Giant Reign X 2010 Prototyp - Vad tycker ni?

helt ok men det finns många märken att välja på(giant kanske lägger ner lite mer r&d vad vet jag). En sån ram skulle iofs inte vara helt fel på typ megavalanche mm. Det är väl bara att hoppas den håller ihop efter all viktreducering

Snygg utveckling. Då är det slut på att vara unik. ;) Men den blir antagligen strarkare än mitt ombygge.
Diagonalrörs"pungen" har ju vissa risker. Man får skaffa sig ett bra ögonmått på hur stora stenar man kan basha. Jag funnit att stockar kring 40cm kan träffa pungen. Men det har inte begränsat min framfart än.

Hua, kräksful ram! Jag tycker nog att min 07:s ser bra mycket bättre ut. Går det att hitta en ram med raka rör nuförtiden?

jonzén skrev:
-------------------------------------------------------
> är ju många hojar som har en sån pung. min demo
> 8 har ju en liten pung och den är bucklad där..

Hehe ja, min förra demo hade ett fint skrapsår på pungen. ^^

Sluta gnäll om utseendet nu, kommer säkert alltid finnas fultyskar eller några massproducerade budgetramar som är omoderna och raka i rören som ni kan köpa. :)

Frågan är varför tillverkarna envisas med att designa top och down-tubes på detta sätt. Det klagas friskt om detta runt om på forumen, där faktiskt kunderna finns. Finns det ett starkt funktionellt skäl till att de ser ut så här eller är det mest design?

mtbkr skrev:
> Frågan är varför tillverkarna envisas med att
> designa top och down-tubes på detta sätt. Det
> klagas friskt om detta runt om på forumen, där
> faktiskt kunderna finns. Finns det ett starkt
> funktionellt skäl till att de ser ut så här
> eller är det mest design?

om man tittar på den så ser det ut att med största sannorlikhet bero på att dämparen skall kunna sitta där den sitter utan att gå genom ramen på det sättet den gjort på tidigare då de av någon anledning nu valt att gå ifrån det.
Min förhoppning är att de kompromissat med utseendet till förmån för funktionen.

edit: formulering

Senast redigerad av en moderator:
Ser lika hemsk ut som de flesta andra vågformsramar. Ibis är nog den enda som har lyckats med en vågformsram rent estetiskt.

Har en 2008 Trans X som är den grymmaste xc/allmountainhojen jag kört, sen är det inte alltid kul att köra VW...Polarn har en intense tracer vp 2009 fullkittad, han påstår att giant Reign 2009 (som han testkörde) är minst lika bra, men inte den exlusiva känslan (kärleken) som en tex. en Intense. Jag föredrar att köra Ferrarri och äga en VW...

Jag tycker den ser svårt bajsnödig ut. Maestrolänkaget övre rockerlink är numera bland det fulare jag sett på en cykel.Det blir säkert många lyckliga ägare ändå.

Kommer även som trampvänlig citybike.
extrautrustadreign.JPG ht=302

Obed skrev:
> Hade det stått Jeff Jones på denna hoj hade
> happypöbeln låtit helt annorlunda.

Mja... någonstans går även den gränsen :)

Timothy skrev:
> Kommer även som trampvänlig citybike.
>

Helt plötsligt blev man lite mer sugen. Sjukt bra cyklatillaffärenhoj!

jag ska gå emot strömmen och säga att jag tycker den ser helt ok ut. På bilden där den står jämte en kille ser den grymt nice och lekfull ut. Standovern är ju helt galen också :)

nebben00 skrev:
> Har en 2008 Trans X som är den grymmaste
> xc/allmountainhojen jag kört, sen är det inte
> alltid kul att köra VW...Polarn har en intense
> tracer vp 2009 fullkittad, han påstår att giant
> Reign 2009 (som han testkörde) är minst lika
> bra, men inte den exlusiva känslan (kärleken)
> som en tex. en Intense. Jag föredrar att köra
> Ferrarri och äga en VW...

Jag blev lite nyfiken på Intense efter vad du skrev och jämförde Trace VP med min Reign. De är rätt jämförbara i slag och geometri. Förvisso ger Trace VP en kraftfullare intryck men det är svårt att se den som en Ferrari med en ramvikt på 3.0 kg jämfört med Reigns 2.7kg. Om inte min Gaint bryts sönder efter några hopp, så verkar både pris och prestanda tala för Giant.
Förmodligen blir den nya Reign X lättare än Uzzi VP.

Påminner mig om ett kul inlägg på ridemonkey ang nya Specialized SX-trail.
Det skrevs i en tråd ang Sea Otter - dual slalom där både nummer 1 och 2 kört på just SX-trail.

Något i stil med "Jag tycker verkligen inte nya SX-trail ser bra ut... Nu ser vi ju svart på vitt att inte utseendet hänger ihop med funktion.". :P

Ja hur den ser ut kvittar fullständig, man ser den ju inte när man kör.

Men jag undrar om det kan bli ett problem med kabeldragningen på undersidan av diagonalröret? Jag brukar dra upp ganska feta stenar mot diagonalröret ibland och även slå emot saker när jag inte lyckas ta mig över.

Oftast tar det ju i bashen men ibland händer det att ramen får sig en smäll.

En klassiker att man skall börja leta fel så fort man ser något nytt, men jag kan inte annat än tro att det är en förbättring från tidigare. Min Reign X väger säkert 17kg.

//K

Jag tycker den ser riktigt bra. Jag vill ha! Det var ju en del diskussion om pungen även på Trance X men jag har i alla fall inga skador där än!

Det ryktas (enl vad jag läst på ngt forum) att den nya ReignX kommer ersätta både den "vanliga" och x-modellen, någon som vet om detta stämmer?
Har velat fram och tillbaka mellan div olika cyklar inkl hemmabygge på lös ram men nu lutar det mer och mer åt en Giant Reign. Den verkar ju vara riktigt nice och prisvärd.
Vet dock inte om man kanske ska invänta den nya ReignX den ser ju på papperet ut att vara en het kandidat till ny AM-hoj..
Ang det rent estetiska gällande ramen så tycker jag den ser riktigt trevlig ut =).

/Micke.

FreeHeeler skrev:
> Det ryktas (enl vad jag läst på ngt forum) att
> den nya ReignX kommer ersätta både den "vanliga"
> och x-modellen, någon som vet om detta stämmer?
> Har velat fram och tillbaka mellan div olika
> cyklar inkl hemmabygge på lös ram men nu lutar
> det mer och mer åt en Giant Reign. Den verkar ju
> vara riktigt nice och prisvärd.
> /Micke.

Om Giant Reign är på väg att försvinna så kan jag starkt rekommendera ett inköp av den ramen. Efter ett face-lift med en Fox 36 Float så får den samma styrvinkel som Reign-X. Den blir otroligt lätt och har mindre "pung" än den nya Reign-X.
Nackdelen är att den inte har ett ISGS-fäste och är förmodligen inte byggd för de värsta droppen som Reign-X kommer vara.

Obed skrev:
> Hade det stått Jeff Jones på denna hoj hade
> happypöbeln låtit helt annorlunda.

Wtf?

Robert: Har du kört din Reign med 160mm gaffel hela tiden eller har du testat den med 140mm också?
Upplever du att det skulle sitta fint med traveladjust i branta lite stökigare motlut eller funkar det bra med 160mm i fronten även där?

Vet inte alls om ryktet en "sammanslagning" i Reign-familjen stämmer..
Tror säkert att en Reign räcker till för den cykling jag bedriver.
Tycker dock att den nya X ser himla fin ut den väcker iaf mitt habegär =P.
Frågan är bra hur trampvänlig den kommer att bli.
Vad jag har förstått så är dagen X mer "freeride light" och inte speciellt bra lämpad för mer ordinär brötkörning stämmer det?

/Micke.

När det gäller cykeldesign inom AM-segmentet har de ledande tillverkarna kört i diket IMHO. Specialized och Giant leder denna sorgliga utveckling i absurt böjda rördragningar och svällande diagonalrörsbukar.

FreeHeeler skrev:
> Robert: Har du kört din Reign med 160mm gaffel
> hela tiden eller har du testat den med 140mm
> också?
> Upplever du att det skulle sitta fint med
> traveladjust i branta lite stökigare motlut eller
> funkar det bra med 160mm i fronten även där?
>

> /Micke.

Jag testkörde aldrig min Reign 2 med den kortare gaffeln. Den satte jag på min Brand-X ram för att få liknade styrvinkel på vintercykeln. Jag ville uppleva 67 graders styrvinkel med en gång.
Jag kört cykeln några gånger i veckan sen i höstas och den blir bara snabbare och snabbare.
Om sedan ramen håller får framtiden visa.

Efter att ha kört en Giant NRS Composite i fyra år på stökiga stigar så är min nya filosofi att lång gaffel fungera både uppför och nedför. Man slipper få den där "studsa tillbaka" känslan i branta steniga backar. Det är bara och hålla uppe farten och låta gaffeln göra jobbet. Dock måste man träna in en annan kroppsposition i branta backar för att slippa framhjulslyft.
Jag klarar fler stökiga backar idag än vad jag gjorde men min tidigare NRS.

FreeHeeler skrev:
> Vad jag har förstått så är dagen X mer
> "freeride light" och inte speciellt bra lämpad
> för mer ordinär brötkörning stämmer det?

Dagens Reign X är i allra högsta grad bra lämpad för brötkörning. Även om det inte är någon dh-ram så beter den sig bra i dh-spåren också.

H. skrev:
> Dagens Reign X är i allra högsta grad bra
> lämpad för brötkörning. Även om det inte är
> någon dh-ram så beter den sig bra i dh-spåren
> också.

Jag uttryckte mig nog lite luddigt där brötkörning = AM på Boråsslang =P.
Det jag menade/frågade var alltså om dagens Reign X funkar även till vanlig trail/AM-cykling eller är den helt enkelt för mkt freeride för det?

Senast redigerad av en moderator:
Typ det fulaste jag sett. Damböjen på överröret samt ölmagen på underröret blev tillsammans en riktigt gräslig combo. Baktriangeln var dock okej, det ska vara raka rör. Nästan en utmanare till Norcos nya gravida dh hojj.

Det är ju en prototyp, inget säger att den kommer se ut så när den är klar, man får ju hoppas de tar sitt förnuft till fånga! :)

Tillbaka
Topp