Garmin Edge 1030

HåkanC

Aktiv medlem
Garmin Edge 1030
Nu har Garmin släppt en ny betaFW 9.68, med en hel del nytt jmf med den den tidigare FW, 9.50
Changes made from version 9.50 to 9.68:
◦  Segments:
       Fixed issue with detecting segments that were going in the opposite direction of travel
       Improved segment and ClimbPro UI cooperation
       Fixed issues when approaching a segment embedded in a course and 
            other minor segment UI issues
       Fixed issue where segment virtual partners would claim to be finished 
            almost immediately after starting the segment
◦  ClimbPro:
       Improved estimated time to end of a ClimbPro climb
       Fixed ClimbPro page graph drawing
       Fixed issue where disabling 'Pop-up on Climb Approach' would disable ClimbPro completely
◦  Improved iPhone pairing
◦  Improved sensor connectivity
◦  Improved automatic FTP detection
◦  Added Go Back, Pause, and Go Forward workout step controls to the workout tray
◦  Added support for new GPS firmware. Sync your device to update to the new firmware
◦  Added option to delete a data field in quick edit mode. 
        Access by pressing and holding a data field on a timer page.
◦  Improved grit and flow consistency between Garmin products
◦  Improved bike light connection stability
◦  Fixed bike alarm not turning off after correct password was entered
◦  Fixed radar vehicle drawing temporarily not updating
◦  Added a shortcut to the display menu by pressing and holding the 
        Auto Brightness button on the status widget
◦  Added a toggle for MTB map theme
◦  Improved MTB trail search UI
◦  Fixed issue where history line wasn't updated while panning in the map
◦  Fixed issue with the number of power zones displayed post ride
◦  Fixed dual sided power meter calibration factor reporting only one side
◦  Fixed Firstbeat metrics for multiple rides during the same power cycle
◦  Fixed Training Effect UI layout
◦  Removed unnecessary beeps for notifications that don't need them
◦  Fixed timezone map downloads from WiFi
◦  Fixed issue with power targets in TCX workouts
◦  Made various device stability improvements

Läs mer här: https://forums.garmin.com/sports-fi.../new-edge-1030-public-beta-9-68-now-available

MartinC

Aktiv medlem
Garmin Edge 1030
Blue halo of doom...

Är detta något ni känner igen?Kanten av skärmen blir svagt blå. Tydligast dagtid i solljus. Fn mer kosmetiskt än ett problem.

Är det en process som
20200809_092431.jpg
kommer att tillta?
Har kontaktat Garmin Sverige men de förefaller ha annat för sig än att svara på mail. (leta bitcoins kanske...)

emilh

Aktiv medlem
Garmin Edge 1030
Har samma problem med min. Garmin har erbjudit sig att byta ut den, tror jag tänker göra det men då de inte vill skicka en utbytesenhet i förväg (helt ok) så får det vänta till efter sommaren.

HåkanC

Aktiv medlem
Garmin Edge 1030
Nu har Garmin släppt en ny FW 10.00, med en hel del nytt jmf med den den tidigare FW, 9.50
Changes made from version 9.50 to 10.00:
◦ Segments
  -Fixed issue with detecting segments that were going in the opposite direction of travel
  -Improved segment and ClimbPro UI cooperation
  -Fixed issues when approaching a segment embedded in a course and other minor segment UI issues
  -Fixed issue where segment virtual partners would claim to be finished almost immediately 
       after starting the segment 
◦ ClimbPro
  -Improved estimated time to end of a ClimbPro climb
  -Fixed ClimbPro page graph drawing
  -Fixed issue where disabling "Pop-up on Climb Approach" would disable ClimbPro completely 
◦ Improved iPhone pairing
◦ Improved sensor connectivity
◦ Improved automatic FTP detection
◦ Added Go Back, Pause, and Go Forward workout step controls to the workout tray
◦ Added option to delete a data field in quick edit mode. 
       Access by pressing and holding a data field on a timer page
◦ Improved grit and flow consistency between Garmin products
◦ Improved bike light connection stability
◦ Fixed bike alarm not turning off after correct password was entered
◦ Fixed radar vehicle drawing temporarily not updating
◦ Added a shortcut to the display menu by pressing and holding the 
       Auto Brightness button on the status widget
◦ Added a toggle for MTB map theme
◦ Improved MTB trail search UI
◦ Fixed issue where history line wasn't updated while panning in the map
◦ Fixed issue with the number of power zones displayed post ride
◦ Fixed dual sided power meter calibration factor reporting only one side
◦ Fixed Firstbeat metrics for multiple rides during the same power cycle
◦ Fixed Training Effect UI layout
◦ Removed unnecessary beeps for notifications that don't need them
◦ Fixed timezone map downloads from WiFi
◦ Fixed issue with power targets in TCX workouts
◦ Made various device stability improvements

Läs mer här: https://forums.garmin.com/sports-fi...ge-1030-bontrager-version-10-00-now-available
Enl den sidan verkar det vara en gradvis "utrullning" av uppdateringen

Sambal Oelek

Aktiv medlem
Garmin Edge 1030
Jag fick en ny GPS Firmware också, det gjorde att Galileo försvann, men kom tillbaks sedan när man synkat en gång och den uppdaterat det också.

kaj a

Aktiv medlem
Garmin Edge 1030
Förbaskat också, min google-fu är helt ur synk!

Hur gör jag för att automatiskt ladda upp filer från enheten till google drive eller liknande? Strava är bra osv men jag vill leka själv.
Vad jag vill är att få Garmin connect eller annan app att synka mina spår till min egen lagring, det kan vara Google drive eller Synology nas. Helst, om jag får drömma alltså, ska det gå sömlöst eller åtminstone med så lite trixande som möjligt, åtminstone i det dagliga användandet.

När jag googlar får jag bara svar på hur jag laddar till enheten...

DanielS

Aktiv medlem
Garmin Edge 1030
Förbaskat också, min google-fu är helt ur synk!

Hur gör jag för att automatiskt ladda upp filer från enheten till google drive eller liknande? Strava är bra osv men jag vill leka själv.
Vad jag vill är att få Garmin connect eller annan app att synka mina spår till min egen lagring, det kan vara Google drive eller Synology nas. Helst, om jag får drömma alltså, ska det gå sömlöst eller åtminstone med så lite trixande som möjligt, åtminstone i det dagliga användandet.

När jag googlar får jag bara svar på hur jag laddar till enheten...
För att göra det via app:en eller webb-sidan så tror jag att man måste använda Garmins API:er för att göra detta, och de tillåter bara utvalda samarbetpartners att göra det. Finns någon som försökt att hacka sig runt det men verkar inte fungera längre:

Om du kan tänka dig att koppla in enheten via usb i din dator för att göra detta så borde du kunna sätta upp det med FreeFileSync:

Det är inte heller inte så svårt att bara kopiera filerna från enheten in till valfri lagrings-plats, så gör jag för backup. Men det orkar jag inte göra efter varje runda.

Sambal Oelek

Aktiv medlem
Garmin Edge 1030
Det är inte heller inte så svårt att bara kopiera filerna från enheten in till valfri lagrings-plats, så gör jag för backup. Men det orkar jag inte göra efter varje runda.
+1, brukar köra batchvis, en gång i månaden kanske.

Det hade varit kul om det i Garmin Connect applikationen gick att överföra trådlöst till datorn.

kaj a

Aktiv medlem
Garmin Edge 1030
tjena!

Hur i hela friden får man enheten att läsa kartor och rutter från SD-kortet? Jag lägger kartor i custommaps på sd-kortet, men de syns inte i enheten. Hittar inget när jag googlar heller.

finns det en manual jag kan följa så länka gärna till den, det är omöjligt att hitta för mig.

håhåjaja!
//Kaj

MackanG

Medlem
Garmin Edge 1030
tjena!

Hur i hela friden får man enheten att läsa kartor och rutter från SD-kortet? Jag lägger kartor i custommaps på sd-kortet, men de syns inte i enheten. Hittar inget när jag googlar heller.

finns det en manual jag kan följa så länka gärna till den, det är omöjligt att hitta för mig.

håhåjaja!
//Kaj
Kartor ska väll alltid ligga i mappen garmin, både på enheten och sd-kortet.

kaj a

Aktiv medlem
Garmin Edge 1030
Kartor ska väll alltid ligga i mappen garmin, både på enheten och sd-kortet.
Okej! Rutter då? Jag borde kunna lägga fit-rutter i Courses på sd-kortet istället för på enheten, men den läser dem inte när jag gör det idag.

De kartor jag använder nu är .kmz och kml, spelar det någon roll? Måste jag konvertera till .img?

HåkanC

Aktiv medlem
Garmin Edge 1030
De kartor jag använder nu är .kmz och kml, spelar det någon roll? Måste jag konvertera till .img?
Ja
Här finns en steg för steg beskrivning som kanske hjälpa dig på vägen

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer