Genomslagspunka ...to be or not to be..

Fkavipela

Medlem
Läser i trådar med jämna mellanrum om folk som har problem med genomslagspunka.

Fråga: Handlar det inte om att man inte har anpassat däckstryck efter däckprofil, körstil, kroppsvikt och terräng?

lägre tryck = bättre fäste. Högre tryck = bättre motstånd mot genomslag.

Iaf jag optimerar för fäste, och om jag inte klantar mig får jag inte genomslag. Dock blir man ju ibland just trött och klantig, och då kan det hända ändå.

Fkavipela skrev:
-------------------------------------------------------
> Läser i trådar med jämna mellanrum om folk som har problem med genomslagspunka.
>
> Fråga: Handlar det inte om att man inte har anpassat däckstryck efter däckprofil, körstil,
> kroppsvikt och terräng?

Jo det handlar det om. Och för min del är det oftast då frågan om problem med terrängen "Hål i vägbanan" Men sedan jag börja köra med "tub" har problemet minskat avsevärt ;)

Dock så fick en "polare" en riktigt fin en under ett pass för två veckor sedan. Att fälgen höll var ett under. En riktigt fin lite grop där mitt i asfalten och så bara pang å pyssssss.

marran skrev:
> Iaf jag optimerar för fäste, och om jag inte
> klantar mig får jag inte genomslag.

+1

1.5bar är nog optimalt.

0range skrev:
> marran skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Iaf jag optimerar för fäste, och om jag inte
> > klantar mig får jag inte genomslag.
>
> +1
>
> 1.5bar är nog optimalt.

Du menar väl 15.0bar, ellerhur;)

Pebben skrev:
> 0range skrev:
> -----
> > marran skrev:
> >
>
> > -----
> > > Iaf jag optimerar för fäste, och om jag
> inte
> > > klantar mig får jag inte genomslag.
> >
> > +1
> >
> > 1.5bar är nog optimalt.
>
> Du menar väl 15.0bar, ellerhur;)

Då heter det inte längre genomslagspunka.

42Hz skrev:
> Pebben skrev:
> -----
> > 0range skrev:
> >
>
> > -----
> > > marran skrev:
> > >
> >
>
> >
> > > -----
> > > > Iaf jag optimerar för fäste, och om jag
> > inte
> > > > klantar mig får jag inte genomslag.
> > >
> > > +1
> > >
> > > 1.5bar är nog optimalt.
> >
> > Du menar väl 15.0bar, ellerhur;)
>
> Då heter det inte längre genomslagspunka.

Nä precis det jag ville komma fram till. Föra att inte få det så är det väl 15bar han menar, eller?

Ibland Pebben, bara ibland, borde du fundera på möjligheten att du kanske sitter på ett mtb-forum. Inte alltid, men till exempel nu :)

lågt däcktryck rockar fett..
+ en dämpare/gaffel kan aldrig bli lika snabb i att fjädra in och ut för att svälja t.ex. en rot som ett däck kan..
+ greppet!

- Genomslag när man slarvar.. kör man riktigt snabbt m hardtail är SPD ett måste för att lyfta med hojen över saker.
- sämre rull på asfalt och slät grusväg. (men vem fan bryr sig om det? Det är ju i skogen det ska gå fort)

Jag tycker tvärt om...
Ett högre däckstryck är bättre för att ha rull och för att slippa att däcken kränger och kasar vid undanmanövrar.

En dämpare är en komfort-pryl, men en mtb är bra mycket kvickare och smidigare utan en sådan.
Greppet blir säkert lidande när man kör med 4-5kg i däcken fast precis som för dem som kör med 1kg i däcken så har man gjort ett medvetet val ... och får ta konsekvenserna av det.
Genomslag.. hur mycket är greppet värt om man istället för att cykla måste sitta på en stubbe och kränga däck... ;)

Jag är också förespråkare av lågt däckstryck, men får ofta en känsla av att folk tävlar om vem som kan köra lägst, med följden att de ständigt får genomslagspunkor....

Det handlar väl om att reglera ner trycket till den nivå man anser ger acceptabel risk för genomslag.

För egen del stannar jag rätt högt, eftersom jag hatar att bli stående i skogen. Typiskt kör jag på 2 bar och har (vad jag minns) aldrig fått en regelrätt genomslagspunka. Säkert förlorar jag lite i grepp jämfört med de riktigt extrema lågtryckarna, men min känsla är att när jag tappar greppet handlar det snarare om att min egen teknik brister.

Visst är det här ett av huvudargumenten för slanglöst?

marran skrev:
> Ibland Pebben, bara ibland, borde du fundera på möjligheten att du kanske sitter på ett
> mtb-forum. Inte alltid, men till exempel nu :)

Är det möjligen därför det heter det det heter, Happymtb;)

Och ibland så kan det kanske vara så uppenbart att det man/jag skriver är skrivet med glimten i ögat, utan att det för den saken skull står att det är det.

Med glimten i ögat. Inte alltid, men Nu!

Jag gick ifrån slang till slanglöst i våras på min MTB och jag tycker verkligen att det var lyft. De lägre däckstrycket ger mycket bättre flyt och grepp. Jag har säkert något genomslag varje tur men jag har inte fått punktering än. Dock har jag en gång rivit upp däckssidan en gång.

Dock fick jag genomslagspunka efter 500m efter jag behövde sätta in en slang för att kunna ta mig hem den gången.

Fkavipela skrev:
> Jag tycker tvärt om...
> Ett högre däckstryck är bättre för att ha
> rull och för att slippa att däcken kränger och
> kasar vid undanmanövrar.
>
> En dämpare är en komfort-pryl, men en mtb är
> bra mycket kvickare och smidigare utan en sådan.
> Greppet blir säkert lidande när man kör med
> 4-5kg i däcken fast precis som för dem som kör
> med 1kg i däcken så har man gjort ett medvetet
> val ... och får ta konsekvenserna av det.
> Genomslag.. hur mycket är greppet värt om man
> istället för att cykla måste sitta på en
> stubbe och kränga däck... ;)

Det beror nog på vad man menar med mtb-cykling. Jag kan sätta rätt mkt pengar på att jag är grymt mycket snabbare på en FS med 140/140mm slag än min ht med 100mm slag på just de stigar där jag kör. Om helstelt alltid var snabbare skulle dh-cyklar se rätt annorlunda ut tror jag. Komfort är liksom inte en issue när man gör åk som bara är runt 5 minuter långa :)

Sen håller jag inte med Gurra, man måste inte ha spd för att lyfta bakhjulet. Däremot måste man lyfta med sig bakhjulet när man kör över grejer. Ju smuttare man är, desto lägre tryck kan man komma undan med. Fast för lågt tryck är inte heller bra, beroende på däck/fälg osv finns det ett lägsta tryck, under det börjar däcken vika sig i sidled vid kurvtagning.

Senast ändrad:
Eftersom jag nästan slutat att tävla och oftast kör i Hellas åkte mina Racing Ralph 2.1or av till förmån för ett par Kenda 2.35or. Med dom nya däcken kan jag ha väldigt lågt tryck och blir ruggigt snabb i skogen. En ENORM skillnad i skogen. Tyvärr är man ingen ninja på grus och transportsträckorna längre...

Tillbaka
Topp