Generalisering kvalitet nav - hur står sig tex Zipp-nav mot andra?

• Trådstartare Trådstartare JPL
  • Start datum Start datum

JPL

Aktiv medlem
Som rubriken låter så är jag primärt nyfiken på erfarenheter (och åsikter) om zipp-nav.

Har ingen egen erfarenhet men har fått för mig att jag snappat upp under åren att dom inte riktigt lirar i samma liga som DT tex. Är det bara en killinbillning?

Zippnav har aldrig varit lika bra som DT nej. Ganska lättrullade men det innebär dåligt tätade och får byta lager ganska ofta. Men är ju inte sämst heller så helt ok till lvg.

Zippnav har aldrig varit lika bra som DT nej. Ganska lättrullade men det innebär dåligt tätade och får byta lager ganska ofta. Men är ju inte sämst heller så helt ok till lvg.
Nya generationen är väl astronomiskt mkt bättre än dom gamla?
Inte som Dt såklart men mkt bättre än förr.....

Jag håller helt och hållet med. Jag har båda sorter för närvarande och lagren i DT är mycket bättre än Zipp:s. På mina ZR1-hubbar (som sitter bl.a. på Zipp 303S-hjul) fick jag byta lagren både fram och bak efter bara ett år på min grushoj. Helt slut. Två år efter fick jag byta frihjulet pga. lagren var slut där med, spline:s till kassetten var dock fortfarande fina. På min hardtail sitter DT240-hubbar sedan 2020 som jag inte har bytt lager på ännu. De bara går och går. Har även haft DT 350- och 370-hubbar som också har kanonbra lager som har hållit länge. Jag vet dock inte hur lagren är på Zipps finare/dyrare hubbar.

Inga nav är väl bättre än lagren. Är det maskinlager går det enkelt att byta till bättre? Väl?
Inga nav jag har varit i närheten av har haft maskinlager som det inte funnits alternativ fabrikat.
Kon -o-kopp däremot kräver precision.

Inga nav är väl bättre än lagren. Är det maskinlager går det enkelt att byta till bättre? Väl?
Inga nav jag har varit i närheten av har haft maskinlager som det inte funnits alternativ fabrikat.
Kon -o-kopp däremot kräver precision.
Öh, tätningar, precision, toleranser. Finns så mycket som spelar roll som inte beror på lagerkvalitet. Ett bra nav sliter inte lika mycket lager eller tar in lika mycket skit eller glappar som ett dåligt.

Öh, tätningar, precision, toleranser. Finns så mycket som spelar roll som inte beror på lagerkvalitet. Ett bra nav sliter inte lika mycket lager eller tar in lika mycket skit eller glappar som ett dåligt.
Givet. Men maskinlager kommer ju gärna med tätning. Jag utgår ifrån att kvaliteten är genomgående.

Om man monterar likadana lager i ett Zipp och ett DT-nav, är det då någon skillnad i hållbarhet? I så fall måste det bero på att lagersätena i navkroppen på Zipp inte är helt parallella.

Om man monterar likadana lager i ett Zipp och ett DT-nav, är det då någon skillnad i hållbarhet? I så fall måste det bero på att lagersätena i navkroppen på Zipp inte är helt parallella.
Konstruktionen är ju annorlunda. Lagren i DT-Swiss naven är betydligt bättre skyddade än i Zipps nav.

Är det verkligen så? Eller är det något som hänger kvar? Det har ju hänt rätt mycket med Hunts hjul från när bolaget började.
De kanske har andra också, men vid en snabb anblick såg många ut som Novatec.

Intressant tråd att hitta då jag i dagarna suttit och velat över 2 olika hjul.
Roval C38 kolfiberfälg med DT370. (Ca 1600 g)
Roval alpinist Slx aluminiumfälg med DT350. (Ca 1500 g)

Om man bortser från övriga olikheter mellan dessa hjul hur stor är skillnaden mellan 350 och 370 naven? Är det en stor faktor att räkna in i valet dem imellan?

De kanske har andra också, men vid en snabb anblick såg många ut som Novatec.

👍 Finns ju nån Ratchet variant också
men kanske finns såna Novatec också? har dålig koll på aktuellt sortiment.
4446-UD-rear-hub_1296x.webp

Om man bortser från övriga olikheter mellan dessa hjul hur stor är skillnaden mellan 350 och 370 naven? Är det en stor faktor att räkna in i valet dem imellan?
350>370 imho
Resten av specen får andra kommentera

Jag har aldrig förstått vad skillnaden är mellan 350 och 370 med star ratchet, förutom att gummitätningen sitter på navkroppen på de ena och på bodyn på de andra. Bara lite vikt kanske?

Jag har aldrig förstått vad skillnaden är mellan 350 och 370 med star ratchet, förutom att gummitätningen sitter på navkroppen på de ena och på bodyn på de andra. Bara lite vikt kanske?
Viss kvalitetskillnad är det har jag förstått.
Vikt och hållbarhet som jag förstått det.
Men tänkte om någon har erfarenhet av båda och att det då är en stor faktor i valet mellan dessa hjul som övertrumfar övriga väsentliga skillnader dem imellan.

Viss kvalitetskillnad är det har jag förstått.
Vikt och hållbarhet som jag förstått det.
Men tänkte om någon har erfarenhet av båda och att det då är en stor faktor i valet mellan dessa hjul som övertrumfar övriga väsentliga skillnader dem imellan.

Googlade lite och jag hittar ingen kvalitetsskillnader och inget om vikt heller. 370 brukade skiljas från 350 för att den inte hade ratchet. Nya 350 är lite lättare än de gamla. Jag tror inte att det finns stora skillnader, om båda har 36t Ratchet, som brukar vara fallet hos Specialized.

Med det sagt är 350 mitt favoritnav.

Googlade lite och jag hittar ingen kvalitetsskillnader och inget om vikt heller. 370 brukade skiljas från 350 för att den inte hade ratchet. Nya 350 är lite lättare än de gamla. Jag tror inte att det finns stora skillnader, om båda har 36t Ratchet, som brukar vara fallet hos Specialized.

Med det sagt är 350 mitt favoritnav.
370 är typ 350 men förenklade för att vara billigare. Det är inte extremt uppenbart men det som gör DT bra är ju inte heller att de är uppenbart premium utan bara att de är robusta och har jämna toleranser så de håller bra. Det är nog bara tid som kan utvisa hur nära 370 kommer.

370 är typ 350 men förenklade för att vara billigare. Det är inte extremt uppenbart men det som gör DT bra är ju inte heller att de är uppenbart premium utan bara att de är robusta och har jämna toleranser så de håller bra. Det är nog bara tid som kan utvisa hur nära 370 kommer.

240 är lite mer premium, gjort i Schweiz. Jag märker dock ingen skillnad i kvalitet förutom vikt och rachet brujsde vara samma. Jag var tyvärr lite för sent med att beställa mitt sista Specialized bakhjul av utgående modell och hittade bara med EXP ratchet där man behöver verktyg för att byta en ratchet.

240 DEG jag köpte till sonen vid jul känns dock riktigt premium. Sonen vrider på bodyn varje dag för att känna fina ljudet av två gånger nittio tänder på varandra.

Tillbaka
Topp