Giro d’Italia 2021

Giro d’Italia 2021
Jo, ser det nu. Jag trodde det alltid slutade i Rom.

Tycker däremot att det är lite trist att det slutar med tempoetapp. Tempon är ju såklart en del av Grand Tours, men måste det vara sistaetapp?Visa bilaga 490522
Brukar oftast avsluta i Milano, men har varit lite andra städer senaste åren, ex.vis Rom (som väl blev fiasko pga farlig bana) och tempo i verona med målgång inne på arenan.

Giro d’Italia 2021
Ja, då minns jag rätt. Såg jävligt tomt ut på vinbaren strax nedanför triumfbågen där jag satt och såg sista etappen live 2018. Också det avgörande tempot dan innan.

Giro d’Italia 2021
Slutorter för girot de senaste upplagorna:

2020: Milano
2019: Verona
2018: Rom
2017: Milano
2016: Turin
2015: Milano
2014: Trieste
2013: Brescia
2012: Milano
2011: Milano
2010: Verona - seger på sista etappen (tempo) för Gustav Larsson

Giro d’Italia 2021
Bernal leder med 1.33 just nu. Lär ju ändras lite åt ena eller andra hållet, men det känns som att han är ohotad f.n. Tempo kanske inte är hans starkaste sida (tror han har bra ledning även då), men ett sådant försprång tappar han ju inte så länge det inte blir en vurpa eller total genomklappning. Och nu har han ju faktiskt etappseger till skillnad mot touren, klart välförtjänt.

Giro d’Italia 2021
Girot ja.
Touren har inte avslutat med tempo sen 1989
Ja, ska man vara petig så har du ju rätt. Men då maillot jaune av tradition inte utmanas på Champs Elysées– som du vet– så är ju den näst sista etappen den sista tävlingsetappen. Förutom då just LeMond 1989 (och 1979 av Zoetemelk).

Förra året var den etappen tempot mellan Lure - La Planche de Belles Filles, där Roglic förlorade sin ledning.

Giro d’Italia 2021
Undrar vad som skulle hända om det var en eller två sekunder mellan ettan och tvåan inför sista etappen på Champs Elysées. Skulle det då kunna bli att laget med tvåan i totalen skulle kunna försöka sig på någon manöver?

Giro d’Italia 2021
Vore det en sekund hit eller dit som skiljde de åt, så tror jag man hade råkat "glömma" traditionen. Men det ska rejält mycket till att plocka in en minut på en platt etapp utan stark sidvind.

Giro d’Italia 2021
Undrar vad som skulle hända om det var en eller två sekunder mellan ettan och tvåan inför sista etappen på Champs Elysées. Skulle det då kunna bli att laget med tvåan i totalen skulle kunna försöka sig på någon manöver?
Skiljer det så lite inför sista etappen är jag övertygad om att laget med totaltvåan skulle göra allt i sin makt för att vinna Touren totalt.

Giro d’Italia 2021
Yates har väl
Bernal leder med 1.33 just nu. Lär ju ändras lite åt ena eller andra hållet, men det känns som att han är ohotad f.n. Tempo kanske inte är hans starkaste sida (tror han har bra ledning även då), men ett sådant försprång tappar han ju inte så länge det inte blir en vurpa eller total genomklappning. Och nu har han ju faktiskt etappseger till skillnad mot touren, klart välförtjänt.

Bernal har tydligen sagt i intervjuer att han behöver cirka 1:30 i försprång gentemot Evenepoel inför tempot. Loppet är långt ifrån avgjort, även om han har sett stark ut såhär långt.

Bra gjort av Yates att gå på offensiven! ?

Giro d’Italia 2021
Hmmm, har det inte varit ovanligt mycket vurpor i detta Giro?

Ni som kan det här, är Giro d'Italia farligare än andra lopp eller det är tillfälligheter som avgör?

Giro d’Italia 2021
Hur som helst, alla krascher är inte helt "optimal" reklam för cykelsporten kan jag tycka. Vet ej om det finns något att göra? Cykelsporten är väl ändå relativt konservativ så jag tvivlar starkt på det, klungkörning kommer alltid innebära ökad risk, svårt att komma ifrån.

Senast ändrad:
Giro d’Italia 2021
11min lucka och 48km kvar. ENEOS får styra och ställa. Borde inte spurtstallen ta ta i detta?
UAE, Apecin Fenix, mfl?
Eller, tror de sig ha en stark gubbe i utbrytningen?

Giro d’Italia 2021
I morgon blir det kuperat! Både Fedaia och Giau är tuffa stigningar medan Pordoi är snällare. Tyvärr gör nog biten mellan Pordoi och Giau där det är ett par mil med lite upp-och-ner att det inte kommer att ske någon attack från någon av de riktigt högt upp i GC före Giau.

Tyvärr verkar det som vädret kommer att vara mulet med regn. Synd, för annars hade det kunnat bjudas på riktigt fina vyer. Enligt yr.no ska det bli 4 grader och ordentligt regn i Arabba (på 1600 möh under nerfarten från Passo Pordoi) när åkarna passerar där. Nästan så att det skulle kunna vara risk för snö uppe vid passen. Giau och Pordoi är både på drygt 2200 möh. Enligt https://meteo.provincia.bz.it/tempo-montagna.asp behöver man dock komma upp på 2800 möh för att temperaturen ska sjunka ner till nollan imorgon.

Giro d’Italia 2021
Undrar om uci haft uppe att förbjuda retrobromsar?
Vid väta finns helt klart extra risk för incidenter med olika bromsförmåga.
Tänker att det kan vara en risk med skivor vid väta och snabba utförskörningar i kombination med låg bruttovikt på ekipaget, friktionen på däcken är ju densamma oavsett bromstyp. Men under sådana förhållanden så låser förmodligen skivorna lättare och det kanske ökar risken för ofrivilliga släpp :oops:

Giro d’Italia 2021
Tänker att det kan vara en risk med skivor vid väta och snabba utförskörningar i kombination med låg bruttovikt på ekipaget, friktionen på däcken är ju densamma oavsett bromstyp. Men under sådana förhållanden så låser förmodligen skivorna lättare och det kanske ökar risken för ofrivilliga släpp :oops:
Nu cyklar inte jag world Tour utan är ett riktigt gubbfetto men på min nivå har det aldrig varit ett problem. Betydligt värre när den bakom med retrobromsar fortsätter rulla trots att den nästan bryter av bromsreglagen.

Tillbaka
Topp