Giro d'Italia 2011 - kommentarer

Tror inget heller men jag vill tro att Contador är ren - precis som hans konkurrenter - och att alla tävlar på lika villkor.
Contador är en så extrem klättrare att de flesta andra blir bojsänken. Även Nibali som visserligen är bra uppför men inte den mest extrema eller jämna.
Rujano, A Schleck, Basso och Evans kan väl mäta sig med Contan uppför när de är i sina bästa stunder. Annars är han överlag bäst. Precis som Cancellara när det handlar om tempo.

Med ett så klätter-betonat giro som i år blir Contadors styrka än mer tydlig.

Men om han blir fälld. Ja då är det skit. Riktigt skit.
För oss TV-åskådande entusiaster handlar det inte om att ha rätt eller fel i frågor om vem som är dopad eller inte och därför är det onödigt att spekulera.
Så fram tills någon åker dit så tänker jag anse att alla är rena och att de presterar fantastiska saker på sina cyklar.
Oberoende om jag gillar deras målgest eller inte.

rback skrev:
-------------------------------------------------------

> Men om han blir fälld. Ja då är det skit.
> Riktigt skit.

Domen kommer ju inte ändra det faktum att man har hittat clenbuterol i hans blod. Nu handlar det bara om han ska stängas av eller inte.

torch skrev
---------------------------------
> Känns som det är upp till honom..

Hur tänkte du nu? Det är ju naturligtvis folket här som bestämmer hur han känner sig.

rback skrev:
> en massa andra bra saker
> Oberoende om jag gillar deras målgest eller inte.

+1 Låt honom äta Clenbuterol till frukost, bara CAS förbjuder hans uber-fjantiga målgest!

Då är det ju "tur" att en tävling som Girot innehåller så mycket andra spännande aspekter/händelser än enbart vem som vinner totalen eller är den bästa klättraren (vilket inte nödvändigtvis är det jag "imponeras" av mest). Lagtaktik, utrustningsval, placering i klungan, hjälpryttarens roll (ja hela lagdynamiken), hur spänningen eskalerar inför en klungspurt, lika hopplösa som hjältemodiga ensamutbrytningar, etappsegerns sötma, etc. etc. etc.

På ett sätt tycker jag det är lite "synd" att klättringen ska ha en så pass avgörande roll. Trots att det är under de värsta klättringarna som det mesta av tidsavstånden skapas känner jag som sagt inte att de avsnitten är de mest sevärda eller insatserna är de mest beundransvärda. Under de branta stigningarna är hastigheten och vindmotståndet som lägst - lagspelet förlorar ett par dimensioner, de taktiska vinsterna med att "ligga rätt" minskar, med mera. Lite enligt samma tänk tycker jag ur ett underhållningsperspektiv att det är roligare att se på lagtempo än på vanligt tempo även om det senare såklart ger mer "rättvisa" resultat cyklist för cyklist.

Att det har gått ända till CAS beror på att man vet att Clenbuterol är väldigt utbrett, det är viktigt att få Contador fälld även för den mikromängd som hittades, men Clenbuterol är inget man stoppar i sig mitt under ett Tdf, det används i uppbyggnadsfasen - så sannolikheten att han har fått det genom en köttbit är en snorliten jämfört sannolikheten för doping, då man har många bevis och vitnessuppgifter för att medlet är utbrett i idrotten. Därför är det viktigt att han åker dit och han kommer att göra det.

Contador snåljåpen grämer sig nog lite över att han inte använde tillväxthormoner då det är omöjligt att upptäcka men är vansinnigt dyrt jämfört Clenbuterol. Ulrich blåste ju bort sin övervikt på sjukligt kort tid sannolikt med tillväxthormoner men han drog också in mer stålar än vad Contador gör.

Min Råsundafetto åsikt är att en cyklist som är så totalt överlägsen är tokdopad. Lance var det. Contan är det...Gotland är det uppenbarligen inte

Men Barnis, visst går clenbuterol ur kroppen väldigt fort, alltså måste han ha fått i sig det under Touren. Oavsett på vilket sätt han fått i sig det.

Bert skrev:
> Men Barnis, visst går clenbuterol ur kroppen
> väldigt fort, alltså måste han ha fått i sig
> det under Touren. Oavsett på vilket sätt han
> fått i sig det.

Det var en också en superliten mängd som hittades - doserna som tas i dessa sammanhang är väl på en sådan ni nivå att det inte säger Pang! och så finns inte spår kvar i kroppen ?!

Det är väl bara att beställa och göra en Contador ;-)

http://se.clenbuteroldirect.com/category/vanliga-fragor

rback skrev:
> Tror inget heller men jag vill tro att Contador
> är ren - precis som hans konkurrenter - och att
> alla tävlar på lika villkor.
> Contador är en så extrem klättrare att de
> flesta andra blir bojsänken. Även Nibali som
> visserligen är bra uppför men inte den mest
> extrema eller jämna.
> Rujano, A Schleck, Basso och Evans kan väl mäta
> sig med Contan uppför när de är i sina bästa
> stunder. Annars är han överlag bäst. Precis som
> Cancellara när det handlar om tempo.
>
> Med ett så klätter-betonat giro som i år blir
> Contadors styrka än mer tydlig.
>
> Men om han blir fälld. Ja då är det skit.
> Riktigt skit.
> För oss TV-åskådande entusiaster handlar det
> inte om att ha rätt eller fel i frågor om vem
> som är dopad eller inte och därför är det
> onödigt att spekulera.
> Så fram tills någon åker dit så tänker jag
> anse att alla är rena och att de presterar
> fantastiska saker på sina cyklar.
> Oberoende om jag gillar deras målgest eller inte.

Så klokt skrivet och på Happy av alla ställen. Håller med till fullo, men stäng gärna av honom för hans missbruk av näsplåster - det borde beivras.

gabbeon skrev:

> Domen kommer ju inte ändra det faktum att man har
> hittat clenbuterol i hans blod. Nu handlar det
> bara om han ska stängas av eller inte.

Stämmer.
Hade ju helst sett att han stängts av direkt så hade det inte varit något att fundera över.
Men han blev fri att tävla tills CAS-gubbarna får tummen ur och då är det liksom bara att svälja ner och gilla läget - även om jag inte gillar läget.

Jag tänker dock inte sitta och vara irriterad vid TV'n i tre veckor så därför har jag andats ut, slappnat av och utgått från att de tävlar enligt regelverket.

Ny rumba i juli. Då hoppas jag att Evans och A Schleck ger honom megapisk i backarna så att man inte behöver fundera över eländet.

Förresten

Tempocyklar är sällan eleganta (med några få undantag) men den nya Cannondale som Nibali hade i skrevet var ändå något av det mest ohyggliga jag sett.

Miss Lycka skrev:
> Då måste Schleck och Evans vara dopade, enligt
> rådande nätlogik.
> Vid vilken placering är man garanterat odopad?

42

Miss Lycka skrev:
> Då måste Schleck och Evans vara dopade, enligt
> rådande nätlogik.
> Vid vilken placering är man garanterat odopad?

Egentligen är ju alla etapplopp gigantiska dopingtester, kommer man först är man garanterat dopad.

Inom Formel 1 har man (eller hade åtminstone förr - jag har inte följt det på många år) en regel som innebär att alla bilar placeras i en låst och övervakad lokal från kvalet fram till loppet, och sen efteråt tills allt är kontrollerat.

Kanske nåt liknande skulle funka för de stora etapploppen? Att man skapar en isolerad värld, så att säga, för alla deltagare, så att de rent fysiskt inte kan komma i kontakt med dopingpreparat. "Integritetskränkande!" kanske en del skriker, tja, men å andra sidan är det frivilligt att vara med i såna lopp. Och det handlar om en månad i taget (med en veckas karantän innan för att effekter av tidigare tagna preparat ska minska markant). Man får se det som motsvarande en lång affärsresa...

Det förhindrar inte doping utanför tävlingsperioderna, men jag har ändå en känsla av att många av preparaten är rätt tidskritiska, som EPO och liknande.

(Funkar inte URL-taggningen längre???)

Senast ändrad:
geologen skrev:
> Inom Formel 1 har man (eller hade åtminstone
> förr - jag har inte följt det på många år) en
> regel som innebär att alla bilar placeras i en
> låst och övervakad lokal från kvalet fram till
> loppet, och sen efteråt tills allt är
> kontrollerat.
>
> Kanske nåt liknande skulle funka för de stora
> etapploppen? Att man skapar en isolerad värld,
> så att säga, för alla deltagare, så att de
> rent fysiskt inte kan komma i kontakt med
> dopingpreparat. "Integritetskränkande!" kanske en
> del skriker, tja, men å andra sidan är det
> frivilligt att vara med i såna lopp. Och det
> handlar om en månad i taget (med en veckas
> karantän innan för att effekter av tidigare
> tagna preparat ska minska markant). Man får se
> det som motsvarande en lång affärsresa...
>
> Det förhindrar inte doping utanför
> tävlingsperioderna, men jag har ändå en känsla
> av att många av preparaten är rätt
> tidskritiska, som EPO och liknande.
>
> (Funkar inte URL-taggningen längre???)

Briljant idé! De borde inte ens behöva släppas ut på etapperna, alla borde köra Monark istället. Monterade på kalibrerade vågar. Bäst W/kg vinner. ;-)

Jag misstänker att é-et dödar url-parsern.

Tille skrev:
> geologen skrev:
> -----------------
> > (Funkar inte URL-taggningen längre???)
>
> Den klarade väl inte é

Minsann! Tack!

fredrikw skrev:
> Miss Lycka skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Då måste Schleck och Evans vara dopade,
> enligt
> > rådande nätlogik.
> > Vid vilken placering är man garanterat odopad?
>
> Egentligen är ju alla etapplopp gigantiska
> dopingtester, kommer man först är man garanterat
> dopad.

Jag visste inte att Schleck och Evans har fått i sig något otillåtet ?! Jag skulle njuta i fulla drag av TdF om Contador inte får vara med.

Contadors jävla svammel om köttbiten är lika mycket svammel som Armstrong har testats 500 gånger och därmed har han inte dopat sig. Marion Jones testades över hundra gånger och åkte aldrig dit men erkände ändå. Ni har aldrig funderat över varför Armstrong inte kan säga att han aldrig har dopat sig ? Contador kan säga att han aldrig har dopat sig just för att inte riskerar att bli stämd in på bara skinnet för att han skulle ha ljugit.

Barnis skrev:

> Contadors jävla svammel om köttbiten är lika
> mycket svammel som Armstrong har testats 500
> gånger och därmed har han inte dopat sig. Marion
> Jones testades över hundra gånger och åkte
> aldrig dit men erkände ändå. Ni har aldrig
> funderat över varför Armstrong inte kan säga
> att han aldrig har dopat sig ? Contador kan säga
> att han aldrig har dopat sig just för att inte
> riskerar att bli stämd in på bara skinnet för
> att han skulle ha ljugit.

Kanske det. Men det är så tungt att sitta och vara bitter på basen av en massa antaganden, misstankar och t.o.m. sådant som kan vara relativt uppenbart men aldrig bevisat.
Sådan bitterhet tänker inte jag ägna mig åt.

So what om Armstrong varit dopad över öronen. Vad ska vi göra åt det? Det är lika stor sannolikhet att han vinnit sina Tourer över en hel hoper likartade dopskallar.

Edit: "vinnit" ???

Senast ändrad:
bigmollo skrev:
> gabbeon skrev:
> -----
> > Millar
>
>
> Döda honom!!

Vem ska dödas, gabbeon eller Millar, och framförallt varför?

sänket skrev:
> Att den som postat OT i tråden ska dödas fattar
> jag, uppdraget verkställt. Men är det även
> dödstraff för doping?

Riccò var väl rätt nära?

Bara bitter på dumskallar som dissar Lövkvist som etapplopps stjärna, han och alla andra rena cyklister har sina toppar och dalar. Då Lövkvist inte hittade formen riktigt eller så var årets Giro för hårt, jag vet inte. Nu hoppas jag att Lövkvist blir med på TdF som understöd i bergen, Sky har ingen bättre man för uppdraget men tyvärr resonerar nog Sky inte så.

fredrikw skrev:
> Johan A ska dödas för att han postar OT i
> tråden.

F'låt... Döda alla som misstänks för doping!!!

Barnis skrev:
> ... Lövkvist... Sky har ingen bättre man för uppdraget
> ...

Då är Sky ganska illa ute hur som helst.

Tille skrev:
> Alla som cyklar snabbare än Lövkvist är dopade.
> Det har Lemond räknat ut.

Lemond är en idiot.

SM-linjet 2009 slutade såhär:

1 Marcus Ljungqvist (Swe) Team Saxo Bank
2 Fredrik Ericsson (Swe)
3 Patrik Moren (Swe) Team Trek Adecco
4 Christopher Stevenson (Swe) Team Capinordic
5 Johan Lindgren (Swe)
6 Hakan Nilsson (Swe) Continental Cycling Team Differdange
7 Fredrik Johansson (Swe) Continental Cycling Team Differdange
8 Jonas Ljungblad (Swe) Silence Lotto
9 Fredrik Johansson (Swe) Cyclesport.Se-Magnus Maximus Coffee.Com
10 Jan Mattsson (Swe)
11 Lucas Persson (Swe) Team Capinordic
12 Fredrik Kessiakoff (Swe) Fuji-Servetto
13 Michael Stevenson (Swe) Sparebanken Vest - Ridley
14 Thomas Lövkvist (Swe) Team Columbia-Highroad
15 Niklas Axelsson (Swe) UTE

Teorin har två problem. För det första så var det 13 man som cyklade snabbare än Gotland och alla dessa 13 var svenskar. Svenskar kan inte vara dopade, alltså stämmer inte teorin.
Niklas Axelsson däremot är ju den ende svensk som kan vara dopad och han kom efter Gotland.

Dubbelfel alltså.

72 skrev:
> rback skrev:
> > För oss TV-åskådande entusiaster handlar det
> > inte om att ha rätt eller fel i frågor om vem
> > som är dopad eller inte och därför är det
> > onödigt att spekulera.
> > Så fram tills någon åker dit så tänker jag
> > anse att alla är rena och att de presterar
> > fantastiska saker på sina cyklar.
> > Oberoende om jag gillar deras målgest eller
> inte.
>
>
> Så klokt skrivet och på Happy av alla ställen.
> Håller med till fullo, men stäng gärna av honom
> för hans missbruk av näsplåster - det borde
> beivras.

Ja, man satt ju och njöt av Johan Mulheggs framfart tills det framkom att han käkat för mkt dunderhonung. Visst såg det lite misstänkt ut när han var så mkt duktigare än andra och man hoppades ju för sportens skulle att han var ren. Han åkte dit, man kände sig lurad.
Likaså med Ben Johnson, vilken atlet..tills han åkte dit, knas. Carl Lewis däremot var ren..tills han erkände många år senare att han tagit otillåtna preparat osv.
Usain Bolt springer ju som en gasell, krossar rekord på rekord. En hel del dopingmisstankar har riktats mot framgångsrika Jamaicanska sprinters, Bolt är dock enligt expertis (Arne Hägerfors m fl ) unik med perfekt löparkropp och har en alldeles särdeles utomstående utomjordisk talang. Det kan ju inta vara ngt konstigt med det.
Lance Armstrong är ju en kille som har testats mer än ngn annan. Eftersom han tränat hårdare än alla sina konkurrenter i kombination med att han är/var universums bästa cyklist så måste ju han också tillhöra en av de där alla unika idrottsmännen med en speciell förmåga att kunna krossa sina konkurrenter. Sen att många av hans hjälpryttare har tagit ngt otillåtet är ju inte hans fel.

Summa summarum, man ska inte tänka så mkt. Att ngn kan misstänkas vara dopad hör inte dit, det stör bara TV-underhållningen..eller nåt :).

Senast ändrad:
saltgurkan skrev:
>
> Summa summarum, man ska inte tänka så mkt. Att
> ngn kan misstänkas vara dopad hör inte dit, det
> stör bara TV-underhållningen..eller nåt :).

Precis! Eftersom ett stort antal cyklister bevisligen dopar sig trots att de fixar dopingtesten är ett större eller mindre antal cyklister förmodligen dopade i varje lopp jag ser. Det är en del av förutsättningarna idag. Men inte tänker jag låta detta förstöra upplevelsen av exempelvis Girot eller TDF.

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp