[Ghetto-Tubeless] DT 540 TK och Suomityres W240

dabac

Aktiv medlem
[Ghetto-Tubeless] DT 540 TK och Suomityres W240
Hej Happy,
Eftersom jag av medicinska skäl har lite större skäl än genomsnittet att vilja undvika punkor vintertid så har jag varit sugen att köra tubeless på vinterpendlarhjulen.
Men eftersom jag också föredrar att använda det jag redan har så tänkte jag prova med ghetto-tubeless.
Dessutom med Kenda tätningsvätska, då den inte behöver fyllas på lika ofta som de andra.
Och så hade jag ingen annan slang med löstagbar ventilkärna hemma än slang med dunlopventil.
Första försöket gick lätt att förbereda, men där slutade framgången.
Inte ens kompressor med renblåsningspistol fick däcket att sätta sig.
Inför andra försöket hade jag tjockat på fälgens innerdiameter med ett varv av Biltemas rörisoleringstejp.
Monteringen krävde en del suckande, svordomar och pustande. Men nu blåste däcket upp snällt och lydigt.
Fast så lätt skulle jag förstås inte komma undan.
Däcket tappade trycket besvärande fort.
Efter lite detektivande så visade det sig att däcket saknade en dubb.
I hålet satt istället ett gruskorn som skavt ett större hål än vad Kendas tätningsvätska kunde klara av.
Eftersom jag var måttligt sugen på att ta isär alltihop så gjorde jag en liten tuss av några trådar drevgarn och tryckte igenom hålet i däcket efter att ha pillat ut gruskornet.
Och nu blev det tätt efter ett dygn.
Vid det här laget så har jag nog 20 mil på den här kombinationen, och den funkar helt OK. Håller trycket nästan lika bra som med slang.
Enda egentliga irritationsmomentet är att ventilen är lite skum. Jag brukar kunna pumpa dunlopventil med min vanliga golvpump utan några specialare, men inte den här. Den kräver lite trixande.
Hur bra den är vid punka vet jag inte. Har inte provstuckit däcket.
Men konceptet fungerar, ifall nån undrar.
Och om ngn i Sthlm/söderort vill ha några meter av den tjocka tejpen så går det nog att ordna.
Möjligtvis har jag lite kvarvarande obalans kvar efter dygnet hjulet stod med hålet nedåt för att få vätskan att rinna till och täta av grushålet i dubbfästet.
Men inget som är ngt problem i pendlarhastighet.

Topp