Garmin Edge 520

Garmin Edge 520
IMHO behövs sällan bakgrundsbelysning i dagsljus utom möjligen för karttittning (och då kan man ju ha timeout sätt) och inte ens då med full styrka.

Och ja, du kan stoppa & stänga av för att sen fortsätta senare. Låt bara bli att göra "save" när den promptar (för då avslutas turen).

Garmin Edge 520
NLC sa:
IMHO behövs sällan bakgrundsbelysning i dagsljus utom möjligen för karttittning (och då kan man ju ha timeout sätt) och inte ens då med full styrka.

Och ja, du kan stoppa & stänga av för att sen fortsätta senare. Låt bara bli att göra "save" när den promptar (för då avslutas turen).

Tack! Då har jag en sista fråga, tror jag: Hur många segment kan man mata in genom att stjärnmärka?

Jag är mycket nöjd, även om jag var nöjd med polar m450 också.

Garmin Edge 520
Uppdaterade min 520 till programversion 7.10. Är det en ny funktion att man inte ska kunna bluetoothparkoppla sin Garmin med telefonen? För det funkade nämligen inte längre. Någon som har något till tips? :(

Garmin Edge 520
Luktapåblommorna sa:
Uppdaterade min 520 till programversion 7.10. Är det en ny funktion att man inte ska kunna bluetoothparkoppla sin Garmin med telefonen? För det funkade nämligen inte längre. Någon som har något till tips? :(

HAde problem med det imorse också, efter uppdatering nyligen. Funkade igen efter att jag sagt åt telefonen att glömma bort Edgen och sedan parat om dem.

Garmin Edge 520
Luktapåblommorna sa:

Du kan behöva para om den. Det fick jag göra när 7.00 installerades. Radera kopplingen och gör om den så fungerar det nog igen.

Garmin Edge 520
snarkus sa:
Luktapåblommorna sa:

HAde problem med det imorse också, efter uppdatering nyligen. Funkade igen efter att jag sagt åt telefonen att glömma bort Edgen och sedan parat om dem.

Bengt-re sa:
Du kan behöva para om den. Det fick jag göra när 7.00 installerades. Radera kopplingen och gör om den så fungerar det nog igen.

Tack. Verkade som att det funkade nu.

Senast ändrad:
Garmin Edge 520
Om jag fört över en banfil av typen .GPX som jag ska följa, går det då att se höjdprofil av hela banan, och min position på kurvan? Skulle vara smidigt om man till exempel ska tävla och inte kan banan, men har den inlagd i Edgen. Då skulle man ju kunna spara på krafterna om man ser att det kommer en herrejösses-backe inom kort...

Garmin Edge 520
Luktapåblommorna sa:
snarkus sa:
Luktapåblommorna sa:

Bengt-re sa:

Tack. Verkade som att det funkade nu.

Jag var också tvungen att göra så efter uppdateringen. Det funkade att koppla ihop den med telefonen med dessvärre har det slutat funka att synka över automatiskt till strava. Någon idé vad som är fel?

Garmin Edge 520
Angående parkopplingen så är det nämnt i releasenotesen att den behöver göras om, men strava ska inte påverkas, prova att stänga kopplingen men garmin connect -strava och skapa den på nytt.

Garmin Edge 520
Om jag cyklar säg 1h, tar en vilopaus med datorn stoppad (så menyn "spara tur osv" är framme) och enheten stänger av sig självt. Sparas turen då?
Kan man isfall fortsätta på den?

Temperaturen stämmer kasst på 520, men det är tydligen allmänt känt enligt interwebs.

Garmin Edge 520
Den sparas så till vida att när du startar enheten igen så kommer du till menyn spara tur osv, så du kan välja att återuppta igen genom play knappen eller spara turen

Senast ändrad:
Garmin Edge 520
Cykelbonden sa:
Den sparas så till vida att när du startar enheten igen så kommer du till menyn spara tur osv, så du kan välja att återuppta igen genom play knappen eller spara turen

Stämmer det även om batteriet skulle ta slut efter den stämde av sig.

Vidare har jag samma (eller liknande) problem med att den tappar blåtand, jag får starta om telefonens blåtand i princip efter varje cykeltur för att den ska synka.

Garmin Edge 520
När man kör med Strava live, hur gör man för att få se resultatet på ett segment igen, utan att avbryta & ladda upp turen? Vissa segment slutar ju långt innan det roliga är slut & när det går full fart i skogen har iaf. jag svårt & se vad som står på displayen.. Kan man inte under pågående tur få fram en sammanfattning över vilka tider man kört på sina stjärnmärkta segment?

Garmin Edge 520
Det gör man inte (vad jag vet). Lika lite som det per segment går att ange om man vill jämföras mot KOM, PR eller "närmaste vän". Väl i skogen är man ju mest glad om man hinner se skillnad på svarta eller röda siffror...

Garmin Edge 520
NLC sa:
Det gör man inte (vad jag vet). Lika lite som det per segment går att ange om man vill jämföras mot KOM, PR eller "närmaste vän". Väl i skogen är man ju mest glad om man hinner se skillnad på svarta eller röda siffror...

Fast vad du jämförs med kan du ändra genom att gå in på resp. segment under inställningar.

Det är ju rätt många utförsorienterade segment i skogen som tar slut innan det roliga på stigen faktiskt är över. Sen när man kommer ner på platt mark så har man inte en aning om hur det gick, it sucks! Känns ju som världens enklaste funktion att man vill kunna se över sina tider i efterhand medan man fortf. är ute & kör.

Garmin Edge 520
Aaah, det var ju en trevlig sak att ha missat (kanske för att det verkar ha varit slumpat vilket det blivit av KOM, PR eller ANNAT). Tack för upplysningen!

Garmin Edge 520
Är det någon som vet hur man slår på bakgrundsbelysningen utan att ändra sida under träning?
Oavsett vilken knapp jag trycker på för att tända belysningen så bläddra den sida.

//R

Garmin Edge 520
Jaha, nu funkar inte parkopplingen längre. Gissar att det har att göra med att iphonen uppdaterats till iOS10. Telefonen fattar att de sitter ihop men edgen vägrar. Testade att göra fabriksåterställning men det gjorde ingen skillnad. Trist.

Garmin Edge 520
Nu kommer jag kanske att bli hatad - Men "If it works, don't fix it!"
Är det något som saknas? Om Ja - Uppgradera.
Är det någonting som inte fungerar som det skall/är tänkt/du vill? Om ja - Uppgradera.
Annars kan det ställa till med problem!

Garmin Edge 520
Att få på skärmljus genom att trycka två gånger var ett nytt hack för mig. Tackar!

Men säg att jag har kartan framme på min 520, cyklar nära eller igenom ett segment Då kan det sluta med att skärmen hoppar tillbaks till "default" dvs min sida med typ 6 olika grejer istället för kartan som innan. Gör jag något fel?

Garmin Edge 520
NickPick sa:
Att få på skärmljus genom att trycka två gånger var ett nytt hack för mig. Tackar!

Men säg att jag har kartan framme på min 520, cyklar nära eller igenom ett segment Då kan det sluta med att skärmen hoppar tillbaks till "default" dvs min sida med typ 6 olika grejer istället för kartan som innan. Gör jag något fel?

Nä. Den gör tyvärr så.

Garmin Edge 520
Novisen sa:
Jaha, nu funkar inte parkopplingen längre. Gissar att det har att göra med att iphonen uppdaterats till iOS10. Telefonen fattar att de sitter ihop men edgen vägrar. Testade att göra fabriksåterställning men det gjorde ingen skillnad. Trist.

glömde bort BL-koppling på både telefon och edge, uppdaterade garmin connect, startade om telefonen, gjorde fabriksåterställning på edgen och sedan funkade det. Irriterande är det i alla fall när det börjar strula...

Garmin Edge 520
Har en 520 som jag är nöjd med men funderar över pulszonerna. Jämfört med strava är de helt annorlunda. Stravas gradering förstår jag inte alls. Nån som vet nåt?? Har googlat mig trött

Garmin Edge 520
I listan över segment i min 520 finns, utöver mina stjärnmarkerade segment, även ca 10 st andra segment, många av dem har jag aldrig ens cyklat. Hur kommer detta sig?

Garmin Edge 520
wallander sa:
Henrik_E sa:
wallander sa:
I listan över segment i min 520 finns, utöver mina stjärnmarkerade segment, även ca 10 st andra segment, många av dem har jag aldrig ens cyklat. Hur kommer detta sig?
Den laddar ner ett gäng populära segment i närheten av där du brukar cykla.

Aha! Tack! Får väl prova dessa populära mtb-segment, trots landsvägsdäck. :-)

Filma gärna försöken! Mtb körning med lvg cykel brukar vara roligt att titta på!

Garmin Edge 520
Fungerar den där kraschgrejen bra? Dvs att anhöriga får ett meddelande.

Är måttligt imponerad över den kassa temperatursensorn för övrigt. Känns ungefär som att den känner av fartvindskyla...

Garmin Edge 520
NickPick sa:
Fungerar den där kraschgrejen bra? Dvs att anhöriga får ett meddelande.

Är måttligt imponerad över den kassa temperatursensorn för övrigt. Känns ungefär som att den känner av fartvindskyla...

Ja. Tempmätningen är märkbart sämre än i min gamla edge 800. Iaf när det är kallt - över +10 verkar den visa hyggligt rätt, men runt nollan är den hopplöst off med ungefär 2 graders för låg indikerad temperatur. Jag misstänker att de har någon kompensation för egenvärme som inte stämmer när enheten kyls av fartvind.

Garmin Edge 520
Kylgrejen stämmer kasst fortfarande men nu till mitt bekymmer.
Köpte en lätt begagnad 520 och det verkar som att förra ägarens aktiviteter ligger kvar i garmin connect (synkas från 520 antar jag). Hur tar jag bort dom från edgen?

Fungerar samma pulsband att använda exakt samtidigt till tex edge 520 och forerunner 235?

Tillbaka
Topp