Giro d’Italia 2021
Varför ändra ett vinnande koncept? Nån får väl visa att det går att vinna en Grand tour med skivbromsar först :-)Någon som vet varför ENEOS/Pinarello väljer fälgbroms?
Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Varför ändra ett vinnande koncept? Nån får väl visa att det går att vinna en Grand tour med skivbromsar först :-)Någon som vet varför ENEOS/Pinarello väljer fälgbroms?
Som jag förstår det så finns det fortfarande nackdelar gällande skivbromsar i synnerhet vid hjulbyten Alla standarder osv som gör att tex den neutrala supporten inte funkar lika bra. Utöver det spelar viktskillnaden roll. Förresten klagade Froome lite på skivbromsarna på hans nya Factor. Enligt honom rör beläggen skivorna emellanåt trots att allt är perfekt inställt.Någon som vet varför ENEOS/Pinarello väljer fälgbroms?
Jag blev smått galen på det där när jag relativt ofta skiftade hjulpar på min Kona mountainbike för ett antal år sedan, till slut orkade jag inte bry mig. ;-)Som jag förstår det så finns det fortfarande nackdelar gällande skivbromsar i synnerhet vid hjulbyten Alla standarder osv som gör att tex den neutrala supporten inte funkar lika bra. Utöver det spelar viktskillnaden roll. Förresten klagade Froome lite på skivbromsarna på hans nya Factor. Enligt honom rör beläggen skivorna emellanåt trots att allt är perfekt inställt.
Snabbare hjulbyten
Lättare cykel
Mer aero
Fler viktiga fördelar?
Snabbare hjulbyten
Lättare cykel
Mer aero
Fler viktiga fördelar?
Njaaa. Det är väldigt få stall som lyckas komma ner på 6.8 eller under. De flesta kör där vid 7kg - därför är viktskillnaden mellan skiv- och fälgbromsar fortfarande viktig.Du har fortfarande UCIs viktgräns på 6.8 kg vilket de flesta lyckas komma ner till även med skivbromsar.
Man gör nog lite större grej av skiv- vs fälgbroms än vad det egentligen är. Största drivkraften är nog att cykelmärken ska ha något nytt att kränga.
Den stora fördelen är bromsförmågan, som vi vet är skillnaden störst vid väta.Som tävlingscyklist skulle jag närmast se en skivbromsad cykel som ett handikapp utifrån den artikeln.
Hehe, som att vi skulle förbjuda bromsservo på bilar. Alla blir lika dåliga, gäller bara att få alla att köra åt samma håll, och förbjuda barn som springer ut i vägen, och....Den stora fördelen är bromsförmågan, som vi vet är skillnaden störst vid väta.
En intressant aspekt från 2018 – då majoriteten fortfarande körde på fälg – var att vissa tyckte att det funkade bättre med fälgbromsens långa bromssträcka. När alla hade lika dåliga bromsar riskerade man inte som framförvarande få en cyklist i ryggen när man tvärbromsade. Precis som på velodromen så bromsade klungan lika snabbt/långsamt vilket gjorde att man undvek olyckor.
Njaaa. Det är väldigt få stall som lyckas komma ner på 6.8 eller under. De flesta kör där vid 7kg - därför är viktskillnaden mellan skiv- och fälgbromsar fortfarande viktig.
Förvisso lite mer än ett år sen detta posteades, men här är en graf över gaffelvikten på Colnago C64 Disc, Basso Diamante Disc , Pinarello F12 Disc, De Rosa Protos Disc och jämfört med motsvarande modell med fälgbroms.
Jag håller, jag själv förvånad över att det är så få som ändå inte håller sig precis på 6,8 gränsen med allt Dura Ace osv.Tycker de videos man där de väger elitens cyklar (typ GCN) brukar klocka in på straxt över 7kg. Då med cykeldator, transponder flaskor etc. som inte får räknas in i de 6.8kg. Specialized Atheos klockar väl in på 5.8kg så det är ju fullt möjligt. Men om svårt för dem hålla sig under 7 kg så är väl det kanske snarare tecken på att finns viktigare saker att prioritera framför några 100g gram hit eller dit...
Hugh Carthy är väl ett, för britterna, gångbart alternativ?Såg på GCN att Sir Bradley fortsatt tror på Yates. Får han tro annat i brittisk tv?
Ganska säker på att dem heter INEOS. Beträffande bromsarna så är det nog en kombination av vikt, vana och eftertänksamhet. Vet att Froome tyckte att de inte var fullt funktionsdugliga. Han menade på att de kunde ligga emot och bromsa utan avsikt osv. Nu för tiden har han nog större problem än själva bromsarna, Froome...Någon som vet varför ENEOS/Pinarello väljer fälgbroms?
Engelsmännen tror väl alltid en engelsman ska vinna, oavsett vad det gäller.Hugh Carthy är väl ett, för britterna, gångbart alternativ?
Den sista utförslöpan kan bli mer utslagsgivande än det vanligtvis kan bli om det kombineras med frusna kroppar och händer. Hoppas det blir utan jordskred och andra naturhinder.Kan bli en episk etapp idag. Över 200 km, 5600 höjdmeter och nollgradigt och regn i bergen. Är väl dock risk att tv-produktionen får problem att få fram bilder...
Som jag minns det är nerfarten från Fedaia till Canazei tämligen enkel. Ner från Pordoi till Arabba är det drygt 30 serpor. Giau har jag bara åkt upp från Cortina-hållet.
Som jag minns det är nerfarten från Fedaia till Canazei tämligen enkel. Ner från Pordoi till Arabba är det drygt 30 serpor. Giau har jag bara åkt upp från Cortina-hållet. Är dock ngn km tämligen platt innan de ansluter till väg SR48. Där borde de kunna trampa en del och kanske få upp lite värme.
www.cyclingnews.com
Förkortad sträcka, utan massa roliga höjdmeter. ???
De flesta lagen har väl bara skivbroms att välja på pga sponsorernas rammodeller.Någon som vet varför ENEOS/Pinarello väljer fälgbroms?
Hm, 4000 höjdmeter? Låter väldigt mkt i mina öron på den sträckan."bara" 4000m istället för 6000m. Kommer bli tuff ändå, Tyvärr tror jag Remco kommer tappa mycket tid idag.
Ja, se dagens TV-tittare - bara sitta och gnälla att någon annan ska göra något. Du får väl åka ner och torka av den åt dem!![]()
Visst, ser om jag hittar ett plan som flyger ner så du hinner dit innan etappen är slut. Återkommer ...Kan du boka resan åt mig så ska jag ge mig ut med en näsduk, lovar.
Kan ingen säga till att kameralinsen behöver
Bra jobbat, fin bild nuKan du boka resan åt mig så ska jag ge mig ut med en näsduk, lovar.