Gesunda Ride Report

• Trådstartare Trådstartare luckyrecumbent
  • Start datum Start datum
L

luckyrecumbent

Guest
Gesunda Ride Report
Här kommer ett trail sammanfattning från min tripp till Gesunda för två helger sedan. Den har ursprungligtvis lagts in på ett annat forum, här är en länk för den nyfikne:

http://www.nolltid.se/forum/viewtopic.php?id=549

Förra helgen var jag, Carlos och Olle från Cykloteket, samt Macaroni i Gesunda och hoja i tre dagar. Tänkte berätta lite om hur trailsen var där eftersom förändringarna från förra året är ganska stora.

WC:
Världskuppbanan är den bana som det höls en SM-deltävling på förra året. En otroligt snabb och stökig bana som är helt sjukt adrenalingivande! Oförändrad jämfört med förra året sånär som på att näten inte sitter uppe samt att det feta sluthoppet inte fanns. Varför vet jag inte, näten behövs för att man ska hitta rätt och hoppet var fett skönt.

Sista dagen så låg jag och pressade WC till jag var så slut i underarmarna att jag vart rädd för att jag inte skulle orka hålla i mig om jag tog ett enda åk till. Helt vrickad bana.

Stökspåret:
Denna trail har gått från fett stökigt långsam och tråkig till att vara lika kul som WC men med en helt annorlunda karaktär. Där den slutar tar NS partiets två spår vid, och om man känner för att hålla sig på marken så går den en schysst stig där oxå.

Halvvägs igenom så kan man välja om man vill åka in en serpentin av berms, som sen fotsätter i en härlig skogsstig, eller ta den högra stigen som jag tycke hade en grym kombination av härliga snabba kurvor, pump och annat stök (åk rakt fram och inte till höger mot slickrocken) och som total kombination säkert är det längsta åket på berget.

Älgspyan:
Även denna är enorm förbättring jämfört med förra året då det långsamma superstöket försvunnit. Första biten på trailen, en ca 500m, ända fram till man korsar brandvägen första gången, är bland det roligaste som finns på berget. Enormt sköna svängar med snabba hö-vä-hö knixar, pump och annat fint gör att man ofta tar det här spåret även om det är ganska kort och slutar på högt upp på brandvägen.

Räddningen för denna korta trail är en liten stig som går in till höger innan sågspånspartiet, gansa långt nere på brandvägen, och leder dig till 4x målgången.

Skogsmys:
Fett skön trail som även denna fått en behövlig face lift. Leder ner till brandvägen och kan som avslut kombineras med samma stig som Älgspyan.

Malin Lindgren:
Väldigt oklart hur den egentligen går, men den svänger in på backen som är längst till höger (sett uppifrån). En hyffsat brant rolig stig där man får ligga på bromsarna hela tiden. Fortsätt den ner hela vägen till asfalten och ni kommer att passera igenom ett sjukt fluffigt parti. Måste upplevas!

Under Liften:
En riktigt brant bana som man kan leka Sam Hill i Champery på när den är geggig. Efter liftbron som ligger halvvägs ner så går spåret in till vänster och grenar genast av till höger i ett nyskapat roligt spår, dock än så länge lite väl kort.

De har två andra spår som jag inte körde mer än en gång; Framebraker var avstängd för reparation, en riktigt svår bana som ligger över min nivå; samt Vipertrail som var för blöt och hal när jag var uppe då den saknade hönsnät på alla trästegar samtidigt som den är riktigt brant på sina ställen.

Summarum: Jag har inte varit runt hela Sverige och hojat på alla ställen som finns men jag vågar sticka ut hakan och säga att detta är efter Åre, som har för många fallhöjdsmeter för att kunna jämföras med något annat, Sveriges bästa berg. Lägg därtill att i höst så blir 4x-banan och en A-line liknande slinga från toppen klara, att det är beslutat att det ska satsas ännu mer pengar under -08 och -09, att det är fett billigt med liftkort kombinerat boende på vandrarhemmet, och du har ett givet berg för att spendera cykelhelger på när du inte kan dra iväg en hel vecka.

Hoppas verkligen de anordnar en deltävling i SM i DH under samma helg som Gävle kör 4x!! Synd att min ram har tre feta sprickor i kedjestaget, för jag hade älskat att tävla på den banan med min HT.. =)

Gesunda Ride Report
Joo, om någon kan och vill copy-paste'a detta och lägga in det på Swebikers så är han hemskt välkommen. Jag kan tyvärr inte själv för jag är portad på dagis för att ha läxat upp ägaren till forumet. Detta efter att han hotat att banna mig (de varnar och bannar fett med folk på det där forumet, värsta cirkusen..), pga något löjligt kontrollbehov, och då jag utförligt talade om för honom att det fria ordet är en självklarhet för någon som kallar sig för en demokrat så tog han det som en man. :D

Jag har kirrat två nya konton hos dem senaste halvåret för att kunna lägga in säljanonser, men båda dessa har stängts av utan anledning och utan ett pip från honom...

Trotts detta så vore det bra om denna trail report kunde sättas upp där så att Gesundaberget får den fart det förtjänar. Tackar på förhand.

Gesunda Ride Report
Låter som det finns sjukt mycket att köra däruppe.
Enligt bilderna i den andra tråden så ser det ut som rena paradiset!
Kul att det kommer upp fler som satsar serriös på utförsåkning!

Gesunda Ride Report
Word, gesunda är kung.

g0735.jpg ht=567

Från i helgen, jag på sista NSen, foto Harri Manni

Gesunda Ride Report
Om min dator bara kan rendera klart så kommer det upp en liten filmsnutt från Gesunda. Annars kan jag bara hålla med, gesunda is the shit :)

Gesunda Ride Report
pajjdeg skrev:
-------------------------------------------------------
> Om min dator bara kan rendera klart så kommer det
> upp en liten filmsnutt från Gesunda.

Ooooohhh! *gnuggar händerna*

Gesunda Ride Report
Fet bild Westman, Grönan kommer inte i närheten av underhållningsvärdet!

Det finns ett några stycken nya bilder uppe på www.nolltid.se i en utav Gesundatrådarna. De är från i helgen och en bit av det nya Freeride-spåret som håller på och byggs. Ser mycket inbjudande ut! =)

Tillbaka
Topp