Garmin Edge 1030

Garmin Edge 1030
Har ordnat om mina sidor så det är bara två. En karta, en med information. Så går det lätt att växla mellan de två. Inte en massa andra sidor utan man vet att man alltid får den andra sidan.

En sak som hade varit önskvärt är om man kunde definiera om lap-knappen till vilken funktion man vill. T ex växla sida. Jag använder aldrig lap, men likförbannat måste det vara en fysisk knapp dedikerad till bara det :(

Garmin Edge 1030
Man kan ju också välja att skapa flera Aktivitetsprofiler, tex;
-Lvg träning (med många datafält, sidor)
-Lvg navigering (med i stort sett enbart kartan)
-Osv, osv

Ray har (förstås) skrivit om hur han väljer datafält (även om det var några år sedan):
Choosing your Garmin device data fields

Ett alternativ som jag själv använder är att ha en Connect IQ app som visar mkt data men ändå överskådligt på en sida
4229d024-9e0b-4c6e-8fdc-cf8ecc4ddcf7

Connect IQ: My Edge2
På den Edge 1000 jag hade tidigare använde jag den äldre Charts från samme utvecklare
Det finns många fler appar att välja på till Edge 1030:
Edge 1030-appar

Garmin Edge 1030
En variant på ovan app

Ger mycket information på ett överskådligt sätt. Kompassriktning och väderprognos på samma sida som max/medel/momentanhastighet, puls, effekt, kadens etc

Garmin Edge 1030
Har du köpt ngn Edge 1030?
Om inte kan kanske den här annonsen vara intressant
Har pratat med säljaren av den andra och får den med sensorer och pulsbälte för 3000 så ska köpa den så fort jag sålt min racer. Men om den hinner bli såld kan jag ju höra med den där säljaren så tack för tipset!

Garmin Edge 1030
Är det normalt att en 1030 sjunker från 100 till 69 procent på batteriet efter 1,5 h användning?? Knappade visserligen runt på den en hel del och hade navigation och topografisk karta igång men ändå? Förstår om den kanske inte håller 20h men det här verkade ju inte bra alls.
Hur länge håller era??

Garmin Edge 1030
Jag har inga exakta siffror att komma med.
Men när du knappar tänds väl bakgrundsbelysningen och lyser i 30s?
Den brukar dra en hel del ström. Förhoppningsvis kommer du att märka skillnad när du har använt den mer.
Dessutom är det så att om du vet med dig att du kommer att vara ute kortare rundor är det bra för livslängden hos batteriet att inte ladda upp till mer än 70-80% och inte ladda ur under ~30%.
Precis som för alla andra Li-ION-batterier telefon, laptop, cykelljus osv, osv
Att "duttladda", dvs ladda ofta men lite, skall vara ett bra sätt att förlänga livslängden på litiumbaserade batterier. Åtminstone enl: http://batteryuniversity.com/learn/article/how_to_prolong_lithium_based_batteries

Garmin Edge 1030
Jag har inga exakta siffror att komma med.
Men när du knappar tänds väl bakgrundsbelysningen och lyser i 30s?
Den brukar dra en hel del ström. Förhoppningsvis kommer du att märka skillnad när du har använt den mer.
Dessutom är det så att om du vet med dig att du kommer att vara ute kortare rundor är det bra för livslängden hos batteriet att inte ladda upp till mer än 70-80% och inte ladda ur under ~30%.
Precis som för alla andra Li-ION-batterier telefon, laptop, cykelljus osv, osv
Att "duttladda", dvs ladda ofta men lite, skall vara ett bra sätt att förlänga livslängden på litiumbaserade batterier. Åtminstone enl: http://batteryuniversity.com/learn/article/how_to_prolong_lithium_based_batteries
Kollade bakgrundsbelysningen å visade sig att den var satt i att vara på konstant! Så förhoppningsvis var det därför.. Vill att datorn funkar i iaf 10h, hoppas den gör det å att jag inte behöver bråka med säljaren..

Garmin Edge 1030
Hur gammal är den? Hur mycket har du använt den? Hur många "grejor" har du igång samtidigt (t.ex. ANT)? Är blåtand på hela tiden? WiFi ska som jag förstått det stänga av sig själv vid cykling, men ändå, jag slår av den när jag cyklar (jag använder inte Garmin Connect/Express på mobilen). Har du kanske skärmbelysningen på hela tiden (jo man kan sätta den så)?

Garmin Edge 1030
Hur gammal är den? Hur mycket har du använt den? Hur många "grejor" har du igång samtidigt (t.ex. ANT)? Är blåtand på hela tiden? WiFi ska som jag förstått det stänga av sig själv vid cykling, men ändå, jag slår av den när jag cyklar (jag använder inte Garmin Connect/Express på mobilen). Har du kanske skärmbelysningen på hela tiden (jo man kan sätta den så)?
Har haft den i ett par dagar, vet inte hur gammal den är. Har fart- och kadenssensor, pulsband, bluetooth och wifi igång, ansluten till mobilen plus som sagt bakgrundsbelysning igång hela tiden (hoppas på längre batteritid utan)

Garmin Edge 1030
Batteritiden blev bättre med bakgrundsbelysning avstängd så det var nice! =)

Hmm men när jag drar igång en runda via Strava, hur får jag den då att "ställa om" och uppdatera var man är när jag kört en bit och har kommit längre på turen men kanske missat att köra exakt efter kartan i början? Som det är nu så uppmanar den mig konstant att göra u-sväng, oavsett hur långt bort från början man är..

Garmin Edge 1030
Efter uppdateringen i går till 13:40 så är min 1030 död, den blev utbytt för ca 1 månad sedan pga blå skärmkant. Det blir att gå tillbaka garmin 800, samt Cat eye cykeldator.
Det blir nog ingen mer skit garmin igen.

Garmin Edge 1030
Många frågor från mig i olika trådar just nu.

På min nya edge 1030 plus har jag bl.a. dessa kartor installerade: TopoActive Africa v6. Är det något man normalt får med? Jag hittar ingen info om att man brukar få med TopoActive. I så fall borde jag fått med europa kan man tycka?

Jag se dem inte i garmin express. Bara i cykeldatorn.

Skärmbild 2022-06-12 090022.png

Garmin Edge 1030
Trots att den har snart sex år på nacken förtsätter Garmin att komma med mjukvaruuppdateringar till 1030
Även om de denna gång inte var särskilt märkvärdiga eller omfattande, den kanske rent av börjar bli buggfri efter alla år?
Men nu har Garmin släppt FW 13.75 med endast två punkter
Changes made from version 13.73 to 13.75:
  • Added CIQ security fixes and improvements.
  • Improved indoor trainer non-power workout step transitions.
Läs mer här: https://forums.garmin.com/sports-fi...ge-1030-bontrager-version-13-75-now-available
Enl den sidan verkar det även med denna vara en gradvis "utrullning" av uppdateringen

Garmin Edge 1030
Min 1030 är lite dum numera. Ska jag köra en rutt som är inlagd (favoritmarkerad via strava). Startar rutten som vanligt men det står bara "Calculation error" hela tiden och så kör den calculation om och om igen utan morgondag. Efter 1 timme försvinner det, som tur är syns kartan så kan fortfarande cykla.

Men den använder inte rerouting längre? Har hänt att jag råkat svänga vänster istället för höger men då är kartan tom och beräknar inte längre en omväg.

Kartan, jag kör dark mode eller vad det kallas. Så min karta är helt svart utom strecket där rutten går. Om jag vill se hela kartan alltså alla vägar, går det bara med den vita bakgrunden? Tycker den drar för mycket battery med ljus bakgrund.

Garmin Edge 1030
Tycker den drar för mycket battery med ljus bakgrund.

Det måste vara något du inbillar dig. En LCD skärm fungerar inte på det viset. Om vi nu skulle låtsas att den drar märkbart mer beroende på vilka prickar i skärmen som är aktiva, då borde det dra mer att behöva aktivera prickarna så att det blir mörkt genom att den täcker för bakgrunden.

Garmin Edge 1030
Min 1030 är lite dum numera. Ska jag köra en rutt som är inlagd (favoritmarkerad via strava). Startar rutten som vanligt men det står bara "Calculation error" hela tiden och så kör den calculation om och om igen utan morgondag. Efter 1 timme försvinner det, som tur är syns kartan så kan fortfarande cykla.
Hur får du rutten Stravs => Edge 1030?
Har du provat att importera den via Garmin Connect? (För att kolla om det blir samma fel då)
Men den använder inte rerouting längre? Har hänt att jag råkat svänga vänster istället för höger men då är kartan tom och beräknar inte längre en omväg.
Är inställningen för rerouting oförändrad? En del inställningar ändrar sig vid FW-uppdateringar.

Garmin Edge 1030

Kartan, jag kör dark mode eller vad det kallas. Så min karta är helt svart utom strecket där rutten går. Om jag vill se hela kartan alltså alla vägar, går det bara med den vita bakgrunden? Tycker den drar för mycket battery med ljus bakgrund.

Jag hade ett liknande problem med min 1040. Det visade sig att den hade gått över till att bara ha baskartan, inte EU-någonting-kartan. Oklart hur. Så länge ingen kan bevisa att det var jag skyller jag på Garmin. ?

Återaktivering och uppdatering av karta via Garmin express löste problemet.

Garmin Edge 1030
Jag hade ett liknande problem med min 1040. Det visade sig att den hade gått över till att bara ha baskartan, inte EU-någonting-kartan. Oklart hur. Så länge ingen kan bevisa att det var jag skyller jag på Garmin. ?

Återaktivering och uppdatering av karta via Garmin express löste problemet.
Har kollat lite på nätet nu och ser tydligt bilder på "standard" karta som ska heta garmin cycling map eller nåt.
Det är detta som försvunnit... Jag har alltså inte kartfilen kvar! Inte konstigt då att jag inte ser något ?
Håller på och testar ladda ned någon mer detaljerad specialare efter o sett denna video www.youtube.com/watch?v=A82Ap_Wp-vs

Garmin Edge 1030
Blev som en ny gps med karta ??
Misstänker att det skedde när jag fick en ny 1030 på garanti för precis 1 år sen. Min förra 1030 hade karta och väganvisningar.

Förövrigt, får inte upp problemet med calculation error längre mer än någon enstaka minut i början. Så det hör förmodligen ihop med ovanstående problem
IMG_20230527_164401.jpg

Garmin Edge 1030
Jag brukar posta FW-uppdateringar här men de denna gång är det en kartuppdatering
"Routable Cycle Map of Europe 2023.10" finns sedan ~1 vecka tillgänglig för den som kopplar som Edge GPS (alltså inte endast Edge 1030) till en dator med Garmin Express.

Senast ändrad:
Garmin Edge 1030
På min 1030 har livetrack slutat fungera sen en tid tillbaka, dock så funkar kraschlarmet. Livetrack funkar via klockan vilket är lite märkligt? Jag får följande meddelande i displayen. Har testat att para ihop allt på nytt utan resultat och letat inställningar osv. Någon som har tips på lösning?
IMG_20230723_104802.jpg

Garmin Edge 1030
På min 1030 har livetrack slutat fungera sen en tid tillbaka, dock så funkar kraschlarmet. Livetrack funkar via klockan vilket är lite märkligt? Jag får följande meddelande i displayen. Har testat att para ihop allt på nytt utan resultat och letat inställningar osv. Någon som har tips på lösning? Visa bilaga 640244
Någon av Garmin eller Strava (säkert båda) har uppdaterat sina villkor vilket gör att du aktivt behöver in och godkänna dem (någonstans). Nästan alla ställen där man loggar in har gjort förändringar sista året.

villkor

Garmin Edge 1030
Någon av Garmin eller Strava (säkert båda) har uppdaterat sina villkor vilket gör att du aktivt behöver in och godkänna dem (någonstans). Nästan alla ställen där man loggar in har gjort förändringar sista året.

villkor
Jag tycker jag har godkänt allt som ska godkännas. Konstigt att kraschlarmet funkar, borde höra ihop med livetrack?
Också märkligt att det funkar på klockan.

Tillbaka
Topp