[Ghettoride Haninge] Varje tisdag, Samling 18.30 Åbyplan Västerhaninge

Vilket perfekt väder! Lampan laddas, ska pipa ner å kpa mig ett flaskställ för batterit. Vi ses snart å yes! I bring the bulls!

Nyss hemkommen från bilköerna i värdelösa trafikstockholm, nu ska jag bara vräka i mig lite flingor så kommer jag! Skynda! Skynda! som Gunde skulle sagt.

Tack för idag. Kanske lite För tekniskt första kilometern :)

Lampa var bra frammåt kvällen :)
Bild7.png

Grabbar på väg ner...
Bild12.png

Bild11.png

Bild10.png

Bild13.png

FIKA!
Fast någon hade glömt kaffet...
Bild9.png

Sedan var det ut på vägarna igen.
Bild8.png

Upp Upp ska vi!
Bild14.png

Tack för en bra kväll! Kul att vi blev så många.
Och speciellt tack till "mästermeckarna" Jocke P och Andreas. Det gick undan det där slangbytet :)

Du måste skämta!
Jag var mest sugen på att ringa hemtjänst och färdtjänst i morse när väckarklockan drog igång, men på något oförklarligt sätt lyckades jag ta mig upp ur sängen och bort till bussen för egen maskin.

Cykla?
Tack, men nej tack.

... Jocke, nu med möra ben

Jaha, det är semester-maffian som skriver! Det förklarar saken.
Sovmorgon och 1,5 timmes frukost? Då kanske jag också hade känt mig stor och stark.

God tur!

När tänkte du dra eller har du redan dragit? Jag hade varit på!

Globalistic skrev:
-------------------------------------------------------
> Solen skiner och jag tänkte dra en tur runt
> öran, utforska lite.

Tack så mycket för en riktigt rolig och kämpig tur. Jag tog verkligen helt slut, och cykeln också. Hoppas jag inte stoppade upp allt för mycket. Jag är lite ovan att hoja i grupp.

Jag kommer absolut inte vara med varje vecka. Det pallar jag inte. :-) Men jag dyker gärna upp igen lite då och då. Jag ska skaffa mig en riktigt lampa och förhoppningsvis en cykel från detta sekel till nästa gång.

Ha det bra!

På fredag är jag på, eventuellt i morgon med. Vi kan ju höras under morgondagen.

Globalistic skrev:
> Jag kom precis hem nu :/
>
> Är du sugen imorgon eller på fredag?

blött idag :) Rötterna var ändå ganska snälla mot oss idag.

Tack för turen. Dags att börja spåna på några schyssta däck som Äter blöta rötter...

170 i snittpuls på hojen är riktigt bra jobbat Rille :)
Ligger endast i de trakterna när Per drar runt mig i full fart på långa mtb-slingan i Rudan ;) Och den turen är ju inte särskilt snäll. (Omkring 200 ligger min maxpuls på)

Det där med schyssta däck för hala rötter är något jag nog kommer behöva snart Bang. Hojta till om du hittar något bra.

Min telefon har pajat så sms till mig funkar inte de närmsta dagarna....

Däck!

Kan rekommendera Kenda Nevegal StickE.

Riktigt bra gräpp i och med gummit som är lite mjukare och kladdigt.

JAO! A

Eller 630 kr för fram o bak på www.chainreactioncycles.com

A

rillard skrev:
> Dessa? 1050 för fram och bak - ouch, tur att man
> är kapitalist!
>
> http://www.cyclecomponents.com/1/sv/artiklar/mount
> ainbike/komponenter/dack/26-3/dack-slang/26x22-37/
> kenda-tomac-nevegal-stick-e_lc-26x235.html
>
> Prophet skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Däck!
> >
> > Kan rekommendera Kenda Nevegal StickE.
> >
> > Riktigt bra gräpp i och med gummit som är
> lite
> > mjukare och kladdigt.
> >
> > JAO! A

Jag har min check kvar hos CRC. Han aldrig göra mig av med den vid den senaste ordern... bläää!

Det ska vara lättrullat också :))))

Snart är hösten här å då blir det däckbyte mott halvlättrullade klibbisar. Sedan kommer snön å då blir det breda däck utan helvete med super tacky gummi. Gillar mina WTB Stout 2.3 men de e jevligt trögrullade och gör sig bäst nerför eller på snö...

Nobby Nic fungerade bra idag men jag vill kunna ha mer självförtroende utför och på hala hällar vid skrålåkning. annars kommer Tomas att kränka mig...

Funderar på ett par Maxxis som har Ännu mjukare gummi är Sticky E. Mina Stout 2.3 är bra på rötter å har 53a (super track DNA rubber) i mjukhet medans Sticky E ligger där också i krokarna. Super Tacky ska vara 42a i mjukhet vilket e typ det näst mjukaste man kan hitta om man inte vill ha det allra mjukaste, men då kommer du ju inte frammåt heller (efetrsom det är så mjukt). Det fina med Maxxis däcken är att det är fram och bakdäck vilket jag gillar vilket gör mycket för rullmotståndet, eller något...

Men Nevegal sticky e är ett bra däck men jag tror jag ska testa maxxis däcken. Däcken väger ju lika mycket om inte lite mer än mina Stout 2.3 men jag får hoppas på att de rullar bättre.

Däck för blöta rötter och sten bör ha en mjuk gummiblandning mellan 40a-50a i mjukhet och kombinerat med stor luftkammare och lågt tryck gör att dessa klarar biffen.
Black chili ligger strax ovanför 50a om jag fattat det hela rätt (tvilket är alltså en hårdare blandning vilket ner ett däck som "studstar" mer på hala rötter är slukar upp roten :) Men Black Chili har också andra egenskaper som man kanske vill åt, typ mindre rullmotstånd, mindre slitage och ett mjukt gummi, men ändå inte tacky-mjukt.

Självklart gör ju däckbredden mycket också för greppet. Vågra köra brett :) Läste någonstans att Kendas 2.35or nevegal e lika breda som maxxis 2.5or.. men det är inget jag kan bekräfta..

Så ska ni leta regndäck så håll er till Minst 2.25" till 2.5" (beroende av fabrikat) brett och en mjuk gummiblandning.

Här e några mjuka gummiblandningar ni kan hålla utkik efter.

Maxxis = Super Tacky (42a)
KENDA = Sticky-E (typ 50a)
WTB = Super track DNA rubber (53a)

(ju lägre siffra ju mjukare e däcket)

"lätta" däck med klibbgummi är någonstans mellan 650-800g/däck.
Sedan finns det samma däck men med hårdare gummi. Å dessa däck kan ligga några 100g mindre i vikt. Typ runt 550g/däck.

Kom ihåg också att klibbiga däck må vara bra på hala rötter och hällar men rullar segt på grus och asfalt. Så tänk först vilka egenskaper ni eftersöker. Välj sedan däck efter dina önskemål om vad däcket ska lara. Vill du bara ha "hala-rötter-säkra" däck men kan leva med att det inte går så fort bara du har grepp så e nog Super tacky något för dig.
Vill du ändå kunna cykla fort och kan klara alla de tekniska partier mm lätt kan man gå på ett lite hårdare gummi runt 50a-55a. Vill du bara cykla fort och kan leva med några framhjulssläpp på spänger och hala hällar så väljer du ett "vanligt" mtb-däck. men hey! Du kommer ju först till fikat :)

Kom också ihåg att det snart är vinter och snö å då är Breeeeeeeda däck bra. Runt 2.3"-2.5" är det som gäller för oss. Bredare går nog inte in på våra cyklar :)

Bilagor

• Bild 30.png
    Bild 30.png
    21.8 KB · Besök: 33
Samtidigt ska man komma i håg att mjukt gummi =kort livslängd.
Jag har ett par Kenda Blue Gruve StickE 2.5. Väldigt bra vinterdäck men som Bang säger så är det trögt.
Man kan juh köra supertacky/StickE fram för bra fäste och sedan något mer lättrullat bak. Men då får man åka på bakhjulet på grusvägarna. ;)

Gör inte som Bang säger, görsom Bang gör.
Många Hellasgorillor kör på Kenda Nevegal StickE. Tror att det är ett säkert kort som också räcker över vintern. Men Bangs förslag på Maxxi är också väldigt bra. Räcker som vinterdäck det med.
/A

Är man helt 'ute och cyklar' om man dyker upp en kall januaritisdag med dubbdäck?
Är det ens ett alternativ eller är dubbdäck enbart till för cykelpendling på skottade cykelbanor?

Jag köpte mig en uppsättning förra året. Breda historier med en hel massa dubbar i. Dyra var de också, men det kan ju bero på att jag köpte dem på Sportson.

Har dubbdäck i skogen att göra eller gör man bättre i att behålla Mountain King däcken på året runt?

... Jocke

Dubbat har du till jobbet. I skogen kan bara breda och mjuka däck rädda dig ;)
Om du inte väljer asbreda dubbade däck... Men dubbade däck gör sig bäst på blankis. Det skulle vara i så fall om vi får för oss att korsa Öran någon dag då det är perfekt skridskoföre. Men den dagen kommer nog inte :D

Vilken version av MK har du Jocke? Bredd och gummi?

Conti Mountain King 2.2" med Protection. Gummiblandningen kallas för Black Chili. Det är årets modell på mönstret.

Jo det borde funka nu på hösten, men håll koll på trycket. På snö funkar det om stigen är hård. Vi är inte lika bortskämda som de i Hellas med uppkörda spår fler dagar på året än vi :) Vi får spåra mycket själv eller cykla på hårt packade stigar som e typ 1.5dm breda. Åker man utanför flyger man över styret då snön suger tag i hela hjulet. En härlig upplevelse men man får bära mycket :)

I ditt fall Jocke skulle jag kanske köpa ett framdäck som är mjukt om du inte vill köpa två.

Om det är någon annan som ska beställa däck från CRC så får ni gärna släng med mina också som står ovanför i bilden. Artikelnummer mm står till vänster. Annars kan ni bara skicka PM för detaljer så skickar jag länkar.

I höst är det Conti RubberQueen 2.2 BC ni vill ha. Det är lätt det bästa däcket jag har provat, och då har jag kört speedking, mountainking och raceking. Det gick klockrent förra hösten i blötan och också i snön. Att dom funkat så bra även när det är torrt var ren bonus. Det är ganska stor luftkammare för att vara 2.2. Köp.

rooth skrev:
> I höst är det Conti RubberQueen 2.2 BC ni vill
> ha. Det är lätt det bästa däcket jag har
> provat, och då har jag kört speedking,
> mountainking och raceking. Det gick klockrent
> förra hösten i blötan och också i snön. Att
> dom funkat så bra även när det är torrt var
> ren bonus. Det är ganska stor luftkammare för
> att vara 2.2. Köp.

Det låter bra, tänkte just beställa ett par Rubber Queen.

Var noga att du beställer med BlackChilli. Svenska leverantören har inte plockat hem 2.2 med BC till sverige, så du måste nog köpa från england eller tyskland. Jag köpte från Merlin tror jag. Och beställ för bövelen inte 2.4, dom är feeeta och tunga som bly, hade dom på min förra cykel.

Tillbaka
Topp