Gävle happyride

Gävle happyride
Jag är på. Har cyklat 80 mil utan dubb hittills i år så hoppas det går imorgon också :)
Vart samlas herrarna? Teuvo verkar också vara distanssugen(sett på fb).

Gävle happyride
Skulle vilja testa en lite "kortare" cykel som jag klarar att lyfta framhjulet på ;)
Har kollat mycket på nerve och Camber.

Är det någon som är ledig idag på dagen så ska jag ut och trampa iaf.

Gävle happyride
NickPick sa:
Skulle vilja testa en lite "kortare" cykel som jag klarar att lyfta framhjulet på ;)

Tror inte att Cambern kommer kännas så mycket kortare tyvärr. Anthem är en riktigt grym hoj! Tror du får öva lite mer bara ;)

Gävle happyride
ante_hedis sa:
NickPick sa:

Tror inte att Cambern kommer kännas så mycket kortare tyvärr. Anthem är en riktigt grym hoj! Tror du får öva lite mer bara ;)

Så kan det vara! Min scott scale 960 var då mycket smidigare. Den genade inte lika mycket och var lättare att "rycka upp". Kollar jag geon så är det mest kedjestagslängden som skiljer.

Öva måste jag, verkligen... Därför ska jag iväg och cykla nu!

Gävle happyride
NickPick sa:
ante_hedis sa:
NickPick sa:

Så kan det vara! Min scott scale 960 var då mycket smidigare. Den genade inte lika mycket och var lättare att "rycka upp". Kollar jag geon så är det mest kedjestagslängden som skiljer.

En hardtail kommer nästan alltid att vara smidigare. I princip alla som åker fort på Camber s-works nu åkte Anthem 29 innan och det gick ju hyfsat då med.
Tänker du byta hoj bara för att så är det lite onödigt. Men det är dina stålar ;)

Gävle happyride
ante_hedis sa:
NickPick sa:
ante_hedis sa:
NickPick sa:

En hardtail kommer nästan alltid att vara smidigare. I princip alla som åker fort på Camber s-works nu åkte Anthem 29 innan och det gick ju hyfsat då med.
Tänker du byta hoj bara för att så är det lite onödigt. Men det är dina stålar ;)

Lägg pengarna på ett par nya hjul, det kommer bli en helt ny cykel

Gävle happyride
Sitter och funderar på sommarens äventyr.
Jag tänker nog köra Gästrikeleden runt, ca 27-30 mil, någon gång i sommar.
Turen är tänkt att ta ca 3 dar. Övernattningsplan är i Jädraås och Österfärnebo, lite beroende på strul, trötthet mm, så kan det ändras.
Boendekostnad max ca 250:-/natt.

Gjorde ett tappert försök 2010, men delar på cykeln havererade, och jag havererade psykiskt, mest för att jag inte var tillräckligt tränad och förberedd. Körde vilse mm, flera gånger. Bitvis riktig misär. :-D

Turen går från
Dag1: ca80km 750hm Hemlingby, vidare Valbo-Högbo-Medskogssjön-MårtensKlack-Rönnåsen-Häståsen-Jädraås
Dag2: Ca115km 1300hm Jädraås-Kungsberget-Åshammar-Storvik-Hofors-KratteMasugn-Bodås-Skommarhyttan-Österfärnebo
Dag3: ca90km 200hm Österfärnebo-Gysinge-Hedesunda-Kvarnön-Hyttön-Långhäll-Kubbo-Mårtsbo-Hemlingby

I Jädraås kan man hyra stuga hos JAIK, och äta hos Kjellas, eller grilla. Tänkt på Kungsberget men vet inte vad som finns tillgängligt sommartid där. Kjellas har ju lite smått och gott, plus att det finns badmöjligheter mm, och möjlighet till ett besök på Jädraöl ?!?! Hos Jädraöl kan man även få mat :-D och öl!

I Österfärnebo finns det mygg...pizzeria, ICA, och camping med stugor. Går även att hyra bastutunna och det finns bad.

Turen är tänkt att ta sin tid utan att slöa, korta raster, lite mat när tillfälle ges. Lätt packning plus reservdelar. Bra väder och gott humör. Men ett snitt inkl grusvägar på ca 15km/h, så att man hinner vila och äta, stanna o titta på vyer, och inte vara helt slutkörd inför dagen efter. Så det blir ett heldagsjobb på cykeln.
Planerar att göra detta i juli.

Någon som är sugen?

Länk till delsträckor Gästrikeleden; http://www.gpsies.com/userList.do?username=NickeB&d-5037238-p=5
Gästrikeleden hittar man också på hitta.se - kartor, friluftskartan: http://www.hitta.se/kartan!~60.64528,17.16597,15z/tr!i=Z9kJZO5j/tileLayer!l=2

Gävle happyride
NickeB sa:
Sitter och funderar på sommarens äventyr....

a, det där lät som en plan det! Jag har själv haft som mål att ha åkt så mycket av gästrikeleden som möjligt.
Förrförra sommaren tog jag och en till tåget till Ockelbo och cyklade hem, finfint.
Passar datumen är jag på.

Senast ändrad:
Gävle happyride
Påskens distansrull för att få plats med massa godis och god mat ser ut som följande. MTB och CX, rull efter asfalt och grusvägar i 3-4h med snitt kring 25-27 km/h.
Torsdag kl 12:30 från Kyrkogatan 4
Fredag kl 07:00 från Coop Stigslund
Lördag kl 07:00 från Coop Stigslund

Kom å kör!

Gävle happyride
Gästrikeledsturen 2016; sneglar i kalendern, 1-3/7 eller någon gång mellan 12-21:e juli. Måste hållas uppe, då varken semestrar eller övrig familjeplanering är klar än...... ;-D

1 juli , går officiellt på semester. här finns det lucka 1-3/7 är en helg
4-7juli mån-tors här går det också, Denna vecka skulle gå bra......
10 juli Mörksuggan
16:e juli Fjällturen( tänker inte åka)
12-21 juli finns det lucka
24:e Engelbrektsturen
7:e aug finnmarksturen

Gävle happyride
Det låter som riktigt kul tur och får mig att vilja göra nypremiär på happy! Återkom med datum när det närmar sig, så ska jag göra mitt bästa för att vara med.

Gävle happyride
En bönarund i morn? Utnora-Hillevik och via grustaget hem. Kanske över Oppala-Forsby med från Björke? Jag behöver vara klar till 12.
Inga tempokrav, alla ska med. Men 17-20km/h brukar det kunna vara ungefär.

Gävle happyride
ante_hedis sa:
NickPick sa:
ante_hedis sa:
NickPick sa:

Dock är Cambern en utveckling av Anthem som Giant även bör ha tagit. Helst den nya med korta kedjestag och som inte ligger kvar med gammal geo känns annorlunda och ger även andra egenskaper i skogen.

Enormt trevliga cyklar och man vill inte gå tillbaka till en Anthem efteråt.

Alternativtet är ju att hoppas att Giant äntligen kan uppdatera Anthem till nästa år.

Kortare kedjestag, lite flackare gaffelvinkel, uppdaterat länkage för 1x11/12 och med vettig spec från fabrik.

Tillbaka
Topp