Giro di Italia 2015

Giro di Italia 2015
Enligt denna länk är det racedoktorn som lyfter upp honom. Stabiliseringen skedde först efter 7 minuter. Får även vibbar av Jens Voigts hemska krasch i touren för några år sedan.

Giro di Italia 2015
kitzblitz skrev:
-------------------------------------------------------
> kitzblitz skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Matthews.
>
> Jag menade idag.

Och imorgon?

Giro di Italia 2015
Fliken skrev:
>
> Och imorgon?

Jag tror lite på att en utbrytning kan hålla och då kan det ju vara "vem som helst". Har riktig bra vibbar kring Simon Clarke och även Adam Hansen.

Maglia rosan stannar hos Orica.

Senast ändrad:
Giro di Italia 2015
Precis kollat på dagens etapp... Å fy f***n vilket vurpa. Och vad f***n gör puckot som börjar SLITA i hans huvud och BÖJA på hela överkroppen. Hade kunna blivit vållande till mycket om det varit så illa.

Stolpskottet som cyklade in i klunga igår och orsakade crash så att cyklister skadade sig och fick bryta hoppas jag att någon stämmer rätt hårt, och marknadsför det. Ungefär som fyllot som sprang in på parken i Köpenhamn. Han fick om jag inte missminner mig en miljonstämning på sig från arrangören. Tror det fick bort lite sånt pack från fotbollsplanerna.

Bortsett från detta så var det ju en rätt trevlig bansträckning och tillställning idag... undrar om inte Clarke hållit undan om han dragit ifrån strax innan klungan kom i kapp, (förmodligen inte, men det hade varit kul)... han låg ju på rulle rätt länge, och var direkt med och drog klungan, så krafter saknades inte.

Giro di Italia 2015
Pfaff skrev:
> Uppenbart orsakades den senaste kraschen av nån
> hipster på en fixie som ville delta i loppet,
> sista milen.
> Road.cc

Femton hundradels sekund av berömmelse

Giro di Italia 2015
Var kommer "stallens pengar" från? Antar att det i princip är endast från sponsorer. Publikintäkter kan inte vara stora i de stora loppen, om ens några?

Så om det mest är sponsorer som står för pengarna, det kan väl inte ge så mycket tillbaka? Är ju inte så att man ser reklam etc. så mycket. Även om cykelsporten är stor söderut så måste ju reklam synas bra.
Kanske många som betalar för att se det på TV?

En liten fundering bara.

En annan fundering, kommer dagens utbrytning att hålla? Vacchi tror så, inte några lågoddsare i gruppen.

Giro di Italia 2015
Han har tydligen gjort uttalande om att han siktar på att göra comeback till Schweiz Runt. Om sen läkarna tycker att det är en bra idé är väl en annan femma.

Giro di Italia 2015
Grym etapp!

Det är de här etapperna som gör Girot så mycket roligare att kolla på än Touren.

Fler som tar/får chansen i lagen och lite mer frihet. Sen vågade ju favoriterna rejsa lite på slutet också

Giro di Italia 2015
Nja, även liknande halvhårda etapper på touren har väl varit ganska sevärda de senaste åren. Det är dom där på pappret jätteroliga mastodontetapperna med massa stora berg som kan bli rena sömnpillret. Sen kanske det är fler såna här småbergsetapper på girot än på touren, det har jag inte riktigt koll på.

Giro di Italia 2015
Girot har lite mindre rena spurtetapper än touren och fler "mellanetapper"

Visst touren är större men jag gillar girot mer ändå.

Touren var ju sömnpiller när wiggo vann. Sen var det någon rolig etapp när froome vann (den när han blev själv innan en massa berg + en kantvind). När Nibali vann så var det ju över innan första veckan var slut, dock med en episk pavéetapp.

Giro di Italia 2015
kitzblitz skrev:
-------------------------------------------

> Jag tror lite på att en utbrytning kan hålla och
> då kan det ju vara "vem som helst". Har riktig
> bra vibbar kring Simon Clarke
>
> Maglia rosan stannar hos Orica.

Typ.

Giro di Italia 2015
Supertramp skrev:
> Värt att kolla sammandraget i kväll alltså?
> Vem / vila kommenterar Girot på svenska Eurosport
> förresten, Vacchi eller?

Jo, Vacchi. Otroligt utspritt idag, huvudklungan bestående av typ 30 man... Kul när vem det nu var trodde han hade vunnit ;-)

Giro di Italia 2015
me.I.am skrev:
> Var kommer "stallens pengar" från? Antar att det
> i princip är endast från sponsorer.
> Publikintäkter kan inte vara stora i de stora
> loppen, om ens några?
>
> Så om det mest är sponsorer som står för
> pengarna, det kan väl inte ge så mycket
> tillbaka? Är ju inte så att man ser reklam etc.
> så mycket. Även om cykelsporten är stor
> söderut så måste ju reklam synas bra.
> Kanske många som betalar för att se det på TV?
>
> En liten fundering bara.

Varje gång teamnamnet nämns är det ju reklam, och det sker en jäkla massa gånger under ett lopp. Jag känner till en massa utländska företag och banker nu som jag inte hade en susning om innan jag började kolla cykling. Inte för att jag kan spendera mina pengar hos dem, det är en annan sak. :)

En del utbrytningar som känns dödsdömda redan från början är säkerligen också ett sätt att få mer tv-tid, dels för cyklisten men framför allt för sponsorerna.

Ett cykelteam är kanske till och med ganska billigt för ett stort företag som inte är redo för Formel 1 eller Real Madrid-tröjor...

Giro di Italia 2015
Aliide skrev:

> Jo, Vacchi. Otroligt utspritt idag, huvudklungan
> bestående av typ 30 man... Kul när vem det nu
> var trodde han hade vunnit ;-)

Ja, och minst lika roligt när han i intervjun efteråt försökte snacka bort det med förklaringen att han jublade över att ha tagit rosa tröjan. Va ju helt uppenbart att han trodde han vunnit etappen när han korsade mållinjen.

Giro di Italia 2015
InlineOla skrev:
> Nja, även liknande halvhårda etapper på touren
> har väl varit ganska sevärda de senaste åren.
> Det är dom där på pappret jätteroliga
> mastodontetapperna med massa stora berg som kan
> bli rena sömnpillret. Sen kanske det är fler
> såna här småbergsetapper på girot än på
> touren, det har jag inte riktigt koll på.

Det brukar vara fler såna här mellanbergsetapper i Girot än i Touren, ibland riktiga "sågtandsetapper" med en massa halvhöga berg slag i slag (oftast över Apenninerna) ungefär som en Ardenner-klassiker. Det plus den allmänt mindre kontrollerade körningen gör Girot festligare än Touren IMHO.

Håller med om att de där på pappret episka bergsetapperna ofta blir en besvikelse, både i Touren och på Girot.

Giro di Italia 2015
Igår (måndag) cyklade frugan och jag till Rapallo för att kolla in starten på etapp 3. Väl där spanade vi in teambussarna och proffsen som satt och värmde upp. Vi önskade Tobias Ludvigsson lycka till innan vi trampade iväg någon km utefter banan där vi kunde se bra.
När alla cyklat förbi cyklade vi "hem" till Sestri Levante och tittade på målgången. Det går riktigt j**la fort i spurten alltså...

Idag (tisdag) skulle vi cykla en runda till Chiavari för att kolla starten på e4. Rundan tog dock lite längre tid än vi räknat med så vi bombade som f*n sista biten för att försöka hinna till passagen vid Lavagna men missade "tåget" med några minuter :-(
Då körde vi istället samma bana som loppet gick upp till första bergspriset, innan vi vände och åkte hem och kollade målgången på TV.
Det är fascinerande att se hur mycket folk "smyckar ut" hus och tomter med rosa ballonger, rosa cyklar och rosa allting längs vägen där loppet passerar.

@Gordon Gekko
Det var betydligt mer kommers i Sestri Levante än där vi varit förut.
Alla sponsorföretagen har "marknadsstånd" där de delar ut/säljer reklamprylar + de officiella merchendise-återförsäljarna.

Giro di Italia 2015
Hyfsad etapp även idag. På tal om ingenting tycker jag Fletcha är en frisk fläkt, iaf jämförd med Lemond som framstod som en sömnig gubbe mest intresserad av att cykeln med hans eget märke skulle synas bra i tv.

Giro di Italia 2015
kitzblitz skrev:
> Är det slut på det sustraliska kalaset idag
> eller kan Porte hänga med uppför?

Typ.

Giro di Italia 2015
Man kan tycka vad man vill om Contadors ev. dopingbakgrund, men det blir underhållande tävlingar när han är med, från intervjun efter målgång idag:

"My attack wasn’t planned. I was there, I looked around at the other riders, and although I wasn’t feeling absolutely at 100 per cent, sometimes I get restless in the peloton.”

satt med, hade tråkigt, äh, kan väl lika gärna attackera lite när jag ändå är här...

Giro di Italia 2015
Fliken skrev:
> Om det är ngt som inte är OK i år så är det
> happyintresset för Girot. Skandaldåligt.

Jag gör ju mitt bästa!

Det var lite som en 30-mils brevet där alla som var med på sista milen lekte och sprattade till en stund och ingen kom iväg :-) Contador, Aru, Porte; jag tror alla attacker var rätt spontana. Kul!

Giro di Italia 2015
skier skrev:
> Man kan tycka vad man vill om Contadors ev.
> dopingbakgrund, men det blir underhållande
> tävlingar när han är med, från intervjun efter
> målgång idag:
>
> "My attack wasn’t planned. I was there, I looked
> around at the other riders, and although I
> wasn’t feeling absolutely at 100 per cent,
> sometimes I get restless in the peloton.”
>
> satt med, hade tråkigt, äh, kan väl lika gärna
> attackera lite när jag ändå är här...

+1

Det enda tråkiga är att han avgör Girot så tidigt...

Kul att en utbrytare fick vinna etappen.

Giro di Italia 2015
Och Vacchi i högform. Vet att det råder delade meningar om honom, men han är skön. Tycker det är trevligt med all info om både cyklingen och byar etc., och alla anekdoter. Innan jag började cykla själv så skall jag erkänna att jag tyckte han var lite babblig ibland.

Men igår slog han nästan knut på sig själv. Var mot slutet av etappen när han började filosofera över Polanc framtidsutsikter, och om detta skulle bli höjdpunkten i hans karriär.

Apropå ingenting alltså.

Senast ändrad:
Giro di Italia 2015
InlineOla skrev:
> Vaddå avgör? Hans 2 värsta konkurrenter gick ju
> med i rycket utan att se alltför plågade ut.

Hoppas du har rätt ;)

Jag tror dock inte att de över tid rår på Contador varken taktiskt eller fysiskt.

Giro di Italia 2015
thomalin skrev:
> skier skrev:
> -----
> > Man kan tycka vad man vill om Contadors ev.
> > dopingbakgrund, men det blir underhållande
> > tävlingar när han är med, från intervjun
> efter
> > målgång idag:
> >
> > "My attack wasn’t planned. I was there, I
> looked
> > around at the other riders, and although I
> > wasn’t feeling absolutely at 100 per cent,
> > sometimes I get restless in the peloton.”
> >
> > satt med, hade tråkigt, äh, kan väl lika
> gärna
> > attackera lite när jag ändå är här...
>
> +1
>
> Det enda tråkiga är att han avgör Girot så
> tidigt...
>
> Kul att en utbrytare fick vinna etappen.

du kan ju inte sett så mycket cykel

Giro di Italia 2015
Fliken skrev:
> Men han har ju 2 s på Aru. Det är kört för
> Astana.

Lika bra att ge upp.

Giro di Italia 2015
Ni skulle bara veta vad vi fick lära oss om belgisk kedja i Belgien i våras. Det skulle kunna vara slutet för Vätternrundan och i förlängningen även Giro D'italia.

Giro di Italia 2015
Än så länge så har Tour of California varit mer spännande än Girot. Hoppas på lite mer action idag av Girot!

Giro di Italia 2015
Loffemtb skrev:
> thomalin skrev:
> -----
> > skier skrev:
> >
>
> > -----
> > > Man kan tycka vad man vill om Contadors ev.
> > > dopingbakgrund, men det blir underhållande
> > > tävlingar när han är med, från intervjun
> > efter
> > > målgång idag:
> > >
> > > "My attack wasn’t planned. I was there, I
> > looked
> > > around at the other riders, and although I
> > > wasn’t feeling absolutely at 100 per cent,
> > > sometimes I get restless in the peloton.”
> > >
> > > satt med, hade tråkigt, äh, kan väl lika
> > gärna
> > > attackera lite när jag ändå är här...
> >
> > +1
> >
> > Det enda tråkiga är att han avgör Girot så
> > tidigt...
> >
> > Kul att en utbrytare fick vinna etappen.
>
>
>
> du kan ju inte sett så mycket cykel

Precis... HUR kunde du gissa det?

Tillbaka
Topp