Garmin Edge 1030

Garmin Edge 1030
Folk verkar glämma att 1030 är från 2017 och utvecklades under 2016... Det är ett tag sen, förmodligen hänt lite på batterifronten sen dess och Garmin kanske inte var särskilt vassa då heller

marr

Moderator
Forumvärd
Garmin Edge 1030
Alltså, man kan inte klaga på batteriet om man inte ens förstår att man ska stänga av den mellan rundorna. Nu har du laddat ur batteriet totalt så många gånger att du förstört det.

Garmin Edge 1030
Alltså, man kan inte klaga på batteriet om man inte ens förstår att man ska stänga av den mellan rundorna. Nu har du laddat ur batteriet totalt så många gånger att du förstört det.
Jag vet inte om kommentaren är riktad till mig. Men eftersom laddningen knappt har påverkats av att använda ”fikapausavstängningen” (jag har tappt högst någon enstaka procentenhet mellan användningar) har jag inte sett något behov av att göra en fullständigt avstängning. Lite som att tv:n står på standby istället för att dra ur sladden. Inte nödvändigt men bara så man gör.

Laddat ur helt har det kanske gjort två-tre gånger under två år, fram tills nu.

Garmin Edge 1030
Varför ser det ut såhär när jag navigerar och hur får jag bort det? Vad är det för något som visas? Jag tänker att det ska vara höjd, men det stämmer inte med nånting när jag är ute och kör.
33EA3A63-5B24-476C-A2DA-6D34B634C888.jpeg

Tidigare har det alltid sett ut såhär, men jag kan inte få det att funka när jag kör.
4112CCBF-395A-466D-B97A-567D21C7D4A4.jpeg

Roger_Edvinsson

Aktiv medlem
Garmin Edge 1030
Varför ser det ut såhär när jag navigerar och hur får jag bort det? Vad är det för något som visas? Jag tänker att det ska vara höjd, men det stämmer inte med nånting när jag är ute och kör.
Visa bilaga 412348

Tidigare har det alltid sett ut såhär, men jag kan inte få det att funka när jag kör.
Visa bilaga 412349
under aktivitetsprofil, datasidor, karta så hittar du visa höjdprofil... checka av den och den rutan försvinner.

Garmin Edge 1030
under aktivitetsprofil, datasidor, karta så hittar du visa höjdprofil... checka av den och den rutan försvinner.
Tack för svar.

Glömde att skriva att jag har checkat av den, men får fortfarande med den rutan på skärmen i ”förhandsvisningen”. Jaja, jag behåller den avcheckad så får jag se hur det ser ut när jag kommer ut på nästa runda.

HåkanC

Aktiv medlem
Garmin Edge 1030
Är inte det där ClimbPro som introducerades med FW8.00?
FW 8.00
 ...
 ClimbPro. See upcoming climbs while riding a course so you can prepare for needed effort
 ...

Här står det mer om ClimbPro
https://forums.garmin.com/cfs-file/...es/403/Understanding-ClimbPro-on-the-Edge.pdf
Från: https://forums.garmin.com/sports-fi...830/168010/understanding-climbpro-on-the-edge

Hos Garmin finns det en del
https://support.garmin.com/en-SG/?faq=KKRLD2Fo6MAlCXOzUZb1e9

Garmin Edge 1030
Är inte det där ClimbPro som introducerades med FW8.00?
FW 8.00
...
ClimbPro. See upcoming climbs while riding a course so you can prepare for needed effort
...

Här står det mer om ClimbPro
https://forums.garmin.com/cfs-file/...es/403/Understanding-ClimbPro-on-the-Edge.pdf
Från: https://forums.garmin.com/sports-fi...830/168010/understanding-climbpro-on-the-edge

Hos Garmin finns det en del
https://support.garmin.com/en-SG/?faq=KKRLD2Fo6MAlCXOzUZb1e9
Nä, tror inte det. Climbpro kommer upp som en egen skärm och är mycket snyggare.

Det funkade iaf att bli av med rutan när jag tryckte bort ”visa höjdprofil” i inställningarna (även om det fortfarande visas i förhandsvisningen för skärmen i inställningarna). Gott så, då jag inte har haft nån nytta av det.

HåkanC

Aktiv medlem
Garmin Edge 1030
Nä, tror inte det. Climbpro kommer upp som en egen skärm och är mycket snyggare.
Det går även att ha ClimbPro i kartbilden

(Jag hittade tyvärr ingen bättre bild)

Så här såg det ut när jag provade det för 7 månader sedan
Garmin_Climb_Pro_ORIG.jpg

Jag bor i en xtra platt del av platta Sthlm därför syns det inte mkt på (det dåliga) fotot

För att det skall funka behöver man följa ett spår med höjddata,
så här gjorde jag
- Skapa ett spår med höjddata (jag gjorde min tst-runda i Strava)
- Ladda över spåret till din Edge 1030 (Lägg filen i ../Garmin/Newfiles/..)
- Ladda spåret och starta navigeringen
- Då visas det lilla gradientfönstret i underkant av kartfönstret

Garmin Edge 1030
Det går även att ha ClimbPro i kartbilden

(Jag hittade tyvärr ingen bättre bild)

Så här såg det ut när jag provade det för 7 månader sedan
Visa bilaga 412630
Jag bor i en xtra platt del av platta Sthlm därför syns det inte mkt på (det dåliga) fotot

För att det skall funka behöver man följa ett spår med höjddata,
så här gjorde jag
- Skapa ett spår med höjddata (jag gjorde min tst-runda i Strava)
- Ladda över spåret till din Edge 1030 (Lägg filen i ../Garmin/Newfiles/..)
- Ladda spåret och starta navigeringen
- Då visas det lilla gradientfönstret i underkant av kartfönstret
Det där ser ju både snyggt och användbart ut.

Jag brukar köra rutter genom Strava IQ-appen på enheten och då funkar det tyvärr inte med höjdkurvor. Får testa att föra över rutten som gpx old school-vägen nån gång.

Viktorj

Medlem
Garmin Edge 1030
Försöker få över en ”strava route” från strava till
Min 1030.
Går in på strava på min telefon och gör en rutt men hittar inte den på GPS. Vad gör jag för fel. Får upp denna felkod

Bilagor

Garmin Edge 1030

Kent64

Ny medlem
Garmin Edge 1030
Har en 1030, efter att jag skaffat ny tfn (idag Samsung då sony) så får jag inte upp att det ringer eller sms på skärmen. Den överför rutten efter avslut till tfn helt normalt.
Vad kan vara fel? Inställningar på tfn eller 1030? /Kent

marr

Moderator
Forumvärd
Garmin Edge 1030
Har en 1030, efter att jag skaffat ny tfn (idag Samsung då sony) så får jag inte upp att det ringer eller sms på skärmen. Den överför rutten efter avslut till tfn helt normalt.
Vad kan vara fel? Inställningar på tfn eller 1030? /Kent
Förmodligen inställningen för att låta garmin connect läsa av notifikationer. Vet dock inte exakt hur du hittar det på just din telefon.

Vad är det för Samsung? På min ligger det under inställningar - appar - tryck uppe i hörnet och sen på special access - sen notification access.

JoekSter

Medlem
Garmin Edge 1030
Min Edge1000 lyckades hamna snett med trasig display som följd... Någon som vet var man kan lämna in för att få ny fin display? I Stockholm , helst Norrort.

HåkanC

Aktiv medlem
Garmin Edge 1030
Nu har Garmin efter flera betaFW släppt FW 9.50 med en hel del uppdateringar jmf med FW 9.10
Changes made from version 9.10 to 9.50:
◦ Indoor Riding Improvements:
- Added the ability to set system time using WiFi or Bluetooth when GPS is not available.
- Added a Free Ride indoor trainer mode that enables the trainer to be set to a target grade.
- Add the ability to set target grade in the context menu for Indoor Trainer rides.
- Added a 'Remind Me' prompt for the trainer search.
- Made a change so LiveTrack is not started automatically for indoor or virtual activities.
- Prevent light network from forming indoors.
◦ ClimbPro Improvements
- Added grade coloring to the elevation plot on the segment page.
- Changed the Time to Destination data field to show estimated time to the top of the climb 
    if ClimbPro is activated.
- Fixed an issue with cumulative ascent and ClimbPro not working properly when a course is 
    transferred from Garmin 
- Fixed incorrect category colors on the ClimbPro page.
- Fixed an issue where some short climbs were not detected.
◦ Made Mountain Bike feature settings available in all activity profiles to allow for 
     Grit, Flow, and Jump data metrics to be enabled if desired. 
    These remain turned off by default for all non-MTB profiles.
◦ Added the ability to configure the minimum ride length that should prompt 
     for Nutrition/Hydration intake.
◦ Added the ability to customize the activity track color on the map.
◦ Fixed an issue where GPS satellites were lost more often than they should be.
◦ Improved Bluetooth friendly names to include BLE and BT so they can be distinguished 
     from each other.
◦ Fixed an issue that could cause unit-to-unit transfers to fail.
◦ Fixed an issue with OSM roundabouts giving incorrect guidance.
◦ Fixed an issue where routing to points that are not in the road network could create 
     very long routes.
◦ Fixed an issue where the Course Creator out-and-back was not working properly.
◦ Integrated the ability to use cached weather data for Firstbeat analysis.
◦ Updated the turn review map page so the distance on the top left of the screen updates 
    and the data field on the bottom left shows Heading.
◦ Only alert for LiveTrack auto start timeout once per activity.
◦ Made OK the first response for LiveTrack and Text Message response prompts to 
     minimize interaction 
     while riding.
◦ Improved the Reset HR Zones and Reset Power Zones behavior to only reset the zones 
    and not the Max HR value or FTP.
◦ Made it easier to switch between the month/week view in the Training Plan calendar page.
◦ Fixed the alert sound not working when a workout is complete.
◦ Fixed false level of timer precision on Garmin segments.
◦ Added letters to the Polish keyboard to make it easier to type words in other languages.
◦ Fixed an issue on the keyboard that could cause the device to shut down.
◦ Fixed handling for long course names.
◦ Fixed an issue that kept the device from fully suspending.
◦ Fixed an issue where the device could falsely report that it was fully charged after 
     coming out of suspend mode.
◦ Fixed an issue that could cause the device to lock up.

Läs mer här: New Edge 1030 and Edge 1030 Bontrager Version 9.50 Now Available

OrjanX

Medlem
Garmin Edge 1030
◦ Added the ability to customize the activity track color on the map.
Äntligen, det fungerar. Inställning sker under profil: Navigation - Map - History Line Color.

247.png
504.png

Senast ändrad:

Dave1979

Medlem
Garmin Edge 1030
Någon som vet om det finns fäste till Garmin 1030 att sätta på styrstammen som denna bild?
8949523D-D63C-4C51-B6C6-E32F6A03BF77.png

Skulle vilja ha den så istället för på ett fäste som monteras på styret o sticker ut framför styret men hittar bara dessa hållare till 5/8 serien.

Spacekitty

Aktiv medlem
Garmin Edge 1030
Någon som vet om det finns fäste till Garmin 1030 att sätta på styrstammen som denna bild?

Skulle vilja ha den så istället för på ett fäste som monteras på styret o sticker ut framför styret men hittar bara dessa hållare till 5/8 serien.
Det följer med i paketet med din Garmin Edge 1030 när du köper den.
Men det är samma till alla Garmin Edge så du kan köpa den ovan också.

Sambal Oelek

Aktiv medlem
Garmin Edge 1030
Ryktas det om någon efterträdare?
Har ryktats ett tag nu om en uppgraderad 1030 som kanske ska heta "1030 Plus". Det verkar ju bra, ta en redan bra och göra ännu bättre, istället för att chansa på något helt nytt :) det blir det väl nästa gång då. 1050? 1200? :)
Här är lite rykten, hoppas det stämmer...

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer