Garmin Edge 530 eller 830

jonte987

Aktiv medlem
Jo men view ranger har både reverse route och reset navigation. Den senare för att den ska strunta i missade way points och fortsätta där du är. Känns som rimliga funktioner i en GPS device

NLC

Aktiv medlem
Om man bortser från mjukvaruproblem så är jag nöjd. Har haft en 520 tidigare och 530:n är ju så väldigt mycket snabbare. Det mest störande just nu är att det dyker upp vädervarningar (som inte går att stänga av) som pausar gps:n tills man tryckt bort den.

Har du prövat att i GC-appen gå in under "Devices" och bocka ur "Weather Alerts" i undermenyn "General" alt "Device Settings" (beroende på Edge-modell)

NLC

Aktiv medlem
Det jag däremot hade önskat är att man från en tredjepartsapp som tex Google Maps hade kunnat skicka en rutt till Garmin Connect som sedan laddar in den på GPSen eftersom sökfunktionen på platser i GPSen suger.

pugilist

Medlem
Har du prövat att i GC-appen gå in under "Devices" och bocka ur "Weather Alerts" i undermenyn "General" alt "Device Settings" (beroende på Edge-modell)
Japp, men den slår på sig själv när man startar Garmin-connect appen. Det är flera som klagar över detta i Garmins forum, tyvärr verkar Garmins support ha dragit på sig skygglapparna när det kommer till det här problemet.

NLC

Aktiv medlem
Japp, men den slår på sig själv när man startar Garmin-connect appen. Det är flera som klagar över detta i Garmins forum, tyvärr verkar Garmins support ha dragit på sig skygglapparna när det kommer till det här problemet.

Intressant, så beter sig inte min 520 och inte heller min frus 530.

moros

Aktiv medlem
Det jag däremot hade önskat är att man från en tredjepartsapp som tex Google Maps hade kunnat skicka en rutt till Garmin Connect som sedan laddar in den på GPSen eftersom sökfunktionen på platser i GPSen suger.
Ja det hade varit bra. Har provat "släpp kartnål" som du tipsade om, men det är som sagt lite pilligt. Skall utforska sparade adress-alternativet också.

Sen kom jag på att det såklart går att skapa en bana (rutt) från plats a till b i appen. Det kommer jag ihåg att jag testade när jag fick enheten sen föll det i glömska tydligen.

Spacekitty

Aktiv medlem

Till iPhone finns EasyRoute. Skapa en rutt, dela som GPX-fil och spara på Filer/iCloud, öppna Filer och leta fram filen, välj att del den med en app, leta upp Connect i listan, som sen suger in filen och kan skicka till din Edge. Om jag förstår ungefär rätt om vad du söker.

Men det hade varit enklare om den kunde skicka direkt till Connect utan att skriva en fil.

Westman98

Ny medlem
Hej! Idag när jag skulle starta min 830 så vill den inte hitta satelliter. Har startat om den ex antal gånger, uppdaterat kartan via garmin express, och gjort en fabriksåterställning. Tips mottages tacksamt! :)

HåkanC

Aktiv medlem
Vilken GPS-inställning använder du?
Jag har varit med om att min GPS har uppträtt konstigt när den har haft GPS + GLONASS eller GPS + Galileo
Prova om det blir ngn skillnad om du väljer endast GPS

Om inte så brukar Garmin Sverige ha bra och snabb garantihantering.

Westman98

Ny medlem
Vilken GPS-inställning använder du?
Jag har varit med om att min GPS har uppträtt konstigt när den har haft GPS + GLONASS eller GPS + Galileo
Prova om det blir ngn skillnad om du väljer endast GPS

Om inte så brukar Garmin Sverige ha bra och snabb garantihantering.
Okej får testa det! Annars får jag ta det med garmin..

martin84

Medlem
Hej. Har haft en Garmin 530 några dagar och försöker lära mig denna. Mkt uppdaterande i början annars buggar det en del. Börjar få ordning på det men det är något med mina stjärnmarkerade sträva-segment som inte lirar riktigt. När jag har satt igång enheten så kommer det aviseringar , växelvis- "hämtning slutförd" och "tar bort segment". Blir aldrig riktigt klart känns det som. Ska väl inte hålla på så varje gång?
Även när jag synkar med sladd till Garmin express så kan det stå att den är färdigsynkad, men trycker man en gång till så vill den installera nästan alla (verkar skifta i antal) stjärnmarkerade segment igen.
Nån som har en bra lösning?

Gick från en Wahoo Bolt till Garmin 530 för att få lite mer funktioner och annat men känns som jag redan fått mina farhågor om garmins mjukvara besannade. Jämförelsen mellan Wahoo och Garmin är som Mac och windows, där Mac bara funkar...

BuTTuS

Aktiv medlem
Spara som bana, under banor sen, för varje specifik bana kan man välja att visa hela tiden. Kan det inte rakt av, sambon kör 530,jag kör 1030 :p
Dumma happy! Detta fick mig nyss att bränna pengars genom att klicka hem en 530 :-)
Säljsupportfråga #2: Kan man se kartan och ovanstående "banor" utan att starta någon aktivitet? Ibland vill man ju inte logga, bara mysa runt i skogen...

glitch

Aktiv medlem
Tycker min edge 530 är långsam på att uppdatera hastigheten när man kör.
Körde med min edge 25 igår som var blixtsnabb.
530 kan ta vad som känns som en evighet tills rätt fart visas.
Tyckte jag kollade att det var glonass + annat på satellltsystem?

BuTTuS

Aktiv medlem
Tog första turen med min 530 igår, den var way off på att berätta hur långt man hade kvar tills strava segment började...
Ska kanske testa ta bort Glonass då, även om jag tycker det borde fungera bättre än Galileo som väl inte fullt utbyggt än?
Själva spåret blev dock superbra

glitch

Aktiv medlem
Provade gps+galileo nu, då vart allt bara sämre. Aktuel hastighet pendlade +/- 20 km/h non-stop :( bytte tillbaka till ryssen så var det stabilt. Skumt värre.

pkarlsson

Medlem
Hej. Har haft en Garmin 530 några dagar och försöker lära mig denna. Mkt uppdaterande i början annars buggar det en del. Börjar få ordning på det men det är något med mina stjärnmarkerade sträva-segment som inte lirar riktigt. När jag har satt igång enheten så kommer det aviseringar , växelvis- "hämtning slutförd" och "tar bort segment". Blir aldrig riktigt klart känns det som. Ska väl inte hålla på så varje gång?
Även när jag synkar med sladd till Garmin express så kan det stå att den är färdigsynkad, men trycker man en gång till så vill den installera nästan alla (verkar skifta i antal) stjärnmarkerade segment igen.
Nån som har en bra lösning?

Gick från en Wahoo Bolt till Garmin 530 för att få lite mer funktioner och annat men känns som jag redan fått mina farhågor om garmins mjukvara besannade. Jämförelsen mellan Wahoo och Garmin är som Mac och windows, där Mac bara funkar...
Vad är det för funktioner du saknade på Bolten som gjorde att du gick över till en 530?

Msiipola

Medlem
Om man bortser från mjukvaruproblem så är jag nöjd. Har haft en 520 tidigare och 530:n är ju så väldigt mycket snabbare. Det mest störande just nu är att det dyker upp vädervarningar (som inte går att stänga av) som pausar gps:n tills man tryckt bort den.
Måste vara någon inställning som du har gjort. Jag har aldrig fått några vädervarning, och jag är inte heller intresserad av sådana.

martin84

Medlem
Vad är det för funktioner du saknade på Bolten som gjorde att du gick över till en 530?
Framförallt bättre navigering, färgskärmen är ett plus, det var bra batteritid i bolten men 530:n har otroligt bra tid, kunna göra inställningar direkt utan telefonen. Dock är wahoos app mkt bättre tycker jag. Garmin har lite mer lull-lull överlag också som är skoj. Men till priset av mer buggar verkar det som.

NickPick

Aktiv medlem
Batteritiden i 530 är verkligen outstanding. Hade någon bugg med kartan ifjol att den inte höll zoomen på inställd nivå, annars fungerar det klockrent med exakt allt.
Aldrig sett en vädervarning.

Att ha rutten som ritad linje i bakgrunden är mycket praktiskt, man får ingen vägbeskrivning men bara man håller sig på linjen så är man på rätt kurs, liksom.

NickPick

Aktiv medlem
Ungefär hur många timmar räcker batteriet i praktiken? Dvs inte Garmins angivna siffror.
Jag har en 520 och i den räcker batteriet inte så länge.
En 520 hade jag innan... Långt mycket längre. Svårt att säga men jag behöver inte ladda så ofta, med 520 hade man helst fulladdat.
Det är stor procentuell skillnad iaf. Måste ju vara 50% bättre.
Har nog mest haft den igång i 8h varav 7h cykling.

För att bli av med vädervarningar måste man stänga av dem manuellt från sitt konto i Garmin Connect. Tyvärr kan det hända att dessa automatiskt slås på igen vid systemuppdateringar...
Anyways, det är väl det enda negativa (så här långt) jag kan tänka på angående 530. Batteritiden tycker jag är lysande.

N_sandstrom

Aktiv medlem
Att ha rutten som ritad linje i bakgrunden är mycket praktiskt, man får ingen vägbeskrivning men bara man håller sig på linjen så är man på rätt kurs, liksom.

Det hade vart guld om man också fick se namn på bakgrundslinjer när man bläddrar på kartan.
Kan tänka mig att det snart blir svårt att få översikt över vilka jag har aktiverade eller ej :p

glitch

Aktiv medlem
Hur fasiken ändrar man ordning på aktivitetsprofilerna? Nu är mtb först och road sist, hittar ingenstans att ändra ordningen?

glitch

Aktiv medlem
Använder ni händelsedetektorn?
För mtb varnade den att den nan trigga fel på grund av terrängen. Vad händer då? Piper den och varnar så man har en chans att avbryta att nåt meddelande skickas?

weldion

Aktiv medlem
Använder ni händelsedetektorn?
För mtb varnade den att den nan trigga fel på grund av terrängen. Vad händer då? Piper den och varnar så man har en chans att avbryta att nåt meddelande skickas?
På 530 så piper det och blinkar samtidigt som det räknas ner från 30 med möjlighet att avbryta det hela.

Msiipola

Medlem
Angående batteritid på 530 är den väldigt beroende på ljusstyrka du har på skärmen och om skärmen är på eller inte hela tiden. När jag ha solglasögon så behöver jag ha ljusstyrka på minst 80%. Det finns inställning för automatisk ljusstyrka (som är beroende av dagsljuset), men med solglasögon blir det för mörkt för mig. Sedan finns ju också en funktion som stänger av skärmen efter en viss tid, som också ökar batteritiden.

Fpalm

Medlem
Ursäktar bump men verkar vara många som har bra koll på Garmin och haft flera olika. Är Garmin Edge 130 ett bra alternativ om jag mest är ute efter att hålla koll på sträcka, tid och medelhastighet?

DanielS

Aktiv medlem
Ursäktar bump men verkar vara många som har bra koll på Garmin och haft flera olika. Är Garmin Edge 130 ett bra alternativ om jag mest är ute efter att hålla koll på sträcka, tid och medelhastighet?

Ja den funkar. Men den kart/navigerings-funktioner är ju rätt värdelösa. Men det enda jag egentligen saknar för min cykling är "structured workouts".

Så min summering blir att med dagens priser så tycker jag Edge 530 (2800kr) känns mer prisvärd än både Edge 130 (1300kr) och 130 plus (2100kr). Men har man bara 1300kr att spendera så..

Fpalm

Medlem
Ja den funkar. Men den kart/navigerings-funktioner är ju rätt värdelösa. Men det enda jag egentligen saknar för min cykling är "structured workouts".

Så min summering blir att med dagens priser så tycker jag Edge 530 (2800kr) känns mer prisvärd än både Edge 130 (1300kr) och 130 plus (2100kr). Men har man bara 1300kr att spendera så..
Då låter det som att det är lika bra att lägga till 1500 och köpa sig en 530 direkt, kanske vill navigera någon gång i framtiden och då är det ju dumt om jag skulle behöva uppgradera mig från en 130.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer