Gary Fisher ram 02:a teamvariant på Cykloteket

Rabalder

Ny medlem
Lite nyfiken på en GF team-ram som finnes på Cykloteket. Ngn som har ngt positivt/negativt att säga om den. GF har lite spec geometri, eller?

Är det den som var rabatterad till 40% (dom vill ha 4 500 SEK)så kan jag säga att jag vägde den. Den väger 1,46 och är i mediumstorlek. Tror det innebär 17,5. En 02:a som SAKNAR SKIVBROMSFÄSTEN!

Annars var den snygg.

Kolla på GFs hemida. Geometrin kallar dom för Genesis. dom har en bra grafisk beskrivning på hemsidan. Hrä är lite om geometrin i text därifrån:

Genesis Geometry
1: First designed in 1996, Genesis Geometry was a new approach to building mountain bikes. 2: Genesis Geometry changes a rider’s weight distribution to better handle the terrain of off-road riding. 3: Can actually improve climbing, descending and steering.

Jag kör en äldre modell av GF Hoo Koo e Koo från 97 i stål som jag gillar. skulle dock tycka att det var ul med något lättare cykel. Den väger 13,3 just nu med tunga slit-och-slängdäck bl.a. Men det är många delar kvar att byta ut innan jag har tagit ner den något kilo..

Genesis-geometrin bygger på längre överrör,kortare kedjestag samt en kort styrstam. Hade en Sugar 3:a för något år sen, de klättrar otroligt bra. Har nu överfört lite av konceptet på min Fsr-Xc, dvs kort stam (60 mm) och en kanske lite lång ram.( Jag är 172 cm och kör en 17,5) Gillar när det är direktstyrt :P

Priset låter ju otroligt bra, bara att slå till om du inte tänkt köra med skivor.

/ M

Edit : Fick för mig ni pratade om Sugar, tills jag läste igen och såg vikten :P Konceptet med genesis är ju dock detsamma.

Senast redigerad av en moderator:
Genesis stals av Klein när Trek (ursäkta svordomen) köpte Klein. Gary kelin har skriit ett antal artiklar om just ramgeometri och för/nackdelar med lång styrstam. Jag minns tidigt 90-tal då det var "inne" med 150 mm styrstam *ryser*. Geometrin är mkt bra för klättring och långlopp men är inte bra för "lek" (bunnyhops etc.). Pure racing, om nu det är vad man vill ha.

Tackar för info, kommer att köpa ramen i morgon om den finnes kvar, är själv 172 cm, hoppas den passar min åkstil, kör ffa lättare XC och lite landsväg, kommer nog att hänga på en SID, alt FOX (100 mm?). Senast kört Ultima 00, gillar vridstyva hojar. Gör inget med avsaknad med skivbromsfästen, tänkte jaga lite vikt m denna hoj, om den nu blir min...

Håller tummarna för att den finns kvar. Sen kan du joina mig i gaffel-träsket, jag har stora bekymmer att välja mellan SID och FOX FORX.

Japp det är ett dilemma, har lyckats begränsa mig till dessa två märken, innan var Manitou även m i spelet, lite nyfiken på auotmatisk lock-out men det är inte i min smak helt enkelt.

Min ställning är såhär:

Fördelar med FOX float 80X: Automatisk lockout, vill testa FOX, har bara kört RS hittils, snygg.
Fördelar SID (främst World Cup): LÄTT, LÄTT, lockout vid styret, snygg den med.
Nackdelar med FOX: Tyngre än min nuvarande Duke
Nackdelar med RS: Inte automatisk lockout

Prismässigt ligger FOX float 80 X och SID WC lika till, bägge går att få för runt 8 000 kr om man letar lite. Fast det lutar lite mer år Rock Shox.

Rabalder, hur tänker du?

Vill ej ha automatisk L-O, skall ej behöva servas allt för ofta (tror RS SID tillhör dom servicetätare varianterna), har hört att SIDarna är känsligare/tar mer stryk av skivbroms (vet ej om det är så, men det blir ju mer bakåtriktad kraft i samband m skivbroms pga hävstångseffekt, vet ej som sagt du kanske har hört ngt om detta? Fast det gäller ju alla gafflar, men SIDarna kanske är känsligare...?) Blir ju inte aktuellt m skivor till denna hojen i vilket fall. Vikten är ju i en klass för sig för SID. Om jag jämför SID SL m Manitou Mars C, satt på Crescent Ultima 99 resp 00, så var SIDen snabbare på att svälja stock o sten, gillade dock M oxå då den hade något snabbare återfjädring o var ngt mer robust (Har ej uteslutit Manitou ännu som jag skrev tidigare). En dämpare jag som jag hade lite hatkärlek till var Marzzochi (?) Z2 Atom, lite småknöglig (ojämn dämpning) i början, men blev bara bättre o bättre ju mer man hojade och ju mer man missskötte den... Känner mig lite bortkommen i utbudet, kanske provar FOX med 100 mm slaglängd, kanske passar Genesis-geometrin bra...? Kul att prova ngt nytt märke oxå, har bara hört poitivt om FOX´s dämpar egenskaper.

Någon som vet varför det står "SAAB" på ramen? Ngt m stridspilot att göra...?

Så då är det dags för dig att inhandla en bil också som matchar cykeln (aldrig tvärt om!!!).

Ett tips: ta med hojen till SAAB och kräv rabatt eftersom du kör omkring med reklam för dem.

Tveklöst, skall dessutom kräva ett dubbelsitsigt JAS och fri tankning/underhåll, tänkte ta en tur Minna i Belgien... Behöver nog lite hjälp m sin fina hoj. Fast hon är ju redan inne i gamet så att säga, startat MTB-klubb o allt, var får folk all energi ifrån...

Tycker nog det var lite hastigt av Minna att slå på något så stort som en Epic S-works när hon inte visste om hon gillade ramen. Oftast funkar regeln: dyrare = bättre, men inte i alla fall. Minna, sälj ramen med en gång om du inte gillar den innan värdet sjunker på den. Sälj den i Sverige så kan du få en 11 000 kr för den

Tillbaka
Topp