svaret, men hen förefaller inte vara kompatibel med USB varken med eller utan adapter.

Bilagor

• flat,1000x1000,075,f.jpg
    flat,1000x1000,075,f.jpg
    62.8 KB · Besök: 139
Garmin Edge 1030
marr sa:
Diogenes sa:

Vad har du för "datty"?

Intentionen var att undvika religionskrig … MacBook Pro

Garmin Edge 1030
Jag har också MacBook Pro med USB-C adapter till USB-A och sen den gamla vanliga USB-kabeln till det, allt fungerar som det ska. Men koppla in adaptern i din "datty" innan du ansluter din Edge 1030.

Garmin Edge 1030
Bengt-re sa:
Diogenes sa:

Möjligen. Kolla tråden på Garmin forum

https://forums.garmin.com/forum/int.../1333427-edge-1030-usb-connection-problem-mac

Tack! Hålla in lapknappen är nog värt ett försök.

Garmin Edge 1030
Jag har liknande problem med min 1030 som gjorde att jag fick den isf min gamla 1000 med att den inte paras ordentligt med effektmätaren alla gånger . Får helt enkelt stänga av och starta igen och då funkar det alltid ( hittills) . Är detta fortfarande ett generellt problem ?

M

Garmin Edge 1030
Manurhin2 sa:
Jag har liknande problem med min 1030 som gjorde att jag fick den isf min gamla 1000 med att den inte paras ordentligt med effektmätaren alla gånger . Får helt enkelt stänga av och starta igen och då funkar det alltid ( hittills) . Är detta fortfarande ett generellt problem ?

M

Min nyinköpa 1030 parar iaf klockrent med min Quarq var ggn den finns i närheten.

Garmin Edge 1030
Det är bara folk som aldrig provat en Edge 1030 som tror att Wahoo Elemnt är ett alternativ, och Elemnt kommer inte bli bättre bara för att den får färgskärm, det är mycket annat som saknas.

Garmin Edge 1030
mklmtb sa:
Spacekitty sa:
Det är bara folk som aldrig provat en Edge 1030 som tror att Wahoo Elemnt är ett alternativ, och Elemnt kommer inte bli bättre bara för att den får färgskärm, det är mycket annat som saknas.

Vilken/vilka funktioner är det som du mest saknar? Nyfiken.

Ganska mycket faktiskt. Men mest är förstås självständig navigering utan att telefonen assisterar som hjärnprotes. Det går ju delvis att navigera med förinladdade rutter, men kräver att dom har coursepoint inlagda för att ge ordentlig vägvisning med gatunamn. Automatisk ruttomräkning när man kör fel eller medvetet väljer annan väg pga anledning. Ät och drickalarm.

Garmin Edge 1030
Manurhin2 sa:

M
När jag laddat min så kunde den vara sån ibland. Startar jag om den så funkar allt.

Garmin Edge 1030
lundatok sa:
Manurhin2 sa:

M
När jag laddat min så kunde den vara sån ibland. Startar jag om den så funkar allt.

Får ha bättre koll .
Typ om det är lika med bägge vevpartierna och om det alltid är efter laddning .
Hur svårt kan det va 2019 ......
Synd för jag gillade verkligen min 1000 och även 1030 pga stor display , tydlig även i regn med få rutor ex vid intervaller
Vill inte byta men en vacker dag kanske man får nog .

M

Garmin Edge 1030
Manurhin2 sa:
lundatok sa:
Manurhin2 sa:

M

Får ha bättre koll .
Typ om det är lika med bägge vevpartierna och om det alltid är efter laddning .
Hur svårt kan det va 2019 ......
Synd för jag gillade verkligen min 1000 och även 1030 pga stor display , tydlig även i regn med få rutor ex vid intervaller
Vill inte byta men en vacker dag kanske man får nog .

M

Hehe , stod och svor över skitdatorn häromdagen för att den inte hittade quarqet på mtb:n ....
Insåg efter ett tag att jag ( numer) inte har ngt utan xtr original ☺☺

Dum eller dumsnål eller bara snål eller alla ?

M

Tillbaka
Topp