Garmin Edge 520

Garmin Edge 520
Min 520 är ca 3 år och den har blivit avsevärt sämre i batteritid. Nervös då man ska ut på distanspass nu då den inte har många % kvar vid ca 4h. Tycker inte 520+ eller 820 är värda att uppgradera till + att touchen verkar ha fått kritik på 820. Så får en ny 520 nu av Garmin för 1070kr. Så får den tuffa på i 3 år till=)

Garmin Edge 520
robsa sa:
Min 520 är ca 3 år och den har blivit avsevärt sämre i batteritid. Nervös då man ska ut på distanspass nu då den inte har många % kvar vid ca 4h. Tycker inte 520+ eller 820 är värda att uppgradera till + att touchen verkar ha fått kritik på 820. Så får en ny 520 nu av Garmin för 1070kr. Så får den tuffa på i 3 år till=)

Det kan vara värt att byta batteriet också. Jag har haft både Forerunner 305 och 920xt. Batterier är billiga och klockan blir som ny.

Garmin Edge 520
Batteriet tog slut under rundan igår. Jag kan se i min enhet att turen sparats (historik), men den går inte att överföra eller "öppna" och titta på. Någon som varit med om det och löste det sig i så fall på nåt sätt? Det störiga är att jag hade några riktigt bra tider på ett par segment :(

Garmin Edge 520
Garmin är sämst, jag hoppas de går i konkurs och att deras anställda blir arbetslösa. 520 är ännu sämre, borde aldrig ha existerat. Det var allt jag ville säga för framtida spekulanter, tack och hej.

Garmin Edge 520
Garmin är sämst, jag hoppas de går i konkurs och att deras anställda blir arbetslösa. 520 är ännu sämre, borde aldrig ha existerat. Det var allt jag ville säga för framtida spekulanter, tack och hej.
Från en som har ägt sin Garmin 520 i runt 4 år nu, så ställer jag mig lite frågande till kritiken. Min 520 tuffar i alla fall på utan problem. Har fått 1 tur med lite knas på loggningen av över 1000 st cykelturer.

Garmin Edge 520
Från en som har ägt sin Garmin 520 i runt 4 år nu, så ställer jag mig lite frågande till kritiken. Min 520 tuffar i alla fall på utan problem. Har fått 1 tur med lite knas på loggningen av över 1000 st cykelturer.
Mitt inlägg ska mest läsas som frustration, förhoppningsvis tröstar det någon annan less person i framtiden.

Min krypterade mac och 520 tycker tydligen inte om varandra, vilket orsakar problem som är hopplösa att felsöka när man ska kopiera filer mellan enheterna (filnamn som inklusive filändelser ser identiska ut men tydligen är olika osv). Orkar inte ägna mer tid åt att försöka få det att fungera, men om jag i framtiden lyckas få det att fungera återkommer jag väl här och prisar Garmin.

Garmin Edge 520
Mitt inlägg ska mest läsas som frustration, förhoppningsvis tröstar det någon annan less person i framtiden.

Min krypterade mac och 520 tycker tydligen inte om varandra, vilket orsakar problem som är hopplösa att felsöka när man ska kopiera filer mellan enheterna (filnamn som inklusive filändelser ser identiska ut men tydligen är olika osv). Orkar inte ägna mer tid åt att försöka få det att fungera, men om jag i framtiden lyckas få det att fungera återkommer jag väl här och prisar Garmin.
Inte för att vara den, men min krypterade Mac gillar min 520 =) Inte för att jag kopplar in den så ofta i datorn. Synkar med telefonen över blåtand direkt.

Garmin Edge 520
Inte för att vara den, men min krypterade Mac gillar min 520 =) Inte för att jag kopplar in den så ofta i datorn. Synkar med telefonen över blåtand direkt.
Ja, det här är ju med största sannolikhet ett fall av skit bakom spakarna, men att felet (som vanligt) är att jag är en idiot är ju inte så stor tröst liksom! ?

Jag håller på att försöka få kartorna att fungera. Dels har ju http://garmin.openstreetmap.nl en väntetid på uppåt ett år:
osm.pleiades.uni-wuppertal.de/garmin/, queue = 57035 requests (~237.7 days), status = OK
Redan här inser man att detta blir ett hopplöst projekt. Finns dock den här sidan istället som faktiskt fungerar: https://extract.bbbike.org

Nåja, när kartorna väl är nedladdade strular dock ändå allt trots att man följer guiderna, suck.

Angående att synka aktiviteter med telefon över blåtand har det fungerat okej för mig (några enstaka gånger har det strulat) tills min Garmin Connect gav upp helt för några månader sedan, det sammanföll med att Apple slutade supporta 5s så jag gissar att det är orsaken (jag har inte orkat felsöka). Här är väl felkällan mer min egen snålhet än idioti, men men...

Så var det med det! ?

Garmin Edge 520
Nu fungerar min karta, som vanligt oklart vad som fick det att fungera men jag ändrade format till Garmin Openfietsmap Lite (latin1), tidigare körde jag samma men UTF-8. Såg även till att ändra filnamnen i rutan som kommer upp vid Kommando + I på mac.

Kvarstår fortfarande lite saker att fixa men vem vet, det här kanske löser sig!

Garmin Edge 520
Nu fungerar min karta, som vanligt oklart vad som fick det att fungera men jag ändrade format till Garmin Openfietsmap Lite (latin1), tidigare körde jag samma men UTF-8. Såg även till att ändra filnamnen i rutan som kommer upp vid Kommando + I på mac.

Kvarstår fortfarande lite saker att fixa men vem vet, det här kanske löser sig!
Fortsättning: Okej Garmin, det mesta är förlåtet, nu lirar allt! Till mitt gnälls försvar så var lite av mappstrukturen trasig så jag fick skapa nya mappar för att det skulle fungera ordentligt.

Men jävlar vad nice att kunna lägga in rutter, gjorde ett minitest ute i kvarteret nyss! Jag har tidigare bara använt den för att slippa dra batteri på telefon och se hastighet osv.

Garmin Edge 520
Skärmen på min 520 verkar vara på väg att ge upp, har fått några horisontella streck högst upp och längst ner. Funkar fint i övrigt men strecken verkar växa till sig så det håller på att bli värre. Är det någon som provat att byta skärm och vet ett bra ställe att köpa ifrån? Finns en del på eBay men det är ju svårt att veta om dom egentligen funkar och kvalitén på dom.
_20211222_101951.JPG

Garmin Edge 520
Är det någon av er som har problem med att få notifikationer från telefonen på 520n? Jag får från typ alla meddelandeappar (instagram, telegram etc) men inte från messenger. Sjukt irriterande :(

Tillbaka
Topp