velman
Aktiv medlem
Garmin Edge 1040 - nu lanserad! Här är stora tråden om 1040!
Ja det var ju faktiskt ett bra pris. Dock ett "födelsedagserbjudande" från Garmin. Antagligen inte en permanent sänkning av priset.
Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Ja det var ju faktiskt ett bra pris. Dock ett "födelsedagserbjudande" från Garmin. Antagligen inte en permanent sänkning av priset.
NejDu tror att det inte finns buggar i K2?
Lurar lite på att slå till på en 1030+ när 1040 släpps, borde gå ner lite i pris då.
När jag köpte min 800 back in the days så fanns det med och utan "riktig" karta. Är det fortfarande så, att man måste se upp med om karta ingår när man jämför priser?
Kan man köra Google maps på Edge 1030?
Ja det verkar nära nu!?Betyder det lansering före 13:e maj kanske?
Väljer man karta själv kan man enkelt installera dem utan Garmin ExpressJust kartorna kan bara uppdateras med Garmin Express programvaran via USB-kabel och dator.
Nej, hittar inget av värde. Inget alls faktiskt.Något nytt?
![]()
Garmin Edge 1040 First Images & Specifications
35 hours of battery life with regular use, or up to 70 hours in battery saver modethe5krunner.com
Absolut! Frågan är väl bara hur pålitlig källan är. Förr eller senare trillar den den på DC rainmakers bord och då vet vi.Om batteritiden stämmer, är det väldigt lovande.
Jag har en 1030+, att gå från 24h till 35h batteritid är inget som skulle få mig att köpa en 1040. Jag gick från en Edge 1000 till 1030+ och det var verkligen uppgradering i form av batteritiden som var värd det.Om batteritiden stämmer, är det väldigt lovande.
Edit : I kommentarerna i länken är det lite besvikelser över att det inte nämns fler nyheter. Men jag tänker att det mesta av såna prylar har kommit så långt att det är långt mellan de stora nyheterna. Det handlar om att ha ett användarvänligt gränssnitt, och batteritid. Å andra sidan cyklar väl 99% av alla cyklister sällan mer än 4-7 timmar vid ett tillfälle.
Nämns det nånstans om den behåller sin transreflektiva display? Det är annars något som jag håller väldigt högt eftersom den är så tydlig oavsett ljusförhållanden, även om den säkert gör sig dåligt för att kolla på Netflix på. "Bättre skärm" är alltså iaf för mig ganska komplext, om den inte bara är samma teknik fast bättre givetvis.Om skärmen på 1040 är väsentligt mycket bättre än den på 1030+ kommer jag nog ta 1040
Låter ju Heeeellllt galet. Tror de går tillbaka till mini-usb.... eller kanske vevanslutning till generator....Kommer Garmin våga ta klivet in i nutiden genom att byta till USB-C?
De har köpt rättigheterna till Apples Lightning.Låter ju Heeeellllt galet. Tror de går tillbaka till mini-usb.... eller kanske vevanslutning till generator....
Kommer Garmin våga ta klivet in i nutiden genom att byta till USB-C?
Undrar om även sånt här går under EU-direktivet ?Kommer Garmin våga ta klivet in i nutiden genom att byta till USB-C?
Hittar du något bot mot de två senare så är jag på....Jag bytte från edge 1000 till 1030+. Den kassa konstruktionen med on/off-knappen gick till slut inte att laga.
Det jag har värderat är bättre batteritid och mer distinkta fysiska knappar. Enklare/tydligare/snabbare uppstart har väl även varit positivt.
Egentligen när jag reflekterar så är det inget direkt i övrigt som gör det till någon bättre/annorlunda cykel-upplevelse. Ett par vyer med vissa datafält samt tillräcklig skärm för navigering vid nya landsvägsrundor och att varian fungerar är nog för min del, och väl på cykeln reflekterar jag inte någon direkt skillnad mellan 1000 och 1000 plus
Så jag räknar inte med att en 1040 tillför något för min del, om den inte har features som ger bättre syreupptagning och tar bort buk-fettma.
www.trainerroad.com
| ### SPECIFICATIONS | |
|---|---|
| INCLUDED | Edge 1040, flush out-front mount, standard mount, tether, USB-A to USB-C cable, documentation |
| DIMENSIONS | 2.3 x 4.6 x 0.8 inches (58 x 114 x 19mm); 3.5” color display |
| DISPLAY RESOLUTION | 282 x 470 pixels |
| WEIGHT | 4.4oz (126 grams) |
| BATTERY | Rechargeable lithium-ion (up to 35 hours; 100 hours in solar mode) |
| WATER RATING | IPX7 (withstand 1 meter of water for up to 30 minutes) |
| MEMORY | 32GB |
| CONNECTIVITY | Bluetooth, ANT+, WiFi, Varia Remote, Shimano Di2 Integration, Smart Trainer Control |
Är det bara batteriet man tycker är för klent så har ju Garmin en extraacc att sätta mellan datorn och hållarenBatteritiden räcker för att få mina pengar.
Mer konkret vilken funktion/behov är det som du upplever inte uppnås med skärmen på 1030+? Jag upplever att det är klart och tydligt oavsett väder och ljus, och tillräckligt högt upplöst för tydlig info på skärmen och även vid navigerings-layout. (Nu använder jag bara en bråkdel av finesser och layout-möjligheter, så det är en ärligt nyfiken fråga, inte retoriskt ifrågasättande.)Som jag skrivit kommer jag ju klara mig bra med 1030+ men kommer välja 1040 om den t.ex. har märkbart bättre skärm.
Det här hittade jag på
![]()
Garmin Edge 1040/1040 solar
Since I’m sure it will be taken down soon: (I’m ok if the admins here want to remove this post) non solar: $599.99 (up to 35 hours; 70 hours in power save) The Edge 1040 can last up to 70 hours in battery saver mode and 35 hours with demanding usage. solar: $749.99 (up to 35 hours; 100...www.trainerroad.com
The Garmin Edge is back once again with a new and improved design as the Edge 1040. This is the Solar version which draws from the sun to drastically increase battery life. It is Garmin’s first GPS computer to use solar technology and multi-band GNSS technology to ride longer and get proper coverage in changing environments. With solar charging, the Edge 1040 can last up to 100 hours in solar battery saver mode and 45 hours with demanding usage. This world class system features processing time that is faster than ever along with improved screen resolution and touch responsiveness. Whether you are a road cyclist or a trail rider, this computer will improve your ride and help you go faster every time out.
Men samtidigt står det så här i specifikationerna:
### SPECIFICATIONS INCLUDED Edge 1040, flush out-front mount, standard mount, tether, USB-A to USB-C cable, documentation DIMENSIONS 2.3 x 4.6 x 0.8 inches (58 x 114 x 19mm); 3.5” color display DISPLAY RESOLUTION 282 x 470 pixels WEIGHT 4.4oz (126 grams) BATTERY Rechargeable lithium-ion (up to 35 hours; 100 hours in solar mode) WATER RATING IPX7 (withstand 1 meter of water for up to 30 minutes) MEMORY 32GB CONNECTIVITY Bluetooth, ANT+, WiFi, Varia Remote, Shimano Di2 Integration, Smart Trainer Control
Dvs samma upplösning som 1030 / 1030+.
Jag återanvänder den gamla klyschan. Den som lever får se.
För att få mer detaljer på kartan. I övrigt duger upplösningen.Mer konkret vilken funktion/behov är det som du upplever inte uppnås med skärmen på 1030+? Jag upplever att det är klart och tydligt oavsett väder och ljus, och tillräckligt högt upplöst för tydlig info på skärmen och även vid navigerings-layout. (Nu använder jag bara en bråkdel av finesser och layout-möjligheter, så det är en ärligt nyfiken fråga, inte retoriskt ifrågasättande.)
Är det bara batteriet man tycker är för klent så har ju Garmin en extraacc att sätta mellan datorn och hållaren
Ok, då är det inget som kvalificerar min plånbok för prioritering. :)För att få mer detaljer på kartan. I övrigt duger upplösningen.
| INCLUDED | Edge 1040, flush out-front mount, standard mount, tether, USB-A to USB-C cable, documentation |
| DIMENSIONS | 2.3 x 4.6 x 0.8 inches (58 x 114 x 19mm); 3.5” color display |
| DISPLAY RESOLUTION | 282 x 470 pixels |
unboxing av 1040.
USB-C åtminstone. Ett steg i rätt riktning.Men! Var det inte mer! Kändes som julafton att bara se när någon packar upp den. Hade förväntat mig att iaf få se den igång.
Jag är besviken. Inte värdigt Garmin. "Always two feets behind"USB-C åtminstone. Ett steg i rätt riktning.
Det märks väl ändå om det är någon som inte slinker in tekniska museet när de skall ladda. ..1030 plus är ju snyggare och mer diskret som helsvart. Men de måste väl ändra utseendet så att man kan se att någon i klungan har den nya datorn. ?