iddqd sa:
GoranS sa:
iddqd sa:
GoranS sa:
iddqd sa:
Hade varit roligt att se en etapp som linjelopp med endast en från varje lag, de bestämmer själv vem de vill ha där. Kanske finns i något annat lopp som jag missat.
Hur hindrar du samarbeten mellan deltagare från olika team? Om du inte kan göra det har du bara skapat en betydligt mindre klunga (och ett antal andra problem).
Det gör man ju såklart inte. Däremot så är möjligheten att du får 7 andra stall att dra fram din gubbe ganska små.
Nej, men du kommer garanterat att få en massa oheliga allianser och dessa allianser kommer att innehålla olika kvantiteter cyklister. Då fler cyklister i en allians är en fördel om man t.ex. vill jaga ner utbrytare så kommer man alliansbyggande att bli en viktig komponent.
Vidare, hur tror du att en sådan etapp skulle utvecklas? Har väldigt svårt att se annat än att teamen med GC-åkare bara kommer att bevaka varandra rätt långt in på etappen. All eventuell action under första halvan kommer att stå mellan de som inte har riktiga GC-kandidater i teamet. Man skulle möjligen kunna få något Pereiro-scenario, men det är väl knappast det man vill se!?
Tillkommer sedan problematik med hur du hanterar om denna enda cyklist från laget drabbas av problem på ett eller annat sätt.
Ja men till skillnad från lagkörningen så är en ohelig allians, så som namnet antyder, ohelig. Dvs vid tillfälle så kommer det utan tvekan att skitas blankt i vad man kommit överens om innan om laget skulle tjäna på det. ->Mer spänning.
Den kommer antagligen utvecklas till något roligare, så som tex världsmästerskapen som i högre grad har mer individuellt åkande (och färre lagmedlemmar som jobbar för en). Där är också färre teammedlemmar som jobbar på att bevaka deras GC konkurrent och kan jaga ikapp/fånga eventuella utbrytningar. Sparbössan som Froome uttryckte det, blir väsentligt mindre. Mer spänning och fler lyckade attackförsök.
Med den sista frågan förstår jag öht inte vad du försöker komma fram till.
Jag är inte alls så säker på att det kommer att brytas så friskt mot dessa allianser. Om alla i alliansen har något att vinna på det kommer de att kunna fungera som icke-formella lag under säsongen /eller flera säsonger), typ "Du kör för mig på vårklassikerna där jag är stark och jag kör för dig på touren där du har möjligheter att placera dig bra och vi tjänar båda på det".
Om det kommer att bli roligare eller inte är bara spekulationer tills det har provats under i alla fall en säsong. Att jämföra med VM är ganska meningslöst då det är ett lopp under säsongen.
Om du med "sista frågan" avser "Tillkommer sedan problematik med hur du hanterar om denna enda cyklist från laget drabbas av problem på ett eller annat sätt." så menar jag t.ex., vad händer om en åkare vurpar och blir tvungen att bryta etappen? Ska hela laget då tvingas bryta etapploppet? Säg att åkaren som kör etappen för det laget som har totalledaren (som inte kör etappen) punkterar tidigt på etappen, alla övriga åkare går upp och kör lagtempo och åkaren ifråga tappar 40 minuter på etappen. Ska totalledaren då gå från att vara i ledning till att vara 35-40 minuter efter sina konkurrenter allt p.g.a. en punktering som åkaren ifråga själv inte ens var drabbad av?