Garmin Edge 520

Garmin Edge 520
I edge 510 är det under: aktivitetsprofil/din profil/träningssidor/ välj sida/ byt ut ett datafält mot det du vill ha. Di2 finns under rubriken växlar.

Edit: eller långtryck på det datafältet där du vill se växlingarna. Välj rubriken växlar ocg sedan det fält du vill ha.

Senast ändrad:
Garmin Edge 520
Om man vill köra segment, är det bara bita ihop och skaffa strava, eller går det att fixa via connect? Stod i reklamen att man skall kunna köra mot sig själv via segment som skapats via connect men efter ett dygn håller den fortfarande på att "skapa leader board".

Garmin Edge 520
Allt är tipptopp med 520en, men hur ändrar man i Stravasegmentsfunktionen för att skifta mellan PR, KOM och vänners tid? Från fabrik visar min vänners bästa tid.

Fråga 2, kan jag se puls (eller annan info) när jag är i ett aktivt segment, än det som visas från fabrik?

Fråga 3, kan jag ändra väderstreck kartan visar inför ett segment? Blir ofta upp-och-ner. :)

Garmin Edge 520
Är sugen på en Garmin 520 men har några frågor. Tanken är att använda OSM kartor.
Kan man importera en gpx fil och cykla efter den?
Kan man spara en runda som man cyklat för att kunna cykla den fler gånger?
Är det enkelt att lägga in en rutt i förväg t.ex. om man vill cykla en del av Skåneleden?

Garmin Edge 520
Ja det är bara att lägga in GPX-filer som du skapat på valfritt sätt, själv har jag ritat rutter till förra sommaren på bikemap.net.

Det smidiga med bikemap var att det snabbt gick att slå på och av routing när man skapade sitt spår så på ställen där det saknades stigar inlagda i OSM var det bara att slå av routing och istället rita manuellt, när man kommit tillbaka till en stig slår man på routing igen. Med routing påslagen behöver man bara sätta ut glesa punkter och så skapar sidan automatiskt alla punkter mellan och följer stigar och vägar automatiskt. Funktionen finns även på Garmin Connect men jag minns inte vad det var jag inte gillade med den sidan, de verkar ha uppdaterat den sen dess så det kanske funkar bättre nu.

Varje gång du cyklar och startar ett träningstillfälle (eller vad man nu valt för typ av aktivitet) så spelas rutten in och man kan se använda den sparade rutten för att cykla efter nästa gång. Är inte helt säker på om man kan göra det direkt i enheten men om man synkar med Garmin Connect (mobilapp och hemsida) kan man i alla fall skapa en "course" av hela rutten (går även redigera om man cyklat fel) och man kan även välja ut delar och spara som "segments".

Den sista frågan är jag inte helt säker på vad du menar, man kan vad jag vet inte skapa rutter direkt i enheten så om du vill cykla Skåneleden med ruttföljning behöver du nog en GPX-fil över den delen du vill cykla. Cykelleder som är skapade i OSM markeras iallfall vad jag minns i enheten men jag tror inte man kan följa dem med guidning på samma sätt som man kan ett GPX-spår.

Garmin Edge 520
Det verkar som att garmin lagt ner segment? Lyckades inte skapa något i alla fall. Det stod bara "skapar leader board" i 3 dygn, sedan gav jag upp (Gick inte att föra över till edgen innan leader board var skapad).

Garmin Edge 520
Jag har aldrig testat segments-funktionen så det kan mycket väl vara så att det inte funkar. Testade att göra en nu på hemsidan och det står som du nämner att leader board skapas, kan man behöva vänta på att någon kör sträckan för att det ska uppdateras? fast man kanske inte kan köra den om den inte går att synka till någons enhet ioförsig.

Jag köpte 520:an för att kunna använda OSM och lägga in just GPX-spår jag kan följa, övriga funktioner med Strava och tävla mot andra intresserar mig inte men det fick man liksom på köpet.

Edit: Hittade den här statussidan genom Garmins forum, segmentsfunktionen är mycket riktigt nere, verkar eventuellt ha dragit mer datakraft än de förutspått.
https://connect.garmin.com/sv-SE/status
https://forums.garmin.com/showthrea...or-this-segment-Please-check-back-later/page4

Senast ändrad:
Garmin Edge 520
Mheel sa:
En dum fråga men hur pekar man ut olika sensorer till olika cyklar d.v.s. att Garmin själv känner av om jag cyklar mtb eller lvg?
Vad jag förstår kan du inte det. På äldre enheter (810, 510, etc.) är sensorer knutna till olika cykelprofiler. På nyare enheter (1000, 520) ligger alla sensorer i en stor pool och enheten registrerar helt enkelt värden från de sensorer den hittar för tillfället.

Garmin Edge 520
Novisen sa:
Det verkar som att garmin lagt ner segment? Lyckades inte skapa något i alla fall. Det stod bara "skapar leader board" i 3 dygn, sedan gav jag upp (Gick inte att föra över till edgen innan leader board var skapad).

..samma här, de gamla segmenten jag fört över finns där, gick att skapa nya, leaderboarden populeras inte (trots att det var flera dagar sedan), och det går inte att föra över dem.

Garmin gör alltid trevliga grejer, som alltid har något problem med mjukvaran på ett eller annat sätt...

Är det någon som kör live segment via strava istället?

Garmin Edge 520
Mayhem sa:
Mheel sa:
En dum fråga men hur pekar man ut olika sensorer till olika cyklar d.v.s. att Garmin själv känner av om jag cyklar mtb eller lvg?
Vad jag förstår kan du inte det. På äldre enheter (810, 510, etc.) är sensorer knutna till olika cykelprofiler. På nyare enheter (1000, 520) ligger alla sensorer i en stor pool och enheten registrerar helt enkelt värden från de sensorer den hittar för tillfället.

Men om man läser på t.ex. Dcrainmaker så ska den känna av vilka sensorer den får kontakt med och då veta vilken cykel jag använder. Men jag kan inte hitta nån info om hur jag pekar ut vilka sensorer jag har på resp cykel.

Garmin Edge 520
Husabuse sa:

Ja, fast med en 810a. Funkar bra, dock hade jag uppskattat om man kunde filtrera segment utifrån en vald aktivitetstyp. Nu plingar det till när man kör LVG och det råkar vara ett MTB-segment en 150 m in i skogen.

Garmin Edge 520
NLC sa:
Husabuse sa:

Ja, fast med en 810a. Funkar bra, dock hade jag uppskattat om man kunde filtrera segment utifrån en vald aktivitetstyp. Nu plingar det till när man kör LVG och det råkar vara ett MTB-segment en 150 m in i skogen.

Jag har en 510a själv, reggade mig på strava premium idag enkom för segmenten.
Instruktionerna är minst sagt luddiga, verkar som att favoritmärkta segmen skall automagiskt ramla över vid nästa synk mot Strava?

Garmin Edge 520
Ja, så funkar det. Om du har BT kopplingen på mot mobilen behöver du bara ha appen på, starta GPSen och sen går det automagiskt. Typ

Garmin Edge 520
Jag fick fart på det, var tvungen att plocka bort min ihopkoppling med Garmin Connect från Strava, och lägga tillbaka den.
Samtidigt fipplade jag bort mina segment som handjagats in via Garmin Connect, men det var nog inte relevant...

Nu har jag en meny som heter Strava Live Segments, och den är knökfull med det jag stjärnmarkerat och lite ytterligare i min närhet...

/J

Garmin Edge 520
Går det på nått sätt att köra två loggningar samtidigt? Tänker att jag skulle vilja ha en övergripande loggning på hela tiden jag är ute, alltså inklusive transport till och från banan jag sen kanske cyklar flera gånger men jag vill även ta tid på banan i sig.

Är det varv-knappen man får använda sig av då? så att transporten dit blir varv 1, första varvet på banan varv 2 osv.

Eller finns det möjlighet för sub-tider? Det är inget jag hittat iallafall men det fanns på min enklare Sigma-dator (BC 16.12), där kunde man ha igång en övergripande timer och sen använda en annan timer samtidigt.

Garmin Edge 520
Logga hela rundan, kör med varv om du vill se data från "bandelen" i GPSen, använd sen tex Golden Cheetah för att dela upp rundan i flera bitar och analysera var och en som en egen del.

Garmin Edge 520
Tackar, ska kolla på det. Tänkte om det fanns nån funktion jag missat eller att jag fattat fel. Är ju inte heller jättejobbigt att att dela upp det i tre loggningar och räkna samman totaltiden och sträckan, det är det jag mest är intresserad av.

Garmin Edge 520
Kevin sa:
Är ju inte heller jättejobbigt att att dela upp det i tre loggningar och räkna samman totaltiden och sträckan, det är det jag mest är intresserad av.
Jag har iofs inte använt vare sig Edge 520 eller Golden Cheetah, men i de Edge-modeller jag har använt får man både totalen och delsträckorna, tex brukar jag ha automatisk loggning av varje 10km.

/Håkan

Garmin Edge 520
Har precis köpt en edge 520 och börjat pilla lite med den. Det här med kartor...har försökt läs i tråden men inte blivit riktigt klok.

Fråga 1. Ska man radera defaultkartan i prylen? Är det isåfall den som heter gmapbmap i utforskaren och är på ca 49MB?

Fråga 2. Om jag ringar in typ västra skåne på OSM enligt rainmakers instruktion får jag en karta som är typ 184MB. Den där får ju inte plats i prylen, ska jag under 100MB så blir det ett väldigt litet hörn. Hur fick ni andra in era kartor?

Garmin Edge 520
1. Den medföljande kartan kan du slänga ja, den är värdelös.

2. Jag förstår inte hur du lyckas få en så stor karta, om jag själv går in på http://garmin.openstreetmap.nl/ så kan jag välja alla fem rutor som Skåne finns med i (DE-Stralsund, SE-Karlskrona, SE-Lund, DK-Copenhagen, SE-Helsingborg) och bara komma upp i 37MB. Är du säker på att du valt "Routable Bicycle (Openfietsmap Lite)" och heller inte råkat få med för många rutor?

Är det dessa instruktioner du följer?
http://www.dcrainmaker.com/2013/05/...0.html#part-ii-edge-520-specific-instructions

Senast ändrad:
Garmin Edge 520
InlineOla sa:
Har precis köpt en edge 520 och börjat pilla lite med den. Det här med kartor...har försökt läs i tråden men inte blivit riktigt klok.

Fråga 1. Ska man radera defaultkartan i prylen? Är det isåfall den som heter gmapbmap i utforskaren och är på ca 49MB?

Fråga 2. Om jag ringar in typ västra skåne på OSM enligt rainmakers instruktion får jag en karta som är typ 184MB. Den där får ju inte plats i prylen, ska jag under 100MB så blir det ett väldigt litet hörn. Hur fick ni andra in era kartor?

Jag får inte mer än 30MB om jag markerar Skåne (utom en liten del av sydkusten) så det låter märkligt att du skulle landa på nästan 200... Jag har iofs raderat baskartan, eller snarare kopierat över den till datorn för att kunna återställa den om jag skulle vilja. Efter det var det inga problem att få in den bit karta som jag önskade mig.

Garmin Edge 520
Jag fick in följande på 59MB
karta.jpg

Garmin Edge 520
Ok, det måste blivit nåt fel. Klickade på rainmakers länk och tyckte jag följde instruktionerna men måste ha klantat mig nånstans. Nytt försök ikväll.

Garmin Edge 520
38 MB blev den img-filen av typ "Openfietsmap Lite" jag laddade hem täckandes hela Skåne (+ Bornholm, Rügen, ostligaste Själland, halva Blekinge och en bit upp i Halland/Småland)

Garmin Edge 520
Fick det att funka sen, vet inte vad som gick snett första gången, måste ha varit rutor utanför synliga området som var blåmarkerade. Nu blev det 38MB och filen genererades på studs.

Garmin Edge 520
Ja ibland händer det, har jag hört, att man råkar klicka i någon ruta extra medan man zoomar och scrollar. Skönt att det löste sig och att kartan fick plats! Funderar väldigt mycket på en 520 bundle nu efter att pulsbandets mottagare ("premium" till Edge 810 från 2013) har lagt av. Hade varit smutt med en liten puck där fram när man bara cyklar på "himmaplan"

Garmin Edge 520
Jag köpte själva enheten + pulsband, blev ett par 100 billigare än bundle (om man klarar sig utan kadensmätare).

Återkommer med massvis nya frågor när jag börjat använda prylen:)

Garmin Edge 520
InlineOla sa:
Fick det att funka sen, vet inte vad som gick snett första gången, måste ha varit rutor utanför synliga området som var blåmarkerade. Nu blev det 38MB och filen genererades på studs.
Till vänster om kartan ser man både hur stor kartan blir och vilka/hur många rutor man har markerat, det var de namnen jag skrev i mitt förra inlägg.

Garmin Edge 520
Hur får jag in meddelanden från mobilen i Garmin 520?
Jag har lyckats para ihop mobilen med enheten men får inte fram några meddelanden ( sms )

Hälsningar

// oteknisk Kalle

Garmin Edge 520
Amplifier sa:
Hur får jag in meddelanden från mobilen i Garmin 520?
Jag har lyckats para ihop mobilen med enheten men får inte fram några meddelanden ( sms )

Hälsningar

// oteknisk Kalle
Tror du slår på notifications i bluetooth-menyn.
Edit:smartaviseringar heter det på min fenix

Senast ändrad:
Garmin Edge 520
Någon som vet om det är möjligt att få 520:n att hoppa tillbaks till "rätt" sida efter den t.ex. växlat till ett Strava-segment eller pausat?
Blir nipprig av att den går tillbaks till första sidan efter segmenten.

Tillbaka
Topp