Garmin Edge 530 eller 830

DanielS sa:
Tycker det går snabbt att komma in i gränssnittet. Det finns ju en hel del att ändra och justera men om man har lite mobil- och datorvana så är det enkelt.

530 vs 830 är väl mest om man vill ha pekskärm eller inte. Hittills så har pekskärmar på den här typen av enheter inte varit så bra. Kanske är det förbättrat på 830. Men jag skulle personligen satsat på fysiska knappar eftersom det fungerar bättre för mig när man är i rörelse.

Tack för ett seriöst och i informativt svar!

Hur är det när det gäller pulsband?

Har ett gammalt Garmin pulsband, det styva plastiga där det står ANT+ på, vilket betyder att jag borde kunna parkoppla 530n ihop med pulsbandet?

Känns ju som att priset snart kommer att dala. Bikeshop har skaplig kurs nu också och en 10 procent rabattkod för nya kunder. Oklart om det gäller Garmin dock...
Touch är väl blaha...

DCR10BTF. Denna verkar fortfarande funka hos clevertraining.co.uk. Välj svenska kronor. Med rabattkoden blev det 2733 kr. Fri frakt är det också. Jag har en edge 530 på g så fort de är tillgängliga.

Mwikner sa:
DCR10BTF. Denna verkar fortfarande funka hos clevertraining.co.uk. Välj svenska kronor. Med rabattkoden blev det 2733 kr. Fri frakt är det också. Jag har en edge 530 på g så fort de är tillgängliga.
Verkar inte fått så bra omdöme, har du handlat där tidigare?

Tja, är nöjd med det jag har men klart man är sugen.. kostar ju mer för att få med pulsband.
Avvaktar tills jag får höra lite mer om datorn, oavsett blir det en stor flytt för mig.
Jensen sa:
kievY sa:
Hur är det när det gäller pulsband?

Har ett gammalt Garmin pulsband, det styva plastiga där det står ANT+ på, vilket betyder att jag borde kunna parkoppla 530n ihop med pulsbandet?

ja. om du inte vill passa på att uppgradera till nya mjuka

NiclasY sa:
Mwikner sa:
Verkar inte fått så bra omdöme, har du handlat där tidigare?

Jag har inte handlat där tidigare. Jag läste dock testet på edge 530 från dcrainmaker https://www.dcrainmaker.com/2019/04/garmin-edge-530-cycling-gps-in-depth-review.html

I slutet av testet finns länk till Edge 530 med enlilgt dcrainmaker en avtalad rabatt. I kommentarerna finns det en del som beställt från sidan och faktiskt fått enheten. Dc rainmaker verkar vara en seriös sida där väldigt ingående tester görs. Jag själv tvekade innan köp men valde att chansa. Jag har heller inte bråttom med att få enheten.

Spacekitty sa:
kievY sa:
Hur skiljer sig mountain bike mount mot ett flush out-front mount?

Båda sticker väl ut "utanför" styret?

MTB-fästet sticker ut bakom styret, lixom lite ovanpå styrstammen är det tänkt. Styrstammarna är ofta för korta för att gummibandsfästet ska gå att använda.

Mountain-Bike-Mount-800x342.jpg

Tycker min stam ser snudd på för kort ut även för det där fästet :p
Räknar med att köra gummiband runt styret i början.

För övrigt verkar det som att min enhet från Clever Training är på väg mot Sverige nu!

N_sandstrom sa:

För övrigt verkar det som att min enhet från Clever Training är på väg mot Sverige nu!
Har du fått Mail om att den är skickad?

andyman2 sa:
N_sandstrom sa:

Har du fått Mail om att den är skickad?

Det har jag fått iaf. Paketet har lämnat uk och planerad leverans om en vecka.

Testade min 530 idag med lite pendling, funkade utmärkt, skönt med wifi som synkar så fort datorn får kontakt med nätverket hemma. Känns stabilt så här långt.

Min landade precis hemma. Tack postnord för lördagsleveranset!

Det blir en tur till Flottsbro imorgon, får se om jag vågar ha den på styret då :p

Blev en edge 830 där enda anledningen är att jag vill ha möjlighet att enkelt zooma ut/in på kartor.

Funkar bra men jämför mot en edge 500 som var min senaste...

mm skall till flottsbro nån dag framöver och testa också. Skulle ju dock vart nice med live segments men vet ej om jag vill betala för det..
Mycket saker med månadskostnader nuförtiden....

Senast ändrad:
Hej

Ni som testat 530 eller 830,

Ska man köpa till mtb bundle? Är det en prisvärd "bundle"?

Jag har ett 40mm stem och vill ha den på mitt stem, inte framför, är detta möjligt? Eller krävs ett längre stem för att få den att passa?

Kommer dem med trailforks redan installerade "out off The box"?, men att man får ladda upp rutter själv till sin edge?

Jag tar aldrig bilen till div stigar så en funktion som känns viktig är att den kan ge mig en bra guidning till de stigar jag vill till från min utgångspunkt (mitt hem) samt att den guidar mig när jag puttrar fram på nya stigar.. För att sedan när jag vill hem hjälper mig med navigering.

Så, rent navigeringsmässigt, är 830 att föredra med tanke på pekskärms funktionen? Känner att knappar som 530 blir lite mer fuzz då?

Nu till tillbehör, jag har en vivoactive 3 klocka, som jag nyligen köpte.. Den mäter puls vid cykling som typ negativ stresspuls.

Så ett riktigt pulsband ser jag som ett måste för att få så noggrann puls som möjligt, vad mer?

Fartsensor och Kadenssensor??

Vilken nytta har man av fjärrkontroll?

Är rookie när det kommer till detta men framförallt vill jag att den ska guidea mig tydligt, fartsensor, Kadenssensor, pulsband?

Tacksam för att få hjälp med ett setup som skulle passa mig,

Mvh

Fartsensor föredrar jag i alla fall. Ja jag vet att gps sköter det. Men min erfarenhet är att dels blir autopaus mycket bättre, dela reagerar den direkt på fartökning och dels upplever jag att noggrannheten i tät skog blir bättre (säkert bara inbillning). Kadens, kommer du kolla det eller köra efter det? Personligen ser jag mindre nytta av det på mtb än på racer (inte lika jämn fart utan det går ju upp och ner hela tiden), men det är jag det.

Den enda stora skillnaden mellan 830 och 530 verkar vara att i 830 kan man söka på gatunamn (vet att skillnaderna är några mer, men bara småsaker). Om det är viktigt är ju upp till var o en

Senast ändrad:
Jensen sa:
Fartsensor föredrar jag i alla fall. Ja jag vet att gps sköter det. Men min erfarenhet är att dels blir autopaus mycket bättre, dela reagerar den direkt på fartökning och dels upplever jag att noggrannheten i tät skog blir bättre (säkert bara inbillning). Kadens, kommer du kolla det eller köra efter det? Personligen ser jag mindre nytta av det på mtb än på racer (inte lika jämn fart utan det går ju upp och ner hela tiden), men det är jag det.

Den enda stora skillnaden mellan 830 och 530 verkar vara att i 830 kan man söka på gatunamn (vet att skillnaderna är några mer, men bara småsaker). Om det är viktigt är ju upp till var o en

Kadens som du säger känns mer viktig för road/racer.

GPS sköter fart som du säger men en fartsensor bör vara mer exakt. Så det kommer jag köpa med, pulsband antar jag att du använder?

På din mtb vart har du ditt fäste för datorn?

Och slutligen fjärrkontrol, fördelar eller nacdelar med en sån?

Jensen sa:
Fartsensor föredrar jag i alla fall. Ja jag vet att gps sköter det. Men min erfarenhet är att dels blir autopaus mycket bättre, dela reagerar den direkt på fartökning och dels upplever jag att noggrannheten i tät skog blir bättre (säkert bara inbillning).
Åtminstone tidigare var det så att Garmins Edge-modeller endast tog hastighet från hastighetssensorn när de inte fick OK gpssignal.

Personligen tycker jag att noggrannheten blir bättre med GPS+GLONASS (GALILEO har jag inte jmf så mkt ännu) jmf med endast GPS.

/Håkan

KiwiQ sa:
Jensen sa:

GPS sköter fart som du säger men en fartsensor bör vara mer exakt. Så det kommer jag köpa med, pulsband antar jag att du använder?

förtydligan, jag har inte en 530 eller 830. Jag kör wahoo (tröttnade på garmins mjukvara, men det är jag det), jag pratade generellt. Jag har mitt fäste jäms med styrstammen, på vänster sida om stammen. men du kan ju oxå ha ett fäste av denna typ (finns flera märken som har sådana). Pulsband känns väll självklart?

Bilagor

• 691435111_tp.jpg
    691435111_tp.jpg
    16.7 KB · Besök: 189
KiwiQ sa:
marr sa:
KiwiQ sa:
Ingen annan med input om fjärrkontroll?

Du får läsa på vad fjärrkontrollen gör, sen får du fundera.

Jag vet vad den gör,.. Sen får jag fundera?
Klockrena tips, verkligen

Vill ha input om fjärrkontrollen från de som har den.. Har du den? Har du 530 eller 830?

Eller har du läst va de gör, sen funderat?

Du går från klarhet till klarhet. Nä jag har 1030,den sitter på styret. Att ha en fjärrkontroll 5cm bredvid alla knappar kändes så sjukt onödigt, så jag funderade inte ens på vad den gör.

Jag har fjärrkontroll inbyggt i växelhandtagen på landsvägscykel, där är det smutt för att växla mellan karta och siffror.
I skogen har jag aldrig saknat det, jag hinner ju inte ens titta på displayen, GPSen är med bara för att spela in rundan.

Jensen sa:
KiwiQ sa:
Jensen sa:

förtydligan, jag har inte en 530 eller 830. Jag kör wahoo (tröttnade på garmins mjukvara, men det är jag det), jag pratade generellt. Jag har mitt fäste jäms med styrstammen, på vänster sida om stammen. men du kan ju oxå ha ett fäste av denna typ (finns flera märken som har sådana). Pulsband känns väll självklart?

Blev en 830, den känns väldigt "snabb" när den navigerar en, touch screen är inte så mycket bättre tror jag, men har inget annat att jämföra med, alltid kul att se status i garmin connect appen efter avslutad träning. Galet mycket information. Måste hitta ett bra mount, har en 40mm stam och såklart var det ett fäste som inte kom med om man bara köpte datorn, mtb fästet,... Har en provisorisk lösning nu..
Kul att upptäcka så många nya stigar, oändligt

Jag har investerat i en 530. Hittar inget datafält för aktuell lutning, och vad jag kan se finns det inte på 830 heller. Jag hade detta på min 810, som jag nu tänkte pensionera. Någon som hittat lutning, kanske döljer dig under något annat namn?

arraksboll sa:
Jag har investerat i en 530. Hittar inget datafält för aktuell lutning, och vad jag kan se finns det inte på 830 heller. Jag hade detta på min 810, som jag nu tänkte pensionera. Någon som hittat lutning, kanske döljer dig under något annat namn?

Höjd -> Svårighetsgrad

Det är en Garmin...

kievY sa:
Så nu har det gått en tid, har ni hunnit testa era 530 eller 830 och har några omdömen?

Jag har kört två rundor med min 530 nu men inte labbat ngt med inställningar. Överlag är jag nöjd. Jämfört med den 820 jag hade innan så är min 530 snabbare och mindre buggig. Synkar smidigare också. Och så gillar man ju att det kommer upp ”snyggt hopp” och metrics varje gång man lyfter lite =)

Jag körde min första vända med 530 i flottsbro. I början gick det fint, men efter ett fikastopp hamnade dom loggade punkterna lite överallt.
Efter det bytte jag "GPS + Gallileo" mot "GPS + Glonass", och det verkar funka stabilare :p

Helt ok att navigera med. Har provat att följa inlagda stigar, samt även att ha kartan för översikt. Gillar att den visar kartläge när man pausar.

Hoppfunktionen är lite rolig, men den är lite väl pigg på att logga saker.
Jag har dessutom en tendens att bromsa in inför allt som ser läskigt ut, men garminen hinner inte märka av den lägre farten, så alla mina hopp ser ut att vara 2-3 meter :p

N_sandstrom sa:
Jag körde min första vända med 530 i flottsbro. I början gick det fint, men efter ett fikastopp hamnade dom loggade punkterna lite överallt.
Efter det bytte jag "GPS + Gallileo" mot "GPS + Glonass", och det verkar funka stabilare :p

Helt ok att navigera med. Har provat att följa inlagda stigar, samt även att ha kartan för översikt. Gillar att den visar kartläge när man pausar.

Hoppfunktionen är lite rolig, men den är lite väl pigg på att logga saker.
Jag har dessutom en tendens att bromsa in inför allt som ser läskigt ut, men garminen hinner inte märka av den lägre farten, så alla mina hopp ser ut att vara 2-3 meter :p

Kanske funkar bättre med en fartsensor i baknavet?

Första intrycket på 530 jämfört med 820. När jag trycker någonstans så får jag respons direkt och det som jag förväntar mig ska hända händer. 820 kräver ett tålamod större än vad någon zenmästare någonsin haft. Tryck fem gånger, få rätt en.

Luktapåblommorna sa:
Första intrycket på 530 jämfört med 820. När jag trycker någonstans så får jag respons direkt och det som jag förväntar mig ska hända händer. 820 kräver ett tålamod större än vad någon zenmästare någonsin haft. Tryck fem gånger, få rätt en.
Processorns beräkningshastighet skall vara mycket högre, precis som det skall vara med en modernare CPU
Ungefär 10ggr snabbare enl
1475592.png

Från: https://forums.garmin.com/sports-fitness/cycling/f/edge-1030/160724/garmin-830-vs-1030

/Håkan

zicvic sa:
Någon som vet om 530 stödjer live Segments från strava? Hittar bara info om att 1030 stöds om man har Summit..

830 stödjer live segments iallafall, live segments kräver inte summit på 830. Summit känns onödigt för mig men tanke på hur mycket prestanda/hälsoinfo garmin 830 530 ger dig, dock är det väl kul att kika vad Strava har att erbjuda också

HåkanC sa:
Luktapåblommorna sa:
Processorns beräkningshastighet skall vara mycket högre, precis som det skall vara med en modernare CPU

Från: https://forums.garmin.com/sports-fitness/cycling/f/edge-1030/160724/garmin-830-vs-1030

/Håkan

Möjligt, men inget jag har märkt som gjort någon skillnad på 820 jämfört med 520 eller 800. Oftast är det väl så att hårdvarans utveckling äts upp av mjukvarans tiodubblade resursslukande.

Det som är problemet med 820 och gör den till den sämsta produkt jag ägt är den helt vanvettigt dåliga tryckskärmen. Har Garmins ingenjörer aldrig fått prova en skärm som fungerar, hur fasiken kan ett så stort företag komma undan med att släppa ut en så undermålig produkt. Varje tur jag kört med den har jag upplevt problemen med skärmen flera gånger. Sämsta skiten, gör saker som funkar.

Luktapåblommorna sa:
HåkanC sa:
Luktapåblommorna sa:

/Håkan

Möjligt, men inget jag har märkt som gjort någon skillnad på 820 jämfört med 520 eller 800. Oftast är det väl så att hårdvarans utveckling äts upp av mjukvarans tiodubblade resursslukande.

Det som är problemet med 820 och gör den till den sämsta produkt jag ägt är den helt vanvettigt dåliga tryckskärmen. Har Garmins ingenjörer aldrig fått prova en skärm som fungerar, hur fasiken kan ett så stort företag komma undan med att släppa ut en så undermålig produkt. Varje tur jag kört med den har jag upplevt problemen med skärmen flera gånger. Sämsta skiten, gör saker som funkar.
Så det är en dum idé att byta ut sin 800 mot en 820? Har en sent köpt 800 (har haft den i 3 säsonger, är i princip i nyskick) som jag är nöjd med, men tanken slog mig att modernisera lite när xxl säljer 820 för 2222kr nu i helgen.

ooms sa:
Luktapåblommorna sa:
HåkanC sa:
Luktapåblommorna sa:

/Håkan

Så det är en dum idé att byta ut sin 800 mot en 820? Har en sent köpt 800 (har haft den i 3 säsonger, är i princip i nyskick) som jag är nöjd med, men tanken slog mig att modernisera lite när xxl säljer 820 för 2222kr nu i helgen.

Behåll du den. En fräsh 800 är en bra apparat som är klart pålitlig. Slö cpu för navigering, men annars riktigt bra. Jag har kvar min gamla 800 som backup GPS. Har haft en 520 emellan men den sålde jag när jag köpte en 1030.

ooms sa:
Luktapåblommorna sa:
HåkanC sa:
Luktapåblommorna sa:

/Håkan

Ja, 820 är ingen trevlig användarupplevelse. Lägg till en femhundring och köp en 530.

ooms sa:

Det beror på vilka anledningar du har för att byta, men om du enbart är ute efter en tryckskärm på din nuvarande så är det ett nerköp. För min egen del trodde jag att jag behövde navigering vilket visat sig att jag inte gör. Jag har kört med 820 i ett drygt år och tycker den funkat bra i övrigt, förutom den nämnda tryckskärmen*. Använde den bara för att logga turer.

*Exempelvis. När en kört en tur och ska trycka på "Spara turen" och den får för sig att jag tryckt på "Ta bort turen". Nojan över att den ska fatta fel igen och radera datan när jag ska välja avbryt i sista steget är nervpåfrestande. Hände ungefär var tionde gång.

Har testat min 530 några gånger nu, några pendlingar och en längre tur med navigering. Det jag har att jämföra med innan är en Lezyne Super. Är väldigt nöjd med 530:an och har inte märkt av några problem alls. Den loggar mina turer som jag förväntar mig och när jag körde med navigering fungerade allt smärtfritt. De enda gångerna den tappar mottagning till satellit är när jag cyklar under broar, vilket känns naturligt.

Gillar knapparna och tycker den är lättnavigerad i menyerna. Känns väldigt smidig och prisvärd. Rekommenderas för de som inte har behov av en pekskärm, själv har jag svårt att se behovet med det då det är ganska enkelt att trycka sig fram med knapparna.

Just det! Batteritiden känns tillfredsställande. Körde en tur på 15 mil igår och den drog 34 procent.

Senast ändrad:
Jag har en edge 800 inköpt 2010, så den har några år på nacken nu, men den funkar fortfarande klockrent. Den har pekskärm av tryckkänslig typ, så den funkar utmärkt i både regn och med handskar.

Jag hade inte velat ha en cykeldator utan pekskärm, det är allt jag kan säga. Pekskärmen används flitigt varje gång kartan åker fram för att zooma, panorera och leta nya stigar eller vägar och omvägar när man är ute på både landsvägstur och mtb-tur.

Pekskärmen är skön när man tex, swipear, läsa kartor och zoomar in kartor osv, om man alltid kört knappar så är väl det som känns mest naturligt

Då jag aldrig kört knappar så känns det väldigt behagligt att skrolla, zooma osv på en pekskärm

830 upplever jag ha väldigt lite lagg, om något alls. Den guidade mig perfekt igår,kortaste, snabbaste, raka vägen, utan krångel.

Den hittar sensorerna direkt..

Med ett garmin hrm-dual puls band eller likvärdigt så får du så sjukt mycket data, informationen du får är enorm, och väldigt bra. Fartsensorn gör sitt. Kommer inte köpa någon power meter men det hade varit smutt att få den datan..

Jag som aldrig kört med varken dator, sensorer, pulsband tidigare måste säga att det är fantastiskt kul och informativt.

Tillbaka
Topp