Garmin Edge 520

Garmin Edge 520
Beror nog mycket på vilken (o)noggrannhet GPS-mottagaren har vid det tillfället segmentet körs, på öppen väg (utan skog runt) är min erfarenhet att tiden för segmentet i Strava diffar högst 1-2 sek mot vad som angavs i GPSen. Det som stör mig mer är när +/- tiden ofta hoppar fram och tillbaka uppåt 20 sek framåt & bakåt, kanske för att tiden man jämförs mot är satt med "smart recording" ?

Garmin Edge 520
Har precis köpt en 520 och testade den idag utan hastighetssensor, tyckte hastigheten var lite ryckig.
Märkte när jag körde min första runda att hastighetssensor autokalibrerade efter ett tag. Hur blir det om man byter
cykel? Ska hyra cykel i england i 4 dagar och skulle vilja plocka med mig alla sensorer. Kadens lär ju inte vara nåt problem.

Garmin Edge 520
Jag har en Edge 800 som jag överlag är nöjd med. Ett problem är dock att jag har svårt att se skärmen i solljus. Någon som vet hur 520:s skärm är i jämförelse?

Garmin Edge 520
Jag verkar ha tappat bort min 800 på utlandsresa. Funderar på 520 istället då ett streck på vit botten funkar bättre än karta med mina svettimmiga brillor på.

Bra val?

Garmin Edge 520
Fjärdebrunn sa:
Jag verkar ha tappat bort min 800 på utlandsresa. Funderar på 520 istället då ett streck på vit botten funkar bättre än karta med mina svettimmiga brillor på.

Bra val?

Garmin släpper precis en ny edge 820, kan vara intresant att titta på kanske? Jag vet inte om skärmen blivit bättre så att vita ninjeproblemet är mindre på den nya modelen. http://www.dcrainmaker.com/2016/07/garmin-edge-820.html

Garmin Edge 520
Ninjaproblemet?
Jag fann att det ofta var enklare att följa ett krokigt streck på vit skärm istället för kartgyttret i 800 när jag körde utan karta utomlands.

Garmin Edge 520
1000:- tar Garmin för att byta skärm, känns värt det.
image.jpeg

Garmin Edge 520
Luktapåblommorna sa:
Vilka appar är bra eller värda? Har inte provat än.

Finns några coola samlingsidor med analoga mätare för puls, kadens och hastighet. Ser snyggt ut, men i ärlighetens namn kör jag mest på de vanliga digitala multifältsidorna.

Garmin Edge 520
Tjenare Håkan,

Kan du ge en hjärnslö kille som mig en riktigt pedagogisk beskrivning hur jag "aktiverar" appar och/eller datafält i min edge 520 :)

Jag får över dem i edgen, jag kan modifiera fält mm i appen på iphone men hur fasiken gör jag sen???

HJÄÄÄÄÄÄÄÄÄLP bryter ihop snart :(

// Toca

HåkanC sa:
Jag tycker att Charts är bra, mkt data och ändå överskådligt presenterat

https://apps.garmin.com/sv-SE/apps/aa1fbcb8-31aa-409f-b475-fc561611f774

/Håkan

Garmin Edge 520
Min 520 har blivit ordentligt seg efter aktivering av strava live. Kan vara fördröjning på 15-17 sek när jag väljer aktivitetsprofil exempelvis. Känt problem?

Garmin Edge 520
Garmin Edge 520
Är sugen på att skaffa mig en, men har två frågor.
-Om man laddar ner osm, tar bort base mapen och skulle hamna utanför sin nedladdade karta, slutar enheten att registrera hastighet, distans, höjd mm då?
-Kan man se sin puls i procent av max medan man kör eller är det bara slag per minut som går att se?

Garmin Edge 520
Cykelcarl sa:
-Om man laddar ner osm, tar bort base mapen och skulle hamna utanför sin nedladdade karta, slutar enheten att registrera hastighet, distans, höjd mm då?
-Kan man se sin puls i procent av max medan man kör eller är det bara slag per minut som går att se?

Den fortsätter registrera. Kartan har inget med det att göra.

Man kan se olika pulszoner eller massa olika

Garmin Edge 520
Jimel sa:
Cykelcarl sa:

Ok tack! Hoppas det finns procent då, är ju döjobbigt att försöka räkna ut hur många procent man kör på baserat på slag per minut när man ligger å tar i :)

Garmin Edge 520
Cykelcarl sa:
Jimel sa:
Cykelcarl sa:

Ok tack! Hoppas det finns procent då, är ju döjobbigt att försöka räkna ut hur många procent man kör på baserat på slag per minut när man ligger å tar i :)

https://www8.garmin.com/manuals/webhelp/edge520/EN-US/GUID-D833DA3E-E3DD-4DEF-A0E9-802451B0604C.html
->

Heart Rate
Your heart rate in beats per minute (bpm). Your device must be connected to a compatible heart rate monitor.

HR - %HRR
The percentage of heart rate reserve (maximum heart rate minus resting heart rate).

HR - %Max.
The percentage of maximum heart rate.

HR - Avg.
The average heart rate for the current activity.

HR - Avg. %HRR
The average percentage of heart rate reserve (maximum heart rate minus resting heart rate) for the current activity.

HR - Avg. %Max.
The average percentage of maximum heart rate for the current activity.

HR - Lap
The average heart rate for the current lap.

HR Lap %HRR
The average percentage of heart rate reserve (maximum heart rate minus resting heart rate) for the current lap.

HR - Lap %Max
The average percentage of maximum heart rate for the current lap.

HR - Last Lap
The average heart rate for the last completed lap.

HR Graph
A line graph showing your current heart rate zone (1 to 5).

HR Zone
The current range of your heart rate (1 to 5). The default zones are based on your user profile and maximum heart rate (220 minus your age).

Time in Zone
The time elapsed in each heart rate or power zone.

Garmin Edge 520
Nyss köpt en begagnad 520 på köp och sälj. Inte direkt att starta och hoppa på cykeln som med min polar m450.

Polars pulsband fungerar med garmins pulsplastpryl? Har alltid hört att garmins pulsband suger, dock har jag inte testat själv.

Håller på med open street map nu. Får se hur det blir!

Blir väl lite meck att synca alla sensorer men själva enheter verkar ju vara klart överlägsen.

FRÅGA: Fartsensor. Är den verkligen nödvändig? Är den mer för högre precision?

Senast ändrad:
Garmin Edge 520
NLC sa:
Cykelcarl sa:
Jimel sa:
Cykelcarl sa:

https://www8.garmin.com/manuals/webhelp/edge520/EN-US/GUID-D833DA3E-E3DD-4DEF-A0E9-802451B0604C.html
->

Heart Rate
Your heart rate in beats per minute (bpm). Your device must be connected to a compatible heart rate monitor.

HR - %HRR
The percentage of heart rate reserve (maximum heart rate minus resting heart rate).

HR - %Max.
The percentage of maximum heart rate.

HR - Avg.
The average heart rate for the current activity.

HR - Avg. %HRR
The average percentage of heart rate reserve (maximum heart rate minus resting heart rate) for the current activity.

HR - Avg. %Max.
The average percentage of maximum heart rate for the current activity.

HR - Lap
The average heart rate for the current lap.

HR Lap %HRR
The average percentage of heart rate reserve (maximum heart rate minus resting heart rate) for the current lap.

HR - Lap %Max
The average percentage of maximum heart rate for the current lap.

HR - Last Lap
The average heart rate for the last completed lap.

HR Graph
A line graph showing your current heart rate zone (1 to 5).

HR Zone
The current range of your heart rate (1 to 5). The default zones are based on your user profile and maximum heart rate (220 minus your age).

Time in Zone
The time elapsed in each heart rate or power zone.

Toppen tack! :)

Garmin Edge 520
Garmin Edge 520
Tack för bra svar. Vet inte om jag behåller pulsbandet. Tänkte ju avveckla min M450 och då lär jag ju skicka med ett band med den också såklart.

Måste säga att Polar är väldigt användarvändligt. Känns lite som att det är gjort för "alla". Garmin är lite mer avancerat, eller så är det bara inlärningsperiod :)
Efter en massa klurande så har jag fått in kadens, hastighet, puls, distans och kadens i samma fönster. Räcker bra for a start.
Stoppade även in nya kartan men kan inte säga om det blev någon skillnad! Det kanske förra ägaren hade gjort redan. Har fattat hur man aktiverar en app också. Känner mig som farfar Gösta med sin DORO.

Livesegmenten får vänta. Rutten bör ju planeras innan för att kunna stjärnmärka dom.

Garmin Edge 520
Bengt-re sa:
JT sa:
NickPick sa:
Polars pulsband fungerar med garmins pulsplastpryl? Har alltid hört att garmins pulsband suger, dock har jag inte testat själv.

Bandet funkar, men du måste använda Garmins sändare på bandet.

NickPick sa:
FRÅGA: Fartsensor. Är den verkligen nödvändig?

NEJ! Definitivt inte.

Jodå. För att få farten i tunnlar!
Jodå #2 Om du har cykeln på trainer, fimpa gps, du får distans och fart från hastighetssensorn

Garmin Edge 520
nieves sa:
Bengt-re sa:
JT sa:
NickPick sa:

NickPick sa:

NEJ! Definitivt inte.

Jodå #2 Om du har cykeln på trainer, fimpa gps, du får distans och fart från hastighetssensorn

Fast man har ju varken fart eller kommer någon distans på trainern, så vad hjälper det?

Garmin Edge 520
Arsozath sa:
nieves sa:
Bengt-re sa:
JT sa:
NickPick sa:

NickPick sa:

NEJ! Definitivt inte.

Fast man har ju varken fart eller kommer någon distans på trainern, så vad hjälper det?

Tex om man kör TrainerRoad med virtuell effekt baserat på bakhjulsfart. Men nu har ju många trainers dyl sensor integrerad.

Garmin Edge 520
Hur är det med reell batteritid och så? Finns det sweetspot där skärmljus/batteriprestanda möts?
Kan man cykla säg 5 mil, pausa edgen i 4 timmar sedan fortsätta på samma aktivitet utan att den tas bort eller avslutas och sparas?

Tillbaka
Topp