Garmin Fenix 6 Pro

Sam00

Aktiv medlem
Garmin Fenix 6 Pro
Kunde inte hitta nån tråd om den så jag startar den här.

Kan inte bstämma mig om jag ska köpa en Fenix 6s pro eller vanlig 6. Sen om man ska ha safirglas eller inte. Det verkar att de marknadsför 6s versionen för kvinnor, de har till och med appen för menscykler förinstallerat bara på S. Fick det till och med påpekat av en säljare på Blocket, att jag inte ska ha 6s eftersom den är för tjejer.🙂 Jag har ganska smala handleder och är rädd att 6 blir för stor. Har gått fram och tillbaka senaste veckan mellan 6 och 6s och jag kan inte bestämma mig.

Förutom det, skulle det vara välkommet med allmänna synpunkter på klockan och skillnaden mellan de olika versionerna.

Senast ändrad:

Sam00

Aktiv medlem
Garmin Fenix 6 Pro
Läs dcrainmakers reviews. De täcker exakt allt :p
Ska göra så, tack. Jag är också intresserad av vad folk tycker om storlekarna och hur de passar dem som redan har såna. Är intressant att höra om folk verkligen tycker att större är manligare, även om det kan vara opraktiskt.

Det här med att safirglasvarianterna ska vara svårare att se nämns flera gånger på olika ställen men har aldrig hört nån berätta om hur det funkar att ha klockan på styret t.e.x.

Undrar en annan sak. Kan det vara så att pulsmätningen blir sämre om klockan är för stor för handleden?

Senast ändrad:

KOLOSS

Aktiv medlem
Garmin Fenix 6 Pro
Jag har 6X pro. Har ganska tjocka handleder och den är den första klocka jag har haft som inte känns för liten.

Har du möjlighet att se den i verkligheten först? Kanske hos någon elkedja eller något. Vad är din omkrets på handleden?

Jag har inte safir versionen. Kör Skyddsplast istället. Kostade typ 50kr för ett 5 pack på fyndiq.

Sam00

Aktiv medlem
Garmin Fenix 6 Pro
Jag har 6X pro. Har ganska tjocka handleder och den är den första klocka jag har haft som inte känns för liten.

Har du möjlighet att se den i verkligheten först? Kanske hos någon elkedja eller något. Vad är din omkrets på handleden?

Jag har inte safir versionen. Kör Skyddsplast istället. Kostade typ 50kr för ett 5 pack på fyndiq.
16-16,5 cm är omkretsen. Är safirglas mer tåligt då? Alltså om man skulle ramla med cykeln, skulle det göra skillnad?

XXL finns nära mig, men jag vet inte om de har såna i affären, får svänga förbi och kolla.

emilh

Aktiv medlem
Garmin Fenix 6 Pro
Det är konstigt. Jag har provat min frus Samsung Galaxy Watch som också är 42mm. Den känns inte så stor. Den passar min handled men den känns inte enorm så.

Tycker mest att den är betydligt mer klumpig än önskvärt. Hade gärna fått vara ett par mm tunnare och haft mindre "död yta".
Ska tilläggas att min kroppsform, handleder inräknat, är mer Chris Froome än Sean Eadie.

Sam00

Aktiv medlem
Garmin Fenix 6 Pro
Har en 5 plus, på en tanig 16cm handled. helt ok eftersom det är en sportklocka. gillar torx skruvarna på ej S varianten.
Jag förstår, så tänker jag också. Men frågan är om det blir ett problem att ha på sig 24/7, även när man sover. Om jag bara skulle använda den till cyklingen, då skulle jag köpa en 6x direkt.

Mattiasxe

Medlem
Garmin Fenix 6 Pro
Jag förstår, så tänker jag också. Men frågan är om det blir ett problem att ha på sig 24/7, även när man sover. Om jag bara skulle använda den till cyklingen, då skulle jag köpa en 6x direkt.
Inga som helst problem att sova med den. Har man problem att sova med 5 an så är det nog lika stora problem att sova med 5s. Är nog mer klocka på, klocka av problem isåfall...

Sam00

Aktiv medlem
Garmin Fenix 6 Pro
Tycker mest att den är betydligt mer klumpig än önskvärt. Hade gärna fått vara ett par mm tunnare och haft mindre "död yta".
Ska tilläggas att min kroppsform, handleder inräknat, är mer Chris Froome än Sean Eadie.
Samma här, är ganska smal. Ja, de är ju ganska tjocka. När du säger död yta, det tänkte jag också på. 6s har 1.2 tum skärm, fast metalldelen på sidorna sticker inte ut så mycket. 6 som är 47 mm har 1.3 tum skärm men den har mer utstickande material utöver skärmen.

Om jag köper en 6, då blir det titanium, så vikten blir inte så mycket högre än 6s.

Sam00

Aktiv medlem
Garmin Fenix 6 Pro
Inga som helst problem att sova med den. Har man problem att sova med 5 an så är det nog lika stora problem att sova med 5s. Är nog mer klocka på, klocka av problem isåfall...
Ok. Har läst lite på Reddit, flera som också menar på att de större modellerna tar i saker oftare i vardagen, när man rör sig. Men det kanske bara är så om den är för stor för handleden. Eller så är man klumpig.🙂

Jocke1970

Aktiv medlem
Garmin Fenix 6 Pro
Bytte för ganska exakt 1 månad sedan från en F5 -> F6X Sapphire. Slogs först av tyngden, men har nu vant mig och tänker knappt på klockan.
En annan fundering jag hade var just storleken. 47-51 mm låter mycket, men det är endast 2mm per sida, sas. Visst, den är större än F5, men inte så det stör.

Har för övrigt inget negativt att säga om klockan i sig, utan kan rekommendera den utan att må dåligt.
Har den till samtliga övningar, dygnet runt. När jag cyklar och castar klockans skärm till en Edge 130.

Senast ändrad:

mcperand

Aktiv medlem
Garmin Fenix 6 Pro
Jag kan enstaka gånger råka trycka på knapparna på höger sida (den ”röda” och Back) med baksidan av vänsterhanden när jag böjer kraftigt på handleden vilket jag inte gjort med mindre Fenix-modeller jag haft tidigare, men det sker så pass sällan att den större urtavlan och den längre batteritiden gör det värt det.

Sam00

Aktiv medlem
Garmin Fenix 6 Pro
Bytte för ganska exakt 1 månad sedan från en F5 -> F6X Sapphire. Slogs först av tyngden, men har nu vant mig och tänker knappt på klockan.
En annan fundering jag hade var just storleken. 47-51 mm låter mycket, men det är endast 2mm per sida, sas. Visst, den är större än F5, men inte så det stör.

Har för övrigt inget negativt att säga om klockan i sig, utan kan rekommendera den utan att må dåligt.
Har den när till samtliga övningar, dygnet runt. När jag cyklar och castar klockans skärm till en Edge 130.
Det är det som är så fördelaktigt med klockan, att man kan ha den till så många olika sporter.

Tänkte också att det kan bli så att man vänjer sig vid storleken efter ett tag. Jag tror jag lutar mot en 6 nu, det blir också bättre med större skärm när man cyklar.

Sam00

Aktiv medlem
Garmin Fenix 6 Pro
Jag kan enstaka gånger råka trycka på knapparna på höger sida (den ”röda” och Back) med baksidan av vänsterhanden när jag böjer kraftigt på handleden vilket jag inte gjort med mindre Fenix-modeller jag haft tidigare, men det sker så pass sällan att den större urtavlan och den längre batteritiden gör det värt det.
Jag läste att man ska ha den längre upp på handleden om pulsmätningen ska vara bättre, och tajtare. Då borde det inte vara ett problem om man har den så.

Det verkar ändå att ingen av er har problem med varken storleken eller vikten. Vilket är positivt.

KOLOSS

Aktiv medlem
Garmin Fenix 6 Pro
Tänkte också att det kan bli så att man vänjer sig vid storleken efter ett tag. Jag tror jag lutar mot en 6 nu, det blir också bättre med större skärm när man cyklar.
Jag märker inte av min 6x alls. Att folk får den att fastna i saker, vet jag inget om. dom verkar klumpiga.

När jag cyklar och castar klockans skärm till en Edge 130.
Hur funkar det för dig? strular det en massa?

fhloston

Aktiv medlem
Garmin Fenix 6 Pro
Jag har en 6 Sapphire sedan drygt ett år. Jag var i valet och kvalet mellan en 6 Sapphire och en PRO (ungefär samma pris, då). Då tyckte jag att Pro var för stor, men jag tror inte att jag hade tyckt det nu, den jag har måste ha krympt. :geek: Mina spinkigahandleder är 16 cm i omkrets.
Jag valde Sapphire framför ”vanligt” glas pga reptåligheten. Inga repor hittils, men jag har ju ingen aning om det vanliga glaset hade varit sämre.

Jag har den alltid på handleden, 24/7, förutom när den laddas. Laddningen håller 9-10 dagar, om jag inte åker ut på långturer. Jag loggar all cykling och GPSen drar ju ner tiden som batteriet räcker. Pulsmätningen vid daglig användning har varit pålitlig de få gånger jag har jämfört med något annat, men när jag cyklar har jag pulsande på bröstet. När jag cyklar har jag en Garmin1000 på styret, men bara som karta/hastighetsmätare. Jag sparar inte aktiviteten från 1000.

Pulse OX, funkar dock så där... när jag har jämfört med en fingertoppsmätare så har 6an konstant visat några procent lägre värden, och jag har stängt av dygnetrunt-mätningen eftersom den typ aldrig funkat, och drar ner batteritiden rejält. de 9-10 dagarna är dock med ox-mätning på nätterna.

Jag är helnöjd med min klocka, och den har haft betydligt bättre BT-koppling än mina tidigare Garmin aktivitetsband.

Jocke1970

Aktiv medlem
Garmin Fenix 6 Pro

Tips: Skaffa en "bumper" så undviker du trycka på knapparna av misstag, knapparna sticker knappt ut alls då.

Sam00

Aktiv medlem
Garmin Fenix 6 Pro
Är det här verkligen rätt? Att det är så stor sillnad mellan 1.2, 1.3 och 1.4. Jag tycker inte det ser ut så när man tittar på videor av klockorna. Kumde inte hitta den här bilden på nätet så jag fotade min tv.

20210130_192922.jpg

Sam00

Aktiv medlem
Garmin Fenix 6 Pro
Det blev en 6 Sapphire med titanium band. Men jag kommer nog göra av mig med titan bandet. Storleken är perfekt. Var och provade 6s och 6x på XXL, de hade ingen 6. 6s kändes jätteliten och 6x tyckte jag inte var så jättestor som jag trodde.

Senast ändrad:

Aethel

Ny medlem
Garmin Fenix 6 Pro
Jag var i valet och kvalet mellan en 6 Sapphire och en PRO (ungefär samma pris, då). Då tyckte jag att Pro var för stor, men jag tror inte att jag hade tyckt det nu, den jag har måste ha krympt. :geek: Mina spinkigahandleder är 16 cm i omkrets.

När jag cyklar har jag en Garmin1000 på styret, men bara som karta/hastighetsmätare. Jag sparar inte aktiviteten från 1000.

Helt missat att det är storleksskillnad på Pro och Sapphire, eller tänker du på 6 vs 6X ?

Tänkte köra samma variant, har en 1000 som jag tänkte behålla för navigeringen och att jag gissar fälten syns bättre på den större skärmen. Funkar det smidigt tycker du eller har du märkt någon hick-up man inte tänker på innan?

fhloston

Aktiv medlem
Garmin Fenix 6 Pro
Helt missat att det är storleksskillnad på Pro och Sapphire, eller tänker du på 6 vs 6X ?

Tänkte köra samma variant, har en 1000 som jag tänkte behålla för navigeringen och att jag gissar fälten syns bättre på den större skärmen. Funkar det smidigt tycker du eller har du märkt någon hick-up man inte tänker på innan?

Hmm, jag kanske använder fel termer :geek: . Jag minns att det tog ett tag innan jag förstod vad det var för skillnad mellan sexorna, och sedan glaset på det.

Vad jag menade var att jag valde mellan mellan och stor. Den stora (6X PRO) med Gorilla, kostade ungefär samma som mellan (6 Sapphire), funktionaliteten på PRO och Sapphire är väl samma, förutom att 6X kan visa fler datafält, om man vill det. 6S, eller 6 (utan PRO/Sapphire) var aldrig aktuell för mig.

Denna tabell hjälpte mig då, och som jag minns det har 6 Sapphire Samma funktioner som 6 Pro. (Tabellen är gammal så det kan ju ha hänt saker...)
1612987039601.png

Ja, jag tycker det är smidigare med en 1000 på styret, än att ha klockan på styret, eller titta på armen. 1000 har INTE true-up, så jag tar discard without saving på 1000 när jag avslutar passet, så det är bara 6an som synkar upp. Jag tror det finns någon inställning så att 1000 inte synkar automatiskt.

Edit: några förtydligande samt snavfle

Senast ändrad:

Aethel

Ny medlem
Garmin Fenix 6 Pro
Hmm, jag kanske använder fel termer :geek: . Jag minns att det tog ett tag innan jag förstod vad det var för skillnad mellan sexorna, och sedan glaset på det.

Vad jag menade var att jag valde mellan mellan och stor. Den stora (6X PRO) med Gorilla, kostade ungefär samma som mellan (6 Sapphire), funktionaliteten på PRO och Sapphire är väl samma, förutom att 6X kan visa fler datafält, om man vill det. 6S, eller 6 (utan PRO/Sapphire) var aldrig aktuell för mig.

Denna tabell hjälpte mig då, och som jag minns det har 6 Sapphire Samma funktioner som 6 Pro. (Tabellen är gammal så det kan ju ha hänt saker...)

Ja, jag tycker det är smidigare med en 1000 på styret, än att ha klockan på styret, eller titta på armen. 1000 har INTE true-up, så jag tar discard without saving på 1000 när jag avslutar passet, så det är bara 6an som synkar upp. Jag tror det finns någon inställning så att 1000 inte synkar automatiskt.

Schysst! Hört att sapphire kan vara svåravläst i visst ljus, är det något du märkt av?
Jag harockså hört att det nya sony chipet för GNSS haft tveksamma precisions och noggrannhetsprestanda. Upplever du något på den fronten eller är det motsvarande din 1000 (som jag tycker är fullt räcklig)?

tonimakaroni

Aktiv medlem
Garmin Fenix 6 Pro
Schysst! Hört att sapphire kan vara svåravläst i visst ljus, är det något du märkt av?
Jag harockså hört att det nya sony chipet för GNSS haft tveksamma precisions och noggrannhetsprestanda. Upplever du något på den fronten eller är det motsvarande din 1000 (som jag tycker är fullt räcklig)?

Saffirglaset är något mer reflekterande är vanligt glas men har aldrig haft problem att läsa av min klocka efter alla år (Fenix3)

Saffirglaset väger upp både kostnad och ev mer reflektioner alla dagar i veckan mot vad det klarar.
Går ju om inget annat skifta färg på bakgrunden om man vill ha mer lättläst klocka och som 3:e alt. ha ljusstyrkan rätt hög om man tycker det skulle vara svårt.

fhloston

Aktiv medlem
Garmin Fenix 6 Pro

Svåravläst har jag inte reflekterat över (pun intended 😃) men visst är det lite reflexer i glaset ibland. Men jag gissar att jag vrider lite på armen omedvetet.

Jag kollar inte så värst noga på gps-spåret i efterhand. The goto vad gäller noggrannhet och jämförelse av träningselektronik är väl DC Rainmaker? Han skriver just nu om någon GPS-offset som Garmin lider av just nu. Det har jag nog sett på min 1000 när jag cyklade förra veckan.

Aethel

Ny medlem
Garmin Fenix 6 Pro
Svåravläst har jag inte reflekterat över (pun intended 😃) men visst är det lite reflexer i glaset ibland. Men jag gissar att jag vrider lite på armen omedvetet.

Jag kollar inte så värst noga på gps-spåret i efterhand. The goto vad gäller noggrannhet och jämförelse av träningselektronik är väl DC Rainmaker? Han skriver just nu om någon GPS-offset som Garmin lider av just nu. Det har jag nog sett på min 1000 när jag cyklade förra veckan.

Ok, schysst! Funderar på om jag ska ta utan safirglas och sätta ett skärmskydd istället, å andra sidan skiljer det inte så mycket i pris numer.

GPS-offset-felet som var nu i dagarna var fel i en fil från Sony så det borde inte drabbat 1000 (som inte har sony-chip). Japp jag har kikat på hans reviews (såklart), och han nämner att han inte är så impad av nya GNSS-chipet som finns i Fenix 6 och typ alla andra high-end klockor. Men märks det inte någon skillnad är det inget att haka upp sig på. Ser ju inte ut att vara mycket skillnad när han jämför med andra klockor samtidigt.

fhloston

Aktiv medlem
Garmin Fenix 6 Pro
Ok, schysst! Funderar på om jag ska ta utan safirglas och sätta ett skärmskydd istället, å andra sidan skiljer det inte så mycket i pris numer.

GPS-offset-felet som var nu i dagarna var fel i en fil från Sony så det borde inte drabbat 1000 (som inte har sony-chip). Japp jag har kikat på hans reviews (såklart), och han nämner att han inte är så impad av nya GNSS-chipet som finns i Fenix 6 och typ alla andra high-end klockor. Men märks det inte någon skillnad är det inget att haka upp sig på. Ser ju inte ut att vara mycket skillnad när han jämför med andra klockor samtidigt.

👍

Då var det bara dålig mottagning jag drabbades av 🙂

Sam00

Aktiv medlem
Garmin Fenix 6 Pro

Visa bilaga 469342

Jag har försökt att köra med klockan på handleden medans jag cyklar men det är omöjligt att se nåt, även om man vänder på klockan alltså att ha den på insidan av armen.

Jag tänkte ha både klockan och min Wahoo Bolt på styret. Varför inte göra det om man har båda. Man kan ha olika data på skärmen och klockan så att man inte behöver byta skärmläge på datorn lika ofta. Eller köra med karta på datorn. Det är bra att man kan koppla alla sensorer till både dator och klocka.

Garmin Fenix 6 Pro
Hej
Har beställt en fenix 6. Men såg här att det står att den inte har kartor. Vilka kartor är det som inte finns det står att den har gps?
Är det något jag har missat?
Det blir min första träningsklocka och vill ha det till mtb, enduro och hälsa i första hand. Skulle jag ha tagit pro modellen kommer det att fattas något?

skiljer ganska mycket i pris 3700kr för vanliga och 5300kr för PRO

förlåt för många frågor.
mvh Christian.

Garmin Fenix 6 Pro
Inga kartor finns i Fenix 6 då minnet är för litet i den för det. GPS:en används för att beräkna distans, tempo, spara position osv.
6 Pro har mera minne så att det finns utrymme att lagra kartor(och även musik) i klockan så att du kan se vart du är och vad som finns runt om dig och navigera.

Garmin har en produktjämförare på sin hemsida:

glitch

Aktiv medlem
Garmin Fenix 6 Pro
Min Garmin 235 har gett upp. Är 51mm Fenix 6x ett vettigt val eller blir boetten för stor och i vägen till vardags?..

Jag kollade på en 42mm då det var det enda jag hittade i lager men den var ju väldigt liten, klart hade ju en epix varit roligast men den kostar ju en njure https://www.elgiganten.se/product/s...x-6x-pro-gps-traningsklocka-51-mm-svart/48597
Beror lite på vad du ska ha den till och vad budget är. Jag har haft en Fenix 3 som är motsvarande X-serien. Tyckte alltid den kändes klumpig och slog i överallt typ så använde den sällan. Har en Forerunner 45S nu och en Fenix 5 Plus. 5an är mycket skönare än 3an var men lilla 45an är skönast :)
Forerunner 955 har ju kommit nu så kanske finns lite deals på 945? Blir ju lättare och lite smidigare med plast.

Hälsingland

Aktiv medlem
Garmin Fenix 6 Pro
Beror lite på vad du ska ha den till och vad budget är. Jag har haft en Fenix 3 som är motsvarande X-serien. Tyckte alltid den kändes klumpig och slog i överallt typ så använde den sällan. Har en Forerunner 45S nu och en Fenix 5 Plus. 5an är mycket skönare än 3an var men lilla 45an är skönast :)
Forerunner 955 har ju kommit nu så kanske finns lite deals på 945? Blir ju lättare och lite smidigare med plast.

Jag vill ha möjlighet till att spela musik utan mobil, gärna kartor, och Strava live segments, Garmin Pay. Sen att ha den dagligen är väl ett önskemål så att den ser någorlunda bra ut gör inget. Min 235 använde jag bara vid träning men den hade kasst batteri och var ful.. :cool:

Var på XXL i Borlänge igår och dom sålde ut Enduro för 4900:-, var väldigt nära att köpa den tills jag såg att den saknade möjlighet till kartor och något mer. om det var Spotify jag minns inte nu vad det var. Pristaket ligger väl vid en 6x typ

Topp