Giro d’Italia 2021

Giro d’Italia 2021
Någon som vet varför ENEOS/Pinarello väljer fälgbroms?
Som jag förstår det så finns det fortfarande nackdelar gällande skivbromsar i synnerhet vid hjulbyten Alla standarder osv som gör att tex den neutrala supporten inte funkar lika bra. Utöver det spelar viktskillnaden roll. Förresten klagade Froome lite på skivbromsarna på hans nya Factor. Enligt honom rör beläggen skivorna emellanåt trots att allt är perfekt inställt.

Giro d’Italia 2021
Som jag förstår det så finns det fortfarande nackdelar gällande skivbromsar i synnerhet vid hjulbyten Alla standarder osv som gör att tex den neutrala supporten inte funkar lika bra. Utöver det spelar viktskillnaden roll. Förresten klagade Froome lite på skivbromsarna på hans nya Factor. Enligt honom rör beläggen skivorna emellanåt trots att allt är perfekt inställt.
Jag blev smått galen på det där när jag relativt ofta skiftade hjulpar på min Kona mountainbike för ett antal år sedan, till slut orkade jag inte bry mig. ;-)

Giro d’Italia 2021
Du har fortfarande UCIs viktgräns på 6.8 kg vilket de flesta lyckas komma ner till även med skivbromsar.
Man gör nog lite större grej av skiv- vs fälgbroms än vad det egentligen är. Största drivkraften är nog att cykelmärken ska ha något nytt att kränga.
Njaaa. Det är väldigt få stall som lyckas komma ner på 6.8 eller under. De flesta kör där vid 7kg - därför är viktskillnaden mellan skiv- och fälgbromsar fortfarande viktig.

Förvisso lite mer än ett år sen detta posteades, men här är en graf över gaffelvikten på Colnago C64 Disc, Basso Diamante Disc , Pinarello F12 Disc, De Rosa Protos Disc och jämfört med motsvarande modell med fälgbroms.

Giro d’Italia 2021
Som tävlingscyklist skulle jag närmast se en skivbromsad cykel som ett handikapp utifrån den artikeln.
Den stora fördelen är bromsförmågan, som vi vet är skillnaden störst vid väta.

En intressant aspekt från 2018 – då majoriteten fortfarande körde på fälg – var att vissa tyckte att det funkade bättre med fälgbromsens långa bromssträcka. När alla hade lika dåliga bromsar riskerade man inte som framförvarande få en cyklist i ryggen när man tvärbromsade. Precis som på velodromen så bromsade klungan lika snabbt/långsamt vilket gjorde att man undvek olyckor.

Giro d’Italia 2021
Den stora fördelen är bromsförmågan, som vi vet är skillnaden störst vid väta.

En intressant aspekt från 2018 – då majoriteten fortfarande körde på fälg – var att vissa tyckte att det funkade bättre med fälgbromsens långa bromssträcka. När alla hade lika dåliga bromsar riskerade man inte som framförvarande få en cyklist i ryggen när man tvärbromsade. Precis som på velodromen så bromsade klungan lika snabbt/långsamt vilket gjorde att man undvek olyckor.
Hehe, som att vi skulle förbjuda bromsservo på bilar. Alla blir lika dåliga, gäller bara att få alla att köra åt samma håll, och förbjuda barn som springer ut i vägen, och....

Giro d’Italia 2021
Njaaa. Det är väldigt få stall som lyckas komma ner på 6.8 eller under. De flesta kör där vid 7kg - därför är viktskillnaden mellan skiv- och fälgbromsar fortfarande viktig.

Förvisso lite mer än ett år sen detta posteades, men här är en graf över gaffelvikten på Colnago C64 Disc, Basso Diamante Disc , Pinarello F12 Disc, De Rosa Protos Disc och jämfört med motsvarande modell med fälgbroms.

Tycker de videos man där de väger elitens cyklar (typ GCN) brukar klocka in på straxt över 7kg. Då med cykeldator, transponder flaskor etc. som inte får räknas in i de 6.8kg. Specialized Atheos klockar väl in på 5.8kg så det är ju fullt möjligt. Men om svårt för dem hålla sig under 7 kg så är väl det kanske snarare tecken på att finns viktigare saker att prioritera framför några 100g gram hit eller dit...

Giro d’Italia 2021
Tycker de videos man där de väger elitens cyklar (typ GCN) brukar klocka in på straxt över 7kg. Då med cykeldator, transponder flaskor etc. som inte får räknas in i de 6.8kg. Specialized Atheos klockar väl in på 5.8kg så det är ju fullt möjligt. Men om svårt för dem hålla sig under 7 kg så är väl det kanske snarare tecken på att finns viktigare saker att prioritera framför några 100g gram hit eller dit...
Jag håller, jag själv förvånad över att det är så få som ändå inte håller sig precis på 6,8 gränsen med allt Dura Ace osv.

Froomes Factor som jag länkar ovan väger strax under 7. Alaphilippes SL7 väger 7,26. Sagans cykel för i år väger (enligt GCN nog lite i överkant) 7,8. Lyckades inte luska ut vad DSM:s Scott Addict ligger på i år men de brukar ligga på 6,8.

Aero är som bekant viktigare än viktskillnaden, så för stall som inte satsar på rena bergsetapper så är det nog mindre viktigt att tjäna några gram. För Ineos / Skinnieos är det nog en viktig skillnad med tanke på att de alltid satsar på GC. Mig veterligen, Ineos en skivbromsvariant man inte använder.

Giro d’Italia 2021
Tycker det är lika mycket krascher nu som då.

Idag blir det åka av. Får se vem som vill/kan mäta sig med colombianen. Med Buschmann ute blir det inte fler utmanare. Såg på GCN att Sir Bradley fortsatt tror på Yates. Får han tro annat i brittisk tv?

Giro d’Italia 2021
Ganska säker på att dem heter INEOS. Beträffande bromsarna så är det nog en kombination av vikt, vana och eftertänksamhet. Vet att Froome tyckte att de inte var fullt funktionsdugliga. Han menade på att de kunde ligga emot och bromsa utan avsikt osv. Nu för tiden har han nog större problem än själva bromsarna, Froome...

Giro d’Italia 2021
Kan bli en episk etapp idag. Över 200 km, 5600 höjdmeter och nollgradigt och regn i bergen. Är väl dock risk att tv-produktionen får problem att få fram bilder...

Giro d’Italia 2021
Det är överraskande om det är så att t.o.m. proffstall med deras mekaniker har vissa (mindre) problem med skivbromsar, det lät ju så på Froome varje fall men möjligt han var lite hmmm "gnällig"/känslig. Förutom det han sa att de kan ligga mot belägg, värme etc så är det möjligt att den suveräna bromseffekten kan ställa till det i klungor sporadiskt, vet ej, men det går ju fin-fint att bromsa mjukt med skivbromsar också. Möjligen att det är svårt att hinna med för folk bakom vid hårda nödinbromsningar.

Jaja, på min begagnade instegsracer blev det retro. Även om skivbromsar har vissa nackdelar så gillar jag skivbromsar bättre men det blev som det blev. Bromseffekten är fin-fin men kan uppleva dem som lite hmmm "råa" ibland, inte så smooth som jag vill ha dem, inte Shimano utan det står "Merckx" på dem (instegsracer), kanske byter ut dem. Det säljs nog en hel del hjulpar och cyklar nu för tiden med retrobromsar helt enkelt, folk uppgraderar. Den enda nackdel jag själv hittills märkt med skivbromsar är just relaterat till byte av hjulpar etc, att man kan behöva extra-justera för att undvika att de ligger emot.

Senast ändrad:
Giro d’Italia 2021
Kan bli en episk etapp idag. Över 200 km, 5600 höjdmeter och nollgradigt och regn i bergen. Är väl dock risk att tv-produktionen får problem att få fram bilder...
Den sista utförslöpan kan bli mer utslagsgivande än det vanligtvis kan bli om det kombineras med frusna kroppar och händer. Hoppas det blir utan jordskred och andra naturhinder.

Giro d’Italia 2021
Som jag minns det är nerfarten från Fedaia till Canazei tämligen enkel. Ner från Pordoi till Arabba är det drygt 30 serpor. Giau har jag bara åkt upp från Cortina-hållet. Är dock ngn km tämligen platt innan de ansluter till väg SR48. Där borde de kunna trampa en del och kanske få upp lite värme.

Senast ändrad:
Giro d’Italia 2021
Som jag minns det är nerfarten från Fedaia till Canazei tämligen enkel. Ner från Pordoi till Arabba är det drygt 30 serpor. Giau har jag bara åkt upp från Cortina-hållet.

Har inte cyklat ner den vägen, men uppför är Fedaia grymt tuff från Malga Ciapela. Raksträckan med 12-ish % i nästan 3 km var psykiskt tuff och sen kom ramperna med 15%. Medellutningen sista biten måste ligga en bra bit över 10%? De kör väl huvudvägen nu, annars hade det varit kul att se de köra Serai di Sottoguda. Pordoi och Giau har jag bara cyklat från andra hållen.
Grymt intressant dag!

Senast ändrad:
Giro d’Italia 2021
Som jag minns det är nerfarten från Fedaia till Canazei tämligen enkel. Ner från Pordoi till Arabba är det drygt 30 serpor. Giau har jag bara åkt upp från Cortina-hållet. Är dock ngn km tämligen platt innan de ansluter till väg SR48. Där borde de kunna trampa en del och kanske få upp lite värme.

Tack för att du delar med dig av din lokalkännedom, den dagen Tour of California eventuellt kör igång igen ska jag försöka göra samma med de vägar jag cyklat i soliga södern.

Giro d’Italia 2021
"Repris" (minus grusvägen)?
1621848220280.png

Giro d’Italia 2021
Bra att det blev stopp i början igår så att Campenaerts fick attackera flera gånger. Har varit rädd att han skulle bli undertränad några dagar.

Får det till 3st top-5 placeringar för cyclocrossare nu - Merlier, Vermeersch och Hermans.
Satt smått och hoppades att Hermans skulle krossa alla i regnet, men han fick nog jobba för mycket i den gruppen.
Han smög iaf förbi Mollema vid ett tillfälle så pass lurigt att denne fick bredställ när han skulle reagera.

De flesta lagen har väl bara skivbroms att välja på pga sponsorernas rammodeller.

Giro d’Italia 2021
Ja, se dagens TV-tittare - bara sitta och gnälla att någon annan ska göra något. Du får väl åka ner och torka av den åt dem! :sneaky:

Giro d’Italia 2021
Jag vill inte ha självlysande ben så jag avstår Tigerbalsam .likaså Trafuril som jag blev pålurad några decennier sedan. Tycker fortfarande synd om några kompisar som blev lurade att ta Tigerbalsam på baken före en regnig Finnmarkstur.

Giro d’Italia 2021
Usch, är snart tre år sen jag var i Dolomiterna och cyklade. Passerade då Caprile på sista dagens tur på den resan. Längtar verkligen tillbaka.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp