Genius eller Epic???

BÅTSMAN2

Ny medlem
Genius eller Epic???
jag ska köpa nytt och kollat på dessa två. Och undrar om ni har något att rekomendera? Eller om någon har provat att kör ett långlopp på en heldämpad, Eller ska jag köpa en stel

JONAS

Genius eller Epic???
Epic, underbart chassi, var tveksam först, tänkte att det behövs en kraftig initial stöt för att få snurr på bakdämpningen, men efter att ha sett flera vänner åka på dem dels i Lunsen o Nåsten o mellan Siggefora och Skattmansödalen, är jag övertygad, dämpningen var i allra högsta grad aktiv där den skulle vara det och låste ut sig på väg. Såvitt jag kan förstå funkar det lika fantastiskt som utlovat.

Skulle jag ställa Epic mot andra potentialla val, så först av allt ska du naturligtvis kolla Epic SWorks, och om inte den duger eller passar, skulle jag ta en titt på Titus Racer-X, Ellsworth Truth, och Turners senaste skapelse Nitrious. Och, faktiskt Santa Cruz SL, det ska vara en oerhört bra racer.

Per

Genius eller Epic???
Jag övervägde själv att köpa Genius, i våras, när jag skulle köpa ny cykel. Jag valde Giant NRS Composite istället, eftersom Genius hade så många udda lösningar på sadelstolpe och bakdämpare. Det kan vara trevlig att kunna ersätta delar i framtiden.
Jag mycket nöjd med min Giant och har kört Bockstensturen med den. Jag tror inte det är avgörande om man har FS i långlopp. Starka ben är viktigare. Mina fick kramp, trots kolfiber och allt.

Genius eller Epic???
Per Skrev:
-------------------------------------------------------
> Epic, underbart chassi, var tveksam först, tänkte
> att det behövs en kraftig initial stöt för att få
> snurr på bakdämpningen, men efter att ha sett
> flera vänner åka på dem dels i Lunsen o Nåsten o
> mellan Siggefora och Skattmansödalen, är jag
> övertygad, dämpningen var i allra högsta grad
> aktiv där den skulle vara det och låste ut sig på
> väg. Såvitt jag kan förstå funkar det lika
> fantastiskt som utlovat.
>
> Skulle jag ställa Epic mot andra potentialla val,
> så först av allt ska du naturligtvis kolla Epic
> SWorks, och om inte den duger eller passar, skulle
> jag ta en titt på Titus Racer-X, Ellsworth Truth,
> och Turners senaste skapelse Nitrious. Och,
> faktiskt Santa Cruz SL, det ska vara en oerhört
> bra racer.

Men visst finns det ett förbehåll angående cyklistens vikt? Jag har för mig att Racer-X och Nitrous inte är att rekommendera för 80 kg+? Då verkar väl ändå Turner Flx ett bättre val?
dp
>
> Per
>
>
>
> Keep the trails open

Genius eller Epic???
dp Skrev:
> Men visst finns det ett förbehåll angående
> cyklistens vikt? Jag har för mig att Racer-X och
> Nitrous inte är att rekommendera för 80 kg+? Då
> verkar väl ändå Turner Flx ett bättre val?

Racer-X har mig veterligen inte någon uttalad viktgräns, om det finns någon skulle jag tro den går närmare 90 eller 100 kg än 80. Nitrous är möjligen känsligare, har för mig att Ellsworth avråder folk på över 200 lbs från Truth.

Per

Genius eller Epic???
Robert Skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag valde Giant NRS Composite istället, eftersom Genius hade så många
> udda lösningar på sadelstolpe och bakdämpare.

Tankar som slog mig också innan jag köpte min Genius.
Däremot tror jag inte att man knäcker en 35 mm sadelstolpe i första taget, speciellt inte om man kör XC.
Den udda lösningen på bakdämparen kanske vi får se mer av i framtiden. Det finns ju faktiskt en poäng med att man har vänt på "dämparförhållandet", och alla nya lösningar ses väl som udda i början..?
Om dämparen skulle gå sönder får man väl hoppas att Scott löser det. Om jag inte misstar mig så har väl dessutom företagen i Sverige skyldighet att tillhandahålla reservdelar ett visst antal år?

Tillbaka
Topp