[GDS] Huck Norriskopia

Kristoffer

Aktiv medlem
[GDS] Huck Norriskopia
Huck Norris verkar ju vara en intressant lösning på hur man får hjul att hålla bättre. Tyvärr har jag inte kommit i håg att beställa eller ens leta efter om mina normala leverantörer har den i lager.

På söndagens runda small det väl mycket från bakfälgen så något måste göra
Men ett billigt liggunderlag från XXL fans i min ägo.
Mätte och klippte. 5 cm bred borde bli bra.
SAM_2542.JPG

SAM_2544.JPG

Två delar blev det, tejpade med Biltemas svarta vävtejp.
SAM_2548.JPG

SAM_2549.JPG

Och lite syslöjd på det. En fiskelina jag fått från arbetsgivaren gick åt.
SAM_2554.JPG

SAM_2555.JPG

28 gram efter lite lättningshål är mycket lättare än originalet och min variant är antagligen inte i närheten vad det gäller slagstyrka men det känns ändå rätt segt och lite borde det göras.
SAM_2557.JPG

Hejdå..
SAM_2559.JPG

Och så den färdiga cykeln.
SAM_2560.JPG

Gjorde bara en och monterade den bak, får se om det håller.

[GDS] Huck Norriskopia
ething sa:
Ursäkta en okunnig men vad är nyttan med detta? Ett desperat försök att rädda fälgarna när huckandet nått obscena nivåer?

Precis så, men det finns flera fördelar än så. T.ex. att konceptet ger ett stabilare däck vid lågt däckstryck (vet inte om detta gäller Huck Norris, men andras varianter hävdar iaf det...)

[GDS] Huck Norriskopia
Jag kör en Huck Norris i bakdäcket och materialet känns mer som hårdplast jämfört med ett vanligt liggunderlag. Känns som det kan ta en sjujävla smäll innan det komprimeras. Men ett liggunderlag kan nog göra en viss nytta och billigt och lätt är det ju också. Dock borde det väl gå att hitta ett lite styvare skumplast-material på nån byggmarknad eller nåt...?

[GDS] Huck Norriskopia
Jimel sa:
Klipp sönder ett POC ryggskydd och lägg i, inte billigt men materialet borde vara bra iaf ;)

Det där är nog inte en sån dum idé ändå. En tunn, smal remsa av VPD borde ju ha bättre effekt än nuvarande Huck Norris. Eller ur funkar VPD, pajar cellerna efter ett tag eller hur beter det sig vid upprepade slag? Huck Norris kostar ju typ 500 spänn och enligt dem själva räcker det typ en säsong beroende på hur hårt man misshandlar den. Om en VPD-slinga har längre livslängd borde priset vara försvarbart. Det borde ju inte behövas så väldans mkt utveckling för att få till något som funkar av det materialet.

[GDS] Huck Norriskopia
Materialet ska ju klara flera stötar men hur många vet jag inte, är ju lite skillnad på att slå i ryggen och mörsa genom en stenkista

[GDS] Huck Norriskopia
Jimel sa:
Materialet ska ju klara flera stötar men hur många vet jag inte, är ju lite skillnad på att slå i ryggen och mörsa genom en stenkista

Jo, givetvis. Men jag tycker just att tåligheten verkar vara problemet med Huck Norris, iaf vad jag kunnat läsa. De kostar ju en slant och rekommenderas att man byter typ varje säsong. Kan man få fram något som håller bättre vore det ju värt lite mer pengar kanske.

[GDS] Huck Norriskopia
Grabbarna som tillverkar Huck Norris har anlitat en materialforskare för att ta fram en skumplast med optimerade mekaniska egenskaper vs livslängd så jag tror det är svårt för en hemmamekare att hitta något bättre. Dock kan man kanske hitta något som funkar hyffsat OK om man letar...

[GDS] Huck Norriskopia
Första rundan avklarad.
Tyvärr lite för högt tryck i däcket, så Norris snurrade med utan att göra varken till eller från.

Hårdare test planeras på lördag.
Återkommer med blöt vikt om ett antal dagar, misstänker dock att Stansvätskan den suger kladdar runt rätt friskt i allafall och borde även framöver hjälpa till vid ev punka.

Jag misstänker att det är ormbett som tuggar sönder den med tiden?

[GDS] Huck Norriskopia
Ingen som minns dessa skönheter då? 20 år gamla håller fälgarna fina å ormbätten borta jag hoppade ner typ 1,80 till platt med dessa på min helstela gt zaskar förr i tiden?
Inte ett märke på å de drar inte åt sig klet!

Bilagor

• IMG_20170506_113818.jpg
    IMG_20170506_113818.jpg
    500.6 KB · Besök: 53
  • IMG_20170506_113823.jpg
    IMG_20170506_113823.jpg
    492.5 KB · Besök: 69
[GDS] Huck Norriskopia
[GDS] Huck Norriskopia
Kört lite mer och det funkar. Lite för lågt tryck i början gav väl många fälgsmällar men ingen punktering.
Nu är jag ny på detta med brötcykling, jag hade kanske klarat mig utan punkor även utan min Huck..
Ett alternativ vore ju att köra utan ett tag framöver men den skänker sinnesro så den får vara kvar.
Cirka 50 gram väger den nu, känns inte som den suger åt sig så värst mycket. Fyllde dock på med mer gucka idag, så jag får väga igen om ett tag.
Många märken svallrar om att den i vart fall får lite stryk.

Bilagor

• DSC_0049.JPG
    DSC_0049.JPG
    160.6 KB · Besök: 61
  • DSC_0046.JPG
    DSC_0046.JPG
    228.6 KB · Besök: 55
[GDS] Huck Norriskopia
Ali Clarkson har ju kört med nått liknande ihopkåpat av skymplast också. Tror han kör det fortfarande med gott resultat. Så frågan är om inte Huck Norris och liknande är att betala onödigt för mycket för nått som går att fixa själv för ett par tior.

Ali Clarkson vlog 35 - How to go Tubeless

Ali Clarkson vlog 36 - Tubeless Testing

[GDS] Huck Norriskopia
Fick punka i går, något vasst som stuckit hål på däcket, där hjälpte inte Hucken eller kanske den gav lite skydd när jag cyklade hem utan luft..?

Nåja, tog ut Huck som är lika manglad som tidigare men där den ena skarvningen gått upp. 84 gram sade vågen.
Nu skall jag försöka få däcket tätt och sedan blir det en eller kanske flera rundor utan Huck.

Har köpt en riktig Huck, så den åker nog in sedan.

[GDS] Huck Norriskopia
Fortsätter i denna tråden istl.
Plocka upp två korvar med rörisolering på Biltema idag en på 45mm som vägde 85gram och en på 36mm som vägde 63gram kostade typ 30kr st .

20170912_152823.jpg

Tyckte det var lite väl att fylla hela däcket så jag delade korvarna till halvor istl.

20170912_153421.jpg

Först pröva jag och skära lättningshål i ena men lättningen gav inte ens utslag på vågen och kändes bara som hålet kommer va där stenen träffar....

20170912_154501.jpg

Nu har jag en halva av den större utan lättningshål i bakhjulet och en halva av den mindre i framhjulet .

Ska ut och Strava hetsa lite nu med lite mindre luft än vanligt och se om det blir genomslagspunka eller inte . Tror jag går på 1.4 istl för 1.65 som jag oftast klarar mig på.

Senast ändrad:
[GDS] Huck Norriskopia
Gick ju ganska bra det där.
Inga kom men några pokaler isf på Strava, var ju lite blött och trögt idag.

Hade tryckmätaren med mig och hade 1.4 bak o 1.25 fram när jag kom fram till skogen. Bomba på bra första stigarna och borde nog haft snakebites genom däcken i vanliga fall med så lite luft .
Nu fick jag iofs ett litet hål i bakdäcket ändå som guckan täta utan att jag märkte det . Nere vid kyrkogården hade jag bara 1 bar kvar bak , men klarade mig hela traktormakt iaf hyggligt tempo utan nya hål.
Fyllde på luft hos scs och tog sen samma väg hem igen.

Ska nog göra ett hål i "korven" vid ventilen för nu går det knappt att pysa ur någon luft ,vilket jag tror gjorde att minipumpen inte funka.

Check out my ride on Strava: https://www.strava.com/activities/1180801190/shareable_images/map_based?hl=en-US&v=1505238707

20170912_153456.jpg

[GDS] Huck Norriskopia
hm sa:
Ska nog göra ett hål i "korven" vid ventilen för nu går det knappt att pysa ur någon luft ,vilket jag tror gjorde att minipumpen inte funka.

Dum fråga kanske men borde inte både påfyllning och utsläpp av luft funka om du bara vänder på "korvhalvan" 180° istället?
Då skulle du ju slippa passa in korven mot ventilen.

[GDS] Huck Norriskopia
Vernersson sa:
hm sa:

Dum fråga kanske men borde inte både påfyllning och utsläpp av luft funka om du bara vänder på "korvhalvan" 180° istället?

va inte så dum ide´ men var lite tajt att få dit den redan nu , dom säljs i 2m längder och fick sträckas lite för att gå på 29" fälgarna. tror det inte går om jag vänder på'n

[GDS] Huck Norriskopia
hm sa:
Vernersson sa:
hm sa:

va inte så dum ide´ men var lite tajt att få dit den redan nu , dom säljs i 2m längder och fick sträckas lite för att gå på 29" fälgarna. tror det inte går om jag vänder på'n

Okej.. Hade inte koll på längderna.
Borde iofs gå att få tag på längre enheter (skulle man kunna tycka).

Edit:
Jomenserrusatte..... Ahlsell har 35m rullar *hehe*
https://www.ahlsell.se/10/teknisk-isolering/cellgummi/sharmaflex/45111156/

Senast ändrad:
[GDS] Huck Norriskopia
Tips från Radio Nord:
För att undvika att materialet suger åt sig vätska så kan du köpa cellgummi på Kuntzes med slutna celler. Det finns i olika dimensioner och tjocklekar.

[GDS] Huck Norriskopia
Vernersson sa:
hm sa:
Vernersson sa:
hm sa:

det där är armaflex isolering , det är ett tyngre mjukare gummimaterial . kanske det tål fler smällar men inte lika hårda...?
tror min cellplast också har slutna celler? http://www.biltema.se/sv/Bygg/VVS/Ror-och-rordelar/Tillbehor/Rorisolering-2000023027/

[GDS] Huck Norriskopia
Blev nyfiken och se hur korven klarade gårdagens misshandel, och göra ett hål vid ventilen så jag plokade ut den .

Den var 25 gram tyngre . Ganska stor yta för gucka att sätta sig på även om den inte suger upp . Väger iaf mindre än en halv slang än så länge..

20170913_084818.jpg

Levde nog ett ganska hårt liv där inne igår som livvakt åt däcket. Och fick ta en och annan smäll . Hittade 18st bett i korven .
Nu var det iofs rejält lite luft ett tag med bara 1 kg , vilket dom flesta kan bero på svårt att veta ? . O andra sidan grymt att det gick så bra att köra vidare med så lite luft.

20170913_085005.jpg

20170913_085021.jpg

Nu vet jag inte riktigt hur jag ska göra.
Men blir det blöt bana på lördag och jag vill ha lite mindre luft i åker korven med.

Svårare att ta av och på däcket när det sitter något i vägen nere i diket också på gott och ont.

[GDS] Huck Norriskopia
Tänkte prova samma så jag köpte rörisolering på Jula. När jag kom hem så provade jag att trycka i hela röret och det passade perfekt i mitt Maxxis DHD 27,5X2,5WT. Det var en bitch att montera men till slut fick jag på däcket på fälgen. Skarven satte jag precis vid ventilen.
Fyllde på med vätska o pumpade....Det verkar ju funka. Inga problem att släppa ut och pumpa. Kändes lite bra att köra på en vass kant med lågt tryck. Däcket var mycket stabilare i sidled.
Det här känns lite för lätt för att vara bra.....jag är fortfarande lite skeptisk men jag vet inte riktigt varför....är det någon som skulle kunna komma på en massa nackdelar med det här? Hade underlättat min tro på att det här kommer bita mig i röven :)
Nackdel 1- vikt.

Aaand Go!

[GDS] Huck Norriskopia
Exley sa:
Tänkte prova samma så jag köpte rörisolering på Jula. När jag kom hem så provade jag att trycka i hela röret och det passade perfekt i mitt Maxxis DHD 27,5X2,5WT. Det var en bitch att montera men till slut fick jag på däcket på fälgen. Skarven satte jag precis vid ventilen.
Fyllde på med vätska o pumpade....Det verkar ju funka. Inga problem att släppa ut och pumpa. Kändes lite bra att köra på en vass kant med lågt tryck. Däcket var mycket stabilare i sidled.
Det här känns lite för lätt för att vara bra.....jag är fortfarande lite skeptisk men jag vet inte riktigt varför....är det någon som skulle kunna komma på en massa nackdelar med det här? Hade underlättat min tro på att det här kommer bita mig i röven :)
Nackdel 1- vikt.

Aaand Go!

Vilken strl på rör gick du på?
Jag ville ha kvar "lite" luft och följsamhet i däcket så därför delade jag på min , men punkaskyddet borde bli grymt med hela.
Har du kört med den än ?

[GDS] Huck Norriskopia
Exley sa:
Nackdel 1- vikt.

Aaand Go!
Jag har provat rörisolering med slang vilket funkade kanon ett tag men den pressades ihop rätt fort och blev millimetertunn, antar att samma sak kommer att hända när man kör slanglöst om det är stängda celler men funkar som sagt säkert kanoners en vecka eller två och är ju bra mkt billigare än äkta hucks.

/T

[GDS] Huck Norriskopia
Armaflex HT är bättre än skiten som Jula Biltema säljer.
Armaflex är gjord av syntet gummi med täta celler vilket gör att gukkan inte går in i armaflexen.

[GDS] Huck Norriskopia
sdx sa:
Armaflex är gjord av syntet gummi med täta celler vilket gör att gukkan inte går in i armaflexen.
Fast AF är väl lite för mjukt? Går ju sönder om man råkar sätta nageln i det. Klurigt det här.. Måste finnas något som är lite hårdare tänker jag. Isolering överlag bör vara rätt värdelöst eftersom man vill få luft att stå still. Men nån variant av halvmjuk PIR/PUR isolering kanske kan va nåt? Eller vad sägs om EVA-skum?

[GDS] Huck Norriskopia
roskai sa:
sdx sa:
Fast AF är väl lite för mjukt? Går ju sönder om man råkar sätta nageln i det. Klurigt det här.. Måste finnas något som är lite hårdare tänker jag. Isolering överlag bör vara rätt värdelöst eftersom man vill få luft att stå still. Men nån variant av halvmjuk PIR/PUR isolering kanske kan va nåt? Eller vad sägs om EVA-skum?
Man kan ta en hel armaflex och limma den så den blir som en korv gör lämpliga hål så gukkan kan rinna som den vill i däcket fixera slangen vid ventilen.
Det blir som en korv som man använder i mcdäck.

Tillbaka
Topp