Garmin Edge 530 eller 830

NLC

Aktiv medlem
bash sa:
McOla sa:
bash sa:
Någon som vet om det går sätta autostart efter paus med lägre tröskelhastighet än 10 km/h på 530? På min gamla 520 fanns inte den inställningen alls. Men 10 km/h känns ganska högt för mtb. Jag upplever det som att jag cyklar för långt innan den startar efter paus igen (eller så får jag börja cykla snabbare...).
Edge 530:
Activity Profile -> Auto Features ->Auto Pause -> Custom Speed
Yes, men den tillåter lägst 10 km/h? Eller kan du sätta lägre?
Även Edge 520 kan man ange eget värde för auto-pause - se
https://www8.garmin.com/manuals/webhelp/edge520/EN-US/GUID-C5E73CA9-B524-41D7-8D78-1114D9C35274.html

bash1

Ny medlem
McOla sa:
Jo, du kan sätta den till vad du vill.
Stämmer. Men under:
Settings / Activity Profiles / Timer Start Mode så finns en till hastighet. Det är den som inte går att sätta lägre än 10 km/h. Men lite oklart för mig om den ställer till det att autostart inte sker förrän vid 10 km/h.

McOla

Aktiv medlem
Även den går att ändra, det är ju bara att markera hastigheten och trycka övre högra knappen så kommer du in i editläge. Annars kan du ju "disabla" den functionen.

bash1

Ny medlem
McOla sa:
Även den går att ändra, det är ju bara att markera hastigheten och trycka övre högra knappen så kommer du in i editläge. Annars kan du ju "disabla" den functionen.

Tack. Tror min förvirring ligger kring funktionen Timer Start Mode och funktionen Auto Pause.

Auto Pause: går att sätta valfri hastighet. Gammal funktion som på 520.

Timer Start Mode: minimum 10 km/h. Endast till för automatiskt starta själva aktiviteten. Ny funktion (finns ej på 520).

Har kört med min 830 några rundor och är riktigt besviken på gps noggrannheten. Den missar ofta segment helt och ibland lägger mig på segement jag inte ens kört som ligger intill. Aldrig varit med om liknande med min edge 1000, telefon eller klocka. Är den så kass eller är det ett måndagsexemplar?

HåkanC

Aktiv medlem
Vilken GPS-inställning använder du?
Prova om det blir skillnad om du väljer GPS + GLONASS eller GPS + Galileo
Om inte så brukar Garmin Sverige ha bra och snabb garantihantering.

/Håkan

Allt med 8 är när du ska ha GPS och det är faktiskt helt värdelst. Tror aldrig att jag någonsin har använt karta på min cykeldator. Blir man uppstrålad av aliens och sedan nedsläppt igen har du väl mobil? Så spara dig flera tusen och köp 530

HåkanC sa:

/Håkan
Ingen skillnad alls, har även ändrat datalagring från smart till 1sek. Har mailat garmin, så får se vad de svarar men har även läst att många andra haft precis samma problem så fort lite träd uppenbarar sig.

bash1

Ny medlem
jensclaudius sa:
HåkanC sa:

/Håkan
Ingen skillnad alls, har även ändrat datalagring från smart till 1sek. Har mailat garmin, så får se vad de svarar men har även läst att många andra haft precis samma problem så fort lite träd uppenbarar sig.

Jag har samma problem med min 530. Den avbryter Strava-segment mitt i dem. Den senaste versionen an f/w (4.1) har inte löst det...

bash sa:
jensclaudius sa:
HåkanC sa:

/Håkan

Jag har samma problem med min 530. Den avbryter Strava-segment mitt i dem. Den senaste versionen an f/w (4.1) har inte löst det...
Så här ser det ofta ut, den skär genom kurvor. Har läst på garmins forum att flera klagat på precis samma sak.

Att sen skylla på höga hus eller träd....nä, det köper jag inte då min edge 1000, min samsung och iPhone klarar av jobbet utan några större bekymmer.

Bilagor

Spacekitty

Aktiv medlem
Raggamuffin sa:
Med X30, kan man magiskt swischa in gpx-filer trådlöst? Eller är det samma elände som mer 810?
På min iPhone kan jag gå in i Filer, markerar en GPX, väljer därefter att skicka till Garmin Connect appen och från appen därefter "skicka till enhet" en stund senare finns den på min Edge 530. Kan det vara rätt svar eller missförstår jag frågan?

Sen finns det ju sådana där IQ-appar att ha på Garmin-enheten som drar rutter direkt från RWGPS, Strava och liknande.

Senast ändrad:

Raggamuffin

Aktiv medlem
Spacekitty sa:
Raggamuffin sa:
Med X30, kan man magiskt swischa in gpx-filer trådlöst? Eller är det samma elände som mer 810?
På min iPhone kan jag gå in i Filer, markerar en GPX, väljer därefter att skicka till Garmin Connect appen och från appen därefter "skicka till enhet" en stund senare finns den på min Edge 530. Kan det vara rätt svar eller missförstår jag frågan?

Sen finns det ju sådana där IQ-appar att ha på Garmin-enheten som drar rutter direkt från RWGPS, Strava och liknande.
Du förstår rätt, låter lovande.

McOla

Aktiv medlem
Ja, jag är också besviken på GPS-chippet. Kör man under en bro, så tappar den GPS-signalen, den piper minst en gång per pass om att den tappat signalen.

marr

Moderator
Forumvärd
McOla sa:
Ja, jag är också besviken på GPS-chippet. Kör man under en bro, så tappar den GPS-signalen, den piper minst en gång per pass om att den tappat signalen.
Så sjukt att gps-chipp bara blir sämre :(
Är det för att de ska vara så jädra energisnåla?

OrjanX

Medlem
Tips för bättre mottagning:
1/
https://www8.garmin.com/manuals/webhelp/edge530/EN-US/GUID-8F933BDD-AE3F-447F-9A06-64C4A3257DA5.html

2/ (Varning! Tekniskt / fysikaliskt spekulativt dravel som kan verka förvirrande).
Dålig mottagning av GPS-signal kan också hänga ihop med hur enheten är monterad. T.ex. ovanför, eller snett ovanför, en metallyta som kan reflektera signalen tillbaka. Det resulterande fältet vid antennen blir då svagare pga destruktiv interferens. Interferensens karaktär beror bl.a. avståndet mellan enhet och metallyta, och infallande vinklar på signalen. Bäst är att montera enheten horisontellt uppe på hjälmen, fast då är det svårt att se displayen förstås.

Spacekitty

Aktiv medlem
GPS Chipset 2.50 can be downloaded via Garmin Express or automatically through Garmin Connect Mobile.

Change Log

- Improves GNSS performance for open water swim activities.
- Improves GPS + GALILEO navigation performance.
- Improves GNSS performance for cycling activities.
- Other bug fixes and improvements.

Min 530 verkar vara stendöd idag.
Har fått ligga i laddaren ett tag, och det gör ingen skillnad heller.
Snart dags att se hur kundtjänsten hos Clever Training fungerar.

Innan jag går vidare, finns det någon hemlig reset-knapp eller liknande att prova med?

Spacekitty

Aktiv medlem
N_sandstrom sa:
Min 530 verkar vara stendöd idag.
Har fått ligga i laddaren ett tag, och det gör ingen skillnad heller.
Snart dags att se hur kundtjänsten hos Clever Training fungerar.

Innan jag går vidare, finns det någon hemlig reset-knapp eller liknande att prova med?
Håll in power-knappen minst 10 sekunder.

Spacekitty sa:
Håll in power-knappen minst 10 sekunder.
Den gick igång igen!
Och när jag stängt av den så visade den att den laddade igen, osv. Battriet var fullt, så den verkar ha laddat även när den var "död".

Men, så fort den fått ligga på några minuter så att den gick ner i standbyläge, så låste den sig på samma vis igen. Så något spökar, men känns mer som mjukvarufel än nån faktisk hårdvarudefekt.

Hm, den är en månad gammal, och har inte direkt ansträngt mig för att slippa uppdateringar, så tycker att jag borde ha den.
Å andra sidan känner jag inte igen någon av alla nya features i den.

NickPick

Aktiv medlem
Satan vad jag är nöjd med min 530. Vilket lyft från funkis520 ?.
Nu ska man bara lära sig alla funktioner. Saknar att man ändrar ljusstyrkan direkt med övre knappen till vänster med ett tryck samt avstängning om man håller in.
På 530 så släcks skärmen av ett tryck...? Rtfm på gång.

NickPick

Aktiv medlem
anders567 sa:
anders567 sa:
yonsson sa:
Jag har samma problem, sjukt störande. Om man gör inställningarna i sin ”åkprofil” och i de vanliga inställningarna så verkar det fungera något bättre. Den zoomar dock fortfarande ut och vänder till norr upp när man saktar ner eller stannar.
Sker detta endast med auto-pause påslaget? Väldigt konstigt om man inte kan stänga av det beteendet.
Svarar mig själv: Det verkar som att problemet med utzoomning och vändning av kartan försvinner om man stänger av auto-pause fullständigt. Enligt pålitlig källa som kör med 530.
Undra om det kommer någon uppdatering. Jag vill ha auto pause...

Erkl

Medlem
Hej,

Sitter och tittar på en 530 men blir lite osäker på om jag skall köpa standardpaketet eller gå på MTB bundle. Är silkonfodralet och övrigt som ingår i MTB bundle något som behövs?

Erkl sa:
Hej,

Sitter och tittar på en 530 men blir lite osäker på om jag skall köpa standardpaketet eller gå på MTB bundle. Är silkonfodralet och övrigt som ingår i MTB bundle något som behövs?
Jag snålade först och köpte icke mtb-bundle. Dock passade inte det medföljande fästet min styrstam så beställde omedelbums även mtb-mount. Dock blev det bra med standardfästet till pendlaren. Räknade aldrig på hur mycket dyrare mtb-bundle var, men det enda som var intressant där tyckte jag var just fästet.

Jag kör med enbart standardoaketet. Dom enkla fästena med gummiband på mina mtb's och standardfästet på pendlaren.

Har inte saknat var sig fodral eller andra mtb-fästen. Fast hade jag haft ett fodral så hade det säkert fått sitta på.

sndMrk sa:
...om top cap:en redan är upptagen (EDC tool)?
Lite sent att ändra kravspecen nu va? Det är inte Förbifart Stockholm vi bygger. Strava lär ju vara viktigare än verktyget, annars har du ju aldrig cyklat. Men sätt det där lilla rackliga fästet på styret med två gummisnoddar och hoppas att ingen ser dig :)

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer