Funderar på ett par Maxxis som har Ännu mjukare gummi är Sticky E. Mina Stout 2.3 är bra på rötter å har 53a (super track DNA rubber) i mjukhet medans Sticky E ligger där också i krokarna. Super Tacky ska vara 42a i mjukhet vilket e typ det näst mjukaste man kan hitta om man inte vill ha det allra mjukaste, men då kommer du ju inte frammåt heller (efetrsom det är så mjukt). Det fina med Maxxis däcken är att det är fram och bakdäck vilket jag gillar vilket gör mycket för rullmotståndet, eller något...
Men Nevegal sticky e är ett bra däck men jag tror jag ska testa maxxis däcken. Däcken väger ju lika mycket om inte lite mer än mina Stout 2.3 men jag får hoppas på att de rullar bättre.
Däck för blöta rötter och sten bör ha en mjuk gummiblandning mellan 40a-50a i mjukhet och kombinerat med stor luftkammare och lågt tryck gör att dessa klarar biffen.
Black chili ligger strax ovanför 50a om jag fattat det hela rätt (tvilket är alltså en hårdare blandning vilket ner ett däck som "studstar" mer på hala rötter är slukar upp roten :) Men Black Chili har också andra egenskaper som man kanske vill åt, typ mindre rullmotstånd, mindre slitage och ett mjukt gummi, men ändå inte tacky-mjukt.
Självklart gör ju däckbredden mycket också för greppet. Vågra köra brett :) Läste någonstans att Kendas 2.35or nevegal e lika breda som maxxis 2.5or.. men det är inget jag kan bekräfta..
Så ska ni leta regndäck så håll er till Minst 2.25" till 2.5" (beroende av fabrikat) brett och en mjuk gummiblandning.
Här e några mjuka gummiblandningar ni kan hålla utkik efter.
Maxxis = Super Tacky (42a)
KENDA = Sticky-E (typ 50a)
WTB = Super track DNA rubber (53a)
(ju lägre siffra ju mjukare e däcket)
"lätta" däck med klibbgummi är någonstans mellan 650-800g/däck.
Sedan finns det samma däck men med hårdare gummi. Å dessa däck kan ligga några 100g mindre i vikt. Typ runt 550g/däck.
Kom ihåg också att klibbiga däck må vara bra på hala rötter och hällar men rullar segt på grus och asfalt. Så tänk först vilka egenskaper ni eftersöker. Välj sedan däck efter dina önskemål om vad däcket ska lara. Vill du bara ha "hala-rötter-säkra" däck men kan leva med att det inte går så fort bara du har grepp så e nog Super tacky något för dig.
Vill du ändå kunna cykla fort och kan klara alla de tekniska partier mm lätt kan man gå på ett lite hårdare gummi runt 50a-55a. Vill du bara cykla fort och kan leva med några framhjulssläpp på spänger och hala hällar så väljer du ett "vanligt" mtb-däck. men hey! Du kommer ju först till fikat :)
Kom också ihåg att det snart är vinter och snö å då är Breeeeeeeda däck bra. Runt 2.3"-2.5" är det som gäller för oss. Bredare går nog inte in på våra cyklar :)