Garmin kadens- och fartsensor

Åsa75

Medlem
Hej! Har skaffat en garmin kadens och fartmätare som sitter på staget och navet på hjulet. Nu har jag kommit på att jag gärna vill ha en monitor/cykeldator så jag ser löpande hastighet etc. Har garmin Connect appen och också en garminklocka så jag ser i efterhand hur jag kört. Men vad behöver jag för monitor?

Klockan på styret är en idé men då tappar jag pulsen på handleden.. ?
Missade att du inte hade pulsband. Det är ju hur som en billigare investering än en dator. Om du nu inte vill ha en dedikerad cykeldator. Fast skaffar du det så vill du nog ändå ha pulsband för att kunna logga allt i datorn utan att logga dubbla aktiviteter. ?

Vill du komma billigt undan så är det en vanlig cykeldator fråm typ Biltema, Clas Ohlson som gäller.
Men det är nog lika bra att ge upp och inse att har du redan en aktivitetsklocka och minsta lilla intresse av att se, logga, utvärdera din data så är det en Edge som gäller.
Nästa steg är troligtvis navigering och då är det en 1030 eller 1030+ som är det som gäller (tills nästa 1040 kommer).

Vill du komma billigt undan så är det en vanlig cykeldator fråm typ Biltema, Clas Ohlson som gäller.
Men det är nog lika bra att ge upp och inse att har du redan en aktivitetsklocka och minsta lilla intresse av att se, logga, utvärdera din data så är det en Edge som gäller.
Nästa steg är troligtvis navigering och då är det en 1030 eller 1030+ som är det som gäller (tills nästa 1040 kommer).
Tack!! Får investera i en edge ??

Missade att du inte hade pulsband. Det är ju hur som en billigare investering än en dator. Om du nu inte vill ha en dedikerad cykeldator. Fast skaffar du det så vill du nog ändå ha pulsband för att kunna logga allt i datorn utan att logga dubbla aktiviteter. ?
De flesta klockor brukar kunna skicka ut pulssignalen så att man kan plocka upp den på cykeldatorn. Dock är min erfarenhet att pulsen från handleden oftast är betydligt sämre än från ett pulsband. Så pulsband tycker jag oavsett är en bra investering (om man har behov nogrann puls)

Billigaste alternativet om man vill display som inte är klockan är nog en av de billigare ant+/bluetooth kompatibla enheterna. Det minst krångliga är nog att köpa en Garmin om allt annat ändå Garmin. Edge 130 om man vill ha det billigaste, Edge 530 om man vill ha navigering/kartfunktion.

Billigaste ja. Dock inte kompatibel med hennes Garmin sensor. Så då blir det dubbla sensorer om man vill logga både med klockan och se på displayen.

Senast ändrad:
Svaren har du redan fått, men håller med om att det borde finnas en enkel styrmonitor som kan visa data från en aktivitetsklocka.

Svaren har du redan fått, men håller med om att det borde finnas en enkel styrmonitor som kan visa data från en aktivitetsklocka.
Garmin har den funktionen på vissa av sina datorer, men då måste man ändå köpa en dator. Just den funktionen är till för multisportare för att få med tidigare aktiviteter. Hade varit trevligt med en produkt som du beskriver men tyvärr tjänar väl Garmin mer pengar på att sälja dyrare datorer istället.

De flesta klockor brukar kunna skicka ut pulssignalen så att man kan plocka upp den på cykeldatorn. Dock är min erfarenhet att pulsen från handleden oftast är betydligt sämre än från ett pulsband. Så pulsband tycker jag oavsett är en bra investering (om man har behov nogrann puls)

Billigaste alternativet om man vill display som inte är klockan är nog en av de billigare ant+/bluetooth kompatibla enheterna. Det minst krångliga är nog att köpa en Garmin om allt annat ändå Garmin. Edge 130 om man vill ha det billigaste, Edge 530 om man vill ha navigering/kartfunktion.

Billigaste ja. Dock inte kompatibel med hennes Garmin sensor. Så då blir det dubbla sensorer om man vill logga både med klockan och se på displayen.
Smart feature att kunna skicka vidare pulsen. Jag har en äldre garminklocka och är inte säker på att det fungerar med den. Men som du säger är ett pulsband en bra investering. Ska man dessutom köpa en dator kan man med lite tur hitta ett paket där pulsband följer med och spara några kronor.

Smart feature att kunna skicka vidare pulsen. Jag har en äldre garminklocka och är inte säker på att det fungerar med den. Men som du säger är ett pulsband en bra investering. Ska man dessutom köpa en dator kan man med lite tur hitta ett paket där pulsband följer med och spara några kronor.
Funktionen heter Broadcast heart rate/sänd pulsdata. Finns på 235/935/Fenix 5 eller nyare.

Inte alls nödvändigt köpa dyraste modell av Edge.
Det finns också Edge 530 och 830.
Kolla reviews på dessa.
Wahoo har också cykeldatorer som är populära.

Jag själv kör med Edge 530, men endast på landsväg.
Den har allt jag önskar och mycket annat som jag inte använder.

Kolla reviews på dessa.

Finns även 130 som är en tusing billigare. Dock tycker jag nog kartfunktion, dubbel batteritid + extra funktioner är värt den mellanskillnaden.

Hej! Har skaffat en garmin kadens och fartmätare som sitter på staget och navet på hjulet. Nu har jag kommit på att jag gärna vill ha en monitor/cykeldator så jag ser löpande hastighet etc. Har garmin Connect appen och också en garminklocka så jag ser i efterhand hur jag kört. Men vad behöver jag för monitor?

Kolla reviews på dessa.

530 verkar vara svårslagen sett till pris och vad man får, åtminstone om man vill ha en tillräckligt bra/tydlig display och en cykeldator med bra navigeringsfunktionalitet. Mitt intryck är att Garmin prissatte den lite aggressivare pga kraftigt ökad konkurrens från andra märken samt att de snabbade upp prestandan lite.

Dock finns det en hel del som föredrar Wahoo istället eftersom de är små, smidiga och mer lättanvända och duger utmärkt för en majoritet av alla scenarion, tex Bolt verkar vara löjligt poppis (samt några hundringar lägre pris än 530). Jag tror att Garmin är lite hmmm "plottrigare". Det är ju trots allt inte så ofta men drar nytta av mer avancerad navigeringsfunktionalitet men det beror på var/hur man cyklar, ens mönster.

Finns även Hammerhead Karoo 2 som är lite mer innovativ (kanske "roligare") men dyrare och sämre batteritid, förekommer också lite olika erfarenheter av skärmen i direkt solljus här i forumet vet jag...

Sammanfattningsvis lutar det åt 530 för mig, däremot så dröjer det säkert inte länge innan vi får se lite nya modeller, tex från Wahoo (gissar jag). Är man inte så hmmm "tekniskt intresserad och erfaren" är möjligen Wahoo att rekommendera men osäker, Garmin är lite pilligare att konfigurera och vänja sig vid tror jag, själv jobbar jag med IT så det oroar mig inte för fem öre. ;-) Verkar som att Garmin gillar att packa in massvis med funktionalitet man aldrig någonsin kommer använda.

Har du redan en Garmin klocka så antar jag att du får fördel av att köpa en Garmin cykeldator också men kan inte svara på det. Att dina träningsresultat både från klockan och cykeldatorn rimligen bör samlas i Garmin connect appen.

Senast ändrad:
Jag har klocka och cykeldator. Jag ställer in klockan på att broadkasta pulsen som cykeldatorn sen plockar upp, så inga dubbla aktiviteter. Det är ett himla klickande bara.

DCRainMaker som testar massvis med pulsklockor och pulsband såg knappt någon skillnad alls när han testade min Garmin Venu klocka mot separat pulsband. Det enda han kunde kommentera var att pulsbandet var något snabbare att registrera ändringar vid snabba ändringar i pulsen vilket för den absoluta majoriteten av användare troligtvis inte spelar någon roll alls.

DCRainMaker som testar massvis med pulsklockor och pulsband såg knappt någon skillnad alls när han testade min Garmin Venu klocka mot separat pulsband. Det enda han kunde kommentera var att pulsbandet var något snabbare att registrera ändringar vid snabba ändringar i pulsen vilket för den absoluta majoriteten av användare troligtvis inte spelar någon roll alls.
Jag baserar det på egna mätningar på min klocka där jag loggat båda signalerna. Min klocka (FR935) här en äldre sensor än i venu 2 så det är möjligt att de nya är bättre. Min erfarenhet är dock att den optiska är sämre vid intervaller (som du är inne på) men även känsligare hur man bär den och kräver att man spänner åt banden hyfsat tajt och inte rör handleden allt för mycket. Längdskidåkning tex. har varit hopplöst att får bra mätningar på för mig.
Ett annat problem som tyvärr Garmin verkar dras med är att plasten vid sensorn krackelerar. Garmin själva påstår att det inte påverkar pulsavläsningen men jag själv upplever min klocka som sämre än när den var ny.

Visst bryr man sig inte om att pulsen är exakt och trampar landsväg i jämnt tempo så funkar nog en optiskt tillräckligt bra.

Vad är problemet med pulsband? Jag har använt det i flera år. Enda nackdelen är väl att man måste ta på och av det. Om man nu ser det som ett problem.

Ja om man har en klocka men inget pulsband och vill se klockans puls så sätter man väl klockan på styret och köper ett pulsband. Inte köper man en 1030 utan att köpa ett pulsband.

Själv har jag hatat och sällan använt pulsband (bröstband) tills jag köpte ett Polar OH1+ vilket fungerar helt problemfritt och är smidig. Polar Verity Sense heter en något uppdaterad variant.

Ja om man har en klocka men inget pulsband och vill se klockans puls så sätter man väl klockan på styret och köper ett pulsband. Inte köper man en 1030 utan att köpa ett pulsband.
Klart man kan köpa bara dator, det gjorde jag nyss (fast en 530). Priset var så mycket bättre att det inte var motiverat att köpa ett paket med tillbehör också. Visserligen hade jag redan pulsband, fart- och kadenssensor sedan tidigare. Det är ju inte omöjligt att man i första hand vill ha kartor att navigera efter, får man också in pulsen är det bara en rolig grej. Även om det inte är det vanligaste scenariot

Pulsklocka är en väl en av de vanligaste prylarna motionärer skaffar? Oavsett vilken sport man utövar.
Däremot en cykeldator för flera tusen tror jag inte är lika vanligt.
Det var ju just det jag skrev?
Men många av de som skaffar pulsklocka gör troligtvis inte så mycket mer än att logga pulsen och sen inte fundera mer på den.

Tillbaka
Topp