[Ghettoride Haninge] Varje tisdag, Samling 18.30 Åbyplan Västerhaninge

Globalistic skrev:
-------------------------------------------------------
> Haha! Jag FYLLER 30 i höst!!!! Påminn mig inte
> :)

Vi ska inte påminna dig, du ska påminna oss
Ghetto-tretto Ride blir det då.

Prophet skrev:

> Jomper! Kul att du ska med. Jag får ta kort på
> dig o visa frugan så hon får se dig, det var
> väl ett tag sen?! ;)

Tur att jag är nyrakad :-P

Ska se vad jag har. Det är en till utöver två som ska ha så...

Kom i tid i dag så hinner jag dela utalla tröjor osv osv....

Det var vad jag lyckdes få ihop innan magen gav upp hoppas ni hade grym tur!

Mvh
Chrille
som i fortsättningen inte ska chansa med matförgiftningar i kroppen!

Bilagor

• IMG_1921.jpg
    IMG_1921.jpg
    192.1 KB · Besök: 29
  • IMG_1922.jpg
    IMG_1922.jpg
    126.7 KB · Besök: 30
  • IMG_1923.jpg
    IMG_1923.jpg
    114.4 KB · Besök: 28
  • IMG_1924.jpg
    IMG_1924.jpg
    191.7 KB · Besök: 32
  • IMG_1925.jpg
    IMG_1925.jpg
    138.9 KB · Besök: 25
  • IMG_1926.jpg
    IMG_1926.jpg
    127.9 KB · Besök: 34
  • IMG_1927.jpg
    IMG_1927.jpg
    121.1 KB · Besök: 28
Vilken härlig runda, torrt och fint och endel nya stigar. Och vilka MTB turer fikar med 2 sorters ost, oliver, paprika, marmelad, cider och wienerbröd.....Topkalss helt enkelt!

Merci pour la balade tous les!

/P

Tack för turen ikväll. Och tack för den goda baguetten Pär, och osten och cidern Bang.
Väldigt fina stigar blev det också. Och så hade vi finbesök av självaste Mr Happymtb.
Tack Jomper för att du kränkte mig på en SS.

Tack för ikväll! Det blev en riktig höjdare, med finfika vid öran och högt tempo i skogen!

I´m with awesome och det är utan tvekan! Tack för Franska kvällen och det trevliga turen. Ni som är dåliga (sjuka) krya på er! Vi ses nästa tisdag (eller kanske ute i skogarna runt om i Haninge).

@ Bang: snygg tröja frugan tyckte om det också. Jag tänkte ha den på jobbet imorgon...

Fyller på med lite bilder...fler finns på bloggen.

Vi kom inte så långt...
IMG_1831.JPG

Mr. Baugette.
IMG_1832.JPG

Jonas rippar
IMG_1837.JPG

Jo men så att...
IMG_1845.JPG

Sweeet
IMG_1846.JPG

And-reas....
IMG_1854.JPG

Fikatajm
IMG_1858.JPG

Rille-master
IMG_1861.JPG

Snyggingemar i snyga kläder + hjälm - snyggt!
IMG_1864.JPG

Nya tröjorna...
IMG_1826.JPG

Shit vad stort. Den allsmäktige Jomper på besök. Happys heliga überpappa. Hoppas ni körde snyggt och fräsigt i hans ära.

Såg ut som en topprunda. Känns inte ett dugg surt att sitta på ett sugigt scandicrum i gtb.

Kämpa!!!

Du å Gille borde ju ha tagit med cyklarna å Inspekterat Ghettot i gbg. Tröjorna är awesome i alla fall!

Det var precis som vanligt. Vissa har en trevlig tur och åker runt och snackar, andra gäspar lite förstrött och har ett fint återhämtningspass och så finns det någon/några? som har veckans hårdaste cykelpass, dvs jag.
Men det är också veckans höjdpunkt på cykel. Lika kul, svårt, svettigt och härligt som vanligt och bäst av allt, fika stunden som bara blir bättre och bättre.
Tack Bang och Per!

Det där såg härligt ut! Synd att jag missade, men istället blev det kalas, goda bullar och tårta :-)

Och nu till allvaret:
Jag och min mtb är verkligen inte kompisar för tillfället. Problemet är drivlinan och jag tror jag kommit fram till en lösning. Men först drar jag hela historien här eftersom jag vet att vi har några mästermekare i ghettot. Och ni kanske har andra lösningar....

1:a raset, bakväxeln
För några veckor sedan när Per och Håkan slaktade stigarna i Paradiset så blev även min bakväxel slaktad på kuppen. Efteråt var cagen sned och bucklig samt att en av trissorna vobblade oroväckande mkt. När jag provade cykeln någon dag senare så insåg jag att bakväxeln var utom räddning. Kedjan hoppade av den vobblande trissan och fastnade.
En ny bakväxel inhandlades.

2:a raset, kedjebrott
En ny bakväxel monterades på och nu var det bara att tuta och köra, trodde jag. Långturen på Sörmlandsleden väntade och cykeln kändes fin med ny bakväxel. Men det tog inte lång tid innan kedjan plötsligt gick av. Helt omotiverat kändes det eftersom det var en asfalterad gångväg jag cyklade på utan någon som helst belastning. Hur det sedan gick resten av den turen, det vet ni....
Som grädde på moset åkte jag på slutet ner mellan två brädor på en spång och "twistade till" växelörat.
När jag kom hem tog jag fram en ny kedja jag hade liggandes i påse hemma och monterade på. Jag tänkte att anledningen till alla kedjebrott var en gammal och sliten kedja. Det böjda växelörat hade jag ännu inte märkt.

3:e raset, hoppade/slirande kedja
Sedan blev det dags för 2:a provkörningen av Lida Loop. Med ny kedja så kändes cykeln återigen i topptrim fast jag hade egentligen inte provkört den ordentligt. Förutom en kort tur på parkeringen.
I Lida drog jag iväg med snabbgruppen och tryckte på i första uppförslutet. Plötsligt hoppade kedjan till, precis som om jag hade gjort en växling. Resten av den provkörningen blev en kamp mellan mig och växlarna. Om jag la mig på den största kuggen fram så slapp jag åtminstone "spontanväxlingarna" vid varje uppförsbacke.
När jag släppte av Per så slängde han en snabb blick på cykeln och bakväxeln när den stod så fint på biltaket. Han reagerade över att bakväxeln satt snett, men så illa såg det inte ut tyckte jag. (smällen från Sörmlandsleden)

4:e raset, det sneda växelörat
Jag cyklade sedan en kortare tur med Andreas i Rudan, jag tänkte att han kanske hade ngn teori med den förbannande hoppande kedjan. Han upptäckte på en gång att växelörat var ordentligt snett och böjde det rakt med armkraft. Men det blev ändå inte 100% bra. Kedjan bytte spontan kugg ändå, fast inte lika ofta sedan örat blev rakare. Jag tänkte nu att problemet trots allt var växelörat. Det går ju inte att få det 100% rakt med en handkraftböjning i skogen.
I samband med ett mekbesök hos Matte så sattes det på ett nytt spikrakt växelöra. Dessutom sker här ett vajerbyte då det var viss friktion i växlingarna som var mer än normalt.

5:e raset, fortfarande hoppande kedja.
Tidsmässigt är vi nu framme idag eller rättare sagt kl 21 nu på kvällen. Jag ska ut och testa cykeln i Rudan och känner att nu är äntligen allt löst. Men....ett nytt spikrakt växelöra löste inte problemet. Kedjan löper och växlar jättefint när man testar den utan belastning, men med hård belastning hoppar den. Det går inte att cykla ordentligt och jag blir rätt frustrerad. Jag tänker att kanske har den nya bakväxeln fått en smäll (när jag twistade till växelörat) och byter tillbaka till den gamla bakväxeln. Fast nu har jag flyttat över trissan från den nya.

6:e raset, tillbakaflytt av gammal bakväxel, fortfarande hoppande kedja.
Jag drar ut cykeln på parkeringen och trycker till. Och vad händer? Kedjehelvetet hoppar till igen!!!! Nu vill jag bara kasta cykeln i containern...Jag vill ju cykla! Inte meka!

Lösningen?
Nu tillbaka till början i inlägget där jag skrev om att jag kanske hade en lösning. Och jag är beredd att ta på mig en dumstrut. T.om. en "dumSNÅLstrut". Jag vet ju att det finns en rekommendation om att om du byter kedja så ska du också byta kassett. Fast jag trodde ju att det egentligen bara var en halvsanning. Ett sätt för cykelförsäljarna att lura kunderna och sälja fler prylar. Men jag känner nu att jag kanske får krypa tillbaka korset.
Alltså, när jag bytte kedja så skulle jag också ha bytt kassett. Trots att min kassett inte var särskilt gammal och sliten. Problemet är att kedjan och kassetten rimligtvis inte är särskilt tighta med varandra och det är det som får kedjan att hoppa vid hårdare belastning.
Alternativt att jag har fel sorts kedja, men det tror jag inte. CN HG53 står det på den och den passar med ett kedjelås för 9-delat.
Så, vad tror ni? En ny kedja och en ny kassett, sedan blir jag och cykeln kompisar igen?

Avslutningsvis kommer här en bild på kedjan och kassetten mitt i ett "hopp":

DSC_0103.JPG

Senast ändrad:
Det är nog ny kassett som gäller Tomas. Du behöver nog inte byta kedja igen, den är ju ny. Jag har en 9-delad kassett hemma vi kan prova med.

Jag tycker du ev. Ska prova att flytta över kassett mm från hybriden till din mtb då allt är från samma grupp och slitet i takt.

Alternativet är ju att byta Hela din drivlina ocj börja om från scratch med nya saker.

Annars Kan det vara som att slänga pengarna i sjön eftersom du uppenbarligen måste köpa nya grejer i alla fall för att dom får sönder?

Kämpa på!

rooth skrev:
> Det är nog ny kassett som gäller Tomas. Du
> behöver nog inte byta kedja igen, den är ju ny.
> Jag har en 9-delad kassett hemma vi kan prova med.

+1

Troligtvis har den gamla kedjan töjt sig och kuggarna anpassat sig efter den. Ny kasett och kanske ny mellanklinga borde göra susen. Hur länge har du kört på gamla kedjan? Om man byter kedja i tid får man ut längre livslängd på kasett och klingor.

Jag bytte kedja på spindeln igår efter 75 mil. Förhoppningsvis kan jag köra 150 mil på nya kedjan och sen ytterligare 75 på den gamla. Då har jag fått ut 300 mil på två kedjor innan jag behöver byta hela drivlinan.

Hej Tomas, jag känner igen dina problem med att kedjan rappar vid belastning. Jag hade också kommit i otakt med ny kedja och drev och kassett. Löstes med ny kedja, drev och kassett .
En annan sak. Du undrade vad gör man med kramp under lopp. Jag hade stora bekymmer.med kramp på LBR. redan efter 40 km. Det löstes med 2 skivor saltgurka vid sista vätskan. Då försvann krampkänningen efter någon km och jag kunde ta i igen.

Hej Tomas m.fl.

Jag hade en liknande period med min HT förra året. Rullade jättefint på platten och nedför men uppför och speciellt vid hög belastning så spontatväxlade cykeln vid de mest olägliga tillfällena.
En lösning som jag försökte med var att växla ner i god tid och ha så hög kadens som möjligt och då upplevde jag att det var lite bättre. En stund dvs, sen blev det ofta för brant = hög belastning på trampan = spontanväxling. :-(
Men min lösning var inte att byta ut delar i drivlinan. Det var mycket enklare än så. Det visade sig att låsmuttern som skulle hålla pedalarmen vinkelrät mot vevlagret hade släppt med resultatet att alla främre klingorna vobblade i takt med att jag hade tryck på vänster alternativt höger pedal.
En ordentlig åtdragning, och då menar jag ordentlig på gränsen till att slita ut gängorna, och problemet var löst. Jag säger inte att det är samma fel på din rigg men det är en busenkel sak att kontrollera, och dessutom med ungefär samma symptom som du beskriver, så kolla att pedalarmarna sitter berget fast i vevlagret och att inget glapp finns.
Fast jag tror också att ovanstående mektips är mera rätt i ditt fall. Du cyklar helt enkelt för mycket och för hårt. Du får göra mera som jag - skaffa en annan hobby, t.ex. flytta, och ett par förkylningar så ska du se att cykeln håller längre. :-o

Mvh ... Jocke

När det gäller kramp så kommer den i samband med vätskebrist. Förutom saltgurkan kan jag starkt rekomendera GT tabletter. De innehåller de ämnen som man saknar vid en ev kramp. Bla magnesium.
Tror man kan ladda med lite solrosfrön. De ska innehålla bra med magnesium.
Men det är inget expertutlåtande.
A

Tomas, du har helt enkelt vuxit ur din grupp och behöver styvare och bättre grejer. XTR nästa! Matte hookar upp dig på en grupp *lovar* :)

Tomas, jag har samma och misstänker att jag måste ha ny kassett. Böt kedjan för några veckor sedan, igår växlade den rätt firskt i backarna så jag vågade inte trycka på alls. Jag kommer beställa en ny kassett idag tänkte jag - det var ju säkert flera veckor sen jag köpte cykel grejor och avtryckarfingret har börjat rycka.

När ni två ändå är i köptankar så KÖP KEDJELÅS så ni har ett tag frammåt + växelöron :)

Förresten, innan Torbjörn hinner vakna så kanske vi andra kan spekulera i vad han har i sin STORA ryggsäck.... :)

IMG_1845.JPG

Senast ändrad:
Härlig tur igår, jag ska försöka dyka upp igen. Imponerande bra stigar, har nog inte cyklat i Hanveden sen 1995. Och tack för fin-fikat mitt i skogen, det var ännu mer imponerande än stigarna!

Är rätt mör i underarmarna idag faktiskt.. men jag tycker det funkade bra ändå.

Här komme lite bilder :)

Det här går ju bra...
IMG_1873.JPG

Eh, vad sa du???
IMG_1872.JPG

Nu så! Full fart!
IMG_1875.JPG

Avslutning-FIKA!
IMG_1877.JPG

Sedan full fart hem! Terminator 3 började ju snart...
IMG_1883.JPG

jomper skrev:
> Håkan, du rullade förbi några metr från min
> tomtgräns..

Jaså, du hörde när jag rullade förbi? Swooosh! ;)
Magiskt fint där ute på södertörn.

Nu är alla Ghetto-klibborna slut och jag kommer beställa fler i morgon.

Någon som redan nu Vet att man vill ha en klibba? Den kostar 20 spänn och finns i vitt. Men finns det önskemål om andra färger så kan jag fixa det också då det blir nybeställning.

Men vi kanske bara ska hålla oss till svrt och vitt ;)

Va? Fanns de i svart också? Då hade jag ju inte behövt köpa en ny cykel!
De vita klibborna jag köpte gjorde sig inte så bra på min vita HT så jag kände mig tvungen att köpa en grön-svart fintysk, men om det nu finns svarta märken så kanske jag inte behöver slänga den gamla trotjänaren.
Sätt upp mig på typ två svarta är du snäll.

Med vänlig hälsning, Jocke - löftet som försvann.

Tillbaka
Topp