Giro di Italia 2016

• Trådstartare Trådstartare NLC
  • Start datum Start datum
Giro di Italia 2016
Nu är inte de exakta sträckorna definitiva vad jag förstår men visst ser det ut som att Stelvio körs innan Risoul på den 19 etappen.
En episk etapp i snölandskapet eller ett fiasko där etappen tvingas kortas då vädrets makter inte är med arrangören.
Det är alltid en risk att ha dessa extremt höga toppar med på Girot i maj månad och speciellt om dom inte är etappmålet.

Giro di Italia 2016
GoranS skrev:
-------------------------------------------------------
> Det kan inte stämma. Stelvio är inte i närheten
> av Risoul. Du menar inte Agnello?

Du har helt rätt, jag blandade ihop Risoul med Val Martello.
Hade jag tittat närmare på kartan så hade jag förstås också sett att den 19 etappen körs i gränslandskapet mot Frankrike så visst kan det höga berget där vara Agnel.
Får ta på mig en liten dumstrut nu:)

Giro di Italia 2016
Tyckte nog den bansträckningen verkar lite beige. Den känns mer TdF än GdI i stuket. Jag tycker det ska vara någon Mortirolo, Zoncolan eller Marmolada-liknande stigning på ett Giro. Verkar ju mest vara jätteberg denna gången.

Giro di Italia 2016
Tycker nog att sträckningen är av ett typisk Giro snitt där de renodlade spurtetapperna inte är allt för många, två i Holland förvisso men sedan är det bara ett fåtal till.
Risken är naturligtvis de två sista bergsetapperna med passager som Agnel och Col de la Bonette på över 2700 meter i maj månad.
Kan bli fantastiska etapper men också rena fiaskon om nu väderförhållandena är allt för dåligt.
Tre individuella tempoetapper, alla dock helt olika i sin helhet borgar för att slutsegraren måste kunna mer än bara att klättra.
Visst saknar man berg som Zoncolan och Mortirolo men samtidigt finns andra intressanta stigningar med.

Giro di Italia 2016
Girot börjar närma sig och preliminära trupper är presenterade.

http://www.steephill.tv/giro-d-italia/

Nibali, Valverde, Landa och Uran känns rent spontant som de främsta favoriterna till slutsegern även om det säkert blir överaskningar också.

Nibali har inte sett bra ut under ardennerveckan medans Valverde kört starkt, dock kan förhållanderna vara de omvända om några veckor.

Kittel och Greipel startar vilket borgar för heta spurtdueller på de platta etapperna.

Giro di Italia 2016
Jag är tveksam till Valverde. Är visserligen inte någon extrem klättrarupplaga av girot, men jag undrar om Italien verkligen passar honom. Dessutom är det ganska långt till de avgörande etapperna och om han är i bra slag nu så finns det en risk att det blir dalande form under girot.

Några andra som kanske kan vara med och fajtas topp-10 i alla fall: Hesjedal, Chavez, Majka och Dumoulin.

Känns dock som en upplaga som inte har så där väldigt starkt startfält. Å andra sidan finns det ju inget som säger att det inte kan bli offensiv och rolig cykling.

Giro di Italia 2016
Bergsgetterna lär nog inte briljera denna vecka - 10 km platt tempo + 2 st platta etapper. Jag gissar på klungspurter på de två senare.

Bortsett från Känns som GC-kandidaterna kan börja visa något först på etapp etapp 6 till Roccaraso även om avslutningsstigningen inte är någon värstingbacke.

Giro di Italia 2016
Det som vore riktigt häftigt vore om det fortfarande är fajt om den rosa tröjan inför näst sista etappen och det kan bli en etapp i stil med den till Sestriere näst sista etappen 2005 då fyra man slogs om totalsegern. Bansträckningen ger i alla fall möjligheter till att attackera och försöka skapa rejäla tidsavstånd.

Giro di Italia 2016
Av andra skäl än Göran håller jag nog etapp 8 och 9 högst i år.
Den som är skarpögd kanske kan se mig på TV om jag lyckas placera mig framför någon kamera... :-)
Kommer nog med största sannolikhet ha Sverige-cykeltröja på mig.

Giro di Italia 2016
Av igenkänningsskäl får jag väl hålla etapp 14 och 15 högst då jag cyklat alla de bergen utom Giau som lite irriterande tyvärr inte blivit av att betvinga ännu.

Giro di Italia 2016
Tyvärr är ju produktionen av tempoetapper ofta eländigt dåliga. Med en väl genomtänkt produktion och jämnt i toppen skulle i alla fall jag kunna njuta av en tempoetapp oavsett om det är platt eller uppför.

Giro di Italia 2016
Suveränt av Ludvigsson, han leder fortfarande !! Men jag missade en del, var ju tvungen att kolla på Electric Banana Band i Ettan också ...

Giro di Italia 2016
Statstelevisionen förnekar sig inte i sin okunnighet om och sitt ointresse för cykelsport. I sportnytts 18-sändning påstod de att dagens segrare Tom Dumoulin var fransman.

Undrar om de tydde flaggan på snedden eller om de bara höftade till utifrån efternamnet.
Vet inte hur många gånger jag hörde på Eurosport i intervjuer och kommentarer hur stort det var för honom att vinna en etapp på hemmaplan.

Giro di Italia 2016
Cyklot B sa:
Statstelevisionen förnekar sig inte i sin okunnighet om och sitt ointresse för cykelsport. I sportnytts 18-sändning påstod de att dagens segrare Tom Dumoulin var fransman.

Undrar om de tydde flaggan på snedden eller om de bara höftade till utifrån efternamnet.
Vet inte hur många gånger jag hörde på Eurosport i intervjuer och kommentarer hur stort det var för honom att vinna en etapp på hemmaplan.[/quote

Oj! Visade man från girot på SVT? Hur många sekunder mäktade man med-klarade man tvåsiffrigt?

Senast ändrad:
Giro di Italia 2016
Nån som vet nåt ställe som sänder?
Var in på Bianchi Cafe här i Tjockhult för nåt år sedan, men det var nattsvart.
En enorm skillnad mot när posörerna i TdF lallar runt...

Tillbaka
Topp