Garmin Edge 530 eller 830

Om jag bara vill se puls och hur långt det är kvar på rundan duger en 520+ då?
Vad är en sån värd beggad?

Jag ser att många har problem med navigering i skogen utan väg och att man måste slå av "allt" och bara visa gpx på skärmen.
Visar den ändå hur långt det är kvar på rundan?

Edit.
Syftar på detta

och om jag väljer att inte starta rutten så lär jag ju inte heller få någon rutt info.
Är det verkligen så illa?

Jag vet inte exakt vad du menar med "hur långt kvar på rundan".

Hur långt det är kvar av en navigering?
Funkar givetvis inte utan att ha en navigering igång. Och kör du inte där den kan navigera blir det nog svårt.

Jag vet inte exakt vad du menar med "hur långt kvar på rundan".

Hur långt det är kvar av en navigering?
Funkar givetvis inte utan att ha en navigering igång. Och kör du inte där den kan navigera blir det nog svårt.
Ja, jag insåg ju det när jag såg att tipset var att inte starta rutten.... eftersom jag inte har en Garmin så mindes jag inte exakt problem eller lösning.

Varför upplever ni/de att det inte går att navigera? På mobilen så visas bara riktning och avstånd till närmsta way point. Blir det helt tokigt kan man behöva göra reset rutt så den börjar om där man är. Det händer inte 99% av gångerna jag använt det.

Värt att köpa en beggad 520+ för 1000 och testa eller är det för dyrt?

Ja, jag insåg ju det när jag såg att tipset var att inte starta rutten.... eftersom jag inte har en Garmin så mindes jag inte exakt problem eller lösning.

Varför upplever ni/de att det inte går att navigera? På mobilen så visas bara riktning och avstånd till närmsta way point. Blir det helt tokigt kan man behöva göra reset rutt så den börjar om där man är. Det händer inte 99% av gångerna jag använt det.

Värt att köpa en beggad 520+ för 1000 och testa eller är det för dyrt?

Vad använder du för att navigera på mobilen?

Jag måste erkänna att jag använt navigeringen rätt lite so far, eftersom jag upplever att det fungerar dåligt.

Så det här är min subjektiva upplevelse av hur det fungerar:

Garmin försöker "översätta" ett GPX-spår (med hundratals punkter) till sitt navigerbara nät, och skapa lämpliga waypoints.

Missar man en waypoint så kommer den tjata ett tag om att vända, men till slut fatta grejen och peka på nästa.

Är du utanför det navigerbara nätet så blir det mycket stökigare, i kombination med att GPS inte är så exakt som man vill.
Åker du 10 m bredvid din GPX så vill den att du vänder tillbaka osv.

En "reset" hade nog fungerat bra ett tag, men vet inte om det finns nåt sådant.

Ang 520+ så tycker jag att den är så långsam i sitt interface att den bara är frustrerande att använda.

Ok om du bråkar med den en gång för att sedan följa den i 8 timmar landsväg, men för annat röstar jag Nej.

Ang 520+ så tycker jag att den är så långsam i sitt interface att den bara är frustrerande att använda.

Ok om du bråkar med den en gång för att sedan följa den i 8 timmar landsväg, men för annat röstar jag Nej.

Jag skiter i 520 då. Jag kan köra med mobilen. Tänkte bara att om vi ska ha karta så kunde dottern kört med puls också. Nåt jag själv uppskattat mycket.
Jag har mest kört viewranger som nu gått samman med outdooractive som jag inte testat speciellt mycket.

Garmin försöker "översätta" ett GPX-spår (med hundratals punkter) till sitt navigerbara nät, och skapa lämpliga waypoints.

Missar man en waypoint så kommer den tjata ett tag om att vända, men till slut fatta grejen och peka på nästa.

Är du utanför det navigerbara nätet så blir det mycket stökigare, i kombination med att GPS inte är så exakt som man vill.
Åker du 10 m bredvid din GPX så vill den att du vänder tillbaka osv.

Ja, då det låter som de överingenjörat det. Vad jag vet så gjorde viewranger inget sånt utan den använder de waypoints som finns i GPX utan att krångla till det. Jag upplevde att det fungerade bra.
Visst, jag kan köra "display on map" och själv räkna ut hur långt det är kvar men jag tänkte att om en 1040 kostar 6000 så kunde jag få det uträknat...

Å andra sidan kanske en 520+ klarar display on map och puls om man inte pillrar med den......

Vill man se båda samtidigt så är skärmen lite väl liten.

Vad får man ge för dom olika modellerna idag?

ok. det var värre :)

1040 verkar kosta runt 6000 och 840 några hundringar mindre.
Det ligger en 520+ ute för 1000. Kanske är några 100 för mycket om den knappt är duglig.

Jag har kört med klocka och mobil utan större problem men nu krånglar klockan och jag hittade på ett behov kring kartan.....
6000 kommer jag inte att lägga. Vänta på en beggad 830 är kanske rimligare.

ok. det var värre :)

1040 verkar kosta runt 6000 och 840 några hundringar mindre.
Det ligger en 520+ ute för 1000. Kanske är några 100 för mycket om den knappt är duglig.

Jag har kört med klocka och mobil utan större problem men nu krånglar klockan och jag hittade på ett behov kring kartan.....
6000 kommer jag inte att lägga. Vänta på en beggad 830 är kanske rimligare.

Och en ny 530 går på 2600, det tycker jag personligen är mer prisvärt än 520+ för 1000

Tycket det borde börja trilla ut beggade 530 nu.

Och en ny 530 går på 2600, det tycker jag personligen är mer prisvärt än 520+ för 1000

Tycket det borde börja trilla ut beggade 530 nu.
530 har varit nere på 2000 nyligt, både amazon och webhallen

Slut på lager på webbhallen, men verkar vara nya på väg in. Jag är rätt sugen att skaffa en för att slippa cykla vilse

Jämfört med allt annat så är 2000 för en 530 mest realistiskt?
Ska du ha en cykelGPS (mest) för navigering är väl fortf en Edge Explore ett bättre köp än en Edge 530.
Ffa pga den större displayen, enl Prisjakt skall Edge Explore ffinnas i lager för under 2.100 SEK.
Vill du läsa på mer om Garmin Edge Explore så har Ray skrivit en hel del om den, bla:
"The Edge Explore (kinda a simplified version of the high-end Edge 1030) includes all the core stuff most cyclists want".
Läs mer själv
Du kan även kolla i hans jmf
DCR: Product Comparison Calculator: Edge 520 vs Edge 520 Plus vs Edge 530 vs Edge Explore

Det finns numer även en nyare Edge Explore 2 men just skärmarna skall vara likadana och den kostar en hel del mer. Men även det kan du själv kolla vidare på hos Ray.

Ska du ha en cykelGPS (mest) för navigering är väl fortf en Edge Explore ett bättre köp än en Edge 530.
Ffa pga den större displayen, enl Prisjakt skall Edge Explore ffinnas i lager för under 2.100 SEK.
Vill du läsa på mer om Garmin Edge Explore så har Ray skrivit en hel del om den, bla:
"The Edge Explore (kinda a simplified version of the high-end Edge 1030) includes all the core stuff most cyclists want".
Läs mer själv
Du kan även kolla i hans jmf
DCR: Product Comparison Calculator: Edge 520 vs Edge 520 Plus vs Edge 530 vs Edge Explore

Det finns numer även en nyare Edge Explore 2 men just skärmarna skall vara likadana och den kostar en hel del mer. Men även det kan du själv kolla vidare på hos Ray.
Jag jämförde mest med 2an men 1an är kanske ok.

Edge explore 1 har ju 5 år på nacken nu. Men funkar den så funkar den.

I videos ovan ser den ut att vara "530-snabb" snarare än "520-långsam", så den bygger nog på den nyare arktiekturen.

Tillbaka
Topp