Garmin Edge 530 eller 830

HåkanC

Aktiv medlem
Är Garmin Edge 130 ett bra alternativ om jag mest är ute efter att hålla koll på sträcka, tid och medelhastighet?
Så min summering blir att med dagens priser så tycker jag Edge 530 (2800kr) känns mer prisvärd än både Edge 130 (1300kr) och 130 plus (2100kr).
För den som inte vill ha vare sig navigering eller ens (enkel) loggning behövs det inte ngn GPS
Då går det att "spara" ytterligare över 1000 SEK

Tex genom att i stället välja en sådan här för under 145 SEK
sigma-bc-5.16.jpg

Sigma BC 5.16 för 144,19 SEK

Eller kanske en trådlös, för enklare installation, för under 245 SEK
Sigma_Sport_Pure_1_ATS_traadloes_cykel_1556796571.JPG

Sigma PURE1 ATS för 244,40 SEK

Fpalm

Medlem

Spindelbenen

Aktiv medlem
I min garmin connect finns den inställningen. Under enheter - edge830 - allmänna inställningar. Stängde av den nu och hoppas den inte kommer tillbaks.

NLC

Aktiv medlem
Lite som med min 920XT, varje gång den synkade mot GC ställde den om sig till 12h visning trots att GC var inställt på 24h format

F

Federer

Guest
Finns ju Kina Gps för runt 250-300kr om man bara är ute efter hastighet ,loggning och sträcka m.m , jag funderar på en sån då jag inte vill ha grejer i och vid hjulen , det känns riskabelt.
Närmast prismässigt ligger väl Sigma pure gps för runt 700kr, den tror jag har en enkel navigering?
Såg nu att Edge 130 säljs för 1200kr ,men den känns överkurs.

Har jag missat nått bra alternativ?

HåkanC

Aktiv medlem
Finns ju Kina Gps för runt 250-300kr om man bara är ute efter hastighet ,loggning och sträcka m.m , jag funderar på en sån då jag inte vill ha grejer i och vid hjulen , det känns riskabelt.
Vilka icke-kinesiska GPSer är det som MÅSTE ha "grejer i och vid hjulen"?
Tex har alla de Garmin Edge-GPSer jag har haft klarat av "hastighet ,loggning och sträcka m.m" utan några som helst "grejer i och vid hjulen", tex har jag haft dem i fickan skidåkn o likn
Vill du klara dig undan riktigt billigt finns det ju appar.

marr

Moderator
Forumvärd
Tex har alla de Garmin Edge-GPSer jag har haft klarat av "hastighet ,loggning och sträcka m.m" utan några som helst "grejer i och vid hjulen", tex har jag haft dem i fickan skidåkn o likn
En billig gps är ju en billig gps. Får väl närmast jämföras med cykeldator med magnet i hjulet osv. Inte mot en en dyrare gps.
Edge130 heter väl budgetfinlösningen.

F

Federer

Guest
det finns ju varianten utan gps , där man har magnet i hjulet och nån avläsare t.ex på gaffeln. dessa är ju väldigt biliga om man bara vill ha hastighet m.m, Nästa steg upp prismässigt är ju en billig kinesisk mackapär med gps men utan navigering,osv.

HåkanC

Aktiv medlem
det finns ju varianten utan gps , där man har magnet i hjulet och nån avläsare t.ex på gaffeln. dessa är ju väldigt biliga om man bara vill ha hastighet m.m, Nästa steg upp prismässigt är ju en billig kinesisk mackapär med gps men utan navigering,osv.
Ok, eftersom du nämnde både "GPS" och "loggning" i samma mening trodde jag att det var ngt sådant du var ute efter.
Vill du komma undan så billigt som möjligt är min rekommendation fortf en app till din telefon

Redigerat
Jag har ingen större egen erfarenhet av vare sig navigerings eller loggnings-appar,
men många här verkar var nöjda med Komoot
Annars går det, som alltid. att hitta en hel del rekommendationer online
Best cycling apps

Senast ändrad:
F

Federer

Guest
Ok, eftersom du nämnde både "GPS" och "loggning" i samma mening trodde jag att det var ngt sådant du var ute efter.
Vill du komma undan så billigt som möjligt är min rekommendation fortf en app till din telefon
Ja, det är fortfarande en sådan jag är ute efter, jag skrev ju uttryckligen att jag inte vill ha nått som sitter vid gaffeln och potentiellt kan orsaka en olycka och att jag funderade på en billig Kina GPS.
Telefonen är ju inget alternativ, då jag varken vill ha den ute i regn eller riskera att den går i backen.

moros

Aktiv medlem
Ja, det är fortfarande en sådan jag är ute efter, jag skrev ju uttryckligen att jag inte vill ha nått som sitter vid gaffeln och potentiellt kan orsaka en olycka och att jag funderade på en billig Kina GPS.
Telefonen är ju inget alternativ, då jag varken vill ha den ute i regn eller riskera att den går i backen.
Var har du telefonen? Om du bara är intresserad av att logga en runda så behöver du ju inte titta på den? Starta och stoppa undan

Att en olycka skulle inträffa pga klassisk magnet i en eker-variant låter helt osannolikt. Även om sändaren från gaffeln skulle vara trådad så kan jag lova att den sladden slits rakt ut ur sitt fäste om den skulle fastna i hjulet.

Visa gärna ett exempel på vad du menar med "kina-gps"

HåkanC

Aktiv medlem
jag skrev ju uttryckligen att jag inte vill ha nått som sitter vid gaffeln och potentiellt kan orsaka en olycka
Visst är det många fördelar med en vattentät, stöttålig styrmonterad cykelGPS
Men hur cyklar du, eller planerar att cykla, egentligen?
Vi är många som under många år har haft cyklar med "nått som sitter vid gaffeln" utan att det har orsakat några olyckor.

F

Federer

Guest
Var har du telefonen? Om du bara är intresserad av att logga en runda så behöver du ju inte titta på den? Starta och stoppa undan

Att en olycka skulle inträffa pga klassisk magnet i en eker-variant låter helt osannolikt. Även om sändaren från gaffeln skulle vara trådad så kan jag lova att den sladden slits rakt ut ur sitt fäste om den skulle fastna i hjulet.

Visa gärna ett exempel på vad du menar med "kina-gps"
Det finns även en lite dyrare Xoss G+variant som ger möjlighet att koppla trådlösa pulsmätare m.m.

F

Federer

Guest
Det finns även en lite dyrare Xoss G+variant som ger möjlighet att koppla trådlösa pulsmätare m.m.
jag vill ju kunna se hastighet och sträcka, det blir ju svårt med telefonen i fickan.

moros

Aktiv medlem
Personligen är jag överlag skeptisk mot billig kinesisk elektronik. Min gissning är att saker som stabil mjukvara, enkel synkning, bra gps-tracking och bra batteritid är saker som får stryka på foten.

Cyklar du MTB? Är hastigheten viktig? Jag har i stort sett aldrig möjlighet att snegla ner på datorn om man inte vill sätta sig i ett träd. Om man bortser från navigering vilket du inte vill ha så tittar jag nästan aldrig på datorn när jag cyklar MTB, den loggar mest. Exempel på funktioner jag använder utöver aktuell tid (för att slippa dra upp tröjan och kolla på handleden) är funktioner som du ändå inte får i någon av de billiga alternativen. Inkommande samtal t.ex., är det min dotter som ringer så stannar jag. Annars inte.

Nu handlar tråden specifikt om skillnaderna mellan Garmin 530 och 830 så det är kanske lite OT och läge att hoppa in i någon annan cykeldator-tråd eller skapa en ny.

För att återkomma till ovan, så hade jag vilken dag som helst köpt en liten billig Sigma eller liknande som rekommenderas längre upp om endast aktuell hastighet och sträcka är intressant. Du kommer slippa gps-problem och dålig batteritid, vilket även kan vara ett problem i Garmin 130 (plus verkar ha löst de problemen)

Kombinera med att logga passet i Strava i telefonen i väskan om du vill ha en logg av ditt pass. Ta med en liten powerbank om du är orolig för batteritiden.

Senast ändrad:

HåkanC

Aktiv medlem
Personligen är jag överlag skeptisk mot billig kinesisk elektronik. Min gissning är att saker som stabil mjukvara, enkel synkning, bra gps-tracking och bra batteritid är saker som får stryka på foten.
Dessutom vill de flesta ha ngn typ (vad ska vi kalla det?) "molnlagring" med möjlighet att kolla på andra skärmar, dela med sig och kanske även jmf med andra
Bästa exemplet: Strava (det finns en app)

jag vill ju kunna se hastighet och sträcka, det blir ju svårt med telefonen i fickan.
Om endast hastighet och sträcka är intressant kan du klara dig <100 SEK

1200073_default.jpg

https://www.decathlon.se/cykeldator-med-sladd-100-id_8382193.html
Men då krävs det att du kan hantera din "nått som sitter vid gaffeln-fobi"

F

Federer

Guest
Dessutom vill de flesta ha ngn typ (vad ska vi kalla det?) "molnlagring" med möjlighet att kolla på andra skärmar, dela med sig och kanske även jmf med andra
Bästa exemplet: Strava (det finns en app)

Om endast hastighet och sträcka är intressant kan du klara dig <100 SEK

1200073_default.jpg

https://www.decathlon.se/cykeldator-med-sladd-100-id_8382193.html
Men då krävs det att du kan hantera din "nått som sitter vid gaffeln-fobi"
Helvete vad skitnödigt detta forumet är!

Spacekitty

Aktiv medlem
Nu har jag beställt en såndär kina-GPS. Om någon bor i närheten av Lomma och vill hämta upp den för att provköra ordentligt, både landsväg och skog, och skriva en recension (i ny tråd), så får personen den efteråt.

xyz-saft

Aktiv medlem
För att gå på topic så kör XXL 530 för 2399:- för medlemmar denna veckan

Har haft lite koll ett tag på just 530 och det är ett bra pris helt klart. Passade på att beställa en igår, skickades på kvällen och förväntas komma fram idag. Synd att jag måste jobba sent just idag...

Mycketvillhamer

Aktiv medlem
Vad menar du med "trailforksdata"?
Varför jag undrar är för att trailforkskarta finns i garminformat och går att ladda hem och lägga in i alla(?) Garmin Edge GPSer.
Går bara på vad som står i xxl:s produktbeskrivning: ”Mountainbike-modellen har dessutom integrerade Trailforks-data, bland annat svårighetsgrader för leder.” Det tyder på att det finns flera varianter. Jag har alltså inte en aning, går bara på vad det står i beskrivningen.

Spacekitty

Aktiv medlem
Den har Trailforks kartor som uppdateras genom Garmin Express, den har ForkSight som automatisk plockar fram kartan när man stannar på spåret. Jag minns bara att det var nån habrovinkel man skulle göra för att aktivera kartorna första gången, minns inte hur. Den håller koll på hopp, flow, grit och annat.

Kolla dcrainmakers genomgång för Edge 530/830. Där står allt.

NLC

Aktiv medlem

The Edge 530 contains a complete mapset for the region you bought it in (I.e. North America), which allows you to get full turn by turn navigations (with street names) to any point you drop on the map, or any route you load into it (no matter the source/platform it’s from).

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer