[GDS] Huck Norriskopia

[GDS] Huck Norriskopia
sdx sa:
roskai sa:
sdx sa:
Armaflex HT är bättre än skiten som Jula Biltema säljer.
Armaflex är gjord av syntet gummi med täta celler vilket gör att gukkan inte går in i armaflexen.
Fast AF är väl lite för mjukt? Går ju sönder om man råkar sätta nageln i det. Klurigt det här.. Måste finnas något som är lite hårdare tänker jag. Isolering överlag bör vara rätt värdelöst eftersom man vill få luft att stå still. Men nån variant av halvmjuk PIR/PUR isolering kanske kan va nåt? Eller vad sägs om EVA-skum?
Man kan ta en hel armaflex och limma den så den blir som en korv gör lämpliga hål så gukkan kan rinna som den vill i däcket fixera slangen vid ventilen.
Det blir som en korv som man använder i mcdäck.

Det kanske kan va nåt! Tror inte du behöver limma den ens. Men det är fortfarande skört.

[GDS] Huck Norriskopia
sdx sa:
roskai sa:
sdx sa:
Armaflex HT är bättre än skiten som Jula Biltema säljer.
Armaflex är gjord av syntet gummi med täta celler vilket gör att gukkan inte går in i armaflexen.
Fast AF är väl lite för mjukt? Går ju sönder om man råkar sätta nageln i det. Klurigt det här.. Måste finnas något som är lite hårdare tänker jag. Isolering överlag bör vara rätt värdelöst eftersom man vill få luft att stå still. Men nån variant av halvmjuk PIR/PUR isolering kanske kan va nåt? Eller vad sägs om EVA-skum?
Man kan ta en hel armaflex och limma den så den blir som en korv gör lämpliga hål så gukkan kan rinna som den vill i däcket fixera slangen vid ventilen.
Det blir som en korv som man använder i mcdäck.

Pumpa i nitrogen sen också.

[GDS] Huck Norriskopia
Skulle kollat den här tråden lite innan jag gjorde min egen lösning ser jag. :) Vägde 0 gram innan jag skar ur hålen, så om materialet som var i hålen är = x, så bör ju ekvationen 0-x betyda att cykeln är lättare nu än innan? ;) Efter 2 nålar fått sätta livet till i symaskinen så sydde jag för hand :p Har inte provat om det funkar än men, hur har alla era lösningar fungerat?

Bilagor

• huck-2.jpg
    huck-2.jpg
    126.8 KB · Besök: 44
  • huck-3.jpg
    huck-3.jpg
    50.1 KB · Besök: 45
  • huck-4.jpg
    huck-4.jpg
    67 KB · Besök: 39
  • huck-7.jpg
    huck-7.jpg
    170.3 KB · Besök: 45
  • huck-5.jpg
    huck-5.jpg
    49.2 KB · Besök: 39
Senast ändrad:
[GDS] Huck Norriskopia
Hur länge har du kört med det?
Har du en vikt eller?
Vad har du för material?

Är höst nu så känner inte behovet just nu, för halt för att köra annat än långsamt ;) Men kommr nog lägga i sen.

[GDS] Huck Norriskopia
hm sa:
Blev nyfiken och se hur korven klarade gårdagens misshandel, och göra ett hål vid ventilen så jag plokade ut den .

Den var 25 gram tyngre . Ganska stor yta för gucka att sätta sig på även om den inte suger upp . Väger iaf mindre än en halv slang än så länge..

Levde nog ett ganska hårt liv där inne igår som livvakt åt däcket. Och fick ta en och annan smäll . Hittade 18st bett i korven .
Nu var det iofs rejält lite luft ett tag med bara 1 kg , vilket dom flesta kan bero på svårt att veta ? . O andra sidan grymt att det gick så bra att köra vidare med så lite luft.

Nu vet jag inte riktigt hur jag ska göra.
Men blir det blöt bana på lördag och jag vill ha lite mindre luft i åker korven med.

Svårare att ta av och på däcket när det sitter något i vägen nere i diket också på gott och ont.

RR (hammarbyhill)
Starta med för mig lite luft 1.4 bak o 1.2 fram pga av blötan. Hamna bakom fel gubbe på första stigen som nr6 , medans nr5 inte hängde med wengan, friberg, kimen o Possman så dom såg jag inget mer utom när kimen stod still uppe vid masterna med punka 10km kvar.
Var ungefär där jag anande att jag också tappat luft i bakdäcket men kändes inte nog pga av rörisoleringen.
Hade även fått nos på Possman o 3:e platsen så hann inte stanna och känna.
Så med 3km kvar mitt på våtafötter small det till rejält i bakfälgen och ett stort hål var ett faktum. Blåste i en patron med luften kom ut lika fort . Tog beslutet att försöka köra vidare på tomt däck med rörisoleringen i . Kom i mål utan att tappa någon placering som 4:a tappade 3 min på stoppet och sista 3km in i mål .

Efteråt konstaterades en bukla i fälgen som blev vid pungteringen samt ett gäng hål i däcket . Rörisoleringen var söndertrasad i bitar .

Förmodligen hade jag tydligare känt att det var lite luft i däcket utan korven i . Och kanske stannat och fyllt på i tid...eller inte.
Nu kom jag iaf i mål på samma plats.
Svårt att veta om det var succé eller inte med rörisoleringen ?

Efter det hittade jag en liknande cellplast rörisoleringen hos vvs grosisten men som kändes som en bättre kvalitet än biltemas.. dvs var inte lika lätt att nypa hål i.

Körde den ett tag i bakdäcket tills Jag hoppa kört i ett gaphopp och smällde punka igen...

Så förtillfället kör jag utan och med mer luft igen. Plocka nyss ut ur framdäcket som suttit i den hhxc och den var hel och opåverkad iaf.

[GDS] Huck Norriskopia
Nej ingen vikt, hängde på 3st remsor som jag tänkte ha innan nålarna gick av i symaskinen, då visade vågen 0.1 kg. Det är nått form av liggunderlag, tätare porer än "normalt", lite i mjukaste laget tror jag väl egentligen. Vi får väl se! har inte provat än.

[GDS] Huck Norriskopia
Hade fuskat med felgtejpningen så ja fick ta av å tejpaom. Så ja passade på å uppdatera min lösning som funkade förvånansvärt bra endå! Får c hur den där körven blir, 220gram ca, men kändes som den tål rätt bra med stryk i alla fall. 3st rörisoleringar från biltema. 10cm bred kanske 4-5cm hög.

Bilagor

• IMG_20171016_154311.jpg
    IMG_20171016_154311.jpg
    177 KB · Besök: 53
  • IMG_20171016_155013.jpg
    IMG_20171016_155013.jpg
    201 KB · Besök: 44
[GDS] Huck Norriskopia
Jag körde på lite olika dit lösningar innan jag köpte cushcore.
Cushcore förvandlar hela hojen till det bättre. Vilket gör det värt extra vikt och 1500:-

Kör med suck norris i trail hojen, vilket räddade mina färgar big time i sommras.
Men det kommer att åka på cushcore här med då dessa äger.

[GDS] Huck Norriskopia
kimkimano sa:
Jag körde på lite olika dit lösningar innan jag köpte cushcore.
Cushcore förvandlar hela hojen till det bättre. Vilket gör det värt extra vikt och 1500:-

Kör med suck norris i trail hojen, vilket räddade mina färgar big time i sommras.
Men det kommer att åka på cushcore här med då dessa äger.

Hur många bar körde du med före - efter cushcore? Finns inga cushcore till fatbike än va?

Senast ändrad:
[GDS] Huck Norriskopia
Ali Clarkson har ju kört med nått liknande ihopkåpat av skymplast också. Tror han kör det fortfarande med gott resultat. Så frågan är om inte Huck Norris och liknande är att betala onödigt för mycket för nått som går att fixa själv för ett par tior.

Ali Clarkson vlog 35 - How to go Tubeless

Ali Clarkson vlog 36 - Tubeless Testing
Alis lösning ser ju ut att funka superbra!

Men vilket material använder han? Har letat och letat utan att hitta.

Tillbaka
Topp