GI på Vitargo?

GI på Vitargo?
OBS!
Detta är en personlig reflektion av mig och är inte på något sätt avsedd att kränka/löjliggöra eller på annat sätt nedvärdera andra. Hoppas nu ursäktar.

GI?
Kan vi inte få et slut på detta?!?
Jag har sysslat med konditionsidrott (mest orientering och nu på senaste decenniet cykel) i mer än trettio år och kommit fram till att få framgång så gäller det att äta allt och träna mycket och bra. På senare tid har jag fuskat lite i andra sporter för att få lite variation. Det som har slagit mig är att i vissa idrotter snackas det bra mycket mer än vad som presteras. Värst utan konkurrens är triathlon. My god, vad det snackas träning hit och kost dit. Jag var på skoj med på en tävling för något år sedan och slog nästan alla. OK, några är duktiga men som det teoriseras bland blåbären! Om de la ner teoriserandetiden på riktig träning hade de nog fått mer resultat än som nu fundera om de får i sig rätt antal GI.

Jag var med på en tävling som tog 60 timmar förra helgen och gick på Vitargo och Runekakor. Har aldrig fisit så mycket i hela mitt liv och är säker på att det berodde på Vitargon. Finns det något jämföresletal på detta? FI?

Till ämnet. GI på Vitargo? Ingen aning.

GI på Vitargo?
FI(S)-värdet på Vitargo måste var en bra bit över 100, minst. Min mage slår bakut och jag fiser som hel häst när jag laddar med Carboloader inför en del lopp. Men jag tycker att det är värt det.. Dock inte min omgivning..
Jag har inte heller någon aning om GI-värdet.
/Erik

GI på Vitargo?
Det påminner mig om Vitargo-killen på Vasaloppet som nästan blev sur på mig när jag sa att jag inte tyckte Vitargo var bra...

//

GI på Vitargo?
Det lär väl vara ganska högt värde på vitargo. Jag tror att de blandar både druvsocker (högt) och fruktsocker (lågt) för att få snabbt in i blodet men ändå finnas kvar ett tag. Jag tror att Twinlab och Maxim är uppbyggda på det sättet. Sen innehåller de ju mineraler och en massa annat godis.

Om det är äckligt så funkar det. /Johan

GI på Vitargo?
> Om de la ner teoriserandetiden på
> riktig träning hade de nog fått mer resultat än
> som nu fundera om de får i sig rätt antal GI.

Antingen har de inte lagt ned särskilt mycket möda på teoriserandet -heller-, eller så förstår jag varför du inte tycker GI är bra :)

GI är ett hjälpmedel, inte en religion.

GI är ett sätt att välja rätt kolhydrater för den givna situationen, inte en bantningsmetod.

FI (LOL) på Vitargo är rätt lågt för mig, men PI (PuckIndex) är högt - som påpekats.

GI på Vitargo?
Jag laddade med carboloader in för 08xc förra året o jklar vad det gick undan på slätan, bara till o gasa på, möhö ;). Skämtosido, man blir mest dålig i magen, men Vitargo elektrolyt funkar bra under loppen, pucken kan man skrapa loss med sked o käka som yoghurt när man kommer i mål eller nåt ;).

GI på Vitargo?
Jag provade Vitargo Electrolyt ffg under en 17mils tur i måndags.

Jag kommer inte att använda Vitargo igen:
Efter 15mil fick jag kramp i ena benet, och efter ytterligare 1mil fick jag kramp i andra benet oxå!

Jag har under många år använt både Pripps Energy och nu de senaste åren Maxim.
Jag har aldrig fått kramp såhär förut.

Jag vågar helt enkelt inte använda Vitargo igen.

/Håkan

GI på Vitargo?
man kan i stort sett förkasta GI eftersom det endast gäller när man äter EN produkt...blanda man olika produkter t.ex sportdryck och bars så ändras GI...

GI på Vitargo?
Sockerconny Skrev:
-------------------------------------------------------
> man kan i stort sett förkasta GI eftersom det
> endast gäller när man äter EN produkt...blanda man
> olika produkter t.ex sportdryck och bars så ändras
> GI...
>

Det är ungefär samma sak som att säga att man i stort sett kan förkasta vad det står för alkoholhalt på öl, vin och sprit. Blandar man så ändras det...

Som TnT sa tidigare: GI är ett hjälpmedel. Inte en lösning på alla världens problem.

/Magnus

GI på Vitargo?
Blanda ordentligt så får ni ingen puck i botten på flaskan. Det funkar inte att hälla i en påse och ruska 5 gånger. Blanda helst i bunke med visp, annars minst en minuts rejält skakande med halvfull flaska.

GI på Vitargo?
Vitargo är bra men lite svårblandad. Om man kan ta två dl varmvatten i flaskan innan man häller i pulvret så löser det sig bra när man skakar. Sedan fyller man på med vatten.
Har man bara kallvatten får man vara beredd att skaka ordentligt...

Personligen föredrar jag Vitargo framför de andra dryckerna. Lite svårblandad men bättre effekt.

GI på Vitargo?
Det finns peciella shakers för att blanda fulpulver med vatten/mjölk. Använder jag till Maxim och det funkar klockrent. Kan tänka mig att det underlättar för Vitargo också.

Ultimate_Shaker_2002.jpg

Finns att köpa där kosttillskott säljs

BST '03 fick jag puck i flarran då det endast fanns kallvatten och minimalt med redskap i den lilla campingstugan i Ullared :)

GI på Vitargo?
He he he...jag fick kramp i magen av denna tråd. Jag kommer inte att läsa den igen. Innan läste jag andra trådar och har aldrig fått kramp i magen innan.

/Fredde

GI på Vitargo?
Det folk i allmänhet gör är att stirra sig blind på en produkts GI-värde. Dom tänker inte på att GI är satt
vid 50g kolhydratintag från livsmedlet. Vad folk är rädda för är insulinutsöndring och att blodsockret åker upp/ned för mkt. Dessa personer fattar i allmänhet inte att 20g druvsocker har lägre "GI" än tex 100g pasta som är en normal portion.

GI spelar hemskt liten roll oavsett i vad för syfte man tänker använda det(även för diabetiker). GI-hysterin har endast tillkommit för att en viss känd person inom svensk nutrition har velat profiliera sig och skaffa kändisskap.

GI på Vitargo?
Jag vet inte GI-värdet på Vitargo men har själv undrat lite. Vad jag vet är dock följande:
Vitargon är inte en blandning av fruktos och dextros/maltodextrin etc utan är en typ av stärkelse. Det finns två oberoende studier som ger stöd åt att den skulle vara bättre än produkter som bygger på dessa - en orsak är den snabbare tömningen från magsäcken.
Som jag skrev i en annan tråd tidigare så är GI värdet ett mått på blodsockerkurvan (arean under givet 50g och 3timmar tror jag) men kollar inte speciellt efter peakar. Detta torde vara en rejäl brist eftersom insulinet reagerar mycket på gradienten på blodsockret (hur snabbt nivån stiger). Jag är själv skeptisk till att välja ett livsmedel snarare än ett annat för att de skiljer 5 i GI, men har både av personlig erfarenhet, träning av andra samt teoretisk basis lärt mig att det skiljer en hel del i prestation om man tänker långsamma - snabba kolhydrater.
Skulle också vilja hålla med om att det överallt finns människor som skulle tjäna på att träna mer och snacka mindre (inkluderar även mig själv stundtals)..
Slutligen en kommentar till den som fått krampkänningar. Kan inte säga att jag vet varför men jag vet att flera friidrottare klagar över samma sak när det gäller kreatin. Det båda produkterna har gemensamt är att vätskenivån är ordentligt förhöjd samt att de förbättrar uthålligheten. Eftersom den enda(!) väl dokumenterade anledningen till kramp är mekanisk utröttning så kan man åtminstone spekulera i huruvida kolhydratladdningen gav dig möjlighet att köra hårdare längre. Eller så var det någon helt annan anledning.

Tillbaka
Topp