eucalyptus
Aktiv medlem
Garmin Edge 1030
Folk verkar glämma att 1030 är från 2017 och utvecklades under 2016... Det är ett tag sen, förmodligen hänt lite på batterifronten sen dess och Garmin kanske inte var särskilt vassa då heller
Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Folk verkar glämma att 1030 är från 2017 och utvecklades under 2016... Det är ett tag sen, förmodligen hänt lite på batterifronten sen dess och Garmin kanske inte var särskilt vassa då heller
Jag vet inte om kommentaren är riktad till mig. Men eftersom laddningen knappt har påverkats av att använda ”fikapausavstängningen” (jag har tappt högst någon enstaka procentenhet mellan användningar) har jag inte sett något behov av att göra en fullständigt avstängning. Lite som att tv:n står på standby istället för att dra ur sladden. Inte nödvändigt men bara så man gör.Alltså, man kan inte klaga på batteriet om man inte ens förstår att man ska stänga av den mellan rundorna. Nu har du laddat ur batteriet totalt så många gånger att du förstört det.
Försöker ladda upp en strava routes.
Laddar hem connect sen när jag går in på mina IQ och strava routes dyker banan upp, trycker jag på den sa laddar den sen dyker denna felkod upp. Någon som vet vad jag gör för fel?
Varför ser det ut såhär när jag navigerar och hur får jag bort det? Vad är det för något som visas? Jag tänker att det ska vara höjd, men det stämmer inte med nånting när jag är ute och kör.
Visa bilaga 412348
Tidigare har det alltid sett ut såhär, men jag kan inte få det att funka när jag kör.
Visa bilaga 412349
Tack för svar.under aktivitetsprofil, datasidor, karta så hittar du visa höjdprofil... checka av den och den rutan försvinner.
Är inte det där ClimbPro som introducerades med FW8.00?Varför ser det ut såhär när jag navigerar och hur får jag bort det? Vad är det för något som visas? Jag tänker att det ska vara höjd, men det stämmer inte med nånting när jag är ute och kör.
FW 8.00 ... ClimbPro. See upcoming climbs while riding a course so you can prepare for needed effort ...
Nä, tror inte det. Climbpro kommer upp som en egen skärm och är mycket snyggare.Är inte det där ClimbPro som introducerades med FW8.00?FW 8.00 ... ClimbPro. See upcoming climbs while riding a course so you can prepare for needed effort ...
![]()
Här står det mer om ClimbPro
https://forums.garmin.com/cfs-file/...es/403/Understanding-ClimbPro-on-the-Edge.pdf
Från: https://forums.garmin.com/sports-fi...830/168010/understanding-climbpro-on-the-edge
Hos Garmin finns det en del
https://support.garmin.com/en-SG/?faq=KKRLD2Fo6MAlCXOzUZb1e9
Det går även att ha ClimbPro i kartbildenNä, tror inte det. Climbpro kommer upp som en egen skärm och är mycket snyggare.
- Skapa ett spår med höjddata (jag gjorde min tst-runda i Strava) - Ladda över spåret till din Edge 1030 (Lägg filen i ../Garmin/Newfiles/..) - Ladda spåret och starta navigeringen - Då visas det lilla gradientfönstret i underkant av kartfönstret
Det där ser ju både snyggt och användbart ut.Det går även att ha ClimbPro i kartbilden
![]()
(Jag hittade tyvärr ingen bättre bild)
Så här såg det ut när jag provade det för 7 månader sedan
Visa bilaga 412630
Jag bor i en xtra platt del av platta Sthlm därför syns det inte mkt på (det dåliga) fotot
För att det skall funka behöver man följa ett spår med höjddata,
så här gjorde jag- Skapa ett spår med höjddata (jag gjorde min tst-runda i Strava) - Ladda över spåret till din Edge 1030 (Lägg filen i ../Garmin/Newfiles/..) - Ladda spåret och starta navigeringen - Då visas det lilla gradientfönstret i underkant av kartfönstret
Försöker få över en ”strava route” från strava till
Min 1030.
Går in på strava på min telefon och gör en rutt men hittar inte den på GPS. Vad gör jag för fel. Får upp denna felkod
Förmodligen inställningen för att låta garmin connect läsa av notifikationer. Vet dock inte exakt hur du hittar det på just din telefon.Har en 1030, efter att jag skaffat ny tfn (idag Samsung då sony) så får jag inte upp att det ringer eller sms på skärmen. Den överför rutten efter avslut till tfn helt normalt.
Vad kan vara fel? Inställningar på tfn eller 1030? /Kent
Kontakta Garmin direkt.Min Edge1000 lyckades hamna snett med trasig display som följd... Någon som vet var man kan lämna in för att få ny fin display? I Stockholm , helst Norrort.
Changes made from version 9.10 to 9.50:
◦ Indoor Riding Improvements:
- Added the ability to set system time using WiFi or Bluetooth when GPS is not available.
- Added a Free Ride indoor trainer mode that enables the trainer to be set to a target grade.
- Add the ability to set target grade in the context menu for Indoor Trainer rides.
- Added a 'Remind Me' prompt for the trainer search.
- Made a change so LiveTrack is not started automatically for indoor or virtual activities.
- Prevent light network from forming indoors.
◦ ClimbPro Improvements
- Added grade coloring to the elevation plot on the segment page.
- Changed the Time to Destination data field to show estimated time to the top of the climb
if ClimbPro is activated.
- Fixed an issue with cumulative ascent and ClimbPro not working properly when a course is
transferred from Garmin
- Fixed incorrect category colors on the ClimbPro page.
- Fixed an issue where some short climbs were not detected.
◦ Made Mountain Bike feature settings available in all activity profiles to allow for
Grit, Flow, and Jump data metrics to be enabled if desired.
These remain turned off by default for all non-MTB profiles.
◦ Added the ability to configure the minimum ride length that should prompt
for Nutrition/Hydration intake.
◦ Added the ability to customize the activity track color on the map.
◦ Fixed an issue where GPS satellites were lost more often than they should be.
◦ Improved Bluetooth friendly names to include BLE and BT so they can be distinguished
from each other.
◦ Fixed an issue that could cause unit-to-unit transfers to fail.
◦ Fixed an issue with OSM roundabouts giving incorrect guidance.
◦ Fixed an issue where routing to points that are not in the road network could create
very long routes.
◦ Fixed an issue where the Course Creator out-and-back was not working properly.
◦ Integrated the ability to use cached weather data for Firstbeat analysis.
◦ Updated the turn review map page so the distance on the top left of the screen updates
and the data field on the bottom left shows Heading.
◦ Only alert for LiveTrack auto start timeout once per activity.
◦ Made OK the first response for LiveTrack and Text Message response prompts to
minimize interaction
while riding.
◦ Improved the Reset HR Zones and Reset Power Zones behavior to only reset the zones
and not the Max HR value or FTP.
◦ Made it easier to switch between the month/week view in the Training Plan calendar page.
◦ Fixed the alert sound not working when a workout is complete.
◦ Fixed false level of timer precision on Garmin segments.
◦ Added letters to the Polish keyboard to make it easier to type words in other languages.
◦ Fixed an issue on the keyboard that could cause the device to shut down.
◦ Fixed handling for long course names.
◦ Fixed an issue that kept the device from fully suspending.
◦ Fixed an issue where the device could falsely report that it was fully charged after
coming out of suspend mode.
◦ Fixed an issue that could cause the device to lock up.
Någon som vet om det finns fäste till Garmin 1030 att sätta på styrstammen som denna bild?
![]()
Garmin Quarter-turn Bike Mount
Garmin Quarter-turn Bike Mount - Använd det här utbytescykelfästet för att sätta fast din Edge® 500 på cykelramen eller styret. Innehåller cykelfäste, gummkampetorpmarin.se
Skulle vilja ha den så istället för på ett fäste som monteras på styret o sticker ut framför styret men hittar bara dessa hållare till 5/8 serien.
Det följer med i paketet med din Garmin Edge 1030 när du köper den.
Men det är samma till alla Garmin Edge så du kan köpa den ovan också.
ja, sådan är väldigt bra. Har kört Q-turn fäste på stammen länge men på min bushoj skaffade jag sådan där istället. Sitter mycket bättre och ser lite bättre ut också :)K edge på styrstammen känns lite rejälare.
![]()
K-EDGE Fixed Garmin Stem Mount - K-EDGE
Fixed Stem Mount is a great solution for cyclists who prefer their computer above the stem.k-edge.com
Har ryktats ett tag nu om en uppgraderad 1030 som kanske ska heta "1030 Plus". Det verkar ju bra, ta en redan bra och göra ännu bättre, istället för att chansa på något helt nytt :) det blir det väl nästa gång då. 1050? 1200? :)Ryktas det om någon efterträdare?
www.dcrainmaker.com
Uppföljning här, har fått fodral och displayskydd. Köpte ett "Brotect Airglass Matte". Det var ju väldigt bra, nu ser man inte längre en massa reflektioner där, som i bilden i förra posten. Nackdelen är ju att det blir något sämre kontrast, men man ser ju bättre ändå eftersom det är fritt från störande reflektioner. Vill man spegla sig är det ju bättre att ha med en spegel.Har beställt silikonfodral och displayskydd också så den ska hålla sig fräsch länge nu.
Varifrån beställde du displayskyddet och hur mkt kostade det?Uppföljning här, har fått fodral och displayskydd. Köpte ett "Brotect Airglass Matte". Det var ju väldigt bra, nu ser man inte längre en massa reflektioner där, som i bilden i förra posten. Nackdelen är ju att det blir något sämre kontrast, men man ser ju bättre ändå eftersom det är fritt från störande reflektioner.
jodå, typ som på en telefon:Sumpade skärmen på min i en krasch, gissar att de inte går att byta själv som på en telefon?
kostade typ £8 här:Varifrån beställde du displayskyddet och hur mkt kostade det?
Är det ANT-kopplade enheter? En Edge 520 kanske?Jag har en fråga som kanske inte är helt on topic, men tillräckligt nära för att den skall kännas onödigt att starta en ny tråd:
Vad ska man köpa om man vill ha en "head unit" som egentligen bara skall användas till att visa effekt och kadens från en Stages effektmätare? Jag har alltså egentligen inget behov av själva navigeringsfunktionen.
Är det ANT-kopplade enheter? En Edge 520 kanske?
Det är att utmana ödet skulle jag säga.. Mycket bättre att spara dag för dag.hej
har letat i manualen men.. hur många timmar eller sträcka kan man spara i minnet? och fungerar det att spara tex en cykling över flera dygn genom att bara stoppa turen och stänga av den och fortsätta så ett par dagar?
hej
har letat i manualen men.. hur många timmar eller sträcka kan man spara i minnet? och fungerar det att spara tex en cykling över flera dygn genom att bara stoppa turen och stänga av den och fortsätta så ett par dagar?
okej, vad bra man kan alltså klippa ihop de på något sättSpara dag för dag och klipp sen ihop filerna när du är klar.
okej, vad bra man kan alltså klippa ihop de på något sätt
Eller https://www.fitfiletools.com/#/topfinns flera olika hemsidor som erbjuder detta.
Här är ett exempel rekommenderat av Strava.
GOTOES | Strava Tools
Free utilities to merge, repair, timestamp, and convert GPS activity files for Strava and Garmin Connect.gotoes.org