Giro d'Italia 2017

Giro d'Italia 2017
ca 110 lättåkta km kvar till stigningen nu enligt giro live-appen -> ca 2,5 timmar (?)
-> slår man på teven ca kl 16 så borde man klara sig med lite marginal?

Giro d'Italia 2017
Klungan har spruckit upp. Movistar och BM ligger och drar järnet i första gruppen av huvudgruppen, Tom i klungan efter, 1 minut!

Undrar vad som hänt. Precis när jag gick till live-sidan så visade Toms data att han typ stod stilla, medan Nibali och Q låg runt 60 km/h. Sedan ökade Tom sakta men säkert. Har det hänt något? Detta var då utför efter Sappada.

Giro d'Italia 2017
me.I.am sa:
Tom verkade lite småtjurig för att de andra inte ville hjälpa till då när det var han, Q och N i en liten grupp. Vad trodde han? N och Q bryr sig väl bara om vem som kommer etta. Mycket värre för T att tappa förstaplatsen, än för de andra att ev. tappa någon placering.
Jag vet inte om han sa något om att de inte var villiga att dra, jag uppfattade det mer som att han tyckte att de fokuserade mer på att han skulle förlora än att de skulle vinna. Vinner gör ju bara någon genom att slå alla andra. Pinot gick ju starkt på gårdagens etapp.

När ES kommer in i sändning idag så verkar utmanarna bakom TD blivit lite sura över hans uttalande och skapat en grupp med rejält försprång. Hur nu det kunde inträffa...

Giro d'Italia 2017
Nibali och Q måste ju chansa lite. Trodde framförallt att Movistar skulle göra något ryck efter Passo Chianzutan, dom verkar ha hjälpryttare för att kunna köra själva utför/platten, och sedan Q skapa mer i sista uppför. Nu kom rycket tidigare, men har svårt att tro att det enbart skulle vara taktiskt. Iom att de var flera stall som var med i rycket så känns det mer som att det var något med TD. Isf lite småfult.

Giro d'Italia 2017
tinkerbell sa:
me.I.am sa:
Tom verkade lite småtjurig för att de andra inte ville hjälpa till då när det var han, Q och N i en liten grupp. Vad trodde han? N och Q bryr sig väl bara om vem som kommer etta. Mycket värre för T att tappa förstaplatsen, än för de andra att ev. tappa någon placering.
Jag vet inte om han sa något om att de inte var villiga att dra, jag uppfattade det mer som att han tyckte att de fokuserade mer på att han skulle förlora än att de skulle vinna. Vinner gör ju bara någon genom att slå alla andra. Pinot gick ju starkt på gårdagens etapp.
...

Tror inte att Nibali och Q ser Pinot, eller Zakarin, som något verkligt hot om förstaplatsen. Som situationen var när de var 3 med TD i en liten grupp så var det nog taktiskt smartast att låta TD jaga. Deras enda chans mot TD är att han blir sliten/tar slut. Lite fånigt att reagera på det.

Giro d'Italia 2017
me.I.am sa:
tinkerbell sa:
me.I.am sa:
...

Tror inte att Nibali och Q ser Pinot, eller Zakarin, som något verkligt hot om förstaplatsen. Som situationen var när de var 3 med TD i en liten grupp så var det nog taktiskt smartast att låta TD jaga. Deras enda chans mot TD är att han blir sliten/tar slut. Lite fånigt att reagera på det.
Å andra sidan så är TD den starkaste kandidaten på sista etappen, och sedan är TP näst starkast av de fyra främsta. Q är ju den som är i desperat behov av en rejäl ledning inför sista etappen om han vill vinna hela rasket.
Nåja, nu kommer det att spekuleras i om huruvida man ställt av TD vid en pissepaus långt från mål...
Spännande att se hur pigga GC-åkarna är in i sista backen nu. TP, VN och NQ höll ju ett högt tempo (visserligen med hjälpryttare), men TD och AY jagade ifatt...

Giro d'Italia 2017
Enligt Fransk tv som säger att de har bilder hade Tom precis kommit tillbaka och låg sist i klungan när Moviestar attackerade och ytterligare ett rykte från RAI säger att Rojas hade koll på Tom och meddelade när de skulle attackera.

Giro d'Italia 2017
Om dom fortsätter så här slutar det med att Tom uträttar sina behov mitt i klungan.

Hans lag verkar för övrigt totalt värdelöst, han hade inte en enda med sig i andraklungan och det är tur för honom att andra lag agerar lojala hjälpryttare åt honom.

Giro d'Italia 2017
me.I.am sa:
tinkerbell sa:
me.I.am sa:
...
Det fetade:
Seriöst? Det var två tre kilometer kvar och det hade just planat ut vid Pontives från 10+% till 5% resten av vägen och DÄR skulle alltså Q och N låta Dumoulin slita ut sig så att de fick en bättre chans att slå honom?!
Då måste de vara bra j-a desperata och i princip redan ha accepterat förlusten. :D

Q och N förlorade minst lika mycket på att Pinot drog ifrån framför dem och ingen av de tre kunde längre rycka, så samarbete var det bästa för alla tre och det var därför Dumoulin föreslog det gentlemannamässigt (när alla andra stuckit iväg framåt) och att de skulle blåsa av den meningslösa och destruktiva bevakningen av varandra. Men N och Q ville fortsätta med den för alla tre skadliga utpressningscyklingen.

Hoppas innerligt att Pinot, som den näst bäste TT-åkaren, på slutetappen förpassar en av dem eller helst båda från prispallen, så att Dumoulin ödmjukt leende kan peka på att deras karma bet dem i svansen.

Giro d'Italia 2017
Tyckte det var befriande att Quintana o Nibali inte ville dra igår. Det är cykling, ingen j@vla längdåkningstävling där alla verkar gilla att ligga o dra för en femteplats. Sätt press på ledartröjan så ofta det går o skit i andra o tredje o andra top tio placeringar.

...edit...om Quintana o Nibali ser Tom som sitt största hot förlorade dom ingenting på att Pinot körde iväg. Den ende som förlorade på det var Tom som fick ännu en åkare hyfsat tätt bakom sig i sammandraget.

Senast ändrad:
Giro d'Italia 2017
Jag förstår Quintana och Nibali körde som de gjorde. Hade Q och N lyckats med att få TD att dra sista slakmotan så hade de kanske kunnat rycka på slutet och ta in några sekunder i sammandraget.

Giro d'Italia 2017
Så vad kommer hända i sista stigningen tror ni? Quintana måste väl försöka köra ifrån TM för att ha nån chans på totalsegern. Kanske försöker han tidigt, ett sent ryck som bara ger några sekunder räcker nog inte?

Senast ändrad:
Giro d'Italia 2017
Supertramp sa:
Jag förstår Quintana och Nibali körde som de gjorde. Hade Q och N lyckats med att få TD att dra sista slakmotan så hade de kanske kunnat rycka på slutet och ta in några sekunder i sammandraget.
Och om de inte förstod att TD skulle genomskåda den taktiken när den utfördes så flagrant och den enda konsekvensen av deras utpressningscykling skulle bli att TD höll igen så pass att han kunde svara på ett eventuellt slutryck, så förtjänar de att hamna utanför pallen. TD försökte i a f hjälpa de stackars tomskallarna.

Nog för att jag alltid tyckt att Quintana inte verkar vara den hårdast spända ekern på hjulet, men så korkad som du föreslår kan han väl ändå inte vara. Det var helt enkelt fel läge att hålla på med sådant där obegåvat trams.

Giro d'Italia 2017
De visade också för Tom att han inte kan räkna med ngn som helst hjälp. Om lägen uppstår under de två kommande etapperna kan det vara en fördel att ha visat det och fått Tom att inse/tro att de bara bryr sig i segern. Då skulle det kunna bli att Tom skulle få dra betydligt mer än någon kilometer och kanske ha kört sig trött inför sista backen och att de då kan ta rejält med tid.

Giro d'Italia 2017
Verkar som Quintana och Nibali inte har superben. Om de haft det borde de försökt attackera tidigt i backen, i synnerhet som Tom ligger och sladdar. Slutdelen av stigningen passar Tom betydligt bättre och där blir det svårare att skapa några större luckor.

Giro d'Italia 2017
Tom kanske helt enkelt lägger sig på den Watt som han vet han kan hålla uppför stigningen och tänker att det är bästa sättet att minimera tidsförlusten mot Quintana.

Giro d'Italia 2017
Även om Nibali och Quintana personligen inte bryr sig så mycket om annat än en seger lär de väl få en örfil av sponsorerna om de skulle köra bort en egen pallplats bara för att jävlas med Dumoulain. Kanske framförallt prinsen i Bahrain är nog sugen på att få något att skryta om…

Tillbaka
Topp