Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Men varför vänta på att Garmin skall få tummen ur?Och sen tar det x månader innan den dyker upp på Garminen?
Absolut, men nu var detta en kommentar om den inbyggda kartan i enheten.Men varför vänta på att Garmin skall få tummen ur?
Det är inte svårt att själv tanka hem och ladda GPSen med en färskare karta.
Det kan oavsett det vara bra att informera om hur enkelt det är att själv byta karta,Absolut, men nu var detta en kommentar om den inbyggda kartan i enheten.
Är den guiden verkligen aktuell nu för tiden?Om ni läser guiden här, https://www.dcrainmaker.com/2019/08/how-to-install-free-maps-on-your-garmin-edge.html så är det rätt enkelt att lägga in nyare kartor. Jag ritar ibland in vägar i OSM och då får man ladda hem en ny bara.
Finns egentligen två relevanta frågor här.Om ni läser guiden här, https://www.dcrainmaker.com/2019/08/how-to-install-free-maps-on-your-garmin-edge.html så är det rätt enkelt att lägga in nyare kartor. Jag ritar ibland in vägar i OSM och då får man ladda hem en ny bara.
Svar ja och ja.Finns egentligen två relevanta frågor här.
1. Är det lätt att lägga in egna kartor?
2. Är dom inbyggda bra nog för att slippa.
Inne på tredje året, och 2 är fortfarande uppfylld :p
Skall det läsas som att det inte byggs särskilt mkt vägar och/eller stigar där du cyklar?Finns egentligen två relevanta frågor här.
1. Är det lätt att lägga in egna kartor?
2. Är dom inbyggda bra nog för att slippa.
Inne på tredje året, och 2 är fortfarande uppfylld :p
Stockholm.Skall det läsas som att det inte byggs särskilt mkt vägar och/eller stigar där du cyklar?
Där bor även jagStockholm.
Hur det ligger till enligt dina referenser får du avgöra själv
Jo, om du kollar http://garmin.openstreetmap.nl/ så kan du välja flera Routable varianterStockholm.
Hur det ligger till enligt dina referenser får du avgöra själv :p
Jag har försökt navigera väg en gång, och då var Garmins alternativ dubbel så lång som googles, så där hade jag kanske behöver bättre kartor.
Men dom lägger in själv går väl ändå inte att routa på?
Det är statistiskt korrekt :pDär bor även jag
Köpte en 530 på black veek. Kom under 2k med en rabatt kupong på bikster.Tack för ett seriöst och i informativt svar!
Du har en gammal Garmin, jag också. De nya som säljs sedan cirka 1.5-2 år kommer förladdade med Trailforks stignät. Uppdateringen sker sålunda via Garmin på dessa. Frekvensen på TF:s uppdateringar håller på att ses över. Har varit i kontakt med ansvarig på TF om detta och de jobbar på det, problemet är Garmin själva. De har höga krav på datat de tar emot ifrån TF. TF:s stignät ses över av dess superadmins var 6:e månad för att Garmin ska vara nöjda. Sveriges stignät är förhållandevis vackert och kräver minimal extra insats.Efter 3 år med Garmin har jag plockat ut en ny Macbook istället för Dell med ubuntu, så nu har jag "äntligen" fått prov Garmin Express för första gången.
Det är tydligen så man uppdaterar Trailforks-kartan..
Manuellt, med sladd, in i en dator, med proprietär mjukvara. Trodde vi var förbi det stadiet för 5-10 år sedan :p
Nej, jag har en ny, dvs senaste generationen, med inbyggda TF-lagret.Du har en gammal Garmin, jag också. De nya som säljs sedan cirka 1.5-2 år kommer förladdade med Trailforks stignät. Uppdateringen sker sålunda via Garmin på dessa. Frekvensen på TF:s uppdateringar håller på att ses över. Har varit i kontakt med ansvarig på TF om detta och de jobbar på det, problemet är Garmin själva. De har höga krav på datat de tar emot ifrån TF. TF:s stignät ses över av dess superadmins var 6:e månad för att Garmin ska vara nöjda. Sveriges stignät är förhållandevis vackert och kräver minimal extra insats.
TF:s egna Garmin-kartor (kartor och overlayer) som finns på hemsidan uppdateras oftare. Har blivit utlovad varje vecka, men nu under vintern verkar det ha haltat (senste är ifrån början av december, oklart varför). Dessutom kommer uppköpet ifrån Outside in i bilden där de håller på att se över hur servrarna ska beläggas. Generering av t.ex. heatmap/ride guides/activity recording drar ett tungt lass. Att göra TF:s egna kartor/overlayer för hela planeten går på cirka 10 timmar.
Ok. Tack för svar, då får jag nog även beställa ett nytt pulsband på XXL för 575:-om sigmapulsbandet stöder ANT+ eller BT så funkar det.
Lite beroende på växelkursOk. Tack för svar, då får jag nog även beställa ett nytt pulsband på XXL för 575:-
Men då slutar kalaset på 3 259:- + ev.frakt.
Någon som vet något billigare alternativ.
Why, stöder inte ditt BT eller Ant+ ?Ok. Tack för svar, då får jag nog även beställa ett nytt pulsband på XXL för 575:-
Jag har en gammal Sigma PC15 och på det pulsbandet står det inget om Ant+, men jag kan ju testa innan jag köper ett nytt pulsband.Why, stöder inte ditt BT eller Ant+ ?
Vad använder det då?
Tack för tips, men orka vänta på paket nu när jag väl bestämt mig.?Lite beroende på växelkurs
Även om Ant och Ant+ funnits ett tag så har den högst sannolikt inte det eller BT. De flesta äldre produkter av denna typ använder oftast proprietärt protokoll för överföring. Jag skulle nog köpt ett nytt pulsband oavsett vad.Jag har en gammal Sigma PC15 och på det pulsbandet står det inget om Ant+, men jag kan ju testa innan jag köper ett nytt pulsband.
Tack för tips, men orka vänta på paket nu när jag väl bestämt mig.?
Jag hänger på låset på XXL när det öppnar idag.
Oj, lanseringsår 2007 enligt Prisjakt, för en gångs skull är "gammal" ingen överdrift :oJag har en gammal Sigma PC15 och på det pulsbandet står det inget om Ant+, men jag kan ju testa innan jag köper ett nytt pulsband.
Det blev ett litet "kort" uppehåll i cyklingen.?Oj, lanseringsår 2007 enligt Prisjakt, för en gångs skull är "gammal" ingen överdrift :o
Vill du verkligen ha lite grejjer på styret så kan du kika på nyare klockor också.Det blev ett litet "kort" uppehåll i cyklingen.?
Men den fungerar bra fortfarande, men nu när jag har börjat cykla igen så vill jag ha lite färre saker på styret.
Just nu har jag en mobil+ en pulsklocka + en cateye cykeldator.
För den som vill ha en Garmin GPS-klocka kan det kanske vara idé att kolla på denVill du verkligen ha lite grejjer på styret så kan du kika på nyare klockor också.
Förutsatt att du inte vill ha navigeringen.
Jag har den antagligen billigaste modellen av Garmins GPS-klocka, min fartsensor paras med den lika bra som till min Edge
Förseent. ?Vill du verkligen ha lite grejjer på styret så kan du kika på nyare klockor också.
Förutsatt att du inte vill ha navigeringen.
Jag har den antagligen billigaste modellen av Garmins GPS-klocka, min fartsensor paras med den lika bra som till min Edge
Nu har jag beställt fart och kadenssensor.
Men sätter ni fartsensorn på fram eller bakhjulet. Jag funderar på om det kan gå käpprätt åt helsike om den sitter på framhjulet och den skulle lossna.
Samt att om jag sätter den på bakhjulet så kommer den för långt från cykeldatorn så den tappar mottagningen.
Hur har ni gjort?
Det vanligaste är ju att man har den på framhjulet, sitter så pass hårt att den ska nog inte lossna.Jag har den i framhjulet eftersom det enklast att komma åt den där.
Är mobilen ett bättre alternativ för just navigering då?Alla, oavsett märke, är dålga på att navigera med TBT i skogen. Bara ställ in att visa spåret och följ det själv. För din budget får du en ny 530 (utan pekskörm) eller 830 (med pekskörm). Eller begagnad 1030 / 1030 plus (stor pekskörm).
Som rymdkissen skriverÄr på jakt efter min första cykeldator. Verkar vara spridda skurar här om vilken som är bäst i säg 2000-3500kr prisklassern år 2022.
Vill mest ha den för navigering när jag är ute och cyklar på bana i skogen.
Har en 530, problemet med navigering i skogen är främst gps:ens precision/eftersläpning när det är gott om stigar att välja på, eller förgreningar som inte är med på kartan. Det här blir nog knappast bättre med större skärm eller med mobilen.Är mobilen ett bättre alternativ för just navigering då?
Är en begagnad 1030+ att föredra ist för en 530/830?
En fråga, går den att köra utan turn-by-turn och ändå visa spåret på kartan i displayen helt utan varningar?
På min gamla 820 så kan man aktivera rutt genom "display on map" men på nyare har det sett ut som om att man måste starta rutten.