Giro di Italia 2016

• Trådstartare Trådstartare NLC
  • Start datum Start datum
Giro di Italia 2016
Var mer utför än jag trodde på slutet. Att Betancour inte kom ikapp tror jag underlättade för trion att hålla undan. Hade han kommit ikapp hde det blivit två Movistarcyklister vilket hade kunnat orsakat lite mer oklarhet i täten.

Undrar om jobbet Jungels la ner var värt sekunderna han fick ...

Giro di Italia 2016
Dagens bild.
Försöker Leigh Howard använda framhjulet som nät eller som mjärde? Eller tror han att en bäcköring ska hugga på quickreleasen?
vlcsnap-2016-05-18-19h47m59s257.png

Enligt Sean Kelly fiskade han efter sina glasögon i vattnet, men då skulle han ju inte behöva doppa ned halva cykeln.

Giro di Italia 2016
Ny dag och nya möjligheter. Idag kan jag dock inte tänka mig att Jungels och Amador kommer loss i en utbrytning. Snarast känns det gjutet att det blir klungspurt. Banprofilen skulle nog t.o.m. Ivan Quaranta ha tyckt varit tillräckligt platt.

Rimligen borde övriga team ha hårdbevakning på Greipel och spurter är ibland lite chansartade, men jag säger ändå att han tar hem dagens etapp.

Giro di Italia 2016
Cyklot B sa:
Så Dumoulin bröt för att han hade för ont där bak.
Var även han på den ovan antydda korvfesten som fick Landa på fall? ;o)

The first maglia rosa of the race, Tom Dumoulin, pulled out of the race mid-stage with a saddle sore getting the better of the Giant-Alpecin rider.....

Jag tycker att det luktar skitkonstigt... Det låter så himla skumt att proffsen som har tillgång till det bästa av all utrustning. Byxfett använder väl alla med lite vett ????

Giro di Italia 2016
gerrardsdobbar sa:
GoranS sa:
Rimligen borde övriga team ha hårdbevakning på Greipel och spurter är ibland lite chansartade, men jag säger ändå att han tar hem dagens etapp.

Det var ett modigt val. :-)

Snarast är det ett försök att få lite variation. Jag brukar vara urusel på att tippa, så om jag tippar Greipel kommer herr Murphy troligen att göra s.a. någon annan vinner idag.

Giro di Italia 2016
gabbeon sa:
GoranS sa:
. Banprofilen skulle nog t.o.m. Ivan Quaranta ha tyckt varit tillräckligt platt.

Kan du utveckla? Jag googlar för glatta livet men hittar inte storyn.

Quaranta var han en superspurtare som väl var som bäst runt millennieskiftet. Tror han hade en bakgrund som bansprinter. Han var oerhört snabb och när han fick till det så var det ingen som hängde med. Han hade dock notoriskt svårt att klara att gå med då det gick uppför det minsta, så han trivdes på etapper som var pannkaksplatta. Då var han riktigt farlig.

Dessutom var han om jag fattat det rätt inte direkt 100% fokuserad på cykel. Åtminstone gick det historier om att han firat segern på en giroetapp med att vara ute på nattklubb till klockan 4 på morgonen.

Giro di Italia 2016
Skulle bli mkt förvånad om Greipel skulle bli bestraffad för det. Visst, han rör sig en aning i sidled vilket stänger till kanten för Ewan, men det är inte på ngt sätt demonstrativt. Jag skulle säga att det snarast var rutinerat kört. Hade Ewan gått på andra sidan och Greipel stängt till där hade det varit en helt annan sak.

Giro di Italia 2016
Det gäller att ha ben, starka sådana, om man ska utmana ett helt stall i spurten.

Lite förvånad att inget annat stall gjorde ett försök. Bara spridda skurar.

Giro di Italia 2016
Nej, rätt märkligt att inget annat lag hade något tåg. Etappen var ju sådan att en klungspurt var given, så de borde ha kunnat planera.

Nej, det var snarare en taktisk miss av Ewan att gå till höger än något oschysst av Greipel. Men lite synd att vi inte fick se en riktig tvekamp där på enbart fart. Hade varit kul.

Giro di Italia 2016
Skönt att det är slut på dom här platta & trista etapperna med feta och tråkiga spurtare tills vidare... Nu blir det 4 häftiga dagar i bergen, med tjusiga landskap, ska ladda upp med en massa bärs och spela in !! Varför är det inte bara Dolomiterna i Girot ??

Giro di Italia 2016
Bikzz sa:
Skönt att det är slut på dom här platta & trista etapperna med feta och tråkiga spurtare tills vidare... Nu blir det 4 häftiga dagar i bergen, med tjusiga landskap, ska ladda upp med en massa bärs och spela in !! Varför är det inte bara Dolomiterna i Girot ??

Du får satsa på Giro delle Dolomiti istället. Det kan du dessutom ställa upp i själv!

Giro di Italia 2016
Är Nibali i gammal god klätterform ? Kan Valverde hänga med uppför ? Eller Jungels ? Finns det någon annan som kan sprätta till ? Är det snö på toppen ? Många frågor. Det är nu det börjar avgöras !

Giro di Italia 2016
Pauli sa:
Cyklot B sa:
Så Dumoulin bröt för att han hade för ont där bak.
Var även han på den ovan antydda korvfesten som fick Landa på fall? ;o)

The first maglia rosa of the race, Tom Dumoulin, pulled out of the race mid-stage with a saddle sore getting the better of the Giant-Alpecin rider.....

Jag tycker att det luktar skitkonstigt... Det låter så himla skumt att proffsen som har tillgång till det bästa av all utrustning. Byxfett använder väl alla med lite vett ????

Man tänker att om de sitter flera timmar i sadeln varje dag så finns det inte mycket chans till återhämtning om det skulle blir lite för mycket skav någon dag orsakat t.ex. av mycken svettning i värmen. Tänker bl.a. på Tom Boonen och hans olyckliga Vuelta 2011 - 47 km ITT stående...

Giro di Italia 2016
Bikzz sa:
Är Nibali i gammal god klätterform ? Kan Valverde hänga med uppför ? Eller Jungels ? Finns det någon annan som kan sprätta till ? Är det snö på toppen ? Många frågor. Det är nu det börjar avgöras !

Jag tror på Nibali men hoppas på Jungels. Vore kul med en rejäl outsider. Misstänker dock att han inte kommer att lyckas hålla ihop det utan kommer att få någon dag där han tappar rejält. Valverde gillade jag när han dök upp för en massa år sen, men med tanke på hans historik och sättet han numera ofta kör på hoppas jag han inte vinner.

Giro di Italia 2016
Jag tror att Majka kommer att komma starkt mot de sista etapperna och utmana om segern, och så har jag Uran som en liten gardering...

Giro di Italia 2016
Såg på dagens "Processo alla Tappa" (Rai's analysprogram efter loppet) där programmets cyklande reporter hade cyklat över Passo Giau på förmiddagen idag (eller om det var igår) och det var rejält med snö på sidan om vägen...
När kameran på håll panorerade, var vägen en svart orm i ett vitt landskap.

Tror inte att det skiljer nämnvärt på de andra +2000m passen som ska passeras i morgondagens "Sellaronda", men vädret ska bli rätt ok efter vad jag förstod av reporterns rabblande. Han trodde dessutom att det är först vid Giau som någon av förhandsfavoriterna kommer att attackera.

Synd bara att jag inte kan se loppet, då jag reser hem till Sverige i morgon.

Giro di Italia 2016
Ja, att attackera innan Giau är nog alltför vågat. Det är trots allt en bit mellan Campolongo och foten på Giau och Campolongo är ju ingen monsterbacke så det är svårt att skapa speciellt mkt på den. Och Gardena från väster är inte heller alltför tuff, så då skulle en attack ske redan upp till Sella och det är (vansinnigt) tidigt. Sen är det ju en bit från Valparola till mål, så det finns risk för en viss återsamling på den biten.

Missar tyvärr också etappen.

Giro di Italia 2016
Sjätte bäraren av rosa i årets giro (Dumoulin hade den i två vändor, men jag räknar honom bara en gång). Ska man misstänka att det kan bli fler innan detta är klart?

Imorgon kan vi svenskar minnas att Löfkvist körde i rosa på etappen upp till Alpe Siusi (morgondagens etappmål) på den 5:e etappen i girot 2009. Tyvärr knyckte Di Luca den , så det blev bara en dag i rosa för Gotland.

Giro di Italia 2016
GoranS Imorgon kan vi svenskar minnas att Löfkvist körde i rosa på etappen upp till Alpe Siusi (morgondagens etappmål) på den 5:e etappen i girot 2009. Tyvärr knyckte Di Luca den sa:
Gotland tilldelades fem rosa tröjor retroaktivt efter att ärkefuskaren Di Luca testats positivt(hur mycket det nu är värt). Di Luca bestal således Gotland på glädjen att få cykla i en av idrottsvärldens vackraste tröjor i nästan en vecka. Svin.

Giro di Italia 2016
Oscar Camenzind sa:
GoranS Imorgon kan vi svenskar minnas att Löfkvist körde i rosa på etappen upp till Alpe Siusi (morgondagens etappmål) på den 5:e etappen i girot 2009. Tyvärr knyckte Di Luca den sa:
Gotland tilldelades fem rosa tröjor retroaktivt efter att ärkefuskaren Di Luca testats positivt(hur mycket det nu är värt). Di Luca bestal således Gotland på glädjen att få cykla i en av idrottsvärldens vackraste tröjor i nästan en vecka. Svin.

OK. Visste inte att han fick dem retroaktivt. Jag tror dock att den stora grejen är att just få köra i den rosa tröjan. Åtminstone har jag för mig att jag läste i någon intervju med Gotland att han tyckte att det var det häftigaste han fick uppleva i sin cykelkarriär.

Och ditt omdöme om Di Luca håller jag fullkomligen med om. En del andra uttalanden han gjort indikerar också att det är en dryg typ med extremt höga tankar om sig själv.

Giro di Italia 2016
Sändningsstart för dagens etapp 14:30 på Eurosport 1. Lite som backhoppningen i Garmisch-Partenkirchen för oss som var ute och svirade till sent imorse tänker jag.

Giro di Italia 2016
Snittfarten för nuvarande ledaren på dagens etapp, Foliforov, ligger på måttliga 22,6 km/h, och det på bara dryga milen.
Hade de tävlande också igår en ordentlig korvfest och lider av bakiskänsla? ;)

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp