Garmin radarbakljus

• Trådstartare Trådstartare UH
  • Start datum Start datum

UH

Aktiv medlem
Garmin radarbakljus
Är det någon som provat? Satt på en långrunda idag på ensliga skogsvägar och då blir man lite överraskad när bilarna plötsligt blåser förbi...

Garmin radarbakljus
geologen sa:
Öron funkar också. Om du råkar ha en hörselnedsättning eller är döv ber jag om ursäkt.

Fast det är inte alltid så jäkla uppenbart. Speciellt inte för en större klunga. Det är min personliga åsikt efter 21 års erfarenhet längs vägar osv.

Garmin radarbakljus
Jensen sa:
geologen sa:
Öron funkar också. Om du råkar ha en hörselnedsättning eller är döv ber jag om ursäkt.

Fast det är inte alltid så jäkla uppenbart. Speciellt inte för en större klunga. Det är min personliga åsikt efter 21 års erfarenhet längs vägar osv.

Men! Det är väl en invändning mot radarn. Den lär funka sådär så länge du inte är sist? Iof är ju det i sig en invändning att hålla sig sist, så det beror ju på hur man ser på saken.

Garmin radarbakljus
AX3L sa:
Jensen sa:
geologen sa:

Men! Det är väl en invändning mot radarn. Den lär funka sådär så länge du inte är sist? Iof är ju det i sig en invändning att hålla sig sist, så det beror ju på hur man ser på saken.

Sa bara att det inte är så uppenbart att en bil som närmar sig bakifrån i ofta hög fart inte alltid hörs. Inte om radarn isig var bra ?

Men den lär ju vara bättre än inget

Garmin radarbakljus
Jensen sa:
AX3L sa:
Jensen sa:
geologen sa:

Sa bara att det inte är så uppenbart att en bil som närmar sig bakifrån i ofta hög fart inte alltid hörs. Inte om radarn isig var bra ?

Men den lär ju vara bättre än inget

Nej nej, och där är vi överens! Min kommentar var egentligen inte riktad till dig utan en ytterligare kommentar om radarn.

Garmin radarbakljus
Det ska väldigt mycket till för att en bil ska kunna överraska mig. Möjligen om jag ligger i hög fart en blåsig dag, och bilen sakta smyger upp bakom, och jag slarvar med att se mig om en längre stund. Annars hörs, och syns, bilar oftast på många hundra meters avstånd. I synnerhet i en miljö som "ensliga skogsvägar", där trafiken kan antas vara låg.

Garmin radarbakljus
Jag har (dokumenterat..) normal hörsel ändå blir jag helt överraskad av omkörande bilar, särskilt nu vintertid. Mössa, vind, viss fartvind kanske, andhämtning osv. Åtminstone jag har svårt att höra en bil på "många hundra meter", Geologen har en imponerande hörsel måste jag säga! Till och med ögon i nacken tycks han besitta?!?
Men som sagt, frågan löd om någon hade erfarenhet, och det var det ju, tackar för det!
mvh

Garmin radarbakljus
För att ytterligare "förstöra" tråden..

Lite billigare och kanske något mer pålitlig än ett radarbakljus ->> https://www.bike-components.de/en/Selle-Italia/Eyelink-Rueckspiegel-p50916/

u4.gif

Selle-Italia-Eyelink-Rueckspiegel-black-universal-50916-156786-1481263574.jpeg

Garmin radarbakljus
AX3L sa:
Jensen sa:
geologen sa:

Enl dc rainmaker så skall just detta vara en fördel, dv s när man ligger i klunga så känner den inte av cyklister bakom men däremot bilar. Cyklisterna bakom får därmed också hjälp eftersom lampan flashar (eller vad den nu gör).

[e] lampans sken ökar i intensitet.

Senast ändrad:
Garmin radarbakljus
Kneecap sa:
Tjena!

Hmmm. Borde ju dessutom sakta ner dom bilisterna som trycker på mest för dom brukar ju ha en radarvarnare i bilen.

Radarvarnare är knappast någon hit idag när det sitter en radar i fronten på varannan bil, och nyare bilar tenderar att ha radar bakåt och åt sidorna med.

Garmin radarbakljus
LHelge sa:
Kneecap sa:
Tjena!

Hmmm. Borde ju dessutom sakta ner dom bilisterna som trycker på mest för dom brukar ju ha en radarvarnare i bilen.

Radarvarnare är knappast någon hit idag när det sitter en radar i fronten på varannan bil, och nyare bilar tenderar att ha radar bakåt och åt sidorna med.

Det är väl jättebra? Bilen piper om den kommer för nära? Eller vad är problemet?

Garmin radarbakljus
LHelge sa:
Kneecap sa:
Tjena!

Inte säkert att den här radarn sänder på samma frekvenser som polisens radar, som radarvarnare är gjorda för. Och radarvarnare är nog inget vanligt längre. Har aldrig sett nån hos alla jag åkt med hittills i livet.

Garmin radarbakljus
Hej UH
Jag har kört Varia Radar sen den kom och hittills måste jag säga att den funkar väldigt bra, plockar i det närmaste 100% av alla bilar enda gången jag kan uppleva att den beter sig lite konstigt är om det är tighta kurvor då den tappar bilen för att sen hitta den när det rätar ut sig. men på rak väg är den otroligt träffsäker, inget fel på hörseln men ligger man o tuffar på med landsvägscykeln försvinner mycket i bruset. Upplever även att den kraftfulla dioden gör att bilarna ger dig lite mer spelrum då man syns bättre.
Jag rekommenderar den till alla som blandar sig med bilar då o då.

Garmin radarbakljus
geologen sa:
LHelge sa:
Kneecap sa:
Tjena!

Inte säkert att den här radarn sänder på samma frekvenser som polisens radar, som radarvarnare är gjorda för. Och radarvarnare är nog inget vanligt längre. Har aldrig sett nån hos alla jag åkt med hittills i livet.

Du missar hela poängen. Det är en radar för dig, som visar ev bilar bakom dig på din garmin-dator. Sen finns det en manick som reflekterar bilarnas radar för att göra ditt "avtryck" hos bilen större, lär säkert bli en stor produkt om några år när radar börjar bli vanligt på riktigt.

Intressant att den verkar fixa klungor dock. Har inte lusläst rainmakers recension eftersom jag inte är nån spekulant i dagsläget.

Garmin radarbakljus
Jag missar ingen poäng alls, jag bara påpekar att radar kan sända på många olika frekvenser, och att en radarvarnare därför inte garanterat "ser" radarn som sitter i prylen vi diskuterar.

Garmin radarbakljus
Garmin radarn funkar perfekt också i klunga har jag märkt, sen om det är bra att koll på dataenheten i ställe för framfarande cyklist ... och även dom i klungan kan också bli lite varnade tack vare att baklyset börjar lysa starkare och starkare ju närmare en bil kommer bakifrån.

Garmin radarbakljus
geologen sa:
Jag missar ingen poäng alls, jag bara påpekar att radar kan sända på många olika frekvenser, och att en radarvarnare därför inte garanterat "ser" radarn som sitter i prylen vi diskuterar.

Men... va? Det är inte för att notifiera bilförarna utan cyklisten själv. Att försöka visa folk med radarvarnare vore iof en bra idé om det hade varit standard på alla bilar, men det är ju en försvinnande liten del som har sådan.

Garmin radarbakljus
geologen sa:

Tjena!

Ser ganska många bilar med radarvarnare. Visst bör det ha minskat men ser det nästan dagligen.
Frekvensmässigt har jag ingen aning om hur det fungerar.

Garmin radarbakljus
NLC sa:
AX3L sa:
Alltså. Läs på om vad garmin-enheten gör.

är det inte roligare om folk (som vanligt) gissar & tycker?

Klart det är... men jag är en tråkgubbe.. så:

Garmin Varia Radar = Uppmärksammar cyklisten om att det kommer en bil bakom.
Radarvarnare = Uppmärksammar bilister om att det står en polis någonstans och letar efter fortkörare.
iLumaware Shield TL ( https://www.kickstarter.com/projects/ilumaware/ilumaware-shield-collision-prevention ) = Produkt som ökade "storleken" på cyklisten så att bilars autobroms-system trodde att cyklisten var "större" (som en bil) och därför reagerade mer. Kickstartern nådde inte sitt mål.

Edit: länkfix

Senast ändrad:
Garmin radarbakljus
AX3L sa:
geologen sa:

Men... va? Det är inte för att notifiera bilförarna utan cyklisten själv. Att försöka visa folk med radarvarnare vore iof en bra idé om det hade varit standard på alla bilar, men det är ju en försvinnande liten del som har sådan.

Det är du som tar geologens svar ur sitt sammanhang. Han svarade ju på en kommentar om radarvarnare i bilar och huruvida garminen påverkar dem.

För att spinna vidare på det så är det långt ifrån endast bärvågsfrekvensen som är intressant när man pratar radar. Man sänder ju också någon form av puls. Vad man väljer, i båda fallen, beror på vilken typ av mål man vill se.

Garmin radarbakljus
Marcusorca sa:
Bengt-re sa:
NickPick sa:
Jag tycker att den verkar skitbra.

Jag också. Lite dålig batteritid bara. 50% större batteri och det vore en användbar produkt.

Hur lång batteritid är det?
Med hjälmmössa och dubbdäck i motvind skulle det vara bra med lite hjälp

4 timmar enligt vissa. 5 timmar officiellt. Jag hade gärna sett 7-8 timmars drift för att slippa ladda halvvägs.

Garmin radarbakljus
Hej igen,
Har äntligen köpt en Garmin Varia o är helnöjd. Att höra en bil på tvåhundra meter som ngn svamlade tidigare i tråden om är ju naturligtvis omöjlig på dämpande vinterväg, vinbrus, andhämtning osv. Kanon att få en tidig varning så man kan hålla lite åt sidan. Upplever även att bilarna håller ifrån med med det ökande ljuset!

Garmin radarbakljus
Intressant produkt som tycks fungera som utlovat. Bla stadsbussar kan vara ljudlösa har jag märkt. Skulle gärna lägga på en tusenlapp till om radarn även kunde varna för upphinnande cykelhatare i begrepp att köra om (i hög fart) utan säkerhetsavstånd.

Garmin radarbakljus
Känner den bara av stora upphinnande objekt såsom bilar och större, eller kan man ha den för att varna för smygare som ligger på rulle också?

Tillbaka
Topp