Garmin Edge 510 och 810

Garmin Edge 510 och 810
Om du inte kan hitta stigen med normal gps-precision så är den nog inte värd att cykla på. Vi letade en stund efter en stig i Hafjell inom ett område av 20 m. När vi väl hittade den var den full med träskmark och flugor så det hade nog varit bättre om den förblivit osynlig.

Garmin Edge 510 och 810
Marginalerna på en gps idag är väldigt låga. Det följer alltså inte med kartor i Edge 810 utan du behöver dessa från annat håll, ex Friluftskartan eller Velomap.

Garmin Edge 510 och 810
Jag kapar tråden med en fråga.
Jag har en Edge 810 med tillhörande kadens/hastighetssensor GSC 10. (Köpt i höstas och jag har inte uppgraderat någon firmware.)

Jag får konstiga momentanhastighetsvärden när jag cyklar i låga hastigheter (runt 10 km/h, som vid start eller i backar). Det verkar nästan som om det är dubbla hastigheten som visas. I vissa lägen "skiftar den mellan ett rimligt värde och det dubbla.
Är det någon med liknande erfarenheter?
Är det ett monteringsproblem (av sensorn)? (det var lite fippligt att få till på min hoj, men den verkar ge signal vid varje "magnetpassage" när jag kollar med den lilla dioden)
Eller är det ett mjukvaruproblem? (bug som fixas i uppgradering)
Eller verkar det vara något fel på någon av enheterna? (Så att jag bör byta.)

Tacksam för goda idéer och förslag till hur jag ska komma till rätta med problemet.
/Patric

Garmin Edge 510 och 810
En gång efter att jag cyklat på trainer inomhus utan att stänga av GPS-mottagningen blev det riktigt märkliga hastighetsangivelser när jag var ute & körde, började runt 120-130 km/h, sen 90-95 km/h, sen 60-62 km/h och till sist normala 30-34 km/h. Tydligen hade Edgen autokalibrerat om hjulstorleken något år h-e fel.

Har du satt din hjulstorlek på något fixerat eller "auto" ? Skulle isf kunna vara så att sensorn för hjulmagneten sitter lite för långt bort så att det oftast bara registrerar varannat varv (då borde hjulstorleken vara autokalibrerad till det dubbla) men att den tar varje varv ibland som när det är långt mellan passagerna (t.ex. att man cyklar långsamt). Långsökt, men jag har ingen annan bra förklaring till det du upplever.

Kan vara värt att kolla av på https://forums.garmin.com/forumdisplay.php?20-Cycling också

Garmin Edge 510 och 810
Rompa skrev:
-------------------------------------------------------
> Är det smidigt att tanka över informationen till
> strava med appen ?

Det går inte alls, endast mot Garmin Connect.

Garmin Edge 510 och 810
Mayhem skrev:
> Rompa skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Är det smidigt att tanka över informationen
> till
> > strava med appen ?
>
> Det går inte alls, endast mot Garmin Connect.

Man kan trycka på uppdatera i Strava så hämtar Strava själv passet så länge det är övertankat till datorn.

Garmin Edge 510 och 810
Fick hem min nya 510, hann installera GSC:an innan jag upptäcker att skärmen på 510:an inte funkar. Full ladd, omstart, ny firmware, funkar ändå inte.... Den åker tillbaks imorgon. Verkar som att garmin fortfarande har en del problem med kvaliteten....

Garmin Edge 510 och 810
Mycketvillhamer skrev:
> Man kan trycka på uppdatera i Strava så hämtar
> Strava själv passet så länge det är
> övertankat till datorn.

Funkar säkert inte efter Garmin Express-uppdateringen när de lyckades ha sönder Garmin Communicator-pluginet.

Garmin Edge 510 och 810
Mycketvillhamer skrev:
> Mayhem skrev:
> -----
> > Rompa skrev:
> >
>
> > -----
> > > Är det smidigt att tanka över informationen
> > till
> > > strava med appen ?
> >
> > Det går inte alls, endast mot Garmin Connect.
>
> Man kan trycka på uppdatera i Strava så hämtar
> Strava själv passet så länge det är
> övertankat till datorn.

Jag som inte har en dator, bara IPad...

Garmin Edge 510 och 810
Rompa skrev:
> Mycketvillhamer skrev:
> -----
> > Mayhem skrev:
> >
>
> > -----
> > > Rompa skrev:
> > >
> >
>
> >
> > > -----
> > > > Är det smidigt att tanka över
> informationen
> > > till
> > > > strava med appen ?
> > >
> > > Det går inte alls, endast mot Garmin
> Connect.
> >
> > Man kan trycka på uppdatera i Strava så
> hämtar
> > Strava själv passet så länge det är
> > övertankat till datorn.
>
> Jag som inte har en dator, bara IPad...

Skyll dig själv ;)

Garmin Edge 510 och 810
Supersonic skrev:
> Skiljer sig kvalitén på skärmen på 800 och
> 810?
> Har en 800 som jag uppfattar ha en skärm som inte
> är skarp. Ger en 810 bättre bild?

Det är exakt samma elände.

Garmin Edge 510 och 810
Tjena, har kört med edge 500 i ett par år och är nöjd. Börjar bli lite sugen på en ersättare dock.
Har surfat runt lite och det verkar vara skapligt pris på 510, t ex här: http://teamsportiaonline.se/garmin-edge-510-team-bundle .

Dock vad är skillnaden mellan Team Bundle och Performance bundle, http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1606248, ögonen går i kors när jag jämför de två alternativen? Det skiljer ju lite i pris, missar man ngt om man slår till på team-varianten, ngn extra onödig sensor man blir utan?

Garmin Edge 510 och 810
saltgurkan skrev:
> Dock vad är skillnaden mellan Team Bundle och
> Performance bundle,

Färgen.

Garmin Edge 510 och 810
saltgurkan skrev:
> Dock vad är skillnaden mellan Team Bundle och
> Performance bundle,

Kolla här:
https://buy.garmin.com/en-GB/GB/sports/cycling/edge-510/prod112885.html
och välj fliken "In the box"
Vad jag kan se så är det AC Adapter listad för Team men inte för Performance bundle, kanske är tryckfelsnisse som orsakat det.
Möjligt att färgen skiljer som Mayhem skriver.

Garmin Edge 510 och 810
Har det någon betydelse hur snabbt Micro Sd kort man har i 810? Jag tog ett från en gammal telefon och jag tycker det är segt att kolla runt på kartan. Det kanske ska vara så?

Garmin Edge 510 och 810
Ok, vissa kartor kanske är snabbare?

Vilken karta tycker ni är bäst för skogen? Velomap?
Friluftskartan har färre stigar markerade än openstreet tyvärr.
Jag kan inte heller se namn på tex sjöarna på friluftskartan, kan man ta fram den infon? Använder friluftskartan pro 3.
Friluftskartan som jag köpt till viewranger på mobilen visar info med namn på sjöar mm precis som pappersversionen.

Garmin Edge 510 och 810
Är det någon som har haft problem med att 810 bara stänger av sig? Min stängde av sig två gånger igår på en tur på mindre än två timmar.
Har 2.90 och körde med tracking via blutooth på androiden.

Garmin Edge 510 och 810
Timothy skrev:
> Är det någon som har haft problem med att 810
> bara stänger av sig? Min stängde av sig två
> gånger igår på en tur på mindre än två
> timmar.
> Har 2.90 och körde med tracking via blutooth på
> androiden.

Har hänt någon gång att den fryst och startat om sig för mig. Men det är väldigt sällan, LiveTrack på eller av.

Garmin Edge 510 och 810
Fundering:

Går man in på GPS:en under statusmenyn och klickar på ikonerna under "Phone Connections" för automagisk uppladdning, väder, live tracking där nere så får man meddelandet
"Use the Garmin Connect Mobile app to start LiveTrack and turn other connected features on and off".
Nu kanske det är jag som är lite trög efter gårdagen, men på min app (2.1 för Android OS) finns bara en flik för att starta/stoppa LiveTrack. Men nog var det så att det fanns i tidigare appversioner? Eller har jag bara drömt ihop det?

Garmin Edge 510 och 810
Fråga:

Med det medföljande framskjutna styrfästet från Garmin kan jag inte ha 810:an på laddning och sittande i fästet färd eftersom (den likaså medföljande) USB-sladden sitter i vägen mot styrstammen. Finns det någon annan beprövad modell som antingen håller GPS:en längre från styret eller är lite upphöjd så att kabeln kan gå fri? Eller ska man ha med standardfästet för styrstammen i fickan som reserv vid dyl tillfällen?

EDIT: "inte" - trött i skallen efter gårdagen...

Senast ändrad:
Garmin Edge 510 och 810
Du har tappat bort "inte"?

SRAM Quickview (145 SEK på Wiggle) är upphöjt och kabeln kan sitta i. (jag har 800, men kabeln sitter exakt lika på 810).

14024495028_2ee3784f22.jpg

14024529760_bfefd8028a.jpg

Senast ändrad:
Garmin Edge 510 och 810
Najs! Ska kika på en sån då. Eller se till att inte ha bakgrundsbelysningen på "stays on" vilket verkar dra batteri även om man skruvat ner belysningsnivån till min (= mörkt i ett mörkt rum). Eller så var det att navigeringen efter GPX-spåret k*kade ur som käkade batteri, har tidigare kunnat köra 14-15 timmar men nu var batterinivån på 1% redan efter 12 h. Tur att man hade med ett batteripack i "ut-i-fall-att"

Garmin Edge 510 och 810
grump skrev:
> Sådär högt kan man väl inte montera sin
> garmin? Tar ju jättemycket vind ju = många extra
> watt ;-)

Det är bara ett problem om du är lite klen.

Garmin Edge 510 och 810
NLC skrev:
> Najs! Ska kika på en sån då. Eller se till att
> inte ha bakgrundsbelysningen på "stays on" vilket
> verkar dra batteri även om man skruvat ner
> belysningsnivån till min (= mörkt i ett mörkt
> rum). Eller så var det att navigeringen efter
> GPX-spåret k*kade ur som käkade batteri, har
> tidigare kunnat köra 14-15 timmar men nu var
> batterinivån på 1% redan efter 12 h. Tur att man
> hade med ett batteripack i "ut-i-fall-att"

Nä, det verkar vara batteriet som blivit dåligt (efter lite mer än ett års dagligt användande). 12, kanske 13 timmars driftstid har jag nu (med LiveTrack, backlight och navigering av). Tur att det går att cykla vidare medan den laddar...

Garmin Edge 510 och 810
Jag hoppar in i denna tråden. Är på jakt efter en gps med pulsband och kadens. Har fastnar för 810 men förstår inte skillnaden på 810 och 800? 800 säljs ju ut lite överallt just nu men är 810 värd en tusenlapp extra?

Garmin Edge 510 och 810
Hej, har precis blivit med en 810 och undrar hur man får en skärmbild att visa Medelhastighet i kombination med tex hastighet, distans och tid.
Ser bara att det går att välja visa från 1-10 fält men inget av dom är medelhastighet.

Går det inte att skräddarsy vilka fält man vill se?

Garmin Edge 510 och 810
Jo det går, och medelhastighet är ett av de valbara fälten. Tryck länge på det fält du vill ändra, gå sedan in under Hastighet/Speed och välj "Fart - Med." / "Avg. Speed". Hur du ändrar antal fält och slår på/av sidor får du läsa själv i manualen.

Garmin Edge 510 och 810
frehol skrev:
> Jag hoppar in i denna tråden. Är på jakt efter
> en gps med pulsband och kadens. Har fastnar för
> 810 men förstår inte skillnaden på 810 och 800?
> 800 säljs ju ut lite överallt just nu men är
> 810 värd en tusenlapp extra?

Jag köpte en 810 när min 800 gick sönder och den enda skillnaden jag märkte av var ett något annorlunda typsnitt i datafälten. Det finns väl några små finesser de har lagt till men inget jag använder (vad jag vet iaf).

Om pengar är en trång sektor skulle jag köpa en 800, det är i princip ingen skillnad. Om du absolut vill ha det senaste så är det väl Edge 1000 som gäller nuförtiden.

Garmin Edge 510 och 810
Tack NLC, gick ju fint att ändra.

Passar på att fråga en sak till eftersom det gick så snabbt att få hjälp.

Om man laddat över en bana från Connect som man kört förut och nu önskar köra samma sträckning igen, hur ställer man in GPS:en navigera längs just det banan och inte hela tiden tipsa om snabbaste vägen hem igen som den gjorde för mig.

Garmin Edge 510 och 810
Om du har laddat över en bana till din GPS och vill köra/följa den igen så behöver du klicka på skärmen, sen på foldern, sen välja "Banor"/"Courses" sen välja den aktuella banan och sen klicka "Tur"/"Ride" (sidan 4 i manualen). Glöm inte att starta inspelningen genom att trycka på den högra knappen också.

Den svenska översättningen i GPS:ens UI suger (precis som i de flesta andra moderna manicker), så jag kör alltid med engelska som språk, men tänkte att det kanske är lättare att förstå om man förklarar med både och.

Garmin Edge 510 och 810
Nån med en Edge 510 som kan svara på hur snabb den är att starta och sätta satellitfixeringen (heter det så)? Jag är så grymt trött på min 705 som tar en vecka på sig att starta och sedan tar en kvart på sig att fixera om man inte står tvärstill på ett öppet fält med klar sikt till alla GPS-satelliter som existerar.

Alltså hur lång tid tar det från man trycker på on/off till man kan cykla iväg?

Garmin Edge 510 och 810
z9lipa skrev:
> Tack NLC, gick ju fint att ändra.
>
> Passar på att fråga en sak till eftersom det
> gick så snabbt att få hjälp.
>
>
> Om man laddat över en bana från Connect som man
> kört förut och nu önskar köra samma
> sträckning igen, hur ställer man in GPS:en
> navigera längs just det banan och inte hela tiden
> tipsa om snabbaste vägen hem igen som den gjorde
> för mig.

Ett tips är även att ändra "navigation"-inställningarna (under activity profile) och välja "prompted recalculations" för att på så sätt kunna tacka nej till de ibland helt onödiga recalculations som Garmin vill göra (och som ofta ställer till det om du försöker följa en förutbestämd rutt).

Garmin Edge 510 och 810
JT skrev:
> Alltså hur lång tid tar det från man trycker
> på on/off till man kan cykla iväg?

Hmm, inte timat den men tar säkert någon minut på sig att starta lite beroende på hur mycket gammalt junk som ligger kvar i minnet. Men satellitlåsning tar oftast inte mer än någon sekund från att jag rullat ut från porten!

Garmin Edge 510 och 810
perhan skrev:
> Har en 510 och den tar ca 15 sekunder på sig att
> starta. GPS-signal får den in mer eller mindre
> direkt vid uppstart.

Är du säker på att den snabba uppstarten inte snarare beror på att Edge 510 även har mottagare för ryska Glonass-satelliter?

Här uppe på våra nordliga breddgrader borde det innebära både snabbare satellitfix och högre noggrannhet eftersom GPS-satelliternas banor inte går så här långt norrut, men det gör Glonass-satelliterna.

Men oavsett är Edge 510, och Edge 1000, de enda Garmin Edge-enheter med Glonass-mottagare.

/Håkan

Garmin Edge 510 och 810
HåkanC skrev:
> perhan skrev:
> -----
> > Har en 510 och den tar ca 15 sekunder på sig
> att
> > starta. GPS-signal får den in mer eller mindre
> > direkt vid uppstart.
>
> Är du säker på att den snabba uppstarten inte
> snarare beror på att Edge 510 även har mottagare
> för ryska Glonass-satelliter?
>
> Här uppe på våra nordliga breddgrader borde det
> innebära både snabbare satellitfix och högre
> noggrannhet eftersom GPS-satelliternas banor inte
> går så här långt norrut, men det gör
> Glonass-satelliterna.
>
> Men oavsett är Edge 510, och Edge 1000, de enda
> Garmin Edge-enheter med Glonass-mottagare.
>
>
>
> /Håkan

Har testat båda varianterna dvs. GPS och GPS + Glonass. Lika snabbt båda varianterna. Bor själv i norr (Umeå) och jag tycker att den plockar in signalerna snabbt. Åker man dock ner till Mallis och startar upp den där, kan det ta några minuter innan den hittar positionen.

/Per

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp