Giant Trance 27,5 2 LTD 2015 ?

Johananwtf

Ny medlem
Någon som provat eller har denna hoj . Suttit och kollat på youtube och läst runt där den bara har fått bra betyg. Jag ska köpa mina första hoj och funderar på om detta är the one ?

Bilagor

• image.jpg
    image.jpg
    50.3 KB · Besök: 69
Har svårt att tro du skulle kunna bli besviken på den! :)

Lite synd på Fox-gaffel istället för Rockshox, bra funktion men kräver lite mer underhåll.

Sen är ju frågan vilken sorts cykling du ska ha den till?

Yes box!, jag har kört just denna i 2 månader nu och kan inte annat än att instämma i "hyllningarna". Underbar stig dräpare som även funkar kanon på transportsträckorna (läs grusväg, asfalt). Bra komponenter och jag vet att bikester.se hade ett schysst pris på den ca 17 500kr.

Mao jag är svin nöjd...känns som om en cykel att växa med :)

Det blir mestadels brötig stig, och lite nerförs. Har precis förstått hur kul det är med att cykla igen (sen man var liten). Tänkte åka upp till Åre i Juli förhoppningsvis med cykel denna gång.

Har suttit och kollat på billigare cyklar och hört mig för, men det känns som att det är lika bra att lägga på någon tusenlapp och få en riktigt bra nybörjarhoj på en gång

Låter ju klockrent! Jag bor i stan så lite asfalt och grusväg blir det till närmsta stig. Hoppades på att hitta någon som kunde intyga de bra betygen. Nu känns det ännu mer rätt att beställa hem en!

För att komma med lite negativa kommentarer så kan jag tycka att grundspecen är lite klen för hårdare körning (iom att du nämner Åre), jag har en Trance 27.5 1 från 2014 som hade liknande spec (Fox 32 Talas 140mm / Fox CTD Evo) och den funkade utmärkt i grundspec till normal stigåkning, men när jag började våga köra lite hårdare så kändes gaffeln väl flexig, och bakdämparen har också sina egenheter. Jag tror dock det blir en utmärkt startpunkt, och sen kan du ev. byta komponenter framöver beroende på ditt behov.

(Efter ca ett års körning har jag bytt till 150mm Rockshox Pike-gaffel, bytt luftburk till Vorsprung Corset på bakdämparen, köpt nya hjul och däck, konverterat till 1x10, samt bytt styrstam [kortare] och styre [bredare].. Men som sagt, detta behov har växt fram, i början funkade det utmärkt med cykeln i grundspec och det var jag mer än cykeln som begränsade. Sen är jag dessutom slav under reklam och försöker köpa mig bättre istf att lära mig cykla..)

Edit: Men om du köper rekommenderar jag dig dock att byta ut däcken snarast, Schwalbes Performance-gummin är rent skräp. Om du vill ha liknande rullegenskaper kan t. ex. Nobby Nic i Evolution-gummi vara en idé, sen finns det ca 1000 andra val också.

Senast ändrad:
Hmm ja det låter ju som något som kommer lite senare. Jag kommer nog ta det ganska lugnt i början tills jag vågar ösa på lite mer. Så i Åre kommer jag isf ta det ganska chill men jag förstår vad du menar. Uppskattat med för och nackdelar! Som sagt så blir det min första hoj så det verkar ju ändå som att det är rätt val, bara jag kan hitta den i rätt storlek (L) och inte i överpris någonstans.

Något mer som är bra att veta angående cykeln ?

Grodanboll skrev:
-------------------------------------------------------
> Yes box!, jag har kört just denna i 2 månader nu
> och kan inte annat än att instämma i
> "hyllningarna". Underbar stig dräpare som även
> funkar kanon på transportsträckorna (läs
> grusväg, asfalt). Bra komponenter och jag vet att
> bikester.se hade ett schysst pris på den ca 17
> 500kr.
>
> Mao jag är svin nöjd...känns som om en cykel
> att växa med :)

Fast om du pröjsat 17500kr är det ju ett riktigt kap, med tanke på att det är precis vad snikmodellen kostar: http://www.giant-bicycles.com/sv-se/bikes/model/trance.27.5.3/20649/80315/ (vs http://www.giant-bicycles.com/sv-se/bikes/model/trance.27.5.2.ltd/20649/80314/ )
Om vi får misstänka att TS budjet ligger på 21500kr så är fortfarande Trans'n fin och en bra utgångspungt, men det finns andra hojar som är "mera för $$$$". Att byta däck får man räkna med på alla hojar, men att byta gaffel o dämpare kostar rätt saftiga pengar...

Vill du ha en riktigt mångsidig och mera "färdig" Giant, så är Trans SX "the way to go"
http://www.giant-bicycles.com/sv-se/bikes/model/trance.sx.27.5/20651/80316/#overview

EDIT: Lagt till info om Trans SX.

Senast ändrad:
Jag kör en Giant Trance 27,5 2 LTD 2014. Tycker den har varit hur kul som helst. Har uppgraderat med en dropper post, men i övrigt är det standardutförande. Kör mestadels teknisk stig och även en och annan Enduro/SBR tävlning.

Efter 1.5 säsong börjar jag bli sugen på att uppgradera lite. Främst 1x10 och ny framdämpare. Men det är mer för att jag är intresserad av att testa skillnaden än att nuvarande uppsättning känns begränsad. Fortfarande nöjd med köpet.

@Johananwtf
Mitt tips om du inte har allt för bråttom är att hålla lite koll på bikester.se. Jag köpte min därifrån i strlk XL för exakt 17 635kr samt en reverb sadelstolpe för 2173 kr :). Ser att den nu inte längre finns kvar men det verkar som om den kommer och går i deras lager hållning?!?!.

Du kan även kolla med http://www.cykelochfiskecenter.se/cykel/category_735/product_7794.html dom brukar inte vara omöjliga ;)

Lycka till oavsett!

Jag mejlade bikester och dom har ingen info om när dom kommer att ta in trancen igen. Såg nu på blocket att cykel och fiskecenter har en för 20 900:- . Ska kolla med Big bike här i Sundsvall först om dom kan ta in den, annars kanske jag slår till på fiskecenter!

Jag blev precis erbjuden att köpa en Specialized Stumpjumper fsr comp evo för samma peng som gianten 21 500:- (ord 28 000:-) .

Snälla hjääääälp! Haha

Bilagor

• image.jpg
    image.jpg
    58.5 KB · Besök: 42
Johananwtf skrev:
> Jag blev precis erbjuden att köpa en Specialized
> Stumpjumper fsr comp evo för samma peng som
> gianten 21 500:- (ord 28 000:-) .
>
> Snälla hjääääälp! Haha

Men är det 29 eller 27,5" du är ute efter?
(För den där Sumpy'n på bilden är väl en 29"are, eller?

Senast ändrad:
Personligen skulle jag gå på Stumpyn ifall vi pratar de där utförandena, trevligare gaffel och du får en vettig sadelstolpe direkt. (Då äger ändå jag en pimpad Trance SX)

Det där som gäller. Ja det känns som rätt att slå till när jag får den för 21 000:- istället för 28 000:- . När jag började fundera på att köpa en cykel så hade jag tänkt mig Max 15 000:- , insåg ganska snabbt att jag inte får något för dom pengarna.

Dessutom tycker jag stumpyn är snyggare.

Nu vill jag ha måndag så jag kan få prova den i butik!

Capra ibex skrev:
> Hur är det med strl? Tror ni en medium passar
> till en på 170 cm ochh 80 i grenmått?

Fungerar bra. Med så kort styrstam som möjligt och en stolpe med 125mm sänkstolpe bör du ha en perfekt hoj.

KJS skrev:
> Capra ibex skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Hur är det med strl? Tror ni en medium passar
> > till en på 170 cm ochh 80 i grenmått?
>
>
> Fungerar bra. Med så kort styrstam som möjligt
> och en stolpe med 125mm sänkstolpe bör du ha en
> perfekt hoj.

Tack. Giant trance är väl ett säkert och tryggt val som stigcykel? Enda jag funderar på om 140 slag är för mkt för att vilja cykla riktigt snabbt på stigar med.

Capra ibex skrev:
>
> Tack. Giant trance är väl ett säkert och tryggt
> val som stigcykel? Enda jag funderar på om 140
> slag är för mkt för att vilja cykla riktigt
> snabbt på stigar med.

Jag testade en ganska ordentligt i helgen under Veloteks demodag. Blev då verkligen imponerad av hur trampvänlig den är. Oerhört lite gung och väldigt rapp känsla även i öppna läget. Ska sägas att jag testade kolfibervarianten men länkaget är ju samma så jag tror inte slaglängden är några problem, så länge du inte är ute efter en ren xc-hoj.

Sedan blev jag inte blixtförälskad i hojen då den känns lite slätstruken, lagom liksom. Den sticker inte ut på någon punkt geometrimässigt med halvlånga kedjestag, 67 grader styrvinkel, lite kort reach osv. Men det är kanske det som är styrkan, en stighoj handlar ju om kompromisser och inte extrem geo.

Hetsjägar´n skrev:
> Capra ibex skrev:
> >
> > Tack. Giant trance är väl ett säkert och
> tryggt
> > val som stigcykel? Enda jag funderar på om 140
> > slag är för mkt för att vilja cykla riktigt
> > snabbt på stigar med.
>
> Jag testade en ganska ordentligt i helgen under
> Veloteks demodag. Blev då verkligen imponerad av
> hur trampvänlig den är. Oerhört lite gung och
> väldigt rapp känsla även i öppna läget. Ska
> sägas att jag testade kolfibervarianten men
> länkaget är ju samma så jag tror inte
> slaglängden är några problem, så länge du
> inte är ute efter en ren xc-hoj.
>
> Sedan blev jag inte blixtförälskad i hojen då
> den känns lite slätstruken, lagom liksom. Den
> sticker inte ut på någon punkt geometrimässigt
> med halvlånga kedjestag, 67 grader styrvinkel,
> lite kort reach osv. Men det är kanske det som
> är styrkan, en stighoj handlar ju om kompromisser
> och inte extrem geo.

Intressant! Tack för din input. Jag är sugen på trance 27.5 1. Gissar det är samma ram men lite bättre komponenter än 2an?
Jag är inte ute efter en ren xc hoj men jag gissar min cykling hamnar nånstans mellan xc och trail. Tror ni en trance 27.5 passar då? Eller är den för fet?
Vilken storlek provade du? Vad tror du om M till mig? 170 lång o 80 i grenmått

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp