Gbg girot mtb. HT eller FS?

Har svårt att bestämma mig. FS eller HT. Min FS är väl hyfsat xc orienterad 27.5 med 120 mm slag. Väger in på 12.7 kg ca. Min HT har 100 mm slag, mer aggressiv geo, 27.5 och väger lite över 10 kg.
Vad tror happy?

/Kalle

Det är väl egentligen bara några korta ställen som det är gott med FS. Stenkistan ner för Knipeflågsbergen och Stenkistan ner mot Bertillsons. Den sistnämnda går dock utmärkt med HT. Den första går också fint med HT men är snabbare med FS.

Övriga stigar är ganska HT vänliga och det är massor av grus och asfalt.

Jag upplever att jag är snabbare med FS nästan överallt.

Senast ändrad:
Jag ska köra Gbg-girot för första gången i år. Bytte till Continental 2.2 protection och syntance P6 hiflex sadelstolpe för ett tag sedan och bara en sån sak har hjälpt mer än förväntat. Jag kan köra med lägre tryck i däcken+ att sadelstolpen fångar upp mycket obekväma vibrationer över rötter/stenar m.m.
Nu var inte det din fråga, men jag äger bara en cykel (en HT), så det är den det får bli med lite "modifierad komfort"

Har en ny HT för i år, så det blir den, ska nog gå fint! Mitt knä är dock skrot, så får se hur långt jag kommer innan första skvätten gråt kommer...

Loftberg sa:
http://www.gp.se/nyheter/göteborg/skogsbrand-vid-delsjön-1.579590

Tydligen har några skitungar eldat gräs så ett skogsområde vid Västra Långevattnet står i brand. Bra jobbat. Undrar hur detta kan påverka morgondagens lopp. Oavsett så är det ett trist inslag i naturen.

Körde den nämnda sträckan tidigare idag under min reknings runda. Då brann det ordentligt och brandkåren var påväg. Man cyklar då på en grusväg precis brevid så det skall inte vara några som helst problem imorgon. Kör hårt allihopa

Niklassonen93 sa:
Jag ska köra Gbg-girot för första gången i år. Bytte till Continental 2.2 protection och syntance P6 hiflex sadelstolpe för ett tag sedan och bara en sån sak har hjälpt mer än förväntat. Jag kan köra med lägre tryck i däcken+ att sadelstolpen fångar upp mycket obekväma vibrationer över rötter/stenar m.m.
Nu var inte det din fråga, men jag äger bara en cykel (en HT), så det är den det får bli med lite "modifierad komfort"

Den sadelstolpen är faktiskt mitt bästa cykel relaterade köp, gör en enorm skillnad på en HT!

Tackar för alla svar. Det blir FS imorgon. Jag bantade bort reverben (skulle ändå in på garanti fix) och bytte till lättare, mer lättrullade däck och jag tror det kommer bli bra. Körde jämförande test mellan båda hojarna på en kuperad grus/asfaltskombination där jag trodde det skulle vara fördel lätt HT men det var knappt någon skillnad efter 4.3 mil. Ett par minuter snabbare med HT men hade väntat mig mer.

Körde loppet igår på FS på 2.09. Blev rejält överraskad av stigarna. Betydligt svårare stigar än de som förekommer på alla de långlopp jag kört och då har jag kört Snapphaneturen, Ränneslätt, Kolmårdsbiken, Bocksten m.fl. Den kilometerlånga stenkistebacken kändes som den aldrig tog slut. Gjorde en OTB i Bertilssons och knäckte sen ena sadelrälsen men som tur var gick det att fortsätta till mål. Ni som snackar om "grusvägsrally" har inte kört loppen i långloppscupen. Kul lopp men vill inte tänka på hur det är att köra om det är blött och lerigt...

Håller helt med. Väldigt överraskad (positivt dock!) över andelen rejält stökiga stigar. Såna här stenkistor och drop är verkligen inget man hittar i åtminstone de lopp jag kört i Långloppscupen. Tyvärr fick jag strul med sadeln som envisades om att ställa sig rätt upp, så fick stanna och pilla med den tre gånger. Drog även jag en OTB i stenarna ner mot Bertilssons. Och jag gick in i en lätt depression när jag med redan hemsk kramp, rullade ut på vägen och såg backen mot masten dyka upp. Mitt trasiga knä höll ihop hela loppet iallafall. 2.37 blev det, och med tanke på omständigheterna så är jag nöjd. Men nästa år är frågan om det inte blir FS ändå - min kropp gillar inte min HT idag. Riktigt fint och roligt lopp!

Definitivt rätt val med FS för min del i helgen. Lite andra val var mindre bra dock. Bl a att inte ha med reservslang och pump gjorde att det blev till att sätta cykel i skogen en bit innan kompisen kom i kapp och lånade ut sin. Tappade runt 30 min på detta och en hel del motivation då det skedde efter endast 15 km. Laddade ändå en del efter men krokade ihop med en annan cyklist vid en omkörning och kraschade in ett träd. Sidan på bröstkorgen tog mesta smällen. Lugnade mig ytterligare efter det och fokuserade på att komma i mål. Lyckades i alla fall till slut rulla in på 2.56 . Inte den debut jag hoppats på i tävlingsklass men men. Väldigt nöjd med tävlingen annars. Kul bana.

/Kalle

Tillbaka
Topp