Garmin Edge 530 eller 830

Hulken

Medlem
Hur får man 830 att rita på kartan där man färdats? Det funkade automatiskt (tror jag) på min gamla 810 men på 830 får jag det inte att funka.

NLC

Aktiv medlem
Har du startat en tur? Att rita ut var man (eller iaf GPSen) har varit en standardfeature sedan första Edge-modellen kom ut.

kievY

Medlem
Nu har det gått ett tag och folk har haft sina 530or ett tag. Ni som äger en, är ni nöjda? Har de olika problemen blivit lösta med mjukvara? Är sugen att skaffa en när min gamla klocka börjar sjunga på sista versen.

Tappade min 530 i marken igår. När jag startar uppstår ljus men kan inte se något på skärmen. Enheten startar och är igång men man ser alltså inget på den.

Har anmält till försäkringsbolag och eventuellt fårjag köpa en ny. Funderar nu på att testa 830 istället. Syftet är huvudsakligen att kunna slå in adress men är även lite nyfiken på touch-funktionen.Det jag undrar från er som har erfarenhet av en 830 är hur den funkar när man kör med tjocka klumpiga handskar på vintern. Är det navigerbar och användarvänlig även då?
Tack på förhand!

marr

Moderator
Forumvärd
Tappade min 530 i marken igår. När jag startar uppstår ljus men kan inte se något på skärmen. Enheten startar och är igång men man ser alltså inget på den.

Har anmält till försäkringsbolag och eventuellt fårjag köpa en ny. Funderar nu på att testa 830 istället. Syftet är huvudsakligen att kunna slå in adress men är även lite nyfiken på touch-funktionen.Det jag undrar från er som har erfarenhet av en 830 är hur den funkar när man kör med tjocka klumpiga handskar på vintern. Är det navigerbar och användarvänlig även då?
Tack på förhand!
1030 är ganska frustrerande med handskar kan vi säga.

Ove-Rall

Medlem
Har ställt in ”auto paus” funktionen på min 530. När cykeln rör sig saktare än 4km/h pausas alltså registreringen och piper igång igen när man börjar röra sig. So far so good. Nu ser jag dock att den totala tiden inte alls pausas utan fortsätter rulla trots att datorn är i ”gult” pausläge. Vad är det jag missat?

Spacekitty

Aktiv medlem
Har ställt in ”auto paus” funktionen på min 530. När cykeln rör sig saktare än 4km/h pausas alltså registreringen och piper igång igen när man börjar röra sig. So far so good. Nu ser jag dock att den totala tiden inte alls pausas utan fortsätter rulla trots att datorn är i ”gult” pausläge. Vad är det jag missat?
Du har två mätare för totaltid. En som räknar från tryck på startknappen till du trycker igen. Och en mätare som pausar med autopausen. Du kan visa valfri eller båda på displayen om du vill.

Time och Time elapsed

Senast ändrad:

kievY

Medlem
Halloj! Nu har ägt min 530 i någon månad och överlag är jag nöjd. Däremot om jag tittar t.ex kartan när jag kör så ser jag bara "stigen" jag gjort/cyklat. Men jag kan inte se några andra större väger, sjöar etc, det är helt vitt. Även om jag vill cykla till stan och leta efter en sak för att navigera dit så får jag inte fram någon karta utan det är helt vitt med en prick i mitten. Måste man ändra i någon inställning?

Putteman

Medlem
Jag vill bara dra en lans för en "doldis" som alternativ till 530 och 830. Garmin Edge Explore. Väldigt mkt funktionalitet för i sammanhanget lågt pris. Har precis skaffat en och verkar helt ok.

mzi

Aktiv medlem
Kan man ladda en Explore under färd? Jag vet att för väldigt länge sedan så var man tvungen att bygga en specialkabel för att en Edge skulle ta laddning när den inte var avstängd. Nu tänkte vi ha lite svemester i sommar och har sneglat på en ny GPS. Det blir ingen fart med sambo och barn på släp så jag behöver inte kunna plocka in effektmätare eller sätta tröskelnivåer, så en Explore kan ju duga.

NLC

Aktiv medlem
Ja, det ska gå att ladda samtidigt som den är igång. Men du behöver isf ett out-front fäste (eller top cap mount) eftersom kontakten sitter undertill.

mzi

Aktiv medlem
Tack! Montering måste jag såklart fundera på också. Med väska på styret blir det genast mindre plats.

moros

Aktiv medlem
Tack! Montering måste jag såklart fundera på också. Med väska på styret blir det genast mindre plats.
Top cap är ju funkis med väska, du kan också vända ett outfront så det pekar båkåt och sitter bakom styret/bredvid styrstammen. Sen finns det ju "bar extenders" som ger dig ett extra bit att fästa saker på, den kan du ju placera så det röret ligger ex 45-90 grader "över" ditt styre.

BuTTuS

Aktiv medlem
Jag vill bara dra en lans för en "doldis" som alternativ till 530 och 830. Garmin Edge Explore. Väldigt mkt funktionalitet för i sammanhanget lågt pris. Har precis skaffat en och verkar helt ok.

HIttar inte om den har minnesslot för tex friluftskartan? Utbytbara batterier eller bara inbyggt?

glitch

Aktiv medlem
Har precis köpt en Edge 530, hittade i menyerna att den har firmware 5.20.
När jag går in på enheten så säger den "no updates available".
Hur tankar man in nya firmwaren utan att behöva ladda ner nåt program på datorn? När jag läser på Garmins support står det att det sker automatiskt via appen i bakgrunden?

mzi

Aktiv medlem
Jag vet inte hur de stagear sin deployment, men i den länkade artikeln står det "Phased Rollout is at 10% at 4pm". Så det kan vara så att alla enheter inte ser uppdateringen direkt.

moros

Aktiv medlem
5.20? Spännande. Jag har bara 5.10 på min 530 (finns ingen uppdatering oavsett om jag kollar i enheten eller garmin express)

Periodare

Ny medlem
En liten undran hur en 530 funkar för oss gammelgubbar som använder läsglasögon. Har ju gubbglasögon med styrka 1,5 i vanliga fall när jag läser/kollar telefon etc. Men i skogen är ju inte de framme. Är sugen på en 530 för att kunna navigera efter Trailfork. Hur funkar det att zooma i trailforkskartor? Nån annan med ålderssvag syn därute som kör Trailfork på en 530???

moros

Aktiv medlem
Det är nog inte ögonen som är största problemet utan att 530 är ju inte kanon att zooma och panorera runt i pga avsaknad av touch. Kanske 830 något att fundera på?

Jag har också lite ålderssvag syn men det är på lite närmre avstånd än där min dator sitter. Har inga problem att läsa den varken karta eller annan text.

glitch

Aktiv medlem
Har nån inställning nu med autopaus och autostart - fint så, fast den startar turer även när den ligger helt still på köksbordet trots att det ju är något slags "fartgräns" den ska över för att starta egentligen.
FInns det nåt knep?

Provade föresten att ladda ner mjukvaran till PC och uppdatera firmware den vägen - blev en massa kartuppdateringar men firmwaren fick jag inte någon ny utan den sa allt var aktuellt.

moros

Aktiv medlem
Samma här. Jag har aldrig använt pc mjukvaran men kanske måste man köra den för att få kartuppdatering? Det var ju en 7gb stor uppdatering?

glitch

Aktiv medlem
Har just nu två rejäla irritationsmoment på min 530:
- dels autostartar den turer hipp som happ hemma på köksbordet trots att den ligger helt still
- dels får jag felmeddelande "kan inte låsa upp kartor" när jag försöker logga in på trailforks via enheten för att lada in stigar från trailforks

Några tips till en Garmin färsking?

Spacekitty

Aktiv medlem
Du måste skapa konto hos Trailforks och lägga in Trailforks Connect IQ appen för att auktorisera apparaten, sen går det att uppdatera kartorna med Garmin Express.

TsUPeR

Medlem
Har precis köpt en Edge 530, hittade i menyerna att den har firmware 5.20.
När jag går in på enheten så säger den "no updates available".
Hur tankar man in nya firmwaren utan att behöva ladda ner nåt program på datorn? När jag läser på Garmins support står det att det sker automatiskt via appen i bakgrunden?
Såg precis detta https://forums.garmin.com/sports-fi...26369/new-edge-530-version-5-50-now-available men senaste riktiga släppet var 5.10
EDIT: glöm vad jag skrev. Redan postat ovan.

En helt annan grej som skiljer 530 mot 830 är att på 830 kan du hantera Varia radar via touch på ett fält. På 530 får du göra en avancerad kommandomanöver och riskera att köra i diket.

Senast ändrad:

glitch

Aktiv medlem
Du måste skapa konto hos Trailforks och lägga in Trailforks Connect IQ appen för att auktorisera apparaten, sen går det att uppdatera kartorna med Garmin Express.
Jag har gjort båda delarna. Lyckades ladda ned en bana för ett par dagar sedan, men numera går det inte alls.
I Connect IQ så säger den att den vill logga in på trailforks (på enheten) vilket jag OK:ar och sen säger den att kartorna är låsta :(

kievY

Medlem
Körde idag första gången efter en gpx fil i min 530. Jag blev frustrerad så jag höll på att slänga skiten.
För det första tjatade den om att köra en U-sväng hela tiden, förmodligen gick gpx filen åt andra hållet men det ska väl ändå gå att cykla åt andra hållet utan att den tjatar? Och när man väl körde efter kartan så fick man fram "ur takt" något sådant och det slutade med att jag stängde av kartan och körde efter skyltar/telefonen. Gjorde jag något fel eller förstår den inte att man kan cykla åt två håll?

glitch

Aktiv medlem
Ok löste sig med trailforks - om jag nekar att direkt logga in så kommer man in i trailforksvyn och då går det att logg in....logiskt....
Fick också stänga av autostart, höll på bryta ihop då den startade hela tiden trots att den låg stilla på bordet.

marr

Moderator
Forumvärd
Körde idag första gången efter en gpx fil i min 530. Jag blev frustrerad så jag höll på att slänga skiten.
För det första tjatade den om att köra en U-sväng hela tiden, förmodligen gick gpx filen åt andra hållet men det ska väl ändå gå att cykla åt andra hållet utan att den tjatar? Och när man väl körde efter kartan så fick man fram "ur takt" något sådant och det slutade med att jag stängde av kartan och körde efter skyltar/telefonen. Gjorde jag något fel eller förstår den inte att man kan cykla åt två håll?
Väljer man att navigera efter ett spår, så får man nog se till att spåret går på rätt håll. Hur ska datorn veta att du vill cykla andra hållet?

NLC

Aktiv medlem
Som marr han skriva - Alla GPX-spår har en riktning, om du kör åt motsatt håll jämfört med hur banan ritats kommer GPSen försöka rutta dig åt "rätt håll" igen.

marr

Moderator
Forumvärd
Lätt fix är att välja så att spåret syns hela tiden. Sen bara följa det, istället för att navigera efter det..

kievY

Medlem
Ah då är jag med. Trodde man kunde köra åt motsatt håll utan att datorn skulle klaga. Jag hade vid tillfällen bara kartan synlig för att se vart jag skulle svänga. Hur ska man veta, när man laddar ner en .gpx fil åt vilket håll den är körd?

Schreddan

Aktiv medlem
Logga in på Garmin Connect.
Välj banan i
Välj redigera
Välj ”byt riktning”
Spara som nåt lämpligt
Skicka över till enheten.
Välj den bana som motsvarar det håll du vill köra.

men du måste ju ha tagit reda på vilket håll den går åt.

Spacekitty

Aktiv medlem
Det kan ju vara bra också att hålla koll på om banan är ok att vända på eller om den är byggd för att köras endast i en riktning.

kievY

Medlem
Logga in på Garmin Connect.
Välj banan i
Välj redigera
Välj ”byt riktning”
Spara som nåt lämpligt
Skicka över till enheten.
Välj den bana som motsvarar det håll du vill köra.

men du måste ju ha tagit reda på vilket håll den går åt.
Hm, jag kikade i Garmin Connect och såg nu att man kunde "playa" och se åt vilket håll det gick. Och då får man ta "Spara som Bana" och där kommer alternativet "byt riktning".. visste jag faktiskt inte. Tack för det.

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer