Giro d'Italia 2017

Giro d'Italia 2017
GoranS sa:
iddqd sa:
Hade varit roligt att se en etapp som linjelopp med endast en från varje lag, de bestämmer själv vem de vill ha där. Kanske finns i något annat lopp som jag missat.

Hur hindrar du samarbeten mellan deltagare från olika team? Om du inte kan göra det har du bara skapat en betydligt mindre klunga (och ett antal andra problem).

Det gör man ju såklart inte. Däremot så är möjligheten att du får 7 andra stall att dra fram din gubbe ganska små.

Giro d'Italia 2017
iddqd sa:
Hade varit roligt att se en etapp som linjelopp med endast en från varje lag, de bestämmer själv vem de vill ha där. Kanske finns i något annat lopp som jag missat.

Du ska nog kolla på dom tuffa vårklassikerna, kanske inte de första milen men på slutet brukar det vara ca 1 från varje lag kvar och det är betydligt mer man mot man starkast vinner än vad det är på etapploppen. Själv uppskattar jag mer o mer vårklassikerna och tycker etapploppen blir tristare o tristare.

Giro d'Italia 2017
Scratch i velodrom kan vara ganska underhållande, det uppstår och bryts samarbeten väldigt opportunistiskt.

Fö roar jag mig ibland att förklara cykelsporten för oinitierade fotbollsfantaster genom en tankeexperiment om hur fotbollsVM skulle se ut om den ordnades i samma form som en etapplopp. Tänk en match (på fem timmar) om dagen i tre veckor där alla lag är på plan samtidigt, alla har var sitt mål att försvara. Det är den spelaren som gör flest mål som vinner, men det finns ett antal priser till minst insläppt mål, flest löpt meter med boll osv. Det brukar kunna trilla ner nån pollett ibland.

Giro d'Italia 2017
Henrik_E sa:
Tempo är det tråkigaste som finns. Cykel är en lagsport.
+100000......

(Vad är det för jönsar som bara kan njuta av en enskild persons prestation men inte kan njuta av lagtaktik? Är det samma jönsar som tycker att Tre Kronor består av en á tre personer och resten mest är utfyllnad för att reglerna kräver det.)

Giro d'Italia 2017
iddqd sa:
GoranS sa:
iddqd sa:

Hur hindrar du samarbeten mellan deltagare från olika team? Om du inte kan göra det har du bara skapat en betydligt mindre klunga (och ett antal andra problem).

Det gör man ju såklart inte. Däremot så är möjligheten att du får 7 andra stall att dra fram din gubbe ganska små.

Nej, men du kommer garanterat att få en massa oheliga allianser och dessa allianser kommer att innehålla olika kvantiteter cyklister. Då fler cyklister i en allians är en fördel om man t.ex. vill jaga ner utbrytare så kommer man alliansbyggande att bli en viktig komponent.

Vidare, hur tror du att en sådan etapp skulle utvecklas? Har väldigt svårt att se annat än att teamen med GC-åkare bara kommer att bevaka varandra rätt långt in på etappen. All eventuell action under första halvan kommer att stå mellan de som inte har riktiga GC-kandidater i teamet. Man skulle möjligen kunna få något Pereiro-scenario, men det är väl knappast det man vill se!?

Tillkommer sedan problematik med hur du hanterar om denna enda cyklist från laget drabbas av problem på ett eller annat sätt.

Giro d'Italia 2017
emmer sa:
Henrik_E sa:
+100000......

(Vad är det för jönsar som bara kan njuta av en enskild persons prestation men inte kan njuta av lagtaktik? Är det samma jönsar som tycker att Tre Kronor består av en á tre personer och resten mest är utfyllnad för att reglerna kräver det.)

Det är inte att det är en lagsport i praktiken som är ett problem. Det är att det inte är det i teorin (mer än någon liten tävling i tävlingen som delas ut till laget som ingen ändå bryr sig speciellt mycket om).
Släng upp laget som slutsegrare på pallen och sluta prata om individer som vinnare så är det ju en helt annan sak.
För som sagt, det är ju inte bara den som gjort flest mål som vinner en hockeymatch, det är ju hela laget.

Giro d'Italia 2017
GoranS sa:
iddqd sa:
GoranS sa:
iddqd sa:

Nej, men du kommer garanterat att få en massa oheliga allianser och dessa allianser kommer att innehålla olika kvantiteter cyklister. Då fler cyklister i en allians är en fördel om man t.ex. vill jaga ner utbrytare så kommer man alliansbyggande att bli en viktig komponent.

Vidare, hur tror du att en sådan etapp skulle utvecklas? Har väldigt svårt att se annat än att teamen med GC-åkare bara kommer att bevaka varandra rätt långt in på etappen. All eventuell action under första halvan kommer att stå mellan de som inte har riktiga GC-kandidater i teamet. Man skulle möjligen kunna få något Pereiro-scenario, men det är väl knappast det man vill se!?

Tillkommer sedan problematik med hur du hanterar om denna enda cyklist från laget drabbas av problem på ett eller annat sätt.

Ja men till skillnad från lagkörningen så är en ohelig allians, så som namnet antyder, ohelig. Dvs vid tillfälle så kommer det utan tvekan att skitas blankt i vad man kommit överens om innan om laget skulle tjäna på det. ->Mer spänning.

Den kommer antagligen utvecklas till något roligare, så som tex världsmästerskapen som i högre grad har mer individuellt åkande (och färre lagmedlemmar som jobbar för en). Där är också färre teammedlemmar som jobbar på att bevaka deras GC konkurrent och kan jaga ikapp/fånga eventuella utbrytningar. Sparbössan som Froome uttryckte det, blir väsentligt mindre. Mer spänning och fler lyckade attackförsök.

Med den sista frågan förstår jag öht inte vad du försöker komma fram till.

Giro d'Italia 2017
iddqd sa:
GoranS sa:
iddqd sa:
GoranS sa:
iddqd sa:

Ja men till skillnad från lagkörningen så är en ohelig allians, så som namnet antyder, ohelig. Dvs vid tillfälle så kommer det utan tvekan att skitas blankt i vad man kommit överens om innan om laget skulle tjäna på det. ->Mer spänning.

Den kommer antagligen utvecklas till något roligare, så som tex världsmästerskapen som i högre grad har mer individuellt åkande (och färre lagmedlemmar som jobbar för en). Där är också färre teammedlemmar som jobbar på att bevaka deras GC konkurrent och kan jaga ikapp/fånga eventuella utbrytningar. Sparbössan som Froome uttryckte det, blir väsentligt mindre. Mer spänning och fler lyckade attackförsök.

Jag är inte alls så säker på att det kommer att brytas så friskt mot dessa allianser. Om alla i alliansen har något att vinna på det kommer de att kunna fungera som icke-formella lag under säsongen /eller flera säsonger), typ "Du kör för mig på vårklassikerna där jag är stark och jag kör för dig på touren där du har möjligheter att placera dig bra och vi tjänar båda på det".

Om det kommer att bli roligare eller inte är bara spekulationer tills det har provats under i alla fall en säsong. Att jämföra med VM är ganska meningslöst då det är ett lopp under säsongen.

Om du med "sista frågan" avser "Tillkommer sedan problematik med hur du hanterar om denna enda cyklist från laget drabbas av problem på ett eller annat sätt." så menar jag t.ex., vad händer om en åkare vurpar och blir tvungen att bryta etappen? Ska hela laget då tvingas bryta etapploppet? Säg att åkaren som kör etappen för det laget som har totalledaren (som inte kör etappen) punkterar tidigt på etappen, alla övriga åkare går upp och kör lagtempo och åkaren ifråga tappar 40 minuter på etappen. Ska totalledaren då gå från att vara i ledning till att vara 35-40 minuter efter sina konkurrenter allt p.g.a. en punktering som åkaren ifråga själv inte ens var drabbad av?

Giro d'Italia 2017
Kan så vara, men trots allt känns det som att det finns en hygglig chans att förstå vad som händer utifrån att man beaktar allianserna i form av de existerande officiella teamen och att man inte behöver ägna sig åt underrättelsearbete med hemlig avlysning av åkarna för att förstå huvuddelen av det som sker och var lojaliteterna ligger.

Giro d'Italia 2017
Stackars han cyklisten igår som tog fel på ett varv, gick loss och firade segern när han gick över mållinjen och trodde han hade vunnit med ett varv kvar att köra!

Giro d'Italia 2017
Av Vacchi och Adamson. Jag har inget emot Ramazzotti heller för den delen, men jag har ingen aning om vad han sjunger. Att lyssna på hans musik ger mig inte något annat än flashbacks från 90-talets medelhavssemestrar och funderingar kring om någon annan begriper budskapet i låtarna.

Giro d'Italia 2017
GoranS sa:
iddqd sa:
GoranS sa:
iddqd sa:
GoranS sa:
iddqd sa:

Jag är inte alls så säker på att det kommer att brytas så friskt mot dessa allianser. Om alla i alliansen har något att vinna på det kommer de att kunna fungera som icke-formella lag under säsongen /eller flera säsonger), typ "Du kör för mig på vårklassikerna där jag är stark och jag kör för dig på touren där du har möjligheter att placera dig bra och vi tjänar båda på det".

Om det kommer att bli roligare eller inte är bara spekulationer tills det har provats under i alla fall en säsong. Att jämföra med VM är ganska meningslöst då det är ett lopp under säsongen.

Om du med "sista frågan" avser "Tillkommer sedan problematik med hur du hanterar om denna enda cyklist från laget drabbas av problem på ett eller annat sätt." så menar jag t.ex., vad händer om en åkare vurpar och blir tvungen att bryta etappen? Ska hela laget då tvingas bryta etapploppet? Säg att åkaren som kör etappen för det laget som har totalledaren (som inte kör etappen) punkterar tidigt på etappen, alla övriga åkare går upp och kör lagtempo och åkaren ifråga tappar 40 minuter på etappen. Ska totalledaren då gå från att vara i ledning till att vara 35-40 minuter efter sina konkurrenter allt p.g.a. en punktering som åkaren ifråga själv inte ens var drabbad av?

Förstår inte varför du tycker att jämföra med VM eller annat endagarslopp är irrelevant. Förklara gärna.

Frågeställningen angående problem för åkare är väll ingen skillnad mot idag? Ja om en åkare inte kommer i mål, då cyklar inte han nästa dag, varför göra ett större problem av det än vad det är? Ja tänk om alla fortsätter cykla om någon får problem? Det skulle man ju kunna klassas som normalt beteende i ett sportsammanhang. Man kan också vila sin bästa åkare för att låta honom köra järnet dagen efter på de vanliga etapperna? Den strategin är ju upp till laget.

Men du verkar vara bestämd på din åsikt, så jag släpper det härifrån. Enjoy the giro.

Giro d'Italia 2017
VM körs det ett lopp av per år. Att tro att det nödvändigtvis skulle se likadant ut om alla lopp körts på det viset under hela året tycker jag är en väl djärv extrapolation. Dessutom har de stora länderna nio åkare där så det är ingen gigantisk skillnad på den punkten jämfört med GTs.

Fattar i så fall inte hur etappresultatet skulle inkorporeras i totaltiden. Eller var detta en del i att man skulle köra det som en ren lagtävling?

Jag har en bestämd åsikt tills dess att någon framför argument för en idé om något annat och att argumenten i mitt tycke är såpass starka att jag tror på idén. Min grundtanke är dock att så länge man inte kör hela loppen som individuella tempon så kommer det att innebära kraftiga fördelar att samarbeta/ha hjälpryttare. Att ha förutbestämda lag med ett maximalt antal åkare är ett hyggligt bra sätt att dels göra lojaliteterna i loppet begripliga för publiken och dels skapa någon sorts balans i det hela så att inte vissa åkare har 30 hjälpryttare medan andra har 2 stycken.

Giro d'Italia 2017
emmer sa:
Henrik_E sa:
+100000......

Kusinerna till de som inte klarar av att njuta av en enskild persons prestation?

Att sändningarna från tempolopp generellt sett ser ut så att man misstänker att de fått in en praoande fotbollssupporter som producent är ju en annan sak. Personligen är jag övertygad om att jag skulle kunna finna tempolopp mkt sevärda om de någon gång kunde få till en vettig produktion och det fanns intressanta strider i loppet (men det gäller ju oavsett vilken tävlingsform det än gäller).

Giro d'Italia 2017
GoranS sa:
Alla försök att ha gemensam start med förbjudet samarbete är dödsdömda. Blir i så fall bara en tävling i att smussla med samarbeten. Enda sättet jag kan tänka mig att man skulle kunna få det att fungera vore om det vore dödsstraff för alla utom segraren.

Känns som ett lite slarvigt framkastat förslag?

Jag har annars några förslag så vi kan nutidsanpassa etapploppen och få kidzen att titta:

* Etappråd efter varje dag, som röstar ut ett lag.
Här är jag dock lite tveksam om det skall vara hela lag eller en representant från varje lag som röstar, risken med en från varje lag är att det kan bildas oheliga allianser.

* När endast ett lag återstår och därmed vunnit så samlas alla tidigare deltagare och röstar fram totalsegraren ur vinnarlaget.

* Som lite krydda kan något utröstat lag plötsligt vara tillbaka som wildcard i någon etapp.

* Hollywoodfruar som leder omröstningarna.

* Utslagna lag får bo på Hotel Paradise.

Giro d'Italia 2017
me.I.am sa:
Jag har annars några förslag så vi kan nutidsanpassa etapploppen och få kidzen att titta:

Här är jag dock lite tveksam om det skall vara hela lag eller en representant från varje lag som röstar, risken med en från varje lag är att det kan bildas oheliga allianser.

* När endast ett lag återstår och därmed vunnit så samlas alla tidigare deltagare och röstar fram totalsegraren ur vinnarlaget.

* Som lite krydda kan något utröstat lag plötsligt vara tillbaka som wildcard i någon etapp.

* Bonussekunder till det lag som tappar mest i vikt under dagens etapp...

Giro d'Italia 2017
emmer sa:
Fem minuter och sex mil, och starka utbrytare: Det kan bli knappt?
(En minut milen brukar väl vara vanligt "inhämtartempo"...)
Och nu fem minuter och 3-3/4 mil.
Känns som om det kommer bli lite omkastningar i resultatlistorna...
[På förekommen anledning - på Teamnivå :-) ]

Giro d'Italia 2017
emmer sa:
me.I.am sa:

* Bonussekunder till det lag som tappar mest i vikt under dagens etapp...

* Om man lyckas gifta sig med en bonde under etappen får man frisedel från kvällens utröstning.

Giro d'Italia 2017
Någon som med tanke på statusen och tittarintresset för etapploppen kan tänka sig att konceptet fungerar?
Idrotter som är tråkiga att titta på väljer jag helt enkelt att inte titta på.

Jag tycker just det som av en del beskrivits som rörigt eller ologiskt (eller hur det nu var) är det som gör etapploppen sevärda. Som schackspel. Det enda jag har lite svårt för är att det går att beräkna ganska bra hur man äter upp en utbrytning. Visst, det kan bli vindförhållanden programmen inte räknat med, och liknande. Tycker annars att det är en del av tjusningen i konditionssporter att ha ett taktiskt sinne, utan för mycket hjälpmedel. Å andra sidan kanske utbrytningar inte skulle släppas så långt i så fall, så det skulle bli likadant ändå.

Giro d'Italia 2017
emmer sa:
emmer sa:
Fem minuter och sex mil, och starka utbrytare: Det kan bli knappt?
(En minut milen brukar väl vara vanligt "inhämtartempo"...)
Och nu fem minuter och 3-3/4 mil.
Känns som om det kommer bli lite omkastningar i resultatlistorna...
[På förekommen anledning - på Teamnivå :-) ]

Kan det vara s.a. vissa av spurtlagen är lite osäkra på om deras spurtkanoner grejar avslutningen och därmed är lite mindre villiga att lägga ner en massa jobb på att jaga ikapp utbrytarna, i synnerhet som morgondagens etapp är en ännu tydligare spurtetapp?

Giro d'Italia 2017
4:32 i ledning för utbrytarna nu och 34 km kvar.

Men det är lite uppför på slutet väl? Inte omöjligt då att klungan tar in väldigt mkt och snabbt.

Giro d'Italia 2017
zodah sa:
4:32 i ledning för utbrytarna nu och 34 km kvar.
Men det är lite uppför på slutet väl? Inte omöjligt då att klungan tar in väldigt mkt och snabbt.
Fast innan är det väl "serpentinrejs" utför... :-)

[edit: Stuyven och Pedersen är inga sillmjölkar så lite uppför...]

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp